Toon posts:

Dell Perc/3QC vindt geen drives

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Dell Perc3/QC in mijn systeem zitten. Kaart wordt automatisch herkent door Windows Server 2003. Tot zover geen probleem.

Als ik echter harddisks aan ga sluiten worden deze niet herkent.

Disks spinnen op, maar de controller geeft aan dat er 0 logical drives gevonden zijn.

Disks: Quantum Atlas 10KII SCA met SCA naar 68 pins convertors
Kabel: Foxconn 155825-001

Ik heb geprobeerd 1 drive aan te sluiten op channel 0 en 1 maar beide keren wordt er niets gevonden.

Ik heb geen idee waar ik het verder moet zoeken.

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:02
- ID van schijf en kaart nagekeken op conflict?
- Terminatie wel goed?

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Verwijderd

Topicstarter
ID van de controller is 7. ID van de schijven is in te stellen met een jumper op de sca naar 68 pin adapters. Heb 1 2 en 3 geprobeerd.

Kabel is een kabel met terminator. Valt verder weinig aan in te stellen volgens mij.

Verwijderd

Disks spinnen op, maar de controller geeft aan dat er 0 logical drives gevonden zijn.
Moet je niet eerst een logical drive definieren ? De fysieke drives ziet die controller vast wel, maar het geeft ze niet standaard direct door aan het OS. Je moet eerst in de controller BIOS (denk ik, methodes verschillen per merk), een logical drive definieeren en daar de fysieke disken aan toekennen. Daar stel je ook in wat voor RAID level je wilt hebben.

Oh.. ik zie dat LSI die dingen schijnt te maken, dat maakt het makkelijker :-) Bij boot krijg je dan idd die '0 logical drives, 0 logical drives handled by BIOS' meldingen, druk op ENTER en je komt in de BIOS config van de controller. Easy Config en besluit wat je wilt hebben, ik zou GEEN Fast Initilisation kiezen (dan wordt de LD in de achtergrond gemaakt zeg maar).

Verwijderd

Topicstarter
Het is een megaraid enterprise 1600 als ik het goed heb.

Maar hij ziet dus volgens mij helemaal geen fysieke drives. Heb in de bios van de controller gekeken. Er zijn helemaal geen logical drives aanwezig.

Als ik naar objects en physical drives ga, wordt er ook geen gevonden.

Via easy configuration krijg ik een overzicht van de kanalen, maar worden er helemaal geen devices weergegeven.

*zucht*

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 17:13:
Maar hij ziet dus volgens mij helemaal geen fysieke drives. Heb in de bios van de controller gekeken. Er zijn helemaal geen logical drives aanwezig.

Als ik naar objects en physical drives ga, wordt er ook geen gevonden.
Niet om te zeuren, maar haal 'logical drives' en 'physical drives' niet door elkaar, vooral niet als je LSI Support nog eens moet mailen :-)

Heb je een losse SCSI controller bij de hand toevallig? Zo nee, probeer dan eerst eens 1 (een) drive aan de controller te koppelen en die te zien. Probeer eens met en zonder terminator, misschien staat er een drive op (auto)terminate. Probeer zowiezo eerst een enkele disk te zien, kleine stapjes gaan het snelst :-)

Verder weet ik niet zoooveel van SCSI, maar je ze zou ze inderdaad onder Objects/Physical Drives moeten zien.

Verwijderd

Als je de verkeerde kabel gebruikt ziet de perc kaart de drives al niet meer weet ik uit ervaring.
Verder goed opletten, via easy config moet je ergens physical drives kunnen zien.
Ik gebruik zelf deze kaart enige tijd niet meer maar ik dacht dat ie bij het booten ook laat zien hoeveel physical drives hij ziet.

Verwijderd

Topicstarter
Dan moet ik denk ik toch maar eens een andere kabel proberen. Vind namelijk helemaal geen drives, ook niet als ik er maar één aansluit.

Kabel zonder terminator kan niet want deze zit aan de kabel vast.

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:14
In volgorde
- kabel met term gebruiken als je geen backplane bezit
- disken controleren ivm correct jumpers etc (zie site manf)
- objects-> physical drive laat ALTIJD een disk zien als je het goed hebt aangesloten
- als je een physical drive ziet kun je verder gaan met aanmaken logical drive
- zorgen dat je de laatste firmware gebruikt en drivers (eerst driver doen dan de fw)

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Verwijderd

Topicstarter
Andere kabel was dus niet de oplossing :(

Dan zit er ergens toch iets niet goed aangesloten want ik zie helemaal geen physical drives bij objects in de bios van de controller.

Jumpers op de schijf is er maar 1. Deze moet er niet op want dan staat de schijf in SE modus.

Kabel zit met de aansluiting waar sys bus bij staat aangesloten op channel 0 of 1 op de controller en met 1 van de andere poorten op de convertor.

Stroom zit op de convertor aangesloten.

Op de convertor zit ook een jumper, deze heeft afwisselend gestaan op id0 (bootdevice), id1, id2 en id3.

Kreeg volgens mij toen id0 geselecteerd was wel de melding dat er geen proper boot device anwezig was.

Nieuwste FW: Kan ik ok een FW van LSI flashen in deze kaart? En dan dus ook de drivers van LSI gebruiken?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2006 09:26 ]

Verwijderd

Beter lezen, je hebt sca convertors

Ik heb zelf een dell perc3 (lsi elite 1600) gedraaid met 5 schijven (10K en 15K) en SCA convertors.
Het werkte bij mij enkel met een echte ultra 320 kabel (van dat merk wat lijkt op chloroform) of een hele oude compaq kabel. Alle andere kabels (adaptec, revoltec round etc etc) werkten niet.

Verder zijn er 2 typen sca convertors, het ene type is hoger als een schijf, max ultra160, 2e type is net zo hoog als een schijf, utlra 320. Als je rondzoekt zie je dat ik ooit een topic heb geopend met een scsi kabel probleem waarin de sca convertors uitgelegd en vergeleken worden.

Op je sca convertors moet je de scsi id instellen. Je controller zit op 7 of 9 ofzo dus je hebt even te gaan. De eerste schijf stel je in op 0, 2e op 1 etc etc.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2006 11:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus een foxconn lvd 160 kabel, dit is een compaq spare part.

Heb je topic even doorgelezen, had het niet gevonden met de search. Mijn convertors hebben alleen een 68 pins aansluiting, en zijn volgens mij dus ook u160 lvd geschikt.

Als ik het goed begrijp zou ik het dus nog met een u320 kabel kunnen proberen, of andere convertors proberen?

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2006 13:01 ]

Verwijderd

proberen kan zeker geen kwaad.
Ik kan vanaf hier natuurlijk moelijk zien wat er nu precies de oorzaak is.
Misschien iemand in je buurt opsnorren die ook soortgelijke dingen draait om even wat onderdelen te wisselen?

Verwijderd

Topicstarter
Even nog een vraagje. Als de convertors niet geschikt zijn voor lvd u160, moet ik dan wel physical drives kunnen zien in de bios van de controller?
Als dit nietzo is denk ik dat het aan de convertors ligt, anders ligt het probleem ergens anders. Mijn convertors zijn namelijk hoger dan mijn schijven maar hebben wel alleen een 68 pinsaansluiting.

Verwijderd

Ik zag met de verkeerde convertors WEL schijven, alleen waren ze niet voorruit te branden.
Maar er waren bij navraag ook mensen die met mijn verkeerde convertors helemaal geen schijven zagen.

Verwijderd

Topicstarter
Dan ga ik maar even andere convertors bestellen en hopen dat daarmee het probleem is opgelost.

Verwijderd

Topicstarter
Net de nieuwe convertors ontvangen van MR AT en de schijven doen het :D
Pagina: 1