Toon posts:

Hoe te beginnen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi.
Ik ga voor mijn stage opdracht een voorraad beheer systeem maken. Echter heb ik nu een paar vraagjes over wat ik het beste kan gebruiken. Het is de bedoeling dat er iets komt waarbij de artikelen die in het magazijn liggen digitaal bijgehouden kunnen worden. Wat moet er allemaal in komen.
-ID_nr
-Product naam
-Het aantal dat nog in vooraad is.
-Waar het product zich bevind.
-Wie de leverancier is + bestel nummer.
-De waarde exc BTW
Wat moet het doen.
-Een melding of dergelijke geven waneer er minder dan 3 van het product zijn.
-Een bestellijst maken als er iets besteld moet worden.
-Een overzicht wat er in de rekken ligt.
-Een onderdelen lijst. (Welke onderdelen er in een product moeten komen.)
-Als er een onderdeel gebruikt word uit het magazijn moet je het uit kunnen boeken.
-Een factuur uit kunnen draaien.
Ik als progammeer noob weet dus niet waar ik moet beginnen. Ik begin me nu af te vragen of deze opdracht niet een beetje te moeilijk is voor een niveau 2 service medewerker ICT studentje.
Ik hoef geen uitleg hoe dat ik het allemaal moet gaan doen. Mijn bedoeling met dit topic is dus er achter te komen wat ik nu moet gaan gebruiken om dit mogelijk te maken. Het is de bedoeling dat ik er een half jaar aan kan werken.
Als jullie nog meer willen weten laat het dan maar horen.

Verwijderd

Gebruikersonderzoek houden wat het precies moet kunnen en daarmee een functioneel ontwerp/architectuur + datamodel maken. Als je dit hebt, kun je gaan developpen.

Het is natuurlijk ook van belang een programmeertaal te kiezen :). Moet het webbased of niet? Dat soort dingen.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2006 12:05 ]

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:34

MueR

Admin Devschuur® & Discord

is niet lief

Zoals Boland al aangaf, is het erg belangrijk dat je een goed datamodel hebt. Dus, neem een potlood en blaadje, en ga zitten tekenen. Probeer te visualiseren hoe je de database op moet zetten om deze zo efficient mogelijk te gebruiken. Ga uit van het product, en ga kijken welke tabellen je daar bij zou moeten maken om alles goed te doen (leveranciers, onderdelen, locaties etc).

Verder is de keuze van de programmeertaal ook niet geheel onbelangrijk. Deze moet goed aansluiten bij je eigen kennis. Probeer niet te ver te gaan in het rekken van je kennis. Dat wil zeggen, ga niet een taal pakken waar je de basis van beheerst, maar nooit echt mee gewerkt hebt. Dat kan je aan het einde lelijk opbreken.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:08
ooit opschool ook zo'n opdracht gehad...

Ik heb toen alles in acces gezet..
in acces kan je raportages maken... volgende heb ik gedaan

Database gemaakt met de artikelen inc voorraad.
voorraad laten afboeken bij het invullen van een factuur..

factuur oplaten maken in raportgae en deze opslaan in opvolgende nummers.
werkte perfect.. ben nu ook weer bezig met zo'n projectje voor een opdracht gever..

daarnaast is het ook een uitdaging om dit webbased te gaan doen... maar daar moet je dan wel vaker mee gewerkt hebben.. je kan niet zo uit het niets iets klaar zetten... In acces heb ik heel veel zitten scripten in VB.

[ Voor 23% gewijzigd door To_Tall op 02-02-2006 12:23 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:47

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik begin me nu af te vragen of deze opdracht niet een beetje te moeilijk is voor een niveau 2 service medewerker ICT studentje.
Dat lijkt mij eigenlijk ook. Aangezien je volgens mij nog helemaal geen lessen gehad hebt in programmeren, datamodeleren, probleem analyse en het bouwen van webapplicaties lijkt het mij dat deze stage een complete mismatch is. Wat ikzelf in zo'n geval zou doen is het verhaal voorleggen aan de stage begeleider.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Ik moet trouwens zeggen dat ik het niet een heel erg speciaal probleem vindt...

Een lijst met wensen door een gebr. onderzoek is vrij belangrijk :) Anders maak je iets waar niemand iets aan heeft.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 12:27:
Ik moet trouwens zeggen dat ik het niet een heel erg speciaal probleem vindt...

Een lijst met wensen door een gebr. onderzoek is vrij belangrijk :) Anders maak je iets waar niemand iets aan heeft.
Zoiets heet een data-analyse, waarna een FO volgt...dat zou je moeten overleggen met je leidinggevende en het bouwen zoals het FO...

Of werk je vanuit een FO (Functioneel ontwerp)??

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 12:29:
[...]

Zoiets heet een data-analyse, waarna een FO volgt...dat zou je moeten overleggen met je leidinggevende en het bouwen zoals het FO...

Of werk je vanuit een FO (Functioneel ontwerp)??
Ja dat bedoel ik. Ik heb univ. informatica gehad, daar kwam dat ook wel naar voren :)

Verwijderd

MueR schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 12:20:
[...]
Dus, neem een potlood en blaadje, en ga zitten tekenen.
[...]
Dát is inderdaad de oplossing; zitten en nadenken (geen sarcasme).
Kennis van de taal die je gaat gebruiken kun je of al hebben, óf jezelf aan gaan leren gaandeweg.
Ga er daarnaast maar vanuit dat je hier wel even lekker zoet mee zal zijn, zijn niet de makkelijkste opdrachten gezien de complexiteit i.c.m. met user preferences.

Met name de laatste kan je aardig wat tijd gaan kosten, aangezien gebruikers/opdrachtgevers de meeste vervelende wensen gaan voorleggen t.b.v. de functionaliteit.
Ofwel, de structuur en een databasemodel maken is het minste werk; iets wat veel tijd in beslag neemt is om de gebruiker te laten werken met de informatie die jij in je gelikte structuurtje hebt zitten straks, en om die informatie op een nuttige manier tevoorschijn te toveren op een beeldscherm.

Webbased rules b.t.w.
Succes.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2006 12:37 ]

• TheRebell
  • Laatst online: 09-04 22:00
Pas op dat je niet direct bij de leuke (?) dingen gaat beginnen en de belangrijkste dingen overslaat..

Zoals ook al eerder gezegd hierboven is het heel belangrijk om eerst op papier te krijgen wat zij willen, dus wat hun eisen en wensen zijn. Daarnaast heb je nog enkele voorwaarden (bv dat het web-based moet zijn). Als je dit hebt werk je het uit naar een soort stappenplan hoe bijvoorbeeld een nieuw product in het magazijn moet komen (en dat voor allemaal).
Als je dit allemaal hebt laat je het aan je opdrachtgever zien en goedkeuren. Dit vormt voor jou het uitgangspunt voor de applicatie die je gaat maken.
Gaan ze nu later zeggen dat je iets niet hebt gemaakt dan kijken je in het document: staat het er niet in, helaas voor hun. Dan hadden ze dat eerder moeten zeggen. Voor de vrede te bewaren voeg je het natuurlijk gewoon toe aan je applicatie ;)

Dit gaat ook wel door het leven als een FO (functioneel ontwerp).

Obv het FO ga je een aantal keuzes maken zoals de programmeer/script taal. Dit werk je dan verder uit gericht op de keuzes die je hebt gemaakt. Elke keuze die je maakt onderbouw je (bv: waarom koos je voor PHP/ASP).
Je maakt een datamodel, applicatie architectuur etc tot je alles hebt gehad. Dit laat je (voor de volledigheid) ook even zien maar hoeft niet getekend ofzo te worden.
Dit is het TO (technisch ontwerp).

Nu kan het leuke beginnen: proggen! Het mooie van al die stomme documenten (het lijkt alsof je het voor niets maakt maar neem van me aan, dat doe je niet) dat je nu een soor blauwdruk voor je applicatie hebt. Je kunt nu veel beter en sneller je applicatie maken, het denkwerk heb je immers al gedaan. 2e voordeel is dat je nu gelijk een mooie berg aan documentatie hebt wat zeker goed is om gemaakt te hebben.

Het lijkt wat omvangrijk maar voor een beetje applicatie ben je blij dat je het gedaan hebt. Tevens zijn de mensen die later iets moeten aanpassen blij dat jij tenminste documentatie hebt geschreven :) _en_ het is voor je eigen ontwikkeling een mooie toevoeging!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een gesprek gehad met mijn stagebegeleiden over wat hij nu precies wil. Hieruit heb ik voor mijzelf op papier gezet wat belangerijk is etc. Maar welke taal kan ik het beste kiezen om zoiets te maken. Kunnen jullie mij laten weten waar jullie ooit mee begonnen zijn. En wat je ervaringen zijn met verschillende progjes en/of talen.

P.S. Ik heb dinsdag mijn eerste terugkom dag op school en ga ik eens na of ik wel perse zo's opdracht moet gaan maken. Hoop van niet dat ik alleen maar 4 verslagen hoef te maken. Zo heb ik niet echt het gevoel dat er te veel van me verwacht word en dan kan ik in alle rust leren te progammeren. Dan kan ik meteen uitvinden of dit iets is waarmee ik in de toekomst verder zou willen. En het als me vervolg opleiding ga doen. In ieder geval allemaal al bedankt voor de reacties.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-04 17:49

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Verwijderd schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 14:38:
Ik heb een gesprek gehad met mijn stagebegeleiden over wat hij nu precies wil. Hieruit heb ik voor mijzelf op papier gezet wat belangerijk is etc. Maar welke taal kan ik het beste kiezen om zoiets te maken. Kunnen jullie mij laten weten waar jullie ooit mee begonnen zijn. En wat je ervaringen zijn met verschillende progjes en/of talen.
Die vraag kun je voor jezelf prima beantwoorden als je de search gebruikt. Die vraag is namelijk al heel vaak gesteld, en loopt eigenlijk telkens uit op het feit dat iedereen zijn eigen favoriete taal de hemel in prijst. Het is veel belangrijker dat je uitdoktert wàt je gaat doen en hoe je dat gaat doen. Dat is veel belangrijker dan het verzinnen van welke taal je moet nemen, want dat wijst zichzelf vaak, en als het zichzelf niet wijst omdat er meerdere keuzes zijn, dan zijn vaak al die keuzes wel te verantwoorden.
P.S. Ik heb dinsdag mijn eerste terugkom dag op school en ga ik eens na of ik wel perse zo's opdracht moet gaan maken. Hoop van niet dat ik alleen maar 4 verslagen hoef te maken. Zo heb ik niet echt het gevoel dat er te veel van me verwacht word en dan kan ik in alle rust leren te progammeren. Dan kan ik meteen uitvinden of dit iets is waarmee ik in de toekomst verder zou willen. En het als me vervolg opleiding ga doen. In ieder geval allemaal al bedankt voor de reacties.
Ik kan me niet voorstellen dat ze iemand zonder enige programmeerkennis een programmeerstage geven. Het lijkt me dus dat je school je een verkeerde stage bezorgd heeft, en daar zou ik veel eerder achteraan gaan dan komende dinsdag als ik jou was. ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• 4VAlien
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-04 20:02

4VAlien

Intarweb!

Zeg Einstein misschien moet je het wel overleggen met een collega op die stageplek. Klinkt gek maar het schijnt dat het in de echte wereld zo werkt. Serieus, je leert veel meer door met iemand te discussieren die al jaren in die richting werkt. Zeker niet bang zijn om fouten te maken, veel fouter om straks met een werkend product aan te komen dat alles doet behalve wat het moet doen.

• Janoz
  • Laatst online: 11:47

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Maar 4VAlien, je kunt het er toch niet mee oneens zijn dat er iets fout zit wanneer iemand zonder enige programmeer ervaring op een programmeer stage wordt gestuurd?

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• TheRebell
  • Laatst online: 09-04 22:00
ben het met Janoz eens dat je iemand die totaal geen gebakken eitje van programmeren heeft gegeten een programmeeropdracht geeft, je de kans loopt dat het heel lastig wordt. Nouja, wel een ideale gelegenheid om er dan mee te beginnen ;)

* TheRebell kan zich goed herinneren dat hij ook zo is begonnen lang lang geleden...

[ Voor 4% gewijzigd door TheRebell op 02-02-2006 16:46 ]

Pagina: 1