Centrino Duo videokaart

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MyS
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:45
Ik ben van plan een nieuwe notebook aan te schaffen met het Centrino Duo platform. Nu staat mijn keus voor een Asus notebook al vast, alleen ben ik erg benieuwd naar het verschil tussen de Geforce 7400 en de ATI X1600. Ik heb al reviews en benchmarks proberen te zoeken... maar kon nix relevants vinden, helaas!

Iemand die mij het verschil in snelheid en dergelijken kan vertellen? Merci!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
wat ga je ermee doen?

duitse vergelijking http://www.notebookjournal.de/news/432

PSN: djmurcielago

• MyS
Het gehele verhaal zit zo, ik ben nu in het bezit van een M6Va. Deze heb ik pas geleden gekocht, alleen zijn er een aantal dingen niet goed; defecte pixels en slechte hardeschijf. Nu heeft het bedrijf waar ik deze heb aangeschaft mij de kans geboden om een nieuwe notebook uit te zoeken (evt. bijbetalen). In de M6va die ik nu heb zit een x700, is de Geforce 7400 weer een stuk beter dan die ik nu heb? Ik gebruik de laptop voornamelijk voor school/werk maar wil er ook op kunnen gamen!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
de 7400 werd volgens mij beschreven als de opvolger van de 6200
over de x1600 http://tweakers.net/nieuws/40201
De Mobility Radeon X1600 is gemiddeld gezien veertig procent sneller dan de Radeon Mobility X700. Hiermee is de kaart een prima ingrediënt voor de fanatieke gamer die op zoek is naar een notebook

[ Voor 46% gewijzigd door Murcielago op 03-02-2006 10:09 ]

PSN: djmurcielago

• MyS
ok, want in de A6j notebook van asus zit de x1600 en in de duurdere de Geforce 7400. Deze zijn in prestaties dus te vergelijken?

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Sjaak_Afhaak

Bleh!

nee absoluut niet, de snelheid van de x1600 is stukken hoger dan de GF7400.

Hier staat tekst

• MyS
is de 7400 wel sneller dan de x700? Want anders lever ik zelfs in op mijn notebook die ik nu heb. Wel jammer dat Asus bij zijn duurdere model een mindere videokaart gebruikt.

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-01 09:19
Unknown_Bitch schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 10:40:
is de 7400 wel sneller dan de x700? Want anders lever ik zelfs in op mijn notebook die ik nu heb. Wel jammer dat Asus bij zijn duurdere model een mindere videokaart gebruikt.
duurder wil niet altijd zeggen dat het extra geld gespendeerd wordt aan hardware.....
O-)

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

jozy schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 10:58:
[...]

duurder wil niet altijd zeggen dat het extra geld gespendeerd wordt aan hardware.....
O-)
of welke hardware mischien wel in accu, geheugen processor scherm noem maar op

verder is de 7400 een kaart waar de X1600 toch wel rondjes om loopt ;)

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Unknown_Bitch schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 10:03:
Het gehele verhaal zit zo, ik ben nu in het bezit van een M6Va. Deze heb ik pas geleden gekocht, alleen zijn er een aantal dingen niet goed; defecte pixels en slechte hardeschijf. Nu heeft het bedrijf waar ik deze heb aangeschaft mij de kans geboden om een nieuwe notebook uit te zoeken (evt. bijbetalen). In de M6va die ik nu heb zit een x700, is de Geforce 7400 weer een stuk beter dan die ik nu heb? Ik gebruik de laptop voornamelijk voor school/werk maar wil er ook op kunnen gamen!
De X700 is al beter dan de X1400, die op zijn beurt weer beter is dan de 7400.
Ik heb zelf een X1400 in mijn Acer 5673WLMi (Centrino Duo) daarom heb ik veel vergelijkende tests gezocht met de X1400. Bronnen kan ik niet meer geven helaas maar bovenstaande was mijn conclusie.
Misschien ondersteunt de nieuwe generatie kaarten wel meer functies, wat altijd uitdrukkelijk wordt vermeld in de marketing van de fabrikanten dus als je dat belangrijk vindt is het handig om daarop te letten. Maar in prestaties is nieuwer niet altijd beter :)

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• MyS
Bedankt voor alle reacties. Ik heb met het bedrijf waar ik mijn laptop heb aangeschaft een deal gemaakt om tegen een meerprijs mijn huidige m6va met x700 en XSGA+ scherm om te ruilen tegen een nieuwe m6va met WSXGA+ scherm.

Bedankt!

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11-2025
Unknown_Bitch schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 16:46:
Bedankt voor alle reacties. Ik heb met het bedrijf waar ik mijn laptop heb aangeschaft een deal gemaakt om tegen een meerprijs mijn huidige m6va met x700 en XSGA+ scherm om te ruilen tegen een nieuwe m6va met WSXGA+ scherm.

Bedankt!
Wat is die meerprijs? (Sorry voor de slowchat maar wellicht interesting om te weten!)

[ Voor 8% gewijzigd door Stinger666 op 03-02-2006 16:58 ]

• MyS
In dit geval 100 euro, maar dat is mede doordat ik lang heb moeten wachten voordat de notebook werd omgeruild. Maar toch een goede prijs vond ik!

• RielN
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:26
een nvidia Go 7600 overtreft toch gauw die x1600?

Ik lees nu al steeds vaker dat de notebooks met een nvidia kaart veel beter presteren dan die met een ATi.

Heb ik hier gelijk, maw, moet ik voor topperformance me gaan richten op een nvidia kaart ipv die x1600?

[ Voor 3% gewijzigd door RielN op 14-06-2006 14:35 ]

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-02 14:03
Naar mijn weten zijn de Go 7600 en de X1600 zo goed als gelijhk aan elkaar.

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Hier kun je een mooi overzicht van mobiele videokaart-snelheden vinden:
http://kettya.com/notebook2/gpu_ranking.htm

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:01
De GeForce Go 7600 schijnt net iets beter te presteren dan de X1600 (die overigens wel over 4 meer pixel pipelines beschikt) in 3Dmark volgens de tests die ik heb gezien. Verder weet ik van GeForce dat nVidia gewoon zelf de drivers levert voor die kaarten. Ik weet niet hoe het bij ATI zit maar iig de Mobility Radeon X700 van mn buurjongen word niet ondersteund door ATI drivers en Acer brengt natuurlijk ook geen nieuwen uit, dus dat word de Omega Drivers gebruiken. Verder ben ik zelf een GeForce aanhanger aangezien ik er zelf nooit problemen mee heb gehad en de support in de nVidia drivers echt perfect vind.

Verder een laptop om naar te kijken van Asus is de A6T. Ik weet dat je Centrino Duo wilt (met Core Duo) maar toch wil ik je een laptop met de AMD Turion 64 X2 CPU laten zien. Hij moet binnenkort wel verkrijgbaar zijn, een tweaker had de A6TC al. De A6T kost ongeveer €1200 voor wat ik heb gezien, specs:

AMD Turion 64 X2 TL-52 (1.6 GHz, 2x512KB, en 64-bit voordeel)
1024 MB DDRII 667 MHz
nVidia GeForce 7600 256 MB
100 GB HDD 5400 rpm
DVD-RW Duallayer etc.
15.4" TFT
En voor de rest:
AudioDJ (CD afspelen zonder opstarten)
WLAN (plus (draft) n standaard!)
Bluetooth
4xUSB, FireWire, DVI etc.

Hij staat nog niet op de officiele site, maar op www.asus.de kun je wellicht wat meer vinden.

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

GremliN-Online schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 15:18:
Verder weet ik van GeForce dat nVidia gewoon zelf de drivers levert voor die kaarten. Ik weet niet hoe het bij ATI zit maar iig de Mobility Radeon X700 van mn buurjongen word niet ondersteund door ATI drivers en Acer brengt natuurlijk ook geen nieuwen uit, dus dat word de Omega Drivers gebruiken.
Acer heeft een tijdje geleden netjes drivers gebaseerd op de Mobility Catalyst 6.4 drivers uitgebracht :)
Zelfs ATI brengt geen drivers uit voor de Mobility X1x00 (niet voor XP, wel voor Vista btw), dus dat viel niet tegen.

[edit]
Bij nader inzien waren het de 6.3 drivers. In ieder geval zijn ze hier te vinden: ftp://ftp.support.acer-eu...0_5600/driver/vga_ati.zip

[ Voor 12% gewijzigd door Canaria op 15-06-2006 15:31 ]

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Joost79
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Op de site van in een eerdere reply genoemde Notebookjournal.de staat ook een directere vergelijking tussen de X1600 (in Asus A6JA) en Nvidia 7600 (in Acer 5672)

http://www.notebookjournal.de/tests/106/5

Hun voorkeur gaat uit naar de Nvidia

Verwijderd

GremliN-Online schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 15:18:
De GeForce Go 7600 schijnt net iets beter te presteren dan de X1600 (die overigens wel over 4 meer pixel pipelines beschikt) in 3Dmark volgens de tests die ik heb gezien. Verder weet ik van GeForce dat nVidia gewoon zelf de drivers levert voor die kaarten. Ik weet niet hoe het bij ATI zit maar iig de Mobility Radeon X700 van mn buurjongen word niet ondersteund door ATI drivers en Acer brengt natuurlijk ook geen nieuwen uit, dus dat word de Omega Drivers gebruiken. Verder ben ik zelf een GeForce aanhanger aangezien ik er zelf nooit problemen mee heb gehad en de support in de nVidia drivers echt perfect vind.

Verder een laptop om naar te kijken van Asus is de A6T. Ik weet dat je Centrino Duo wilt (met Core Duo) maar toch wil ik je een laptop met de AMD Turion 64 X2 CPU laten zien. Hij moet binnenkort wel verkrijgbaar zijn, een tweaker had de A6TC al. De A6T kost ongeveer €1200 voor wat ik heb gezien, specs:

AMD Turion 64 X2 TL-52 (1.6 GHz, 2x512KB, en 64-bit voordeel)
1024 MB DDRII 667 MHz
nVidia GeForce 7600 256 MB
100 GB HDD 5400 rpm
DVD-RW Duallayer etc.
15.4" TFT
En voor de rest:
AudioDJ (CD afspelen zonder opstarten)
WLAN (plus (draft) n standaard!)
Bluetooth
4xUSB, FireWire, DVI etc.

Hij staat nog niet op de officiele site, maar op www.asus.de kun je wellicht wat meer vinden.
Maar je weet ook dat een Core Duo rondjes rent om een turion x2? Laat staan Core 2 Duo.

http://tweakers.net/nieuws/42621/
http://www.matbe.com/arti...cket-s1-et-ddr2/page1.php

Geloof het of niet, De Core Duo's presteren beter in games dan de Turion X2's.

Het is niet echt een goede benchmark, maar voorlopig ziet het er naar uit dat Intel wint. Vooral als Core 2 Duo gelanceerd wordt. Die brengt namelijk nog meer performance.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2006 10:03 ]

• .Memphis.
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-02 11:55
Verwijderd schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 09:54:
[...]

Maar je weet ook dat een Core Duo rondjes rent om een turion x2? Laat staan Core 2 Duo.

http://tweakers.net/nieuws/42621/
http://www.matbe.com/arti...cket-s1-et-ddr2/page1.php

Geloof het of niet, De Core Duo's presteren beter in games dan de Turion X2's.

Het is niet echt een goede benchmark, maar voorlopig ziet het er naar uit dat Intel wint. Vooral als Core 2 Duo gelanceerd wordt. Die brengt namelijk nog meer performance.
Maar niet iedereen heeft zin om te wachten op zo'n Core 2 Duo (ik bijvoorbeeld :9 ), wat zou op dit moment het beste zijn om te nemen, zo'n core Duo of Turion x2?

Ok de Core Duo is momenteel de snelste, maar ik hoor toch veel mensen beweren dat het niet slim is om nu nog een 32bit cpu te kopen met het oog op de toekomst?
Kan het vb niet zijn dat je met de Turion x2 toch langer kunt voortdoen in de toekomst wegens de 64bit support? Want aangezien je een laptop cpu niet zomaar even vervangt lijkt het mij toch beter om een tragere cpu te hebben die wel nog de laatste nieuwe software ondersteunt tov een snellere cpu die niet meer overweg kan met nieuw uitgebrachte software (of zit het er de eerste jaren nog niet aan te komen dat er 64bit only software verschijnt)?

[ Voor 6% gewijzigd door .Memphis. op 16-06-2006 10:25 ]

Verwijderd

.Memphis. schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 10:23:
[...]

Maar niet iedereen heeft zin om te wachten op zo'n Core 2 Duo (ik bijvoorbeeld :9 ), wat zou op dit moment het beste zijn om te nemen, zo'n core Duo of Turion x2?

Ok de Core Duo is momenteel de snelste, maar ik hoor toch veel mensen beweren dat het niet slim is om nu nog een 32bit cpu te kopen met het oog op de toekomst?
Kan het vb niet zijn dat je met de Turion x2 toch langer kunt voortdoen in de toekomst wegens de 64bit support? Want aangezien je een laptop cpu niet zomaar even vervangt lijkt het mij toch beter om een tragere cpu te hebben die wel nog de laatste nieuwe software ondersteunt tov een snellere cpu die niet meer overweg kan met nieuw uitgebrachte software (of zit het er de eerste jaren nog niet aan te komen dat er 64bit only software verschijnt)?
De Core 2 Duo wordt in Augustus gelanceerd. Dus zo lang duurt het nog niet.
64-bit acht ik niet mainstream tot de opvolger van Vista. Vista wordt uitgebracht in 32-bit en 64-bit. Zo lang 32-bit nog bestaat zal het ondersteund blijven. Ik denk dus dat voor de komende 5-6 jaar je 32-bit cpu nog goed ondersteund zal blijven.

Wat wel opgemerkt moet worden is dat Core Duo nu al 7 maanden oud is en dat de x2 nog geen maand oud is. Je kunt dus beter op Core 2 wachten omdat het een verbeterde architectuur heeft en 64-bit ondersteuning. 64-bit cpu's zijn trouwens compatibel met 32-bit software en os'en.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2006 10:37 ]

• GENETX
.Memphis. ik heb precies hetzelfde op dit moment. Ik ga zelf voor de Turion 64 X2 aangezien deze 64 bit is. De Asus A6T is lekker goedkoop in tegenstelling tot de Core Duo laptops. En ja de Turion is net wat trager, maar in die games moet je wel bedenken dat het om het laagste detail gaat, als die naar normale resolutie en detail terug word gebracht is de videokaart waarschijnlijk weer beperkend en maakt het niks uit.

Wachten op de Core 2 Duo wil ik niet eens. Dan is het Augustus en dan moeten de laptops nog komen. Dus is het september als ike r eentje binnen heb waarschijnlijk, is de zomer afgelopen en moet ik deze zomer nog achter de pc op de gloedhete zolder :kots: . Verder is het dan nog maar de vraag of de Core 2 Duo laptops goedkoop zijn. Ik kan me voorstellen dat de laptop bouwers eerst van de Core Duo afwillen.

En over het hele 64-bit gezeik, de techniek gaat snel. Het kan nog jaren duren, maar he kan ook rap gaan opeens naa de launch van vista en wie weet zitten er wel mooie snelheids winsten in met 64-bit software (geen idee want heb zelf nog geen 64-bit cpu thuis). Een 2e verassing waarvan ik niet zeker weet of deze lichting Turions het heeft is betere SSE en MMX instructie sets naar 128-bit. Het leek er wel op dat de Turion bijna precies was aan de core 2 duo maar dat de software er nog voor moest worden geoptimaliseerd.

Mijn keuze staat iig vast op de Turion omdat ik liever 100 tot 200 MHz in snelheid inlever t.o.v. de Core Duo maar wel zeker weet dat de techniek is gebouwd voor de toekomst!

Tsja wachten tot augustus duurt niet lang voor mensen die al een laptop hebben om lekker in de tuin te kunnen computeren, maar als je nog achter een pc moet in de zomer en je moet toch een laptop dan wil je er echt wel een op dit moment, geloof me :P

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-01 10:17

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Het is eigenlijk nog steeds onzinnig om een 64 bits CPU te kopen 'met het oog op de toekomst', omdat bijna alle programma's nog 32 bits zijn en er ook niet echt vaart achter zit om alles naar 64 bits te krijgen. Het gaat nog jaren duren voordat alles 64 bits is en als het zover is, is de laptop die je nu koopt qua performance waarschijnlijk alweer gereduceerd tot een veredelde typmachine.
GremliN-Online schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 11:12:
.Memphis. ik heb precies hetzelfde op dit moment. Ik ga zelf voor de Turion 64 X2 aangezien deze 64 bit is. De Asus A6T is lekker goedkoop in tegenstelling tot de Core Duo laptops. En ja de Turion is net wat trager, maar in die games moet je wel bedenken dat het om het laagste detail gaat, als die naar normale resolutie en detail terug word gebracht is de videokaart waarschijnlijk weer beperkend en maakt het niks uit.
Het gaat hier over mobiele mid-end kaarten, dus niks alle detail en de resolutie op zijn laagst. Ik heb een Asus a6ja met een Core Duo T2300 (1,66 GHz). 1024 MB DDR2-667 en een x1600 Mobile 256 MB en ik kan spellen als CS:Source met alles op z'n hoogst en 4xAA en 8xAF op 1280x800 gewoon vloeiend spelen. Battlefield 2 met alles op medium en een paar settings op z'n hoogst op 1024x768 is ook geen probleem. (BF2 ondersteund geen breedbeeld :o )

[ Voor 6% gewijzigd door Rhannie op 16-06-2006 11:33 ]

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Verwijderd

GremliN-Online schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 11:12:
Mijn keuze staat iig vast op de Turion omdat ik liever 100 tot 200 MHz in snelheid inlever t.o.v. de Core Duo maar wel zeker weet dat de techniek is gebouwd voor de toekomst!
Kom op zeg. Van welk planeet kom jij? De turion x2 is gebouw voor de toekomst en de Core Duo niet. Wat een lulkoek weer. |:(

• GENETX
Paddixx schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 11:31:
Het gaat hier over mobiele mid-end kaarten, dus niks alle detail en de resolutie op zijn laagst. Ik heb een Asus a6ja met een Core Duo T2300 (1,66 GHz). 1024 MB DDR2-667 en een x1600 Mobile 256 MB en ik kan spellen als CS:Source met alles op z'n hoogst en 4xAA en 8xAF op 1280x800 gewoon vloeiend spelen. Battlefield 2 met alles op medium en een paar settings op z'n hoogst op 1024x768 is ook geen probleem. (BF2 ondersteund geen breedbeeld :o )
Ja maar in de test die is gedaan niet, daar worden 100+ frames gehaald met resoluties van 640x480 etc. om de GFX niet de beperkende factor te laten zijn, normaal speel je met hoger niveau en dus zal het weinig uitmaken.

En over de Turion, mischien had ik het wat duidelijker moeten zeggen, maar in mijn ogen is dat meer de toekomst. Je merkt het ook al, de Yonah word snel afgelost voor de Merom, waarbij ik het gevoel heb dat de Core Duo gewoon een tussen processor is om wel dualcore te hebben voor laptops met laag verbruik, maar niet een echte nieuwe CPU, denk aan de dualcore Pentium haastklus.

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-01 10:17

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

GremliN-Online schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 13:43:
[...]

Ja maar in de test die is gedaan niet, daar worden 100+ frames gehaald met resoluties van 640x480 etc. om de GFX niet de beperkende factor te laten zijn, normaal speel je met hoger niveau en dus zal het weinig uitmaken.

En over de Turion, mischien had ik het wat duidelijker moeten zeggen, maar in mijn ogen is dat meer de toekomst. Je merkt het ook al, de Yonah word snel afgelost voor de Merom, waarbij ik het gevoel heb dat de Core Duo gewoon een tussen processor is om wel dualcore te hebben voor laptops met laag verbruik, maar niet een echte nieuwe CPU, denk aan de dualcore Pentium haastklus.
Ik haal met die settings bij CS Source ook 170~200 FPS in Scoutzknivez en rond de 90 in zware velden als de_inferno en cs_militia.

Het is echt onzin dat de Turion meer toekomst gericht is dan de Core Duo, omdat 'ie 3 maanden later uit is gekomen. Het enige wat de Turion wel heeft en de Core Duo niet, is support voor 64 bit en dat is niet eens een boeiend voordeel, aangezien er nog nauwelijks 64 bits software beschikbaar is (tenzij je Linux draait). Voor de rest is de Turion langzamer en de laagst geclockte versies verbruiken net zoveel als de Core Duo en de snelste varianten van de Turion (die langzamer zijn dat de snelste varianten van de Core Duo) verbruiken nog meer ook. Als je dat allemaal bij elkaar optelt, lijkt de Turion meer op een rushjob dan de Core Duo.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Pagina: 1