cl3 geheugen op cl2 laten lopen

Pagina: 1
Acties:

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-02 15:51

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Topicstarter
laat ik ff vooruit zeggen dat dit geen probleem topic is maar meer een algemene informatie inwinst topic ofzo :D

ik heb zojuist nieuwe dimmetjes gekocht voor mijn 2e pc (pc van vriendin ,identiek aan de mijne)

2x Kingston ValueRam 512MB DDR400 CL3, ik heb dit op CL2 ingesteld en daarna meteen memtest gedraaid (1 x standaardtest)

Er kwamen geen problemen uit.

kan ik er vanuit gaan dat ik dit gewoon zo kan laten lopen op CL2 ?
of brengt dit schade toe en vervalt mijn garantie dan niet (boven speficatie draaien) ??

alvast bedankt iedereen

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:25
op welke snelheid lopen ze nu? En voor garantie maken instellingen niets uit, daar zal je je repen ook niet mee slopen

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

24u testen, misschien ook es Prime95 draaien met maximale memorybelasting, en dan kan je zeggen dat ie stable loopt :). Niet na een testje.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Borromini schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 18:59:
24u testen, misschien ook es Prime95 draaien met maximale memorybelasting, en dan kan je zeggen dat ie stable loopt :). Niet na een testje.
met hem^

vergeet overgens niet dat er meer timings zijn dan de Cas Latency :P

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:27

Thandor

SilverStreak

Of het schade toebrengt ja of nee. In principe niet in één keer. Wel kan de levensduur verkort worden. (Al valt dit mee, zeker zonder extreme voltage verhogingen ;))

De garantie vervalt uiteraard wel, omdat je de DIMM's buiten specificaties draait.

Overigens is het niet bijzonder dat CL3 DIMM's prima op CL2 kunnen draaien. Ik heb menig DIMM gehad die dat kon :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• wols
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-10-2024
In principe moet dat kunnen. Ik heb ook Kingston value ram en standaard is dat DDR400 CL3. Als je in everest kijkt (moederbord - spd) dan geeft die het volgende aan

@200 Mhz 3.0-3-3-8
@166 Mhz 2.5-3-3-7
@133 Mhz 2.0-2-2-6

zelf heb ik die op @204 (DDR408) 2.5-3-3-7 lopen. Strakere timings geven problemen. Het is een kwestie van het te proberen, maar wees er voorzichtig mee.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:27

Thandor

SilverStreak

wols schreef op zondag 05 februari 2006 @ 12:38:
In principe moet dat kunnen. Ik heb ook Kingston value ram en standaard is dat DDR400 CL3. Als je in everest kijkt (moederbord - spd) dan geeft die het volgende aan

@200 Mhz 3.0-3-3-8
@166 Mhz 2.5-3-3-7
@133 Mhz 2.0-2-2-6

zelf heb ik die op @204 (DDR408) 2.5-3-3-7 lopen. Strakere timings geven problemen. Het is een kwestie van het te proberen, maar wees er voorzichtig mee.
Het lijstje dat je aangeeft heeft inderdaad strakkere CAS Latencies. Wel is de klokfrequentie lager. Omdat de klokfrequentie lager is kan het in principe met lagere latencies draaien, zie de berekeningen hieronder :

Bij 200MHz DDR-SDRAM (DDR400, PC3200) CL3 is de wachttijd 15ns. (1000/200*3)
Bij 166MHz DDR-SDRAM (DDR333, PC2700) CL2.5 is de wachttijd ~15,06ns(1000/166*2.5).

We zien dus dat de wachttijd praktisch hetzelfde blijft ondanks het verschil in CAS Latency en MHz :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
waarom merk ik dan zon groot verschil tussen CL3 en CL2 ?
en dan vooral bij windows laden (na inlog)
me desktop staat er gewoon 2 x sneller op cl2 dan op cl3

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• CyberSpeedy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-01 21:31
Dat lijkt me toch heel stug, aangezien windows laden het grootste gedeelte te maken heeft met hardeschijf, theoretisch zal het iets sneller starten, maar ZEKER niet 2x zo snel
het zou dan een gevoel kwestie moeten zijn, of er is iets anders verandert, maar door geheugen op CL2 te laten lopen kan het niet zo zijn dat de dekstop 2x zo snel verschijnt

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
ok omdat ik er zelf ook aan twijfelde heb ik het net getest
heb de stopwatch erbij gehouden.
gemeten vanaf moment van inlog tot alles er staat
verschil is idd toch seconden werk
toch raar dan dat dat verschil zo groot lijkt

[ Voor 31% gewijzigd door CrankyGamerOG op 05-02-2006 14:14 ]