Storend beeld op kabel icm internet

Pagina: 1
Acties:
  • 334 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ase-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-06-2023
dag mensen,
ik woon sinds vandaag in een kamer, heb alles zo'n beetje geinstalleerd,
dus ook mn mooie breedbeeld tv.
ik kom uit een gehucht, waar ik een schotel met leuke receiver en monoblock had,
hier heb ik kabeltv van upc.
opzich niet slecht, maar het stoort hier vreselijk. er komen namelijk constant horizontale strepen door het beeld, op alle zenders. (geen interferentie dus)
mn huisgenoot heeft hetzelfde, al een geruime tijd,
en hij vertelde dat als hij het modem van de coax haalde het probleem weg was..
na het modem komt nog een draadloos router, maar daar zit het probleem niet (volgens hem)..
ook is niet duidelijk waar het signaal binnenkomt, dus dat is ook een beetje vreemd.
ik ga zeer binnenkort eens de oorzaak onderzoeken (werk zelf bij tech. helpdesk van upc)
maar heb geen zin meteen alle kabels te gaan vervangen (coax12)
dus misschien iemand die eenzelfde soort probleem heeft / had ?
bedankt alvast

You can't stop the waves from coming, but you can learn how to surf.

• ase-
eenmaal... andermaal ... ?

• Tropos
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
ase- schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 23:20:
(werk zelf bij tech. helpdesk van upc)
Lijkt mij dat je dan zelf toch wel enig idee zult hebben waar het probleem zou kunnen zitten? Bovendien wordt het op t.net gewaardeerd als je zelf eerst wat voor-onderzoek doet en als je je topic niet binnen 24h schopt. Maar om met een echte tip te komen: in onderstaand topic loopt een expert rond die je wellicht als je wat meer info hebt, verder kan helpen:
Chello vragen & problemen topic deel II

• popcorn
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-02 14:07
Hey, dat heb ik ook. Ik heb echter alleen een storend beeld op Ned. 1, 2 en 3. Andere zenders doen het perfect.

Heel raar...

• ase-
popcorn wat jij beschrijft lijkt wel op een bekabelingprobleem, je kan eens een andere coaxkabel proberen van de wcd naar de tv. ned 1 2 3 bezetten namelijk de lagere frequenties op de kabel, dus kan heel goed dat het eerder merkbaar is op die kanalen.

ikzelf had al wel wat ideetjes waar het probleem kon liggen. ik dacht aan het wireless router.
maar mijn buurjongen (die tevens alles geinstalleerd heeft) wist zeker dat dat niet de probleemveroorzaker was.. nouja, dat nam ik dan maar aan, want om nou meteen de 1e dag dat ik hier woon die router eruit te trekken O-)

maarja, vanavond flipte het internet allemaal een beetje, en een paar mensen waren naar huis.
dus maakte ik van de gelegenheid gebruik om de stroom eens van het router te halen...
en jahoor, stukken beter beeld op mijn tv'tje (lees; geen strepen meer).

dus de veroorzaker weet ik al, nu nog een oplossing bedenken.

de beste is natuurlijk om de coaxkabel compleet opnieuw te trekken met wat beter afgeschermd coax, maar zijn er ook nog andere oplossingen, zoals router verplaatsen, coax afschermen met aluminium folie ( 8)7 ) of iets in die richting ?
heb namelijk geen zin om meteen weer te gaan investeren.. dat is zegmaar een laatste redmiddel ;)

suggesties zijn welkom!!

• ase-
heeft er iemand een idee?

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-02 15:37
Kijken of er een stopcontact met rand-aarde in de buurt is of anders een radiator (in oude huizen is dat de aarde). Buitenste laagje coax verbind je daar mee (niet de kern). Normaal gesproken is die buitenste laag coax ook geaard maar het kan zijn dat dit niet helemaal goed meer is. Let wel heel goed op dat andere apparaten geen rare gebreken gaan vertonen ivm aardlussen enzo.

[ Voor 15% gewijzigd door Chatslet op 04-02-2006 22:04 ]

• ase-
oke, dat zal ik eens proberen.

vroeg me af of het veranderen van het router channel ook effect heeft ?
hij staat standaard op 11, heb hem net op 12 gezet, dat gaf geen resultaat, sterker nog, ik kwam niet meer online :p

ik zal morgen eens op 4 proberen ofzo

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

Ik had hier bij de installatie van kabelinternet ook last van.
Heb vervolgens de bijgeleverde signaalsplitter (filter) er tussenuit gehaald en alles werkte weer.

• FX16
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-02 13:12
Bekend probleem en word veroorzaakt doordat er in het modem een zender zit voor het UPstream kanaal.
Deze zender overstuurt de ontvangers van de TV's in huis waardoor er ook storing te zien is op de TV kanalen.
Toen wij er een splitter tussen hadden gezet was het probleem verholpen.

• ase-
waar heb je dan een splitter tussen gezet ?
ik neem aan dat er nu ook al een splitter op zit, eentje naar het modem en eentje naar de kabeltv aansluiting, maar zeker weten doe ik het niet.
ik zal binnenkort eens kijken of ik er bij kan komen

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-02 09:04
Bij essent hebben wij een split-kastje voor in de meterkast gekregen. Exact hetzelfde probleem had mijn vader ook (UPC/Chello), waar er ook geen splitter tussen zat. De kabelmodem hing daar direct aan de coaxkabel, dmv een standaard 3-weg splittertje. Pas toen er door de monteur zo'n degelijke splitter tussen is gezet, was het verholpen.

Oftewel; je modem is niet goed aangesloten :)

Sometimes you need to plan for coincidence

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

Groentenboer schreef op zondag 05 februari 2006 @ 20:12:
Oftewel; je modem is niet goed aangesloten :)
Ik had juist problemen als de boel wel goed was aangesloten :).
Dus dat zegt ook niet alles.

Maar bij anderen waar ik het internet installeer sluit ik de boel wel netjes aan.

[ Voor 15% gewijzigd door job op 05-02-2006 22:07 ]

• ase-
maar, ik trok laatst even het draadloos router eruit, en toen was het helemaal weg... internetmodem stond dus nog wel gewoon te branden... hoe is dat te verklaren dan ?

• schnumi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

schnumi

Discothéque! Boom cha!

Dan ligt het aan je draadloze router neem ik aan.

Als je die weghaalt en het beeld is wel goed dan ligt het daar dus aan lijkt mij.

"The more you take the less you feel, The less you know the more you believe, The more you have the more it takes today"

• ase-
ik wil zo graag gaan experimenteren, maar ik zal toch eerst moeten overleggen met de andere mensen hier :p nog een moment dus

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

(werk zelf bij tech. helpdesk van upc)
:X

Je werkt op de helpdesk en je komt hier op GoT een vraag stellen die klanten jou waarschijnlijk dagelijks stellen. Hoe los je hun problemen dan op :?

Maareh, dat terzijde...
maar, ik trok laatst even het draadloos router eruit, en toen was het helemaal weg... internetmodem stond dus nog wel gewoon te branden... hoe is dat te verklaren dan ?
Niet te snel conclusies trekken iig. Het kan zijn dat de kabels de WLAN signalen opvangen, maar lijkt me sterk, de frequenties komen niet bepaald overeen en zouden sowieso maar op een enkele zender problemen moeten geven :o

Waarschijnlijker is dat de interferentie alleen optreedt als er data verzonden of ontvangen wordt. Dat verklaart waarom het uittrekken van de WLAN router helpt. Dit kun je testen door een PC er direct op aan te sluiten. Als er dan geen problemen meer zijn, is het toch je WLAN - maar dat het ueberhaupt problemen geeft wijst op slecht afgeschermde coax (met name de stekkers en/of splitters).

Gaan de problemen door als je direct met ethernet erop zit, dan is WLAN niet de schuldige. Grof gezegd twee mogelijke oorzaken dan:

1) je coaxkabels, connectoren of splitters zijn zo slecht afgeschermd dat ze rf-interferentie van de modem opvangen. Enige oplossing is zooi in kwestie vervangen.
2) de demping van het EuroDOCSIS upstream-signaal is zo sterk dat de modem maximaal staat uit te zenden over de coax en dat overrompelt het TV-signaal. Dit is wat ingewikkelder, maar makkelijk genoeg te vinden:

Lees je modem uit met 192.168.100.1 en kijk naar de (upstream) transmit power (ook wel bekend als CM Tx level). Is die boven de 55dBmV? Dan moet je beginnen met dat omlaag te krijgen. In eerste instantie de binnenhuisbekabeling nalopen, helpt dat niet, bel de helpdesk vraag het een collega ofzo :z

Overigens heeft mijn moeder nadat ze chello nam niet minder dan 4 monteurs over de vloer gehad voor dit probleem waarbij werkelijk alles de schuld gegevens is vanaf haar televisie via de modem, de kabeloplenging voor installatie, het signaal in de straat tot en met de lage ligging van het huis (Pr. Alexanderpolder, 7m onder zeeniveau, maar waar dat dan mee te maken zou hebben? :+ ). De 5e afspraak was al gepland toen ik er een keer langsging. Wat bleek - totaal waardeloze coax tussen splitter en TV. Toen ik het verving met een slappe zwarte video-coaxje ging het al beter |:(

Moraal:
De mantra "Hirschmann stekkers, 85dB afgeschermde kabels, geen rijgdozen" is er niet voor niets :z

Oslik blyat! Oslik!

• ase-
dion_b schreef op maandag 06 februari 2006 @ 01:01:
[...]

Je werkt op de helpdesk en je komt hier op GoT een vraag stellen die klanten jou waarschijnlijk dagelijks stellen. Hoe los je hun problemen dan op :?

Maareh, dat terzijde...

[...]
het probleem is dat ik op dit moment niet in de positie ben om te gaan experimenteren met de kabels, modem etc. daarom was ik eerst op zoek naar soortgelijke problemen...

ik zal vanmiddag op het werk eens mn modem uitlezen, eens kijken hoe het signaal verder is.. zal wel niet al te denderend zijn.. ik laat het weten

• ase-
...

[ Voor 100% gewijzigd door ase- op 06-02-2006 20:23 . Reden: typo ]

• ase-
mja zoals ik verwachtte, snr van 20 tot 28 (laag dus) , modem staat maximaal te zenden (60) en dat al sinds ie aangesloten is.. ook vaak offline heel even, dus dat verklaart de instabiele verbinding :(
ik ga zeer binnenkort eens even prutsen

Pagina: 1