512+256 mb wordt niet herkend of geeft piepjes

Pagina: 1
Acties:

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-02 17:43
Hallo!

Ik heb een PC die al een hele tijd goed draait met 1x512mb DDR, da's een Athlon XP1700+ op een Abit KR7A/Raid. Nu had ik nog een stripje van 256 liggen, maar als ik die erbij zet, wordt het niet herkend (BIOS geeft gewoon 512 aan).

Als ik de volgorde of positie van de geheugenmodules verander, ziet de PC helemaal geen geheugen meer en krijg ik de bekende lange piepjes die duiden op een geheugenprobleem. Hoe kan dit?

Beide geheugenmodules zijn in orde, die van 256 haal ik net uit een andere PC waar hij gewoon in werkte.

:?

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-10-2025

Toff

FP ProMod
Probeer eens om op te starten met alleen die 256, om uit te sluiten dat het reepje incompatibel is met de huidige instellingen van je moederbord.

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-02 17:43
Dat idee had ik ook, en dat werkte gewoon. Ineens paste die van 512 er ook bij, maar dan op de 3e positie (denk de enige manier die ik nog niet had geprobeerd). Vreemd dat ze niet naast elkaar kunnen, en dat er maar één positie mogelijk is. Lekker gebruiksvriendelijk weer, die computers...

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Captain Pervert schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 21:18:
Dat idee had ik ook, en dat werkte gewoon. Ineens paste die van 512 er ook bij, maar dan op de 3e positie (denk de enige manier die ik nog niet had geprobeerd). Vreemd dat ze niet naast elkaar kunnen, en dat er maar één positie mogelijk is. Lekker gebruiksvriendelijk weer, die computers...
Zeker raar, omdat in de manual staat "For those modules, we suggest that you polulate DIMM1 to DIMM4 in order". Maar goed, het is opgelost. ;)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-10-2025

Toff

FP ProMod
Het zou zomaar kunnen zijn dat je BIOS zich instelt op het geheugen in 1 slot. Nu je ahw begonnen bent met het waaarschijnlijk mindere 256 geheugen, wordt je 512 niet optimaal benut? (Ik ga ervanuit dat je BIOS geheugentimings op automatisch staan.)
Als snelheid erg belangrijk voor je is, kan je eens kijken wat er voor timings uitrollen met het ene en met het andere reepje, maar anders zou ik het lekker zo laten, want meer geheugen (dan 512 MB) is altijd fijn ;)