Toon posts:

[Advies] Stil en snel systeem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met het samenstellen van een systeem wat snel en stil moet zijn. Ik wil het op mn kamer zetten waar het bijna altijd aan zal staan (ook als ik er wil slapen..). Hiervoor wou ik dan ook een arctic silentium t3 gebruiken, een kast die ik persoonlijk erg mooi vind en goed (stil) uit de reviews komt. Het probleem volgens de reviewers is echter dat er een 350W voeding inzit (450 piekvermogen).

Arctic zegt hier zelf over:
“At 350 Watt continuous power the power supply is well proportioned and will provide sufficient power for the highest demands for many years to come. Numerous in house and independant tests have proven that today's PC consumes at most 230 Watt (P4 3.8 GHz, Geforce 6800 Ultra).
As shown in diagramm, compared to over proportioned power supplies the efficiency of the Seasonic/ARCTIC does not plummit during low loads below 120 Watt.”
Arctic Silentium T3

Dit is de configuratie die ik op het oog heb:
AMD 3500+ (winchester)
Arctic Freezer 64 Pro
Asus A8V-E SE
Kingston ValueRam 1024X2 PC3200 400 MHz (KVR400X64C3AK2/2G)
Hitachi T7K250 250gb
NEC ND-3520A
XFX 7800GT Light

Nou heb ik op deze site geken naar het te verwachten stroomverbruik. Hier kom ik uit op ongeveer 200/210 Watt voor alle onderdelen zonder de 7800 gt, want die stond er niet tussen. In een review van de XFX7800 GT las ik dat het piekverbruik 85 watt is. Bij elkaar geteld zou het verbruik dan op een max van zo'n 290 watt zitten.

Kan ik hier de conclusie uit trekken dat ik genoeg power uit de voeding kan halen voor een stabiel systeem?

Verder zijn opmerkingen over de configuratie welkom!

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Mooi systeem, is je videokaart ook stil? Zou jammer zijn als je hem koopt en je moet appart iets kopen.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:07

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Leuk systeempje. Over je voeding gesproken: Ik zou eigenlijk een zwaardere nemen gewoon om eventuele problemen te voorkomen. Je hebt namelijk nog maar 50Watt over zeg maar en dat kan misschien nog wel eens het probleem zijn.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• tiescarbo
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-04-2024
Ik zou voor een venice gaan. Die is beter dan je huidige Winchester.

Deze zijn volgens mij nog zuiniger ook.
:)

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-02 15:23
Outerspace schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 13:49:
Leuk systeempje. Over je voeding gesproken: Ik zou eigenlijk een zwaardere nemen gewoon om eventuele problemen te voorkomen. Je hebt namelijk nog maar 50Watt over zeg maar en dat kan misschien nog wel eens het probleem zijn.
Ik zou ook voor een zwaardere voeding gaan.. IVM later misch nog extra hardware toevoegd.. en voor een stabieler systeem is het ook aan te raden..

Daarnaast zal ik wel een voeding zoeken die erg stil is.. een stock voeding maakt al snel herrie

A Soldiers manual and a pair of boots.

• RoD
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik zou nog wel een aparte koeler voor je videokaart erbij kopen, stock koelers zijn nooit de stilste.

• Evolutionz
  • Laatst online: 18-01 20:57
Een samsung hd is volgens mij stiller dan die Hitachi.

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-02 16:20
Op zich zou die voeding het wel moeten trekken hoor, het is wel een kwaliteitsvoeding. Tenzij je plannen hebt om het systeem nog flink uit te gaan breiden zou ik er gewoon voor gaan.

• tiescarbo
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-04-2024
Voor echte stilte koop je een inderdaad een losse koeler voor je GPU erbij.
Een zalman is altijd wel mooi.

En ook is het inderdaad zo dat die samsungs ietjes stiller zijn, maar de verschillen zijn tegenwoordig toch minder dan vroegah. :P

Trouwens wat wel belangrijk is is dat die voeding genoeg amperes op de 12 volt lijnt heeft dit ivm je videokaart. Die toch wel van wat Voltjes en Amperes houd >:)

Hoeveel heeft die erg

[ Voor 187% gewijzigd door tiescarbo op 02-02-2006 13:58 ]

• djkorpo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:37
Je moet even kijken wat de combined power van de voeding is. Dit is namelijk wat hij constant kan leveren.

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-02 13:48
Arctic staat bekend om z'n stille producten, en Seasonic voedingen zijn over het algemeen erg stil. Een voeding die 350 Watt nominaal kan leveren is meer dan sterk en stabiel genoeg als je theoretisch maximale gebruik op 290W uitkomt. En dan nog: een sterkere voeding kopen kan altijd nog.

Dato DUO synth voor twee

• WillemJanJansen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-10-2025
Outerspace schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 13:49:
Hij komt uit op een Max van 290 watt, het continue vermogen van die voeding is 350 watt, het piekvermogen is 450 watt. Hij zit dus heel ruim binnen de marge.. Alleen als je van plan bent er 54 HDD´s en 4 DVD fikkers bij te hangen zou ik een zwaardere voeding nemen.. Deze voldoet prima

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
de 7800gt verbruikt dus 110 watt op z'n max
ik denk niet dat je het met 350 watt gaat redden
je hebt dan nog 30 watt speling, moet je eens kijken wat er gebeurt als je hdd plotseling gaat opspinnen, of je pc niet wil opstarten omdat ie neit genoeg power kan krijgen

PSN: djmurcielago

Verwijderd

Topicstarter
Eigenlijk was ik net van plan om nog 53 hd's in mn winkelmandje te stoppen ;)
Mento schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 13:44:
Mooi systeem, is je videokaart ook stil? Zou jammer zijn als je hem koopt en je moet appart iets kopen.
Ik ben van plan om er later nog een Accelero X1 in te zetten, maar ik had zoiets van, eerst even afwachten hoe hinderlijk de stock koeler is. Kan altijd nog een alternatieve koeler erop zetten..
tiescarbo schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 13:51:
Ik zou voor een venice gaan. Die is beter dan je huidige Winchester.

Deze zijn volgens mij nog zuiniger ook.
:)
Ik koop de winchester 2e hands (heb al afspraken gemaakt), scheelt me weer zo'n 80 euro namelijk. Ik had ook al gelezen dat de Venice een reviced versie is van de Winchester, met betere geheugen controller en ehm, nog iets. Maar gezien de prijs vond ik dit ook wel best, de Winchester verschilt volgens mij niet bijster veel van de Venice (correct me if I'm wrong)
To_Tall schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 13:51:
[...]

Ik zou ook voor een zwaardere voeding gaan.. IVM later misch nog extra hardware toevoegd.. en voor een stabieler systeem is het ook aan te raden..

Daarnaast zal ik wel een voeding zoeken die erg stil is.. een stock voeding maakt al snel herrie
Juist dit hele systeem is gebouwd om zo min mogelijk herrie te maken, zo ook de stock voeding. Daarom wil ik eigenlijk ook deze voeding houden.
Lammert schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 13:55:
Op zich zou die voeding het wel moeten trekken hoor, het is wel een kwaliteitsvoeding. Tenzij je plannen hebt om het systeem nog flink uit te gaan breiden zou ik er gewoon voor gaan.
Ik wil hem niet veel verder dan dit uitbreiden. Heb zo ongeveer wel alles erin zitten wat ik zo nodig zou hebben dacht ik.
tiescarbo schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 13:55:
Voor echte stilte koop je een inderdaad een losse koeler voor je GPU erbij.
Een zalman is altijd wel mooi.

En ook is het inderdaad zo dat die samsungs ietjes stiller zijn, maar de verschillen zijn tegenwoordig toch minder dan vroegah. :P

Trouwens wat wel belangrijk is is dat die voeding genoeg amperes op de 12 volt lijnt heeft dit ivm je videokaart. Die toch wel van wat Voltjes en Amperes houd >:)

Hoeveel heeft die erg
Arctic:
Power Supply: Seasonic/ARCTIC, active PFC
3.3V: 28A, 5V: 30A, 12V:17A
-5V: 0.5A, -12V: 0.8A, 5Vs: 2A
450 Watt max. / 350 Watt continuous Power

Is dat goed?
David schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 13:56:
Arctic staat bekend om z'n stille producten, en Seasonic voedingen zijn over het algemeen erg stil. Een voeding die 350 Watt nominaal kan leveren is meer dan sterk en stabiel genoeg als je theoretisch maximale gebruik op 290W uitkomt. En dan nog: een sterkere voeding kopen kan altijd nog.
Dit is een beetje een probleem, de voeding is custom. Je kunt er niet zo even een andere voeding in hangen, dan moet je aan het zagern in de kast..
Murcielago schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 14:15:
de 7800gt verbruikt dus 110 watt op z'n max
ik denk niet dat je het met 350 watt gaat redden
je hebt dan nog 30 watt speling, moet je eens kijken wat er gebeurt als je hdd plotseling gaat opspinnen, of je pc niet wil opstarten omdat ie neit genoeg power kan krijgen
Hoe kom je op die 110 watt?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2006 14:28 ]

• WillemJanJansen
17A op de 12 volt lijn is wel een beetje te weinig, ik geloof dat ze bij nVidia een voeding aanraden met minstens 30 A op de 12 volt lijn... Dat is natuurlijk wel ruim gezien maar of 17 A genoeg zal zijn weet ik niet.. Of die info klopt niet of die voeding is niet zo sterk op de 12 volt lijn..

Die statistieken (alle waarden die bij die voltages staan) geven overigens ook nog het piekvermogen af...

Ik was er eerst tegen maar ik denk dat je toch beter even een andere voeding er bij kan shoppen want die 17 A voor een 7800 kaart met al de andere apparaten er naast, denk aan de HDD en de DVD speler/writer, is niet erg bevorderlijk voor die 17A

[ Voor 40% gewijzigd door WillemJanJansen op 02-02-2006 14:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
WillemJanJansen schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 14:31:
17A op de 12 volt lijn is wel een beetje te weinig, ik geloof dat ze bij nVidia een voeding aanraden met minstens 30 A op de 12 volt lijn... Dat is natuurlijk wel ruim gezien maar of 17 A genoeg zal zijn weet ik niet.. Of die info klopt niet of die voeding is niet zo sterk op de 12 volt lijn..
Arctic

Wat zijn dan de gevolgen, dat het systeem niet meer stabiel werkt?

• WillemJanJansen
Verwijderd schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 14:37:
[...]

Arctic

Wat zijn dan de gevolgen, dat het systeem niet meer stabiel werkt?
12 volt lijn wordt onstabiel omdat er meer stroom gevraagd wordt dan dat er geleverd kan worden, gevolgen: Bij spellen en/of zware HDD activiteit (Icm CD branden o.i.d.) kan je systeem ineens rebooten of een zwart scherm krijgen en dan baal je dat je niet die paar extra tientjes hebt uitgegeven aan een goede voeding. Geloof mij, het werkt niet echt lekker al houdt je pc er bij zware belasting mee op.

Die 30A op de 5 volt lijn is dikke overkill lijkt mij maar daardoor wordt de voeding wel als 350 watt omschreven.

[ Voor 10% gewijzigd door WillemJanJansen op 02-02-2006 14:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
In deze review hangen ze er een hele boel in: Big Bruin (Artcit Silentium T2 heeft hetzelfde binnenwerk als de T3)

Maar daar belasten ze de 12v lijn dan niet echt of wel?

• WillemJanJansen
Verwijderd schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 14:53:
In deze review hangen ze er een hele boel in: Big Bruin (Artcit Silentium T2 heeft hetzelfde binnenwerk als de T3)

Maar daar belasten ze de 12v lijn dan niet echt of wel?
Dat gebruikt toch echt minder dan wat jij er in wilt zetten, een nVidia FX5600Ultra, das nou niet echt een slurpkaart.. De rest van dat systeem boeit niet aangezien die voeding op de andere lijnen wel gewoon genoeg (meestal overkill) levert.

Idd, de 12 volt lijn wordt daar niet echt hard belast..

[ Voor 5% gewijzigd door WillemJanJansen op 02-02-2006 15:07 ]

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
verkeerd gelezen, maar ga toch liever voor een 400 watter, kan niet zeggen waarom, maar je wilt misschien nog wat ruimte overhouden?
zo'n hap neemt ie niet uit je budget volgens mij
ik gebruik hier zelf een tagan 380w, kost nu 55 euro
en hij is nagenoeg stil
m'n hdd maakt meer herrie in idle-mode

PSN: djmurcielago

Pagina: 1