Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Joystick DIY?

Pagina: 1
Acties:
  • 215 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Scout77
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-01 21:22
Wat ik wil maken: een besturing met 2 joysticks om een rc-tank remote te kunnen besturen.
Elke stick moet 4 standen hebben voor-achter, 2 links en rechts en op elke stick een fire butten die paralel aanelkaar hangen. En dat ze dan ook nog automatisch naar neutraal springen. Meeste dingen die ik op het net kan vinden hebben maar 2 l-r en 2 b-o mogelijkheden. Iets optisch lijkt me dan weer niet echt makkelijk te klussen, of ik heb er iig niet zo een idee bij dat makkelijk kan.
Geheel wil ik doen met 433mhz zender en ontvanger en 8bits de- en encoders.

Left track (5)     Right rack (5)

forward            forward
                 ½                  ½
Turret(2) left   0   right    Up    0    down  Canon(3)
                 ½                  ½
              backward           backward

Iemand hier misschien een bedrijf die zoiets maakt of idee hoe ik zelf zoiets zou kunnen klussen?

[ Voor 6% gewijzigd door Scout77 op 03-02-2006 01:17 ]

Lekker belangrijk

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:26
Ik weet niet wat t mag gaan kosten, maar sommige vliegtuig zenders hebben dat toch?

edit: zo even snel bij Conrad gezien heeft een 4 kanaal zender alles wat je zoekt, op de knopjes na.
De 6+ kanaals hebben wel knopjes/schakelaars.
Je zou dus kunnen kijken of je daar een goedkope 2de hands van kan vinden. (nieuw heb je ze als vanan 150 euro ofzo).

Dan heb je ook gelijk je ontvanger, hoef je alleen nog maar voor de rest te zorgen :P

[ Voor 69% gewijzigd door MewBie op 03-02-2006 01:50 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Dat up/down gedraait lijkt mij erg itrritant werken.... Ik zou liever twee sticks die maar 1 graad van vrijheid hebben voor de rupsbanden hebben en 1 stick met 2 graden vrijheid voor de turret.... als het toch DIY is.

U vraagt, wij antwoorden.

• Scout77
MewBie schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 01:41:
Ik weet niet wat t mag gaan kosten, maar sommige vliegtuig zenders hebben dat toch?
Naja .. kopen kan altijd nog :) ik hoopte het zo te kunnen oplossen.
MeMoRy schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 10:18:
Dat up/down gedraait lijkt mij erg itrritant werken.... Ik zou liever twee sticks die maar 1 graad van vrijheid hebben voor de rupsbanden hebben en 1 stick met 2 graden vrijheid voor de turret.... als het toch DIY is.
3 sticks lijkt mij dan weer onhandig aangezien je maar twee handen hebt, maar misschien is dat voor het eerste probeersel misschien wel het makkelijkste.

Lekker belangrijk

• MeMoRy
Als je een beetje goed bent dan klus je een aansturing dat je met 1 2-assige joystick allebij de tracks kan aansturen, dus dat een uC de informatie vertaalt naar 2 tracks.
bijv:
boven: allebij vooruit
linksboven: alleen rechter track vooruit
links: rechts vooruit en links achteruit
linksonder: alleen linker track achteruit
onder: allebij de tracks achteruit.

• Scout77
MeMoRy schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 10:57:
Als je een beetje goed bent dan klus je een aansturing dat je met 1 2-assige joystick allebij de tracks kan aansturen, dus dat een uC de informatie vertaalt naar 2 tracks.
bijv:
boven: allebij vooruit
linksboven: alleen rechter track vooruit
links: rechts vooruit en links achteruit
linksonder: alleen linker track achteruit
onder: allebij de tracks achteruit.
Ja ok, daar had ik ook aan gedacht.. maar dan heb je nog niet de halve snelheden voor of achteruit.

Lekker belangrijk

• MeMoRy
Jawel.... je hoeft de stick niet helemaal naar de uitersten te duwen... Het is volgens mij redelijk te doen... misschien zelfs zonder uC... (maar ik kan even niet verzinnen hoe, zit met mijn hoofd ergens anders)

• Scout77
Bedenk me net dat het makkelijker kan voor de tracks,

speed = 1, 1/2, 0
direction = forward, backward.

meer mogelijkheden met minder "knoppen"

offtopic:
tentamens op de TUD zijn toch alweer voorbij?

Lekker belangrijk

Verwijderd

Mss een 'stom' idee, maareuh...
Een controller van een playstation of xbox opengooien? Twee analoge sticks die je kan induwen, en nog is zoveel extra knoppen die je nadien nog altijd kan gebruiken... Zal je wsl wel een microcontroller moeten gebruiken ipv een encoder, maar je mogelijkheden naar toekomstige toepassingen zijn groter en qua mechanica 2 keer niks.

• MeMoRy
ja, als je geld over hebt :+

Verwijderd

Hoeveel meer ga da kosten dan alles zelf ineen prullen?
Onderschat de kosten van zelfbouw nooit..
Trouwens wa kost een third party ps controller nog :p

• rooiekool
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-11 22:55
is een rc-zender/ontvanger niet proportioneel?
Het lijkt me dat je bij een vliegtuigje ook zachtjes naar rechts kan sturen in plaats van direct volle uitslag van de servo waardoor je vliegtuig direct in de wilgen hangt :?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
Als ik dat zou moeten oplossen, dan zou ik een goedkope joystick kopen, die voldoende knopjes heeft. Die gebruikt 2 potmeters voor X en Y, die je met een µP via de A/D kan inlezen, de Y gebruik je voor de snelheid (midden is nulstand, naar voor duwen vooruit, naar achter trekken is achteruit), en met de X as regel je het percentage van de ingestelde snelheid die naar de rupsband gaat. Om om te draaien, op knopje1 drukken en X as is beide rupsen in tegengestelde richting draaien.
Das al 1 knopje nodig, dan nog 2 knopjes voor je up/down van canon (bijna alle joysticks hebben 2 knopjes dicht bij elkaar, voor versnellingen veranderen, flaps van flightsim instellen,...). Dan nog zo'n setje van 2 knopjes voor turret draaien. Even zoeken, met wat geluk vind je zo'n joystick met een extra 4-wegs knopje erop (voor rondkijken in een spel), dat zou wel geschikt zijn.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Scout77
Ik kwam deze ergens tegen, een Trust Joystick Predator SV85 ... 6 euro, veel goedkoper vind je ze niet. 2 knoppen en een scrollwheel.
Afbeeldingslocatie: http://www.sallandautomatisering.nl/files/10810.gifAfbeeldingslocatie: http://www.sallandautomatisering.nl/files/10810.gif

Ik ben van plan twee joysticks te gebruiken aangezien ik de tank tergelijk wil kunnen rijden en de turret kunnen draaien en schieten. Weet alleen niet of deze potmeters heeft. Kan ook nergens een datasheet oid vinden die me dat wel kan vertellen.

Deze pagina heeft al het een en ander zoals ik dat bedacht had. Uitlezen van potmeters is dus niet een probleem. Totaal moeten er 4 potmeters en 1 fire button worden uitgelezen door een uc.

Het signaal op een of andere manier verzenden naar de uc in de tank, ik dacht aan een PIC16F84A.

Daar kun je dan de aansturing mee doen via:
Aansturing van de tank,
Porta0 inkomend signaal van rf

Porta 1-3 voor de turret,
porta1 1 draaien, 0 niks
porta2 1 links, 0 rechts
porta3 1 fire, 0 niks

Aan Portb 0-3 linkertrack
b0 1 vooruit 0 achteruit
b1 1 full speed
b2 1/2 speed
b3 0 speed

Portb 4-7 rechtertrack
b4 1 vooruit 0 achteruit
b5 1 full speed
b6 1/2 speed
b7 0 speed

wat ook nog kan is aan portb1-3 of b5-7 een 74HCT238 te hangen en dan kan het zelfs tot 8 mogelijkheden worden uitgebreid, 1 6/7 5/7 4/7 3/7 2/7 1/7 0.

Alleen heb ik geen idee hoe die info van de zender naar de tank te krijgen. Iemand een goed idee?

[ Voor 6% gewijzigd door Scout77 op 07-02-2006 00:02 ]

Lekker belangrijk

Verwijderd

Gebruik een standaard 433 mhz TX/RX setje. Is nog makkelijk aan te sturen met een uC ook. Zie voor meer info bijvoorbeeld het Wireless/USB LCD topic.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2006 00:17 ]

• MeMoRy
Scout77 schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 00:01:
Aan Portb 0-3 linkertrack
b0 1 vooruit 0 achteruit
b1 1 full speed
b2 1/2 speed
b3 0 speed

Portb 4-7 rechtertrack
b4 1 vooruit 0 achteruit
b5 1 full speed
b6 1/2 speed
b7 0 speed
Uhh binaire encodering?

b3b2b1b0
0000&1000 niets
0001 1/4 speed vooruit
0010 1/2 speed vooruit
0011 3/4 speed vooruit
0100 full speed vooruit
etc
en
1001 1/8 speed achteruit
etc...

simpel a/d convertertje en een mosfet schakeling.

je kan PICjes ook makkelijk PWM laten doen, dan kan je nog meer stappen schakelen...

• efgeha
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-02-2021

efgeha

trial and error

Verwijderd schreef op zaterdag 04 februari 2006 @ 17:37:
Hoeveel meer ga da kosten dan alles zelf ineen prullen?
Onderschat de kosten van zelfbouw nooit..
Trouwens wa kost een third party ps controller nog :p
Goed idee, alleen het zendvermogen verhogen.......
zie deze, heeft alles wat de TS aan besturing wil, nu de prijs nog...

HP Pavilion dv9645

• Scout77
Heb er even verder over nagedacht. Volgens mij kan je max 8bit versturen via rf, dat houdt in dat je max 256 verschillende mogelijkheden hebt. Of zie ik dat verkeerd?
Je hebt 4 potmeters en 1 knop.

256/4 = 64 mogelijkheden over voor 4 potmters zonder de knop.
64/4^2 = 4 instel mogelijkheden per potmeter

Komt neer op speed mogelijkheden 1 2/3 1/3 0

dan alleen nog de logica opzetten om het geheel naar die 256 mogelijkheden om te rekenen.
Verwijderd schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 00:16:
Gebruik een standaard 433 mhz TX/RX setje. Is nog makkelijk aan te sturen met een uC ook. Zie voor meer info bijvoorbeeld het Wireless/USB LCD topic.
Dat was ik idd van plan, en dan daar een uc aan hangen want de decoders gaan tot 8bits dan moet je d'r alsnog een uc aan hangen om het gheel fatsoenlijk te besturen leek me.
MeMoRy schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 00:31:
[...]

Uhh binaire encodering?

b3b2b1b0
0000&1000 niets
0001 1/4 speed vooruit
0010 1/2 speed vooruit
0011 3/4 speed vooruit
0100 full speed vooruit
etc
en
1001 1/8 speed achteruit
etc...

simpel a/d convertertje en een mosfet schakeling.

je kan PICjes ook makkelijk PWM laten doen, dan kan je nog meer stappen schakelen...
Ja dat kan natuurlijk ook, maar dat is eigenlijk hetzelfde als die 1/0 + 3bit-8 oplossing = ook 16 mogelijkheden.
efgeha schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 00:32:
[...]

zie deze, heeft alles wat de TS aan besturing wil, nu de prijs nog...
9 meter is dan weer niet zoveel, gezien de max 100 meter of zelfs iets meer met een beetje signal boost.
Using antennas made for 900Mhz cordless telephones I was able to get a range of 350 feet outdoors, and when I boosted transmitter power slightly past 12 volts (not recommended) I achieved a distance of 500 feet. hiero

[ Voor 84% gewijzigd door Scout77 op 07-02-2006 00:56 ]

Lekker belangrijk

Verwijderd

efgeha schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 00:32:
[...]

Effe rechtzetten, ik bedoelde helemaal geen wireless controller, gewoon een standaard met draad controller die je bij een pak waspoeder krijgt.
433MHz of 8xxMhz zender ontvangers dacht ik dat je zowieso al had / ging gebruiken, vandaar het voorstel.
De twee aparte joysticks zijn ook een idee, maar wil je een afstandsbediening of maak je een platform op wielen inclusief kuipstoel en drankbekerhouder? :P

• Scout77
Verwijderd schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 15:38:
[...]

Effe rechtzetten, ik bedoelde helemaal geen wireless controller, gewoon een standaard met draad controller die je bij een pak waspoeder krijgt.
433MHz of 8xxMhz zender ontvangers dacht ik dat je zowieso al had / ging gebruiken, vandaar het voorstel.
De twee aparte joysticks zijn ook een idee, maar wil je een afstandsbediening of maak je een platform op wielen inclusief kuipstoel en drankbekerhouder? :P
Dan vergeet je nog de sigarettenaansteker en de parasol :).

Op zich heb ik het nu wel redelijk duidelijk alleen begrijp ik nog niet helemaal hoe ik het signaal van de potmeters nu verstuur. Opzich heb je een 9600baud verbinding met die rf, kan daar niet wat beters op worden verzonnen dat je meer dan 8bits kun versturen? Zou je niet elke cycle iets kunnen versturen? Dus eerste verstuur je de waarde van pot1 dan 2, 3, 4 en de firebutton en dan weer opnieuw? Heb alleen geen idee hoe je dat dan weer gaat doen met de aansturing in de tank, dan moet de pic daar dingen gaan onthouden tot hij een andere waarde krijgt?

Lekker belangrijk

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
Je kan als je wil 10000 bytes zenden, ook met zo'n 433MHz setje. Hoe meer bytes, hoe trager (relatief gezien).
Handig is om eerst de letter S (zie ASCII tabel) te zenden (dat neemt 1 byte) en dan een na een bytes voor de knopjes en potmeters. Zo weet de ontvangende PIC wanneer de data begint.

PIC's kunnen zowiezo dingen onthouden, anders ben je er niets mee. Zolang ze spanning hebben, onthouden ze de standaard registers (256 bytes bij standaard PIC's), en vele hebben ook EEPROM geheugen, dat bewaart blijft zonder spanning. Als je je even gaat verdiepen in PIC's, zal je wel snel snappen hoe raar je vraag is (een PIC is een mini PC, je PC kan ook niets als hij niets kan onthouden).

In de praktijk zal je ws gewoon een na een de knopjes en potmeters van de besturingsmodile uitlezen, en 10 keer per seconde verzenden (haalt de PIC met zijn vingers in zijn neus, je kan veel sneller, maar het is niet nodig). De ontvangende PIC (in de kraan) krijgt de bytes, en zet dan de juiste motoren (eventueel snelheidsgeregeld) aan of uit.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Naftebakje geeft hier trouwens een ideaal punt aan waarom je analoge sticks zou gebruiken, proportionele motorsturing.
Als je een pic gebruikt kan je de doorgestuurde waarde (bv 1 byte) van een potmeter rechtstreeks naar een PWM sturen, te simpel om dood te doen..
Maar naar ik begrijp heb je nog geen of weinig ervaring met microcontrollers dus ik raad je aan eerst wat tutorials door te lopen :)

• Scout77
Zeg maar gerust geen ervaring met Pic's, Dit leek me een mooi begin, heb al pic's in huis moet er alleen nog een programmer bij halen/bouwen. Al wel de nodige how-toes enzo gelezen. Dus heb al wel een beetje een idee wat er mogelijk is.
Maar ik ga er binnenkort maar eens aan beginnen. Rf modules zijn onderweg, ik weet, wat voor een joysticks ik moet hebben, hoe ik de motoren ga aansturen. Dan kan er volgens mij niet veel meer misgaan, klooien tot het werkt, zeg maar :)

zie mijn site

[ Voor 10% gewijzigd door Scout77 op 08-02-2006 17:46 ]

Lekker belangrijk

Pagina: 1