Comp valt uit : CPU of Powersupply?

Pagina: 1
Acties:

• Cam
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-02 20:25
Vanochtend was ik een spel aan't spelen, toen mijn systeem opeens uitviel.
Toen ik deze weer wilde opstarten, kreeg ik het post screen te zien, en viel hij direct daarna danwel enige seconden daarna uit.

Ik heb vervolgens het koelblok en de fan schoongemaakt, maar bij opstarten kwam hetzelfde probleem voor.
Heb toen de BIOS ge-reset, dan loopt de CPU standaard langzamer. Opstarten, zelfde probleem, maar het duurde wat langer.
Vervolgens CPU in de BIOS ge-underclocked naar 1333 Mhz (het is een Barton 2600+), en start deze weer op en kan ik lichte programma's runnen. (met Prime95 valt het systeem na +/- 0.5 seconden uit).

Voor het probleem was de CPU ge-overclocked van een 2600+ naar een 2900+ (FSB 333 naar 400), en hij liep al dik anderhalf jaar op deze snelheid.

Volgens SpeedFan loopt de CPU nu op 47 graden, bij gemiddeld 5 % processor belasting.
Dit is naar mijn idee nogal heet gezien het feit dat het een Barton 2600+ is, nu lopend op 1333Mhz.

Heb ik de processor gemolt door het overclocken? Is m'n powersupply (400W no-name) kapot?

Alvast bedankt,

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:16
Als je proc naar de vanen zou zijn zou je echt geen lichte progs kunnen runnen, de kans is klein dat je zelfs door de POST geraakt dan, windows opstarten zou al een klein mirakel zijn. Als de temps niet hoog oplopen kan je het eens proberen met een andere voeding. Mss trekt die het niet meer en loopt die op het einde van zen dagen. Hoeveel W voeding heb je?

Watvoor mobo heb je? Geen opengespatte condensators op je bord?

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• Cam
M'n MOBO is een AOpen AK79D-400VN
Heb op 't bord geen opengespatte condensatoren gevonden.

Een cruciaal vergeten onderdeeltje van m'n verhaal (helaas vergeten). Als m'n bak uitvalt, hoor ik een BIOS alarm (2 tonen, 1 laag 1 hoog).

Ben nu aan't uitzoeken wat dat alarmpje betekend, echt lachen als je je manual kwijt bent...

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:48

empy

Rijdt rondjes

ga er maar van uit dat je voeding gaar is, een 400 watt no-name is over het algemeen niet echt geweldig als je gaat overclocken. Ik weet voor de rest niet wat je allemaal in je systeem hebt hangen, maar ik zou dan voor een tagan gaan, of een mooie a-open voeding, das mooi spul :9

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-01 22:31

Archimond

Lopende Helpdesk

Welke BIOS heb je op het moederbord?
Hier kan je het misschien zien wat de piepjes betekenen: http://www.pcguide.com/ts/x/sys/beep/index-i.htm

Probeer eens andere geheugen of zet het geheugen in andere slot

[ Voor 29% gewijzigd door Archimond op 03-02-2006 16:38 ]

• Cam
Heb een Phoenix/Award bios ver. 6.00 PG

Kan helaas niks in je link vinden over de piepjes die hij geeft. Ze zijn exact hetzelfde als de piepjes bij een te hete CPU, (laag-hoog-laag-hoog etc. etc.) maar dan langzamer...

Heb het idee dat de Aopen de BIOS enigszins heeft ge-customized..

Heb overigens helaas niet de luxe nieuw geheugen te "proberen" :+

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-01 22:31

Archimond

Lopende Helpdesk

Probeer eens de koelpasta onder je processor schoon te maken en nieuwe aan te brengen.
Zorg dit keer ervoor dat de processor plat ligt, dus de kast ligt dan op zijn rechterkant.

Als je geen koelpasta hebt kan je bij een pc winkel vragen of je dat zelf even bij hun kan uitvoeren.
Of je kan hun eerst vragen, als zij het niet weten zeg je of zij de koelpasta even kunnen veranderen en anders kan je hun vragen om een ander voeding aan te sluiten.

Als het goed is kan je in speedfan de voltages ook zien, wijken de voltages niet meer dan 5% af van normaal?

• Cam
Ben maar op gevoel afgegaan, dus... nieuwe koeler+pasta en nieuwe doch cheap ass voeding... alles doettet nu prima! 2600+ op 2900+ no problemo, stabiel... o ja en ik krijg geen "windows explorer error and needs to close" o.i.d. bij het opstarten meer....

o ja, de -5V stond op -6.2V, lag denkik dus aan een combinatie van brakke koeling en gare voeding

[ Voor 19% gewijzigd door Cam op 04-02-2006 14:04 ]

Pagina: 1