[grub] boot van floppy-partitie

Pagina: 1
Acties:

• Heidistein
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-12-2025
/* Weet niet zeker of dit het goede forum is */
Hey mensen,
Ik heb een vraagje, een beetje raar vraagje. Ik wil graag van een USB-drive opstarten. Dat is opzich geen probleem op een normale PC.
Maar nu is het geval dat mijn PC uiteraart vreemd doet, hij ziet de drive (gelukkig) wel, maar denkt dat het een floppydrive is. Whatever denk je dan.

Nu wil ik aan grub vertellen dat hij van die floppy moet booten, maar dan wel partitie 3 (dus 2).
Grub snapt het dan niet meer. ik heb het volgende allemaal al gedaan:
root (fd0)
Gebruikt nu de hele disk, maar dat wil ik niet

root (fd0,2)
Snapt'ie niet...

root (0x00)
zie (fd0)

root (0x00,2)
zie (fd0,2) ;-)

rootnoverify (0x00,2)
HAH! we snappen het
makeactive
nu niet meer (maar we gaan door...)
chainloader +1
boot
DANG vast

De grub documentatie voorziet mij (afaik) hier nniet echt in, en trust me, dis heb ik wel gelezen.

Dus; kan ik grub wijsmaken dat hij van een gepartitioneerde floppy moet starten? Mischien moet ik de geometrie van de schijf aangeven... Hoe doe ik zoiets; ik heb daar nog geen ervaring mee...
Suggestions voor dit achterlijke project?

Maybee we are alone... After all.

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-02 11:35

pistole

Frutter

de bios doet aan floppy emulatie voor die usbstick. En volgens mij is het niet mogelijk om een floppy te partitioneren - vandaar dat grub dat ook niet pikt.

Waarom heb je uberhaupt partities op die stick?

Ik frut, dus ik epibreer

• Heidistein
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-12-2025
Het is een harddisk, niet een stick. En mijn bios vindt wel dat het een floppydrive is.
En volgens mij (kweeniezeker) kan je geen FS op een device maken zonder partitie...

/* Edit */
Ik ben iets verder. Ik kwam per ongeluk iets op google tegen hierover. Ik moet op een of andere manier op de eerste 1.44 MB (of 2.88) van de disk een floppy zetten waar boot informatie staat (msdos ofzo) vanaf daar een driver laden die de disk ziet en verder booten.
Nu de praktijk nog... Kan ik uit msdos een kernel image laden? Ik heb het wel eens zien gebeuren. En dan maar hopen dat hij een USB-disk driver onboard heeft, anders krijg je dat eeuwig terug kerende probleem dat 'je per ongeluk je IDE driver als module hebt gecompiled" ;-)

Ik weet niet of jullie het op prijs stellen, maar ik hou je op de hoogte; voor de mensen die hetzelfde probleem ooit mochten hebben (most unlikely, maar toch).

[ Voor 68% gewijzigd door Heidistein op 03-02-2006 16:43 ]

Maybee we are alone... After all.