Ik heb hier een fileservertje runnen. Waar ik op een raid 5 configuratie oa een hoop persoonlijke en een hoop bestanden die ik niet wil missen heb staan.
Nu zou ik graag op deze server ook een mailserver draaien en misschien een webserver. Een andere server is wegens geld gebrek niet echt een optie.
Ik zit alleen in me hoofd met hoe veilig dit wel niet is. Wat zijn de gevaren, hoe kan ik die het beste indammen.
Om deze server zo veilig mogelijk te maken wil het volgende zowiezo al doen:
- Geen mail verzenden via deze server
- Mail alleen ophalen via imap
- Zo min mogelijk draaien op de server
Ben ik te bezorgt, en is het risico dat ik gehacked evengroot is als de kans dat mijn windows xp sp2 (met up-to-date firewall + virusscan) computer gehacked wordt. Of moet ik toch gaan overwegen om het niet te doen.
Op de server draait op dit moment:
Debian Testing (Etch) AMD64
Proftpd
samba
SWAT - Samba Web Administration Tool
en meer eigenlijk niet, ik heb geprobeerd hem zo veel mogelijk te strippen.
Zijn er nog dingen waar ik op moet letten behalve alles uptodate houden
Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen
Nu zou ik graag op deze server ook een mailserver draaien en misschien een webserver. Een andere server is wegens geld gebrek niet echt een optie.
Ik zit alleen in me hoofd met hoe veilig dit wel niet is. Wat zijn de gevaren, hoe kan ik die het beste indammen.
Om deze server zo veilig mogelijk te maken wil het volgende zowiezo al doen:
- Geen mail verzenden via deze server
- Mail alleen ophalen via imap
- Zo min mogelijk draaien op de server
Ben ik te bezorgt, en is het risico dat ik gehacked evengroot is als de kans dat mijn windows xp sp2 (met up-to-date firewall + virusscan) computer gehacked wordt. Of moet ik toch gaan overwegen om het niet te doen.
Op de server draait op dit moment:
Debian Testing (Etch) AMD64
Proftpd
samba
SWAT - Samba Web Administration Tool
en meer eigenlijk niet, ik heb geprobeerd hem zo veel mogelijk te strippen.
Zijn er nog dingen waar ik op moet letten behalve alles uptodate houden
Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen
...