Hoe kan ik de standaard fan van de graka stiller maken?

Pagina: 1
Acties:

• Nebula M31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:10

Nebula M31

prutser op microschaal

Topicstarter
Ik heb een Point Of View Geforce4 Ti4200 met een standaard koeling dmv. een klein ventilatortje. Deze maakt een ernorme herrie, hij lijkt zelfs soms aan te lopen. Als ik mijn computer op stand-by zet, zodat alleen de voeding en de CPU-fan te horen zijn, vindt ik het geluid zeer aanvaardbaar. Ik heb al eens geprobeerd om de ventilator schoon te maken door er een stofzuiger op te zetten maar dit heeft niets geholpen. Nu weet ik dat je de standaard koeler kunt vervangen door een mooie koeler van Zalman ofzo maar het probleem is dat het PCI slot direct onder de videokaart gebruikt wordt. Er is dus geen ruimte voor een grotere (en stillere) fan.
Het moederbord is een mATX dus ik heb maar 2 PCI sloten en deze zitten beide vol en ik wil die kaarten niet kwijt.

Is er een optie om de kaart stiller te krijgen? Kan ik de standaard fan eraf halen, of warmt de kaart dan teveel op? Ik draai dual-monitor met de kaart maar ik speel amper videospelletjes. Kan ik smeerolie gebruiken om de fan weer iets soepeler te laten draaien?

Ik heb geen extra case-fans in de kast.
Voeding is een Huntkey met een 120mm fan.

Evolutionair Geneticus

• Abomination
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-01 08:33

Abomination

Wait for it . . . Wait for it

Zoiets? is een NV Silencer 1 (Rev. 2)

Afbeeldingslocatie: http://www.arctic-cooling.com/pics/products/37_big.jpg

Linkje

Panasonic 9J Mono; Vaillant aroSTOR VWL BM 270; IthoDaalderop CVE-S SP; Showersave QB1-21; Aqmos CM-32

• SnelheidsDuivel
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-08-2025
Download en installeer rivatuner. Met rivatuner kan je de fan langzamer laten draaien en deze wordt dan ook een stuk stiller. Verder zou ik geen smeerolie gebruiken, maar hooguit een klein beetje WD40.

• schaap2005
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-01-2025
Je kan als je Graka geen fancontrol ondersteunt ook eenvoudig de fans goed schoonmaken, dit kan heel veel schelen.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 00:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Mogelijk wil een klein drupje naaimachine olie wel eens helpen om hem een beetje te smeren.
Ook zou je kunnen kijken of bijvoorbeeld een programma als RivaTuner de fan softwarematig kan aanspreken zodat je het toerental tot een acceptabel niveau kunt verlagen. Denk er wel aan dat de kaart nog genoeg airflow heeft. Omdat je er een direct een PCI kaart onder heb zitten hak je daar al wat van af en dat kan ook wel eens de reden zijn dat hij zo blaast. Maar experimenteer gewoon even, als hij te warm wordt merk je het vanzelf wel want dan zul je onstabiliteit of artifacts krijgen. Dan weet je dat je fanspeed ff iets op moet schroeven
Succes! :)

[ Voor 3% gewijzigd door Ultraman op 02-02-2006 16:12 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Dr_Hell
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-10-2025
Probeer Rivatuner of ExperTool (http://www.gainward.de/drivers/XPRTOOL335.zip)
Daarmee kan je je fan langzamer laten draaien als het goed is.

• Nebula M31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:10

Nebula M31

prutser op microschaal

Topicstarter
Hmm, lastig programma RivaTuner. Het lijkt erop dat mijn kaart geen fanspeed aanpassingen ondersteund, maar als ik meer tijd heb kijk ik er nog eens beter naar.
Voor op de korte termijn, kan ik dus blijkbaar een drupje WD40 ofzo erin doen.

@Abomination: het lijkt erop dat die fan ook nog te dik is, ik heb ongeveer een millimeter ruimte tussen de videokaart en de netwerkkaart eronder.

Evolutionair Geneticus

Pagina: 1