2 internetproviders, 2 printers en 4 computers

Pagina: 1
Acties:

• Eleonora
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Hallo allemaal, graag zou ik jullie advies vragen voor het volgende:
Situatie nu:
PC1 heeft XS4all en een laserprinter (Linksys draadloze router)
PC2 heeft Versatel en een inktjetprinter (Versatel draadloze router)
De inktjetprinter heeft een Linksys draadloze printserver.
Dan hebben we nog 2 pc's, 1 die als server ingericht kan worden en 1 die van de buurman is, beiden hangen nu aan Versatel.

Mijn vraag, hoe kun je het beste de boel in 1 netwerk krijgen waarbij de internetverbindingen apart blijven, maar wel iedereen beide printers kan benaderen en bijvoorbeeld mappen kan sharen?

Mijn man is systeembeheerder en dat kun je uitleggen als thuis geen moer doen. :r
Dus loop ik met een USBstickje naar zijn pc als ik iets in kleur wil printen. In mijn ogen belachelijk en lijkt me dat dat anders moet kunnen. Manlief scheept me af dat dat niet kan. Ik denk van wel met een DHCPserver oid, maar de precieze aanpak heb ik een beetje advies bij nodig.

• Brobbel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-04 12:24
Tja, dan mist hier nog veel belangrijke informatie.

Onder welk operating system draaien de diverse computers?

In principe moet het sowieso mogelijk zijn, alleen hangt de manier waarop af van o.m. die besturingssystemen. Een netwerkje opzetten is echt niet moeilijk, maar we hebben wel meer informatie nodig.

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 13:17
Allemaal in hetzelfde subnet en een andere router als gateway?

• Eleonora
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Alle pc's draaien op XP pro, vooralsnog hebben de 2 belangrijkste computers dus ieder hun eigen provider/netwerk en niets met elkaar vandoen.

Verwijderd

Da's toch niet zo'n probleem lijkt me? Je houdt de instellingen gewoon zoals ze nu zijn, maar maakt een tweede IP-adres op beide Windows XP computers aan (eentje die niet in de range valt waarmee de computers met hun modem communiceren). Vervolgens kan je je printers en mappen gewoon delen en benaderen, maar blijven de computers wel gebruik maken van hun eigen internetverbinding.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-04 09:31
Misschien redelijk offtopic maar waarom 2 internetlijnen?

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04 00:23

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Verwijderd schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 13:32:
Da's toch niet zo'n probleem lijkt me? Je houdt de instellingen gewoon zoals ze nu zijn, maar maakt een tweede IP-adres op beide Windows XP computers aan (eentje die niet in de range valt waarmee de computers met hun modem communiceren). Vervolgens kan je je printers en mappen gewoon delen en benaderen, maar blijven de computers wel gebruik maken van hun eigen internetverbinding.
Niet vergeten om hem voor dat "2e netwerkje" een aparte route toe te voegen op beide pc's.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-04 17:05

job

m3gA schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 07:31:
Allemaal in hetzelfde subnet en een andere router als gateway?
works like a charm. Zo heb ik hier ook een paar jaar adsl en kabel in een studentenhuis gedraaid.
Vaste ip's, dns en gateway, zelfde subnet.
bij mij was het zo:
router 1
ip 192.168.1.100
subnet 255.255.255.0

router 2 ip 192.168.1.200
subnet 255.255.255.0

En dan de pc's desgewenst verdelen over de twee routers' met fixed ip's en dns en gateway.
Niks geen gekloot met routes toevoegen.. :)
Uiteraard moeten beide routers wel fysiek contact met elkaar maken. Maar aangezien de meeste routers ook een interne switch hebben is dat geen probleem. En anders is een switch de kosten ook niet.
Wel apart dat jouw man beweert dat het niet kan...

[ Voor 33% gewijzigd door job op 03-02-2006 18:49 ]

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

djluc schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 18:33:
Misschien redelijk offtopic maar waarom 2 internetlijnen?
misschien zakelijk en prive?

Komt erop neer dat het moet werken zoals hier beschreven wordt.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Verwijderd

Coach4All schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 18:38:
[...]

Niet vergeten om hem voor dat "2e netwerkje" een aparte route toe te voegen op beide pc's.
Gebeurt automatisch; het is namelijk één en dezelfde interface (een alias). :)
Pagina: 1