Toon posts:

Rocketraid 454 RAID 5 Rebuild mogelijk? (onduidelijkheid)

Pagina: 1
Acties:
  • 462 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ben momenteel op de uitkijk om een IDE RAID controller kaart te kopen met RAID 5 ondersteuning.
Dit om de hoop aan (identieke) IDE schijven niet nutteloos te laten worden.

Nu kwam ik op http://www.newegg.com/Product/Product.asp?Item=16-115-016
Reacties tegen welke beschrijven dat een RAID5 rebuild niet mogelijk is. Ben zelf gaan zoeken in de manual op de highpoint site en daar word er ook geen vermelding van een raid5 rebuild mogelijkheid (wel RAID1).
In de manual van de 464 vind ik deze wel (nieuwer model, vind hem nergens in de winkel :( ).

Aan detech van highpoint heb ik deze vraag ook doorgemaild maar deze hebben blijkbaar wat moeite met de termen RAID5 en rebuild.

Heeft er iemand ervaringen met Highpoint RocketRaid 454 controller?

--
Sata raid controller was men eerste gedacht, maar gezien de hoge kostprijs om de huidige opslagcapa te vervangen zou ik liever eerst een IDE Raid 5 opbouw maken en stelsematig overgaan naar IDE. Controllers worden gebruikt voor semi-persoonlijke doeleinden (ik freelance af en toe).

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
For RAID 1 and 10, the RocketRAID 454 provides disk mirroring, hot-spare options for automatic array-rebuilds, hot-swap support for swapping failed disks on the fly (works with Hot-Swap capable mobile racks such as Rocket Mate), and disk failure notification (audible alarms, visual warning messages).
http://www.highpoint-tech.com/USA/rr454.htm

Lijkt er niet op dus..

Het lijkt erop dat dit de budgetversie is van de 464

iRacing Profiel

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-02 00:34

John2B

I Love RAID5..!!

Ik denk dat je de termen RAID5 en REBUILD door elkaar haalt?

Je wilt een PATA RAID controller die Level 5 ondersteund, de 454 ondersteund RAID5 staat er bij:

HighPoint RocketRAID 454 PCI IDE Controller Card RAID 0/1/5/10 JBOD - Retail

Bij RAID5 mag er dus 1 disk uitvallen en zal na het vervangen daarvan een rebuild plaatsvinden van de nieuwe disk.

Uit je verhaal maak ik op dat dit de controller is die aan je wensen voldoet, RAID5, PATA en Rebuild na disk uitval (maakt standaard deel uit van RAID5, anders heb je er niets aan).

Zie ook handleiding pagina 8:
Hot spare supports automatic array rebuild; and hot swap support swapping failed disks on the fly and disk failure notification. These features provide a high level of security and data protection against hard disk failures.

Wij hebben deze controller in ons assortiment gehad, op zich een prima controller. Niet echt veel van verkocht, maar ook nog nooit een defecte retour gehad. Performance hoef je niet te verwachten, maar voor opslag met de veiligheid van RAID5 dus prima.

Overigens link je naar NEWEGG in Canada, ze zijn hier in Nederland ook gewoon te koop: pricewatch: HighPoint RocketRAID 454 (4x ATA133 RAID, PCI, Retail)

[ Voor 44% gewijzigd door John2B op 02-02-2006 19:59 ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Verwijderd

Topicstarter
John2B schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 19:16:
Ik denk dat je de termen RAID5 en REBUILD door elkaar haalt?

Je wilt een PATA RAID controller die Level 5 ondersteund, de 454 ondersteund RAID5 staat er bij:

HighPoint RocketRAID 454 PCI IDE Controller Card RAID 0/1/5/10 JBOD - Retail

Bij RAID5 mag er dus 1 disk uitvallen en zal na het vervangen daarvan een rebuild plaatsvinden van de nieuwe disk.

Uit je verhaal maak ik op dat dit de controller is die aan je wensen voldoet, RAID5, PATA en Rebuild na disk uitval (maakt standaard deel uit van RAID5, anders heb je er niets aan).

Zie ook handleiding pagina 8:
Hot spare supports automatic array rebuild; and hot swap support swapping failed disks on the fly and disk failure notification. These features provide a high level of security and data protection against hard disk failures.

Wij hebben deze controller in ons assortiment gehad, op zich een prima controller. Niet echt veel van verkocht, maar ook nog nooit een defecte retour gehad. Performance hoef je niet te verwachten, maar voor opslag met de veiligheid van RAID5 dus prima.

Overigens link je naar NEWEGG in Canada, ze zijn hier in Nederland ook gewoon te koop: pricewatch: HighPoint RocketRAID 454 (4x ATA133 RAID, PCI, Retail)
Dat ik naar newegg canada linkte had ik door, ik duidde op de commentaren van de kaart.

Dat een RAID5 zonder rebuild nutteloos is is de reden dat ik deze topic opende maar soit. Bedankt voor de commentaar.

Dank da ik het zekere voor het onzekere ga gaan en toch een ander kaartje zoeken.

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-02 00:34

John2B

I Love RAID5..!!

Uit de handleiding op de site van HighPoint:

For RAID 1 and 10, the RocketRAID 454 provides disk mirroring, hot-spare options for automatic array-rebuilds, hot-swap support for swapping failed disks on the fly (works with Hot-Swap capable mobile racks such as Rocket Mate), and disk failure notification (audible alarms, visual warning messages).
These features provide a high level of security and data protection against hard disk failure

Dit staat er:
hot-spare options for automatic array-rebuilds, hot-swap support for swapping failed disks on the fly

Ik denk dat je het op een of andere manier leest dat ALLEEN RAID 1 and 10 deze futures hebben, maar RAID 1 and 10 provides ALLEEN DISK MIRRORING, dat klopt ook want mirroring slaat alleen op RAID1 en 10 en niet op RAID5, en vermoed dat door die zinsopbouw er verwarring ontstaat.

Mooier kan het niet en volgens mij precies wat je wilt weten. Wij hebben deze RAID Controller jaren verkocht dus weet er alles van.

[ Voor 17% gewijzigd door John2B op 02-02-2006 23:45 ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Verwijderd

Topicstarter
Zinsbouw deed inderdaad de verwarring ontstaan :)

Heb ook nog antwoord gekregen van tech support dat de klachten op die newegg site geen "common complaints" zijn.

Dank je voor de hulp John2be

• Unique
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-05-2025
Die kaart heb ik zelf en raid 5 rebuild werkt dus NIET.

Je hebt dus geen drol aan die raid 5 "ondersteuning".

Ging nml zo:
1 disk crashte van 5x120gb raid 5 array.

Zelf kwam de controller er helemaal niet achter,dus linux kon mooi uren lang gare data erna toe lezen/schrijven.
Dus zelf via hptraidconf prog een check laten uitvoeren:
0025 Inf [03/16/2006 17:17:57] Array 'RAID_5_0' verifying started.
0027 Err [03/16/2006 17:18:57] Disk at Controller1-Channel3-Device2 failed.
0028 War [03/16/2006 17:18:57] Array 'RAID_5_0' verifying failed.

Ah mooi, die drive is dus dood, ff nieuwe erin en rebuilden zou je denken.
Nou mooi niet dus, na die check heeft ie de array gesplitst (??) in 2 arrays.
ID Capacity(GB) Type Status BS(K) Progress Name

2 457.996 RAID5 DISABLED 64 -- RAID_5_0
3 457.996 RAID5 DISABLED 64 -- RAID_5_0

In array 3 zat de dooie hd en nog een hd die op zelfde channel hing.
Geen idee of dit normaal is maargoed.
Rebuild:
HighPoint CLI>rebuild 2 1/3/2
Not a valid disk.

En da wast :) Als je nieuwe hd als spare indeeld geeft ie je een andere error:
Not a valid single disk.
En simpele automatische rebuild van array:
HighPoint CLI>rebuild 2 start
Not need rebuild.
8)7

Wat een waardeloze bagger kaart, goed voor single disks, maar raid hoef je zon ding niet voor te gebruiken :(

[ Voor 5% gewijzigd door Unique op 24-03-2006 03:09 ]

• anglico
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-02 00:11
goeie raad koop die kaart niet, raid functie is waardeloos
heb ooit 2 weken die kaart GEHAD, heb ze uit miserie terug naar de winkel gedaan

"I've always found a fully Deployed Battle Group to be the most Effective Negotiator." Admiral Stark, High Guard, CY 9758

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:08
Is het wellicht niet verstandiger om te investeren in een wat duurdere kaart. Ikzelf ben in eerste instantie ook voor een budget oplossing gegaan. Maar zoals helaas zovaak blijkt, goedkoop is duurkoop. Ik heb zojuist een Areca 1130 aangeschaft.
Mijn raad, leg die 100E meer neer en koop een kwaliteits product, waarvan je zeker weet dat je vlekkeloze funtionaliteit kan verwachten

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
vergeet ook niet dat de prestaties ECHT waardeloos zijn van die kaarten

ik heb zelf een sx6000 en een rocketraid 454 gehad, beide gigantisch slechte kaarten, en juist heel onbetrouwbaar (onbetrouwbaar <> raid)

heb nu al een paar jaar een 3ware controller, ding is super betrouwbaar, het enige wat ik er aan miste was de expansion optie, ik ging pas van 4x 200gb naar 8x200gb en moest dus de array afbreken en opnieuw bouwen.... tsja en dan moet je dus 600gb (4x200 in raid5) ergens anders kwijt kunnen.... niet zo leuk dus

nieuwere modellen hebben overigens wel de online expansion mogelijkheden!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik heb voor ruim een jaar geleden een RAIDcore BC4852 gekocht, welke toen zeker een zeer goede middenklasser is/was kwa prijs, maar zeer goede prestaties neer zet met een rijke feature set. RAID5 met online capacity expansion en natuurlijk rebuild... gelukig wel. :)

Enige reviews:
reviews: Comparison of nine Serial ATA RAID 5 adapters
reviews: Mega roundup van Serial ATA RAID 5-adapters
reviews: BenchDB Update: Areca SATA RAID-adapters

www.webconnexxion.com heeft heel mooi overzichtelijk en breed assortiment van zowel PCI, PCI-X en PCI-e RAID controllers. ( o, ja ik heb geen aandelen in dit bedrijf, mijn eigen RAID controller heb ik daar gekocht. Ze hebben een heel snelle levering en een super service)

De RAIDcore BC4852 is wel eens waar een S-ATA150 controller, maar de perfomrance verschil tussen S-ATA150 en S-ATA300 is eigenlijk niet merkbaar. Je zal volgens mij eerder tegen andere bottlenecks aan lopen. Verder heb je 8 S-ATA poorten met een PCI-X interface welke backward compatibel is met PCI. De pariteits berekeningen voor RAID5 worden door de host processor uitgevoerd, maar dit mag met de hedendaagse processoren geen echt probleem zijn, mijn AMD Athlon MP 2800+ system, welke eigenlijk al weer verouderd is, heeft er in iedergeval geen enkel probleem mee. Volgens mij moet in de review(s) van Femme wel wat terug kunnen vinden met betrekking tot CPU load.

Mocht je butget groter zijn dan zou ik naar de Areca kaarten kijken aangezien deze weer een eigen XOR processor hebben voor de pariteits berekeningen, zodat de host CPU volledig ontlast wordt. Voor mij waren de Areca kaarten net een stapje te hoog gegrepen.

Hoe bijvoorbeeld een Highpoint RocketRAID 2220/2320 houdt weet ik niet precies, misschien is dat ook iets om naar te kijken.

[ Voor 6% gewijzigd door _Dune_ op 24-03-2006 11:36 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Unique
Ow ja voor de geinteresseerden:

De dooie splitted array maar gedelete, en nieuwe raid 5 gemaakt zonder initialize, die dan rebuild.
Dan hoopte ik via partition recovery de data weer terug te krijgen, maar volgens de verschillende recovery programmas (testdisk, gpart, en nog wa andere) die probeerd heb was er nix meer te redden.
Uiteindelijk zelf maar parition table berekend en erin gezet (gelukkig hd die array maar 1 ext2 partitie)
Maar fsck gaf duidelijk aan dat er nix van klopte.

Highpoint :r :r

[ Voor 19% gewijzigd door Unique op 25-03-2006 12:27 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Unique schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 12:25:
Ow ja voor de geinteresseerden:

De dooie splitted array maar gedelete, en nieuwe raid 5 gemaakt zonder initialize, die dan rebuild.
Dan hoopte ik via partition recovery de data weer terug te krijgen, maar volgens de verschillende recovery programmas (testdisk, gpart, en nog wa andere) die probeerd heb was er nix meer te redden.
Uiteindelijk zelf maar parition table berekend en erin gezet (gelukkig hd die array maar 1 ext2 partitie)
Maar fsck gaf duidelijk aan dat er nix van klopte.

Highpoint :r :r
Een RAID5 controller welke niet fatsoenljk een rebuild kan uitvoeren heb je inderdaad bijzonder weinig aan, maar ik kan mij het eigenlijk niet voorstellen. Bij een "broken array" kun je dan niet gewoon weer een schijf toevoegen?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02 20:53

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Ik gebruik al redelijk lang een Adaptec AAR-2400A 4 poort IDE controller. Ding mist helaas zaken als BBU enzo die op de duurdere ATA 3Ware kaarten wel zitten en kan qua prestaties ook niet tippen aan 3Ware, maar is qua stabiliteit (hoewel effectief ook dmv HPT kanalen aangestuurd) een stuk beter dan o.a. de Promise SX6000. Ook qua drivers (en dan met name Linux) superieur tov de Promise. De standaard Adaptec I2O RAID (scsi driver dus) herkent hem prima, en ding werkt lekker. Recent de 64MB cache (origineel was zelfs 32MB, en 16MB wordt voor de chip gebruikt en dus niet als cache) eens weten te vervangen door een 128MB dimm (DIMM-compatibiliteit van die kaart is erg shit, maar ik heb hem gevonden ;P). Erg happy al met al met die aanschaf *jaren* geleden.

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Ik heb de kaart zelf ook en ben er best tevreden over. De prestaties zijn niet uitmuntend maar in een netwerk (zelfs Gbit) komt ie behoorlijk mee. Ik heb de handleiding er nog eens op nageslagen en die is inderdaad wat verwarrend. In het eerste deel wordt alleen gesproken over RAID1 rebuilding, maar bij de beschrijving van de management software wordt RAID5 rebuilding wel ineens genoemd. Ook in Chapter 5 (troubleshooting) staat onder puntje 5 dat RAID5 rebuilding gewoon moet kunnen.

Mischien dat het niet via de BIOS kan, maar alleen via de software ?

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• Unique
_Dune_ schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 12:31:
[...]

Een RAID5 controller welke niet fatsoenljk een rebuild kan uitvoeren heb je inderdaad bijzonder weinig aan, maar ik kan mij het eigenlijk niet voorstellen. Bij een "broken array" kun je dan niet gewoon weer een schijf toevoegen?
Nieuwe schijf zat er al in, maar hij wilde niet rebuilden.

Na week had ik toch een mail terug van hpt btw, dat verbaasde me daar ik overal las dat de techsupport non existant was. (je kreeg ook geen auto mail terug van: je mail is in verwerking ofzo dus ik ging ervan uit dat nix meer trug kreeg hehe )
Ze hebben me 2 dos utils gestuurd speciaal voor rr404/454, om raid array te saven naar diskette, en om hem te rebuilden.
Jammer genoeg heb ik nu alweer linux software raid 5 erop gezet. Was wel benieuwd of dat wel gewerkt had.... eigenlijk moest de linux raidadmin/bios util ook werken.. maargoed die deden dus nix :)
Wel raar trouwens dat ik deze dos utils nergens vind op hun page...Als die beter zijn zou je toch zeggen dat ze die ff online zetten.
Ach ja :) Ik laat nu fijn me linux raid lopen, kijke hoe dat werkt :)

[ Voor 7% gewijzigd door Unique op 27-03-2006 22:05 ]

Verwijderd

Als ik het hier dus goed lees werkt de rebuild wel, maar dan niet met de Linux Software. Weet er dan iemand of het enkel met die dostools werkt, of ook op de Windows Software?
Pagina: 1