Toon posts:

[vb6]Access datalist en textboxen probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik zit het met volgende probleem ik heb een datalist waar gegevens in staan van een bepaalde tabel in de database.
Er word in de datalist om een naam geklikt en met de naam moeten dan de overige gegevens worden ingevuld in de textboxen die op een formulier staan. Maar hoe moet ik die gegevens ophalen en invullen in de tabellen. ik gebruik overigens
moet ik de gegevens opzoeken en deze in de tabellen plaatsen??

ik gebruik adodc.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-04 17:49

NMe

Quia Ego Sic Dico.

En wat heb je zelf al geprobeerd om tot een oplossing te komen? Waar heb je op gezocht? Wat heb je gevonden? Heb je dat ook geprobeerd? Wat werkte daar niet aan? Waar ging het fout? Allemaal vragen die in P&W FAQ - De "quickstart" genoemd worden, maar die je niet beantwoordt. Zonder die info kunnen we je gewoon niet verder helpen.

Ook zie ik aardig wat tutorials als ik op Google zoek met een paar kernwoorden uit je topicstart. Zat daar niets bij? :?

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07:08

Boss

+1 Overgewaardeerd

Volgens mij zoek je gewoon een soort navigatie functie. Alle textboxdn koppel je aan de juiste velden, en bij het aanpassen van de datalist zorg je dat je recordset naar het juiste record gaat.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Topicstarter
ok heb zelf ook wat geprobeerd namelijk

ik heb de volgende code staan onder de datalist

Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
Private Sub Medewerkerlijst_DblClick()     

TxtNaam.Text = DataMedewerker.Recordset.Fields("Naam") 
txtVoornamen.Text = DataMedewerker.Recordset.Fields("Voornaam") 

End Sub

maar hij pakt nu elke keer het eerste record in de database? iemand een oplossing hiervoor?

• Bats
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-01 19:14
Klinkt alsof je geen "WHERE" clause hebt in je SQL statement.

Op het moment als je een listmaakt zorg je dat je onderwater een index bij houdt, het liefst een unique key in je database bijv.

code:
1
2
3
4
5
recordseq   naam    voorletters
-------------------------------
1           Bats    Q.P.
2           Bats2   E.P.
3           Idee    R.P.

Nu laat je in je list de naam zien en in je itemData (ik gebruik .Tag in een listview) zet je je recordseq. Wanneer iemand iets selecteerd bekijk je welke waarde in je ItemData staat van je listindex en dat is je waarde voor je WHERE clause Bijv: SELECT naam, voorletters FROM naws WHERE recordseq = 2

Grt Bats

[ Voor 4% gewijzigd door Bats op 03-02-2006 11:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bats schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 11:37:
Klinkt alsof je geen "WHERE" clause hebt in je SQL statement.

Op het moment als je een listmaakt zorg je dat je onderwater een index bij houdt, het liefst een unique key in je database bijv.

code:
1
2
3
4
5
recordseq   naam    voorletters
-------------------------------
1           Bats    Q.P.
2           Bats2   E.P.
3           Idee    R.P.

Nu laat je in je list de naam zien en in je itemData (ik gebruik .Tag in een listview) zet je je recordseq. Wanneer iemand iets selecteerd bekijk je welke waarde in je ItemData staat van je listindex en dat is je waarde voor je WHERE clause Bijv: SELECT naam, voorletters FROM naws WHERE recordseq = 2

Grt Bats
ik gebruik geen sql statement ik laat de datalist gewoon in de tabel met "naam" kijken en deze laat hij dan weer in de datalist zien. Ik gerbuik wel ID's in de database maar die zie je uiteraard niet terug in de interface. dus hoe moet ik dit oplossen.

• Bats
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-01 19:14
Ook in een data object kan je ipv gewoon koppelen aan een tabel ook een SQL statement gebruiken.
Tik gewoon je SQL in bij je recordsource

Verwijderd

Topicstarter
en dit sql statement kan ik het beste plaatsen bij mij adodc control?

edit:

heb nu een sql statement gemaakt voor mij adodc control maar aangezien maar sql kunsten niet wonderbaarlijk goed zijn krijg ik nu alleen de gefilterde naam terug uit het sql statement. maar deze vult hij wel correct in in de velden.

code:
1
select * from Medewerker where Naam  = "hier een naam van de medewerker"

dus hoe moet ik nu mijn sql statement uitbreiden?

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2006 12:07 ]

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07:08

Boss

+1 Overgewaardeerd

Dit zou moeten werken hoor. Bouw je de SQL via code op? Dan gaat er misschien iets fout met de quotes. Een string moet tussen quotes staan.
SQL:
1
select * from Medewerker where Naam  = '" & strVariabele & "'"

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Pagina: 1