Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Miniversterker

Pagina: 1
Acties:
  • 168 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Xalopalyps
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-11 21:34
Beste GoT'ers,

Ik heb even geGoogled naar zelfbouw versterkers, ook heb ik hier op GoT even gekeken naar zelfbouwversterkers, nu kom ik meestal alleen maar redelijk grote versterkers tegen.
Ik zou graag een klein, maar redelijk sterk versterkertje willen maken die werkt op bijvoorbeeld een 9V-batterij zodat deze overal mee heen te nemen is.

Nu ben ik pas een beginnend iemand in de elektronica, ik had al redelijk wat kennis, maar ik volg nu een oude cursus van een kennis, dat is perfect.
Ik weet dus nog niet echt precies hoeveel vermogen en dergelijke ik uit zo'n versterkertje kan krijgen op bijvoorbeeld een 9V-batterij, dus daarom mijn vraag: Wat kan ik er allemaal mee bereiken?

Als je toevallig toch nog iets op internet hebt gezien van zo'n soort idee en je weet nog waar, dan zou ik heel graag het linkje willen ontvangen. :)

Bij voorbaat dank,
Maik

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Nou, het vermogen wat je uit een batterijgevoede versterker haalt is nooit groot; daarvoor mist een normale batterijvoeding gewoon de nodige "punch". :)
Wat wil je ermee gaan doen?

• Xalopalyps
Klopt, ik verwachtte al dat de output niet groot zou zijn, maar het is voor kleine satteliet speakertjes.
Ik heb namelijk een MP3-speler waar ik deze op aansluit, alleen de MP3-speler levert - zoals verwacht - te weinig vermogen, vandaar dat in een klein versterkertje moet hebben.
Waarom? Handig voor school ;)

Ik heb op Circuits Online wel wat schema's gevonden, alleen de meeste werken op 12V of meer, een versterker van enkele Watts of 1 Watt moet toch wel haalbaar zijn met een redelijke 9V-batterij? :)

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.velleman.be/images/products/0/k2637.jpg

• Xalopalyps
Dat is een strak ding!
Nu alleen nog even een beetje uitzoeken hoe ik zo een zelf kan bouwen :D

Alvast bedankt :9

Verwijderd

Kijk hier dan ook eens.

• Xalopalyps
Die is ook wel netjes :)

Op die vorige pagina van de site van Velleman heb ik nog een linkje gevonden, namelijk de K8066:
Afbeeldingslocatie: http://www.velleman.be/images/products/0/k8066.jpg
Bij deze staat er een datasheet bij. :)

Ik ga binnenkort eens kijken of ik iets in elkaar kan zetten. :D

Verwijderd

Van die LM386 kun je op die site ook een datasheet downloaden en daar staan verschillende application notes in.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Velleman heeft een mooi assortiment soldeerkitjes.
kosten meestal nog geen 15 euro, en dan heb je een complete versterker die op een paar batterijen werkt.
heb er ooit zelf ook een gemaakt en die in mijn schooltas gepropt samen met wat speakers :P
MP3 speler of een discman er aan, en ik had in de klas muziek :P

edit: van die LM386 moet je er toch 2 hebben voor stereo? als ik goed gekeken heb is het dingetje mono...

edit2: en de output watts gaan volgens de schema's tot maximaal 1 watt? wel erg weinig imho...

[ Voor 26% gewijzigd door McKaamos op 03-02-2006 22:33 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

ot: in mijn tijd werd je daarvoor nog publiekelijk gegeseld. :(

• Xalopalyps
Dat is mijn doel ook, het gaat nu al redelijk hard, maar het moet harder.
Mijn plan is om 2 platte speakers in de kleine zijvakken te bouwen en dan de versterker in een klein voorvak of iets dergelijks. :P

Ik ga er vanavond even naar kijken met mijn vader, die weet er nog steeds wat meer vanaf dan mij, misschien kan ik het samen met hem maken. :)

@Bootstrap: lol, tegenwoordig kan je de muziek gewoon aanhebben in de klas en dan zeggen ze er niks van. :)

[ Voor 14% gewijzigd door Xalopalyps op 03-02-2006 22:29 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Xalopalyps schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 22:29:
Dat is mijn doel ook, het gaat nu al redelijk hard, maar het moet harder.
Mijn plan is om 2 platte speakers in de kleine zijvakken te bouwen en dan de versterker in een klein voorvak of iets dergelijks. :P

Ik ga er vanavond even naar kijken met mijn vader, die weet er nog steeds wat meer vanaf dan mij, misschien kan ik het samen met hem maken. :)

@Bootstrap: lol, tegenwoordig kan je de muziek gewoon aanhebben in de klas en dan zeggen ze er niks van. :)
gewoon een paar mooie kleine speakers nemen... bij de elektronicazaak kunnen ze je wel adviseren over welke speakers goed passen bij het versterkertje.
ik weet niet wat je kennis van elektronica is, maar mocht het weinig zijn: neem lekker een velleman kitje. zit duidelijke handleiding bij, dus kan gewoon niet mis gaan ;)
je kan ze zelfs pre-assembled krijgen, maar das geen uitdaging meer natuurlijk...

anyway, je boodschappenlijstje is ongeveer dit:
- versterker kitje (watt of 5?)
- batterijhouder (ik zou er een paar nemen en paralel zetten, anders zijn ze zo leeg denk ik)
- 2 speakers
- behuizing voor de versterker
- sommige kitjes hebben een extra aan te schaffen potmeter nodig om volume te regelen. kost een kwartje ofzo

@bootstrap: jah de goeie (ahum) oude tijd he? :+

• Xalopalyps
McKaamos, bedankt voor het lijstje. :)
De speakertjes heb ik nog uit een surround setje van de computer, potmeters hebben we ook zat in huis.
Een behuizing is wel te regelen, dat hoeft niet flits te zijn, dus ik moet nog alleen even kijken welk systeem ik ga gebruiken als versterkertje, de batterijhouder is ook geen probleem. :)

Over een uurtje is mijn pa thuis, hij heeft nogal wat dingen rondzwerven op zolder, dus misschien heeft hij daar nog iets bruikbaars liggen.
Vroeger heeft hij ook versterkertjes gebouwt, dus ik ben benieuwd. :)

[ Voor 25% gewijzigd door Xalopalyps op 03-02-2006 22:55 ]

Verwijderd

ik heb ooit een keer een versteker gebouwd met die LM386 ic`s en die klinken nog behoorlijk goed en geven een redelijk vermogen. De kosten zijn geloof ik 6 euro voor een stereo bouwseltje.

• Xalopalyps
Stereo is natuurlijk nog beter, uit die LM386 komt maximaal zo'n 2 à 3 Watt? (dat kon ik even zo snel niet duidelijk vinden).

Edit: 0,325 tot 0,750 Watt lees ik net, hmm misschien is dat wel wat, maar die satteliet speakers zijn al gauw 1,5 Watt.
Ik ga even een beetje vergelijken en kijken wat het handigste is. :)

[ Voor 45% gewijzigd door Xalopalyps op 03-02-2006 23:01 ]

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04:32
Kijk ook eens naar de TPA1517 van TI (http://focus.ti.com/docs/prod/folders/print/tpa1517.html)

Ik heb hier zelf een tijdje geleden ook een simpel versterkertje mee gemaakt. 2 x 6W (sterio dus).

Hij zit in een 20-dip behuizing en heeft maar een paar externe componenten nodig.

Voeding heeft wel minimaal 9,5V nodig (max 18V)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Xalopalyps schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 23:00:
Stereo is natuurlijk nog beter, uit die LM386 komt maximaal zo'n 2 à 3 Watt? (dat kon ik even zo snel niet duidelijk vinden).

Edit: 0,325 tot 0,750 Watt lees ik net, hmm misschien is dat wel wat, maar die satteliet speakers zijn al gauw 1,5 Watt.
Ik ga even een beetje vergelijken en kijken wat het handigste is. :)
misschien is de Yamaha YDA138 iets?
10 watt, input voltage 9 tot 13 volt.

• Xalopalyps
Dan zou ik twee 9V-batterijen moeten nemen, dat kan ook gewoon :D.

Zeker mooi allemaal, ik stop even met posten en ik reageer later weer, alvast bedankt voor alle tips! :D

Edit: @hierboven:
Nóg beter! >:)

Edit: Ik heb net even met mijn pa gesproken, hij had nog wat standaardonderdelen liggen en daar gaan we eerst even wat mee klooien. :)
Is er trouwens een zekering die kan zekeren tegen stroomstoten als er iets misgaat? Dit is nodig om de koptelefoonuitgang te behouden.
Ik bedoel hierbij dus een zeer laag aantal àmpere. :)
Binnenkort ga ik ook naar de Radio Vlooienmarkt, daar hebben ze ook vaak erg veel handige troep. :P

Ik ga nu maar eens slapen. :)

[ Voor 65% gewijzigd door Xalopalyps op 04-02-2006 00:22 ]

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10 14:18
De TDA2003 werkt ook op 9V, net nog even getest. Komt genoeg vermogen uit om "echte" speakers aan te sturen. Geloof iets van 10W output, en niet zoveel componenten voor nodig. Op circuitsonline staat een schema ervan (rechtstreeks uit de whitepapers gejat) zie hier

• Lima
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-01-2024

Lima

Techno>Music

Die batterij is wel te weinig voor bv 5 watt.
een 9V batterij geeft ongeveer max 500mA, das dus 4.5Watt en is dus zo leeggezopen.
Beter 4 of 8 penlights in 2 keer 6 volt schakelen. Je hebt tegenwoordig al super kleine ic's van 2.5mm op 2.5mm smd die 2.5Watt geven!
Dus als je er zot zo 2 gebruikt heb je al 2 x 2.5Watt. En dan nog eens superklein! een elco of 2 en da batterijen.
Ik weet nie tof je printjes kan maken. Anders moet je bij kitjes blijven. Of op een expirimenteerbord.
Ik zal eens even kijken.

edit:
een paar links naar datasheets van ic's die ik wle interessant vond:

http://www.national.com/ds/LM/LM4663.pdf
http://www.national.com/ds/LM/LM4936.pdf

Die laatste hiervan is wel leuk. 1.8Watt bij 8 Ohm bij 10%THD+N in bridged mode.
Das wel redelijk veel. Tevens is deze 2 kanaals, dus heb je dan 2 maal 0.9Watt bij 8 Ohm Hij werkt dan nog eens op een voedingsspanning van 2,7 tot max 5.5V dus 4 penlights en je hebt een voeding. Of neem er 8, dan heb je een langere autonomie.
Ook heeft deze nog een zeer handige features zoals beveiliging voor oververhitting, een mogelijkheid voor hem in bridged mode te laten werken (duh)
Ook de 0.7µA shutdown is handig.
Er is ook een mogelijkheid om de volumeregeling digitaal te maken, maar deze laat je best op maximum volume staan en dan regel je de output met waarschijnlijk je mp3speler. want dit zou weer extra ic's nodig hebben dan.
Alle formules staan helemaal vanonder in de datasheet dus je kan alles lekker makkelijk uitrekenen.
MAAR... dit is allemaal smd dus je moet al een goede soldeerbout hebben en wat ervaring. Ook het maken van eigen printjes is noodzakelijk. Maar of dit enkelzijdig valt te doen vraag ik me wel af. de schema's staan erin maar je hebt rond de 20 C's nodig en een paar weerstanden. Dus je print zal al snel ingewikkeld worden.
Anders een kitje zou het makkelijkst zijn.

[ Voor 60% gewijzigd door Lima op 05-02-2006 20:29 ]

Techno>Music

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

L i m a schreef op zondag 05 februari 2006 @ 19:52:
Die batterij is wel te weinig voor bv 5 watt.
een 9V batterij geeft ongeveer max 500mA, das dus 4.5Watt en is dus zo leeggezopen.
Beter 4 of 8 penlights in 2 keer 6 volt schakelen. Je hebt tegenwoordig al super kleine ic's van 2.5mm op 2.5mm smd die 2.5Watt geven!
Dus als je er zot zo 2 gebruikt heb je al 2 x 2.5Watt. En dan nog eens superklein! een elco of 2 en da batterijen.
Ik weet nie tof je printjes kan maken. Anders moet je bij kitjes blijven. Of op een expirimenteerbord.
Ik zal eens even kijken.
uhm 500mAh ;)
dus een uur lang 500mA.
bij 5 watt verbruik zou hij dus binnen het uur leeg zijn.
maar die 5 watt is puur het outputvermogen... input zal nog wel wat hoger liggen ;) 6watt ofzo

• Lima

Lima

Techno>Music

dan heb ik het verkeerd gelezen kdacht dat het mA was. Vraag me af hoeveel A je er uit zo krijgen. In elk geval tis te weinig. Dat wou ik eigenlijk zeggen

Techno>Music

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

L i m a schreef op zondag 05 februari 2006 @ 20:30:
dan heb ik het verkeerd gelezen kdacht dat het mA was. Vraag me af hoeveel A je er uit zo krijgen. In elk geval tis te weinig. Dat wou ik eigenlijk zeggen
zo'n dingetje kan je makkelijk met een paar Amps belasten... hij is dan wel heel snel leeg...

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-11 12:58
Is het misschien een idee om een kleine lood accu te gebruiken, ik heb zelf een 6v 4Ah die best klein is, ze zijn er ook in 12 volt. ik heb even een linkje gezocht

http://networkpower.exide...ange=S300&sub_id=7&lng=en

Zijn gewoon bij rs te bestellen

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-11 13:42

Elektronicanet

Leds do it!

McKaamos schreef op zondag 05 februari 2006 @ 20:04:
[...]

uhm 500mAh ;)
dus een uur lang 500mA.
bij 5 watt verbruik zou hij dus binnen het uur leeg zijn.
maar die 5 watt is puur het outputvermogen... input zal nog wel wat hoger liggen ;) 6watt ofzo
Uhm, nee :)
Een oplaadbare 9V batterij levert zo'n 250mAh, ik kan me niet voorstellen dat een alkaline veel meer kan leveren. Het lijkt me echt verstandiger om 6 penlites te gebruiken - deze kunnen werkelijk 10x zoveel / zolang power leveren. Daar heb je toch veel meer plezier van :)

Nederlander in België

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Elektronicanet schreef op maandag 06 februari 2006 @ 11:51:
[...]

Uhm, nee :)
Een oplaadbare 9V batterij levert zo'n 250mAh, ik kan me niet voorstellen dat een alkaline veel meer kan leveren. Het lijkt me echt verstandiger om 6 penlites te gebruiken - deze kunnen werkelijk 10x zoveel / zolang power leveren. Daar heb je toch veel meer plezier van :)
mjah 250 dan... het ging om de mA vs mAh ;)

• Blerp
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

je hebt ook van die cd/discman-hoesjes met versterker erin... k heb er zelf een die bij m'n philips mp3cd-speler zat, ze zullen ook los wel te koop zijn.
Hij gaat al snel een aantal uur mee op 2xAA en er komt behoorlijk wat geluid uit! (genoeg om geschorst te worden, geloof me ;))

Insert vies grapje hier

• JuuL20
  • Laatst online: 18-11-2021
Speakers met een hoog rendement (grote SPL, bijv autoluidsprekers) nemen, hoe hoger het rendement hoe kleiner je versterker kan blijven :Y)

[ Voor 9% gewijzigd door JuuL20 op 06-02-2006 12:54 ]

Verwijderd

je kan eens bij maxim kijken die verkoopt SUPER kleine klasse D versterker ictjes met bijna alle componenten ingebouwt; voordeel is het hooge rendement.

Verwijderd

Je kunt ook hier een kijkje nemen.

klikker de klik

Onder huidige site/ BOUWPAKKETTEN

Is 0015 niet wat voor je?

Succes met zoeken.

• Lima

Lima

Techno>Music

@ vaporizer:

dat is waar heb ik een catalogus van gehad echt super dingen. Er zitten versterkers bij van 500Wrms die 5cm op 5cm zijn!! zonder koelprofiel uiteraard.

Maar ik vraag me af of je die wel vlotjes kan bestellen?

Techno>Music

Pagina: 1