Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

UPS gefrituurd.?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een: 'Alpha Power technologie' model: 'SC 500N' ups staan,
volgens mij heeft die een puls gehad van het lichtnet en is ´r iets doorgefikt.
(Nee niet alleen de zekering.)
Kan ´t zijn dat de trafo doorgesmolten is.? Want ´r vloeit meer dan 16A door de zekering zonder dat hij aan ´t lichtnet of ´r iets op aangesloten zit, dat is volgens mij niet de bedoeling.
(En Ja, de zekering overleeft dat niet.)

of zijn 'r andere bekende probelemen met ups´s.?

Weet iemand waar ik een vergelijkbaar schema kan vinden.?

Alle suggesties zijn welkom.!

Mijn dank is bij voorbaat al groot.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
Ken je iets van electronica? Kan je op een veilige manier die UPS openmaken? Zo ja, haal hem open, kijk hem visueel na (draadje dat losgekomen is, en kortsluiting geeft lijkt me waarschijnlijk). Vind je zo niets, neem dan een multimeter op doorpiepstand, en ga kijken waar de kortsluiting (meer dan 16A is heel waarschijnlijk kortsluiting) zou kunnen zitten, soldeer het verdachte component eruit en meet opnieuw. Zo moet je het wel vinden, het enige pribleem dat je kunt hebben is dat het kapotte component niet te krijgen is. Erg moeilijk kan het volgens mij niet zijn.

Kan je het niet op een veilige manier, laat je dan bijstaan door iemand die er wel genoeg van kent, en ga er zeker niet alleen aan prutsen (als er iets gebeurt kan die andere nog ingrijpen). Het kan zijn dat de accu' s nog opgeladen zijn en er nog 230V op de uitganen staat, zorg ervoor dat hij ontladen is (hang er een gloeilamp aan, dan zie je wanneer hij zo goed als leeg is).

[ Voor 26% gewijzigd door naftebakje op 02-02-2006 19:31 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
De visuele check heeft hij glansrijk gehaald.
vandaar ook de vraag voor een schema o.i.d.
Laat ik m´n vraag ´s anders formuleren. Er zitten ook Twee huge schakel transistors op de print, mijn vraag is; kunnen die dingen doorbranden en zodoende daarna in een toestand zijn van continu geleiding..? kortsluiting dus..
Ik ga er trouwens zo maar van out dat die transistors r ziten om te schakelen zouden ze der voor een ander nut ziten(Sinus afvlakken ofzo.?)

Thnx voor de hulp..!!

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10 14:18
Verwijderd schreef op zaterdag 04 februari 2006 @ 12:36:
De visuele check heeft hij glansrijk gehaald.
vandaar ook de vraag voor een schema o.i.d.
Laat ik m´n vraag ´s anders formuleren. Er zitten ook Twee huge schakel transistors op de print, mijn vraag is; kunnen die dingen doorbranden en zodoende daarna in een toestand zijn van continu geleiding..? kortsluiting dus..
Ik ga er trouwens zo maar van out dat die transistors r ziten om te schakelen zouden ze der voor een ander nut ziten(Sinus afvlakken ofzo.?)

Thnx voor de hulp..!!
Het antwoord is simpel: JA, transistoren kunnen doorslaan waardoor ze maximaal gaan geleiden (=kortsluiting). Diut is bijvoorbeeld ook in 99% van de gevallen het probleem bij een kapotte audio versterker, de zekeringen slaan dan meteen door.

Je kan dit heel simpel met een multimeter doormeten door hem op de diode test-stand te zetten en over de pootjes van de transistoren heen te meten. Vind je ergens een verbinding tussen de pinnen waarbij de multimeter naar 0,0v zakt dan is die transistor kapot.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Een UPS is eigenlijk niets anders dan een dikke versterker met accuvoeding die 50Hz brom maakt. In plaats van de luidspreker zit er een transformator die 230V maakt.

Die transistoren kunnen kapot gaan, de accu kan het begeven (en moet sowieso vervangen worden na 2-3 jaar), enz.

Het nut van een UPS in Nederland is eigenlijk twijfelachtig, soms produceert zo'n ding meer ellende dan het voorkomt. Op andere plaatsen zoals de VS of Afrika is de stroomvoorziening veel slechter en ligt dat wat anders.

• pcnerd
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-04-2022

pcnerd

Jump!

mijn gevoel is dat je spanningsregelaar naar de maan is, die dingen gaan al onderuit met een klein naaldje boven de maximale spanning.

Take a parachute, and jump!

Verwijderd

joopv schreef op zaterdag 04 februari 2006 @ 12:56:
Het nut van een UPS in Nederland is eigenlijk twijfelachtig, soms produceert zo'n ding meer ellende dan het voorkomt.
Waarom denk je dat al die datacenters eigenlijk 1 grote UPS zijn? Omdat het stroomnet hier zo geweldig is ofzo?

Je moet idd geen opgeblazen ding gaan repareren en daarna zeuren dat hij je apparatuur stuk gemaakt heeft, ja dat kan idd gebeuren. In mijn werksituatie zou ik dat dus nooit doen, ik koop wel een nieuwe, veel simpeler, goedkoper kwa manuuren (ipv UPS repareren) en een kleinere kans op opgeblazen apparatuur.

Zonder UPS'en op mijn werk dan hadden we toch echt een probleem als de stroom uitvalt, dat vinden de servers / SAN omgeving / tapelibrary niet erg "leuk". De vrij grote omgeving die we hebben stelt het wel op prijs als hij rustig uitgeschakeld word. Dit kost voor sommige servers toch nog 15 minuten ivm services die draaien / bezig zijn met berekeningen die NIET afgebroken mogen worden.

Kortom: Loze opmerking. :Y)
[/semi-offtopic]

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 05 februari 2006 @ 10:29:
[...]
Zonder UPS'en op mijn werk dan hadden we toch echt een probleem als de stroom uitvalt, dat vinden de servers / SAN omgeving / tapelibrary niet erg "leuk". De vrij grote omgeving die we hebben stelt het wel op prijs als hij rustig uitgeschakeld word. Dit kost voor sommige servers toch nog 15 minuten ivm services die draaien / bezig zijn met berekeningen die NIET afgebroken mogen worden.

Kortom: Loze opmerking. :Y)
[/semi-offtopic]
Dat is mooi. Die accu's worden ook regelmatig vervangen neem ik aan? Jullie doen iedere x maanden een stroomtest waarbij de hoofdschakelaar van het gebouw wordt omgegooid? Alle UPS besturingssoftware is geinstalleerd en getest? Het UPS schakelt de spanning af als de laatste server (en niet eerder) down is? Of hebben jullie allemaal kleine UPSjes per server?

Mijn uitspraak is gebaseerd op beheer- en service ervaringen bij enkele tientallen bedrijven.
Vooral bij kleinere bedrijven / filialen staat vaak UPS'en met accu's van meer dan 4 jaar oud.
UPS'en die geen besturing hebben en waarbij de server dus niet down gaat maar gewoon voluit blijft draaien tot de accu leeg is, enzovoorts.

In die gevallen ben je zonder UPS beter af - een single-point-of-failure minder.

Verwijderd

Topicstarter
LeonM schreef op zaterdag 04 februari 2006 @ 12:43:
[...]

Het antwoord is simpel: JA, transistoren kunnen doorslaan waardoor ze maximaal gaan geleiden (=kortsluiting). Diut is bijvoorbeeld ook in 99% van de gevallen het probleem bij een kapotte audio versterker, de zekeringen slaan dan meteen door.

Je kan dit heel simpel met een multimeter doormeten door hem op de diode test-stand te zetten en over de pootjes van de transistoren heen te meten. Vind je ergens een verbinding tussen de pinnen waarbij de multimeter naar 0,0v zakt dan is die transistor kapot.
Thanx, zo'n antwoord zocht ik..

en btw al de boe roepers over zo´n ups; zeker nooit een zekering of aardlek doorgeslagen gehad door een onzinnige kortsluiting in een lamp o.i.d. Dat ben je toch wel blij als je pc vol aan ´t ratelen is en niet plots uitvalt met alle ellende daarvan.
Pagina: 1