Toon posts:

Maf geheugen probleem, kans op garantie?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een setje 2 x 512mb Corsair cl2 twinx3200-c2PRO dimmetjes.

Ze zouden gegarandeerd(volgens corsair) 200Mhz @ 2-3-3-6 moeten kunnen draaien.
Het probleem: dat kunnen ze ook, maar alleen een HTT-ratio van 1:1
Met de HTT op 1:1, kon ik zonder problemen op 230Mhz @ 2-3-3-8 komen(alle geheugensettings op automatisch in het bios)

Maar zodra ik met de HTT-ratio begin te spelen krijg ik ze met geen mogenlijkheid meer in de buurt van 200Mhz ongeacht de settings.(190Mhz is het bijvoorbeeld het maximum en dat haal ik met de 3:5 ratio, @ 2-3-3-6, maar ook op bijvoorbeeld 3-5-5-11 kom ik geen Mhz verder)

Er wordt wel gepost, en ik kan eventueel het bios in, maar na het dedecteren van alle devices krijg ik een reset. Het lijkt me vrij duidelijk dat het niet aan de modules of het mobo ligt, maar aan 1 of ander conflict tussen de twee.

Nu had ik ook nog wel wat value twinmos ergens liggen(pc3200 cl2.5), oud en cheap maar die gedraagt zich tenminste wel als een normaal reepje, en heeft ongeachte de ratio dezelfde max snelheid bij een gegeven set settings.(hiermee kan ik zonder problemen gebruik maken van de 4:6 ratio bij een htt van 300Mhz, mits de settings niet te strak zijn, maar dat is logisch)

Mij vraag: Mag ik van een dimmetje verwachten dat hij altijd de opgegeven specs haalt? Of mag de fabrikant zeggen dat ik pech heb en maar braaf een 1:1 ratio moet gebruiken.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Als je 1x 512MB erin doet, reageert het dan hetzelfde als dat oude twinmos of nog steeds hetzelfde? Dat mis ik in de TS, dat je dat geprobeerd heb.

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt gelijk, dat ben ik vergeten te vermelden.

Ik heb het al met een enkel module geprobeerd(in alle 4 de sloten), als ook single-channel opstellingen. Als er 1 van de modules in zit dan heb ik het probleem.

Verwijderd

Volgens mij zoek je gewoon problemen als je asynchroon gaat werken... Volgens mij is er gewoon niets kapot maar probeer je iets dat weinig kans van slagen heeft...

Verwijderd

Topicstarter
Het hoort gewoon te werken hoor, die opties zitten er niet voor niets. Natuurlijk begrijp ik dat niet altijd alles kan werken, maar de optie om ratios te kunnen wisselen is er gewoon 1 die altijd hoort te werken, ondanks dat sommige individuele ratios soms niet werken.

Heb jij anders geheugen liggen dat 325Mhz wil lopen?

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 16:18
of pc 2700 dat 400 ddr wil doen ...

das namelijk net hetzelfde , dus deze opstelling zou inderdaad gewoon moeten werken , doet ie het trouwens wel met ander ram ?

dan werkt je nieuw ram niet naar behoren .

[ Voor 13% gewijzigd door successor op 04-02-2006 19:19 ]

Out of the box? What box? There is no box.

Verwijderd

Topicstarter
successor schreef op zaterdag 04 februari 2006 @ 00:39:
doet ie het trouwens wel met ander ram ?
Yep, zie TS.

Verwijderd

Topicstarter
Heeft nou niemand een idee hoe die garantie bepalingen werken in de praktijk?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2006 @ 12:23:
Heeft nou niemand een idee hoe die garantie bepalingen werken in de praktijk?
Ja:

Werkt het geheugen op de aangegeven waardes op de testsysteem van de fabrikant of op een bord waarop de fabrikant het garandeert (QVL)? Dan is het OK. Werkt het niet op de aangegeven waardes? Dan is het niet OK.

Werkt het niet op willekeurige andere waardes? Dan is het niet het probleem van de fabrikant.

Vrij simpel toch?

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op maandag 06 februari 2006 @ 14:03:
Ja:

Werkt het geheugen op de aangegeven waardes op de testsysteem van de fabrikant of op een bord waarop de fabrikant het garandeert (QVL)? Dan is het OK. Werkt het niet op de aangegeven waardes? Dan is het niet OK.

Werkt het niet op willekeurige andere waardes? Dan is het niet het probleem van de fabrikant.

Vrij simpel toch?
Nee

Het geheugen KAN de aangegeven waardes halen, maar niet ALTIJD.
Ik wil mijn geheugen gewoon op 200Mhz 2-3-3-6 draaien zoals op het label staat, maar dat KAN hij niet als ik een andere mem-divider dan 1:1 gebruik.
Aangezien er niet op het label vermeld staat dat ik de 1:1 divider moet gebruiken, lijkt me duidelijk dat ik me in een grijs gebied bevind.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als een andere divider ander gedrag geeft bij gelijke snelheid, zit het verschil niet in het geheugen zelf maar in de geheugencontroller, welke waarschijnlijk in dit geval op de CPU zit en vanuit het moederbord aangestuurd wordt. Daar heeft het geheugen zelf geen enkele invloed op dus heb je geen enkele grond om het geheugen wegens defect te retourneren :o

Oslik blyat! Oslik!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-05 16:12
dion_b schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 23:50:
Als een andere divider ander gedrag geeft bij gelijke snelheid, zit het verschil niet in het geheugen zelf maar in de geheugencontroller, welke waarschijnlijk in dit geval op de CPU zit en vanuit het moederbord aangestuurd wordt. Daar heeft het geheugen zelf geen enkele invloed op dus heb je geen enkele grond om het geheugen wegens defect te retourneren :o
idd....het lijkt er meer op dat 't moederbord er niet zo goed mee overweg kan

heb je de reepjes al eens in een ander systeem geprobeert ?

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 23:50:
Daar was ik al bang voor, maar waarom werkt een reepje budget spul dan wel. Als zoals jij zegt het geheugen geen enkele invloed heeft.

Ik vermoed wel dat het toch temaken heeft met bepaalde instellingen die het mobo gebruikt OMDAT het een bepaalde soort geheugen dedecteerd.

Ik heb het gebeugen ook in een socket A plankje gedruk en het wilde zonder problemen 200 mhz lopen, maar ik heb geen verschillende dividers geprobeerd(weet niet eens of dat plankje ze wel heeft)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:15
Je el-cheapo modules draai je niet op dezelfde timings als je corsair setje neem ik aan? Het kan zijn dat je moederbord of CPU het gewoon niet trekt als je aan de divider gaat zitten klooien met dergelijke strakke timings.

Verwijderd

Topicstarter
_JGC_ schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 13:10:
Je el-cheapo modules draai je niet op dezelfde timings als je corsair setje neem ik aan? Het kan zijn dat je moederbord of CPU het gewoon niet trekt als je aan de divider gaat zitten klooien met dergelijke strakke timings.
Dat neem je niet terecht aan, zie de start post. Ik heb de corsairs op zo'n beetje alle mogenlijke settings gehad, waaronder ook de exact dezelfde settings als de cheap-prut.

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-05 16:12
Mr. Detonator schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 08:24:
[...]

heb je de reepjes al eens in een ander systeem geprobeert ?
waarschijnlijk doen ze 't dan gewoon :)

[ Voor 10% gewijzigd door Mr. Detonator op 14-02-2006 01:12 ]

Pagina: 1