Vaag geluidsprobleem met MSI MS-6309 moederbord.

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• babbaloerie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-09-2023

babbaloerie

¯¯¯¯¯¯¯

Topicstarter
Ik weet niet of dit hier of in het Audio, Video & HiFi Forum hoort maar ik plaats het toch maar hier:

Ik heb een MSI MS-6309 moederbord met onboard ac97 geluid. Als ik Windows installeer en daarna de driver van de onboard geluidschip installeer krijg ik met geen mogelijkheid geluid. Alles gaat goed tijdens het installeren en geluiden spelen ook gewoon af, maar dus zonder geluid. Ook als ik een live-linux cd start (in dit geval geexbox open media center) komt er geen geluid uit.

Toen pakte ik de geluidskaart uit m'n eigen pc en zette die op het MSI moederbord, onboard geluidskaart disabled in het bios: Precies hetzelfde probleem! Geen geluid dus.

Dit is het raarste probleem wat ik tot nu toe heb gehad en ik ben ten einde raad 8)7

Heeft iemand dit ooit eerder gehad, of belangrijker: heeft iemand een oplossing :?

BVD

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:15

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Hmm, heb je niet toevallig het geluid op mute staan :?

Wauw, een sig!

• babbaloerie

babbaloerie

¯¯¯¯¯¯¯

Topicstarter
Outerspace schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 16:21:
Hmm, heb je niet toevallig het geluid op mute staan :?
Nee, ik heb m'n boxen geprobeert en ook m'n headset, in beide gevallen geen geluid.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:15

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Raar probleem, want het is blijkbaar niet OS gerelateerd. Chipset drivers al geprobeerd?

Wauw, een sig!

• babbaloerie

babbaloerie

¯¯¯¯¯¯¯

Topicstarter
Outerspace schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 16:26:
Raar probleem, want het is blijkbaar niet OS gerelateerd. Chipset drivers al geprobeerd?
Jah, Via Hyperion drivers (geloof ik).

Kan het misschien aan de voeding liggen? Die is maar 120W en komt uit een oude Pentium 2 450Mhz computer. (* Gevoel heeft dat ie een domme vraag stelt)

• hellbringer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-05 18:46

hellbringer

Weeeeeeee!

Dit bord is inderdaad VIA based, maar er zit volgens MSI een creative geluids chip op, AC97 is iets van Realtek, misschien is andere drivers gebruiken?
Audio

• Chip Integrated

• Creative® CT5880 Chipset
- PCI 2.2 compliant
- 3D audio effects.
- 32-voice XG wavetable synthesizer
- Direct Sound/Music Hardware Accelerator
- Full-Duplex Stereo
Bron: http://www.msi.com.tw/pro...ro_mbd_detail.php?UID=124

[ Voor 4% gewijzigd door hellbringer op 04-02-2006 00:17 ]

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:49
hellbringer schreef op zaterdag 04 februari 2006 @ 00:16:
Dit bord is inderdaad VIA based, maar er zit volgens MSI een creative geluids chip op, AC97 is iets van Realtek, misschien is andere drivers gebruiken?

[...]

Er zijn verschillende uitvoeringen van het bord. De normale uitvoering heeft weldegelijk een via geluidschip (of realtek, iig geen creative).

• babbaloerie

babbaloerie

¯¯¯¯¯¯¯

Topicstarter
hellbringer schreef op zaterdag 04 februari 2006 @ 00:16:

[...]

Dan zou het nog steeds in Linux moeten werken toch?

• nheinemans
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-04 14:17
Ik heb exact hetzelfde probleem. Hier is mijn config:
Gigabyte 8IG1000MK moederbord (http://www.gigabyte.com.t...&ProductName=GA-8IG1000MK)
Deze heeft dus een AC97 audiochip. Voorheen draaide ik Windows XP zonder problemen. Ik heb dit bord vervolgens omgebouwd naar mijn server en draai er nu Windows 2003 op. Maar nu krijg ik audio absoluut niet aan de praat. Het lijkt te werken, maar geen geluid uit de speakers. Ook ik heb al verschillende drivers e.d. geprobeert.

Ik zit eigenlijk te denken aan een conflict met een van de PCI kaarten. Ten opzichte van mijn config met winXP is er het volgende verandert:
- Geheugen van 512MB naar 2,5GB (beiden in dual-channel config)
- Promise SATA II 150 TX4 controller toegevoegd
- Extra SATA disken (aangesloten op deze controller)

@babba: Gebruik jij misschien ook zo'n Promise controller in je PC?

Groet, Nick

• babbaloerie

babbaloerie

¯¯¯¯¯¯¯

Topicstarter
nheinemans schreef op maandag 06 februari 2006 @ 18:52:
Ik heb exact hetzelfde probleem. Hier is mijn config:
Gigabyte 8IG1000MK moederbord (http://www.gigabyte.com.t...&ProductName=GA-8IG1000MK)
Deze heeft dus een AC97 audiochip. Voorheen draaide ik Windows XP zonder problemen. Ik heb dit bord vervolgens omgebouwd naar mijn server en draai er nu Windows 2003 op. Maar nu krijg ik audio absoluut niet aan de praat. Het lijkt te werken, maar geen geluid uit de speakers. Ook ik heb al verschillende drivers e.d. geprobeert.

Ik zit eigenlijk te denken aan een conflict met een van de PCI kaarten. Ten opzichte van mijn config met winXP is er het volgende verandert:
- Geheugen van 512MB naar 2,5GB (beiden in dual-channel config)
- Promise SATA II 150 TX4 controller toegevoegd
- Extra SATA disken (aangesloten op deze controller)

@babba: Gebruik jij misschien ook zo'n Promise controller in je PC?

Groet, Nick
Het enigste wat ik aan kaarten in m'n pc heb zitten is een AGP Videokaart, alle PCI sloten zijn vrij (alleen toen ik m'n SB128 probeerde zat er ff een PCI kaart in maar die deed het dus ook niet).

En volgens mij moet je in Windows Server 2003 je geluid eerst inschakelen bij Services of in het Configuratiescherm o.i.d. ;)

Verwijderd

andere boxen geprobeert ?

Misschien kabelbreukje ?

Misschien staat de SCHUIF laag in het Audio programma , of rechtsonder bij Taskbar dat s[eakertje drukken en kijk of Volume en Wave open staan de eerste 2.

Verwijderd

Sound service in win2k3 heb ik aangezet, speakers en kabels zijn zeker goed, werken namelijk wel als ik ze op mijn laptop aansluit. Alle schuiven heb ik omhoog gezet, dat is het ook niet. Erg vaag probleem en ik kan er op internet niks over vinden.

• babbaloerie

babbaloerie

¯¯¯¯¯¯¯

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 11:35:
andere boxen geprobeert ?

Misschien kabelbreukje ?

Misschien staat de SCHUIF laag in het Audio programma , of rechtsonder bij Taskbar dat s[eakertje drukken en kijk of Volume en Wave open staan de eerste 2.
Ik heb en boxen en een headset geprobeert, beide met hetzelfde resultaat. En als het probleem softwarematig ligt dan zou het op een ander besturingssysteem wel moeten werken. Het probleem ligt echt hardwarematig.

M'n ICT-leraar zei dat het misschien een IRQ-probleem is.

[ Voor 6% gewijzigd door babbaloerie op 07-02-2006 14:34 ]

Verwijderd

Laat aub even weten of je de oplossing hebt gevonden.

• babbaloerie

babbaloerie

¯¯¯¯¯¯¯

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 16:04:
Laat aub even weten of je de oplossing hebt gevonden.
Dat heb ik dus nog niet helaas :'(

Dit is misschien ook wel het meest rare probleem ooit 8)7

Verwijderd

Nah, ben wel vreemdere problemen tegengekomen. Ontbreekt me helaas aan tijd om dit verder te traceren, kan m'n server namelijk niet zomaar even rebooten. Ik denk ook dat het een IRQ probleem zou kunnen zijn, daarvoor moet ik dus in de BIOS wat instellingen aanpassen en dan proberen of dit het probleem oplost.

Groet, Nick

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 09:25:
Nah, ben wel vreemdere problemen tegengekomen. Ontbreekt me helaas aan tijd om dit verder te traceren, kan m'n server namelijk niet zomaar even rebooten. Ik denk ook dat het een IRQ probleem zou kunnen zijn, daarvoor moet ik dus in de BIOS wat instellingen aanpassen en dan proberen of dit het probleem oplost.

Groet, Nick
Sinds winXP moet winXP dit in apparaatbeheer zelf aangeven.....
Pagina: 1