Omdat ik nog niet zoveel ervaring heb met het programmeren in java en helemaal niet met design patterns begon ik me af te vragen of het ontwerp van mijn applicatie wel 'de juiste' of in ieder geval een goed ontwerp is.
Het ziet er ongeveer als volgt uit:
class:database bevat de volgende methods:
handleSelectQuery (returns ResultSet)
handleOtherQuery (void)
initDB (returns Connection)
closeDB (void)
class FactuurGegevens:
bevat de volgende methods:
maakKlantGegevens (returns Vector)
maakOrderRegels (returns Vector)
maakOrderGegevens (returns Vector)
servlet Controller
bevat, afhankelijk van de actie, aanroepen naar methods uit FactuurGegevens deze geven elk een Vector terug die in de sessie geplaatst wordt.
De sessiegegevens worden vervolgens uitgelezen in een JSP en naar het scherm geprint.
Mijn vraag is nu als volgt; Is het correct (om de volledig applicatieafhankelijke) FactuurGegevens door een aparte class te laten regelen, of zou dit moeten laten doen door mijn Controller servlet.
Ik stel deze vraag, omdat ik bij verschillende mensen verschillende aanpakken zie en niemand mij eigenlijk een eenduidig antwoord kan geven.
Als iemand overigens nog een mooie link heeft naar een site/tutorial over het ontwerpen van webapplicatie is dat meer dan welkom, hoewel ik ook eigen informatie heb is een beetje extra nooit weg natuurlijk.
Het ziet er ongeveer als volgt uit:
class:database bevat de volgende methods:
handleSelectQuery (returns ResultSet)
handleOtherQuery (void)
initDB (returns Connection)
closeDB (void)
class FactuurGegevens:
bevat de volgende methods:
maakKlantGegevens (returns Vector)
maakOrderRegels (returns Vector)
maakOrderGegevens (returns Vector)
servlet Controller
bevat, afhankelijk van de actie, aanroepen naar methods uit FactuurGegevens deze geven elk een Vector terug die in de sessie geplaatst wordt.
De sessiegegevens worden vervolgens uitgelezen in een JSP en naar het scherm geprint.
Mijn vraag is nu als volgt; Is het correct (om de volledig applicatieafhankelijke) FactuurGegevens door een aparte class te laten regelen, of zou dit moeten laten doen door mijn Controller servlet.
Ik stel deze vraag, omdat ik bij verschillende mensen verschillende aanpakken zie en niemand mij eigenlijk een eenduidig antwoord kan geven.
Als iemand overigens nog een mooie link heeft naar een site/tutorial over het ontwerpen van webapplicatie is dat meer dan welkom, hoewel ik ook eigen informatie heb is een beetje extra nooit weg natuurlijk.