2GB DDR meer effect dan 1GB DDR?

Pagina: 1
Acties:
  • 182 views sinds 30-01-2008

• krijgnuwat
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-04 18:22
Beste Tweakers onder ons..

Ik heb een vraagje, heeft 2gb ddr400 meer effect op mijn systeem voor gamen bijvoorbeeld en windows e.d en wat is het verschil precies..

Amd 64 3200+ @2,7Ghz
1gb ddr400 mushkin
Leadtek 6600gt
250gb s-ata 16mb cache
dvd brander
waterkoeling enz.

Alvast bedankt

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit hangt helemaal af wat je ermee doet. Zelf werk ik met 2GB in mijn werkstation en dat bevalt me prima, hoewel ik in veel gevallen genoeg zou hebben aan 1GB. Maar als je wat zwaardere games gaat spelen zoals bijvoorbeeld Battlefield 2 dan is 2GB toch wel een aanrader.

• krijgnuwat
ik wil inderdaad battlefield 2 gaan spelen en andere lkkr zware games:P maar wat is het verschil in bf2 dan met 2gb inplaats van 1gb?

• matel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-03 20:40
Het laden van levels kost minder tijd, je hebt minder schokken en na het afsluiten van het spel ben je sneller terug in windows.

• krijgnuwat
trouwens iets over battlefield 2 zelf dan.. als je de game wilt joinen na het lade dan schokkert die op het begin egt me monitor van het bureau af.. meer mensen dit probleempje, helpt die 2gb ook voorbijvoorbeeld dit probleem?

Verwijderd

In World of Warcraft schijnt het ook wel wat uit te kunnen maken in de grote raids.
Een raid op CrossRoads tussen twee keer tachtig karakters gebruikt erg veel geheugen.
Met 1Gb wordt het al knap lastig Schokken enzo, veel laden/swappen. 2Gb lijkt mij dan veel beter werken. Maar ja, helaas nog geen ervaring.

• krijgnuwat
heb dat niet eigenlijk ook meer te maken met de hdd dan? is het beter om games op een 0k schijfje te gooien of 2gb ddr te hebbe?

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Als je zwaar wilt gaan gamen zou ik eerder ff doorsparen voor een betere videokaart. Die is in jouw geval harder nodig dan die Gb extra geheugen. Ik heb zelf 2 Gb ram, maar ik moet al gekke dingen doen om over 1Gb heen te komen. Op Bf2 na gebruiken alle andere spellen die ik heb lang geen 1Gb geheugen.
Half life 2 niet, Doom 3 niet, Halo niet, NFS: MW niet.

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

krijgnuwat schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 15:34:
heb dat niet eigenlijk ook meer te maken met de hdd dan? is het beter om games op een 0k schijfje te gooien of 2gb ddr te hebbe?
Tuurlijk heeft je hdd er ook mee te maken. En je videokaart. En je cpu. Het idee is dat je gewoon een systeem hebt waarbij je een zo klein mogelijke bottleneck hebt. Idealiter ben je zelf de bottleneck, maar dat terzijde :+

Verwijderd

krijgnuwat schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 15:31:
trouwens iets over battlefield 2 zelf dan.. als je de game wilt joinen na het lade dan schokkert die op het begin egt me monitor van het bureau af.. meer mensen dit probleempje, helpt die 2gb ook voorbijvoorbeeld dit probleem?
Ja dat is normaal en dit zal zeer waarschijnlijk met jouw pc gebeuren met 2 GB.

Ik moet wel zeggen dat de 1GB upgrade naar 2GB voor het spelen van BF2 een behoorlijke stap voorwaarts was. Tijdens het spelen loopt alles soepel en nu schokt het enkel als ik net het spel binnenkom. Dat probleem hebben de meesten maar zou niet langer dan 20 secs ofzo moeten duren. Omdat 1 GB ddr3200 niks meer hoeft te kosten zou ik dit zeker aanraden.
Een Leadtek 6600GT is genoeg zolang je maar op de medium pre-defined settings speelt.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2006 15:54 ]

Verwijderd

In het geval van de HDD zou je dat tijdens het gamen kunnen oplossen door de hoeveelheid geheugen.
Een nieuwe harde schijf is echter meestal goedkoper dan de geheugen upgrade.

Ik ben het met de anderene ens dat je eerst in je videokaart investeerd gezien BF2, dan geheugen.
Je harde schijf lijkt mij wel snel genoeg gezien het een 250Gb/16Mb/SATA is en waarschijnlijk vrij recent is.

• krijgnuwat
ik speel bf2 al soepel alleen op het begin gata het ff zwaar klote.. maar hm.. als jullie mijn pc zo zien. Wat is het beste om er aan op te graden voor een prijsje rond de 200 euro..

Verwijderd

pricewatch: 1GB x 2 (2GB) PC4000 DDR, CL3 (Corsair, TWINX2048-4000PT)

Is een leuk setje en je kan dan waarschijnlijk wel je proc 1:1 met je mem laten draaien. Want voor 200€ heb je nog geen mooie vid kaart, mischien doorsparen tot 300€ voor een 7800GT.

Verwijderd

ik draai BF2 op de hoogste settings met niet al te duur pc3200 geheugen, wel 2 gig. Ben je voor 80 euro klaar en draaien als een speer./ Ik had zelf een geforce6800 en dat liep al prima met 2GB. Alleen zul je voor een 6600gt of 6800 plain de settings op medium moeten zetten. Anti aliasing moet altijd uitstaan dit vreet echt verschikkelijk veel performance in BF2. Zelfs met de snelste kaarten kan je schokjes verwachten op een 64 player server met een hoop drukte om je heen.

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2006 16:31 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-05 22:33

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik ben een paar maand geleden van 1GB PC2100 DDR ecc. reg. naar 2GB gegaan, meer omdat ik VMware gebruik en dit geheugen vreet als je meerdere VM's hebt gestart. Daarnaast speel ik ook World of Warcraft en ik moet zeggen het was een heel verschil met name in o.a. IF (steden). Als ik door Iron Forge (stad) wandel schiet het geheugen gebruik vaak richting de 60% met 1GB was dit al veel meer. In iedergeval het gaat een stuk soepeler.

De rest van het systeem wat misschien van belang is:

2x Athlon MP 2800+
ATI Radeon 9800 Pro 256-bit 128MB
4x Maxtor 200GB 7200rpm DM10@ RAIDcore BC4852 RAID5 controller.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Je geheugen laten draaien op 1:1 met de CPU zal denk ik niet mega veel schelen.
Ik draai zelf WoW op 1680x1050 met de meeste settings max (op super sampling and anti-aliasing na) en kom meestel niet lager dan 40fps in de drukke instances.

Current specs:
CPU: AMD Athlon64 3200 @ 2300MHz (moet nog verder overklokken, maar te verslaafd aan WoW hehe)
Geheugen: 1GB Corsair XMS PC3200
HDD: Hitache 7K80*2 in RAID0
Video: ATI Radeon X850XT PE 256MB
LCD: DELL 20"widescreen @ 1680x1050

Ben van nature nogal een speedfreak, maar sinds WoW komt daar weinig meer van. Het jeukt uiteraard wel altijd....

• krijgnuwat
bf2 draai ik met 4x aa en 4x AF op hoogste settings met me 6600gt en gaat gewoon nog soepeltjes hoor.. heb een wonderkaartje ofzo.. haal overgeklokt 4600 punten 3dmark05..

• krijgnuwat
ik zie een ati x850xt staan voor 212 euro bij icomputers.. is dat wat om mee door te gaan voor 1-1,5 jaar? of kennik beter een 6800gs neme

Verwijderd

krijgnuwat schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 16:42:
bf2 draai ik met 4x aa en 4x AF op hoogste settings met me 6600gt en gaat gewoon nog soepeltjes hoor.. heb een wonderkaartje ofzo.. haal overgeklokt 4600 punten 3dmark05..
Het loopt ook wel, alleen kan het schokken met 64 man op elkaar gedoken bij een map als strike of karkland. ik haal met de x850xt PE 6650 punten en het schokt dus :)

Verwijderd

Voor 2 gig intern is je videokaart wat licht. En wel daarom:

Je kunt de nieuwste games die daadwerkelijk boven de 1 gig uitkomen niet goed op full settings spelen en als je dat kunt is je framerate niet 'je van het'.

Met meduim settings in een spel (en het verschil is amper waarneembaar of je moet een kritisch iemand zijn met niet de juiste videokaart) gebruik je veel minder geheugen en is 1 gig voorlopig nog voldoende. Je mag van mij rustig weten dat ik met mijn X800pro het spel The battle for middle-earth op medium settings speel om een leuke framerate te houden. Ut2004 daarentegen kan volluit zonder haperingen.

Dus als je slim wilt zijn dan kun je beter je geheugenupgrade combineren met de upgrade van een nieuwe videokaart. Je processor (vet overclocked) is nog courant genoeg. Ik zou nog even wachten met upgraden en het meteen goed doen zodat je ook écht kunt genieten van vloeiend lopende spellen.

PS: In november is mijn systeem aan de beurt voor een 7800 GTX met 2 gig intern en 2 raptors in RAID. Ik wacht nu nog even en als ik een upgrade doe doe ik het goed zodat het resultaat er mag zijn.

• krijgnuwat
daar heb je wel een beetje gelijk in, maar ik um.. ben om zo maar te zeggen bijna 15:P en wil er dus niet al teveel geld aan uit geven omdat ik dat niet echt heb.

Verwijderd

Druk eens op ALT+TAB tijdens het spelen, en kijk dan eens naar de taskmanager hoeveel geheugen hij vreet? 1gb + 6600gt moet echt voldoende zijn op medium settings en desnoods AA en AF uit. Een collega van me speelt op medium zonder schokken met een 3dmark2005 score van 2600

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2006 17:00 ]

• krijgnuwat
bf2 ongeveer 500mb

Verwijderd

zijn je chipset drivers (via all in one driver / sis / nforce) up-to-date? zet anders je kaart in performance mode

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2006 17:04 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Het is eigenlijk doodsimpel: je hebt nu 1GB, kijk dus naar je huidige geheugengebruik. Als je dit echt goed wilt doen kijk je onder het tabblad Performance en voeg je daar minimaal de counter Pages Output uit het onderdeel memory aan toe (dat zijn de pages die uit het geheugen naar disk worden weggeschreven om vrije geheugenruimte te creëren. Als deze activiteit weinig tot nagenoeg niet plaatsvindt heb je geheugen genoeg). Je kunt dit naar een counter log wegschrijven of er telkens een blik op werpen wanneer je een game speelt of nadat je een game hebt gespeeld.

In jouw geval zou ik trouwens eerst naar de grafische kaart kijken.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• krijgnuwat
alles is up to date, heb er win x64 op staan al die shit enzo..heb bf2 trouwens al een 64bit patch?

• krijgnuwat
welke kaart raden jullie mij aan dan voor een niet al te hoog bedrag?

Verwijderd

En daarom combineer ik mijn upgrade in november met 2 gig intern én een 7800GTX. Met een X800pro en laat staan met een 6600GT is 2 gig wasted money.

Maar even terzijde; het is een goede link voor vele, zeer voorspellend en in mijn ogen de zuivere waarheid ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2006 17:17 ]

• krijgnuwat
Tja dat klopt.. ik denk dat ik tog maar beter voor een betere dvd brander ga plus nog een hardeschijfje erbij. Iedereen die suggesties heeft gegeven bedankt _/-\o_

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
krijgnuwat schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 17:09:
welke kaart raden jullie mij aan dan voor een niet al te hoog bedrag?
En dit is nou niet de bedoeling van PMG. Wel, je hebt nu genoeg antwoorden op jouw geheugenvraag, antwoorden die je overigens ook met de FAQ en search had kunnen vinden, dus succes :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.