Toon posts:

VoIP opstelling hoe?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik zou graag het volgende willen bereiken ik weet alleen niet of het mogelijk is.

We hebben een asteriks server (SIP) Deze is gekoppeld aan het PSTN netwek. Nu zouden wij bij klanten ook een PBX VOIP willen ophangen. Deze regelt dan alle interne telefoongesprekken. Maar alle andere telefoongesprekken gaan via internet (DSL) naar de SIP server van hierboven. Nu zoek ik al een tijd op internet naar een apparaat die dit kan. Een PBX doorschakelen.
Wel vind ik heel veel VOIP Centrales die zelf de verbinding tussen het VOIP netwerk en het PSTN netwerk verzorgen.

Wat wil ik dus:

Bedrijfs telefoons --> VOIP PBX --> Internet --> SIP Server (met account voor bedrijf) --> PSTN

Wat kunnen de meeste apparaten
Bedrijfs telefoons --> VOIP PBX --> PSTN & Internet

Dat doorschakelen dat hebben de meeste apparaten dus niet.

Iemand een idee? welke het wel kan

Groet Luc

• Jackthe
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-04-2024
De oplossing:

Bedrijfstelefoons --> *Asterisk* --> Internet (IAX2-trunk) --> *Asterisk* (deze bak heb je al staan) --> PSTN

Maar denk er wel aan dat de Internet verbinding veel up en down moet leveren.
Per gesprek moet je ongeveer 100kbit/s up en 100kbit/s down reserveren/beschikbaar hebben, dit is dan met ulaw of alaw. Je kan natuurlijk ook een codec gebruiken van inferieure kwaliteit (gsm of g726), maar dat raad ik echt af met zakelijke gebruikers.

Ander iets wat je in achterhoofd moet houden:
Jij in Amsterdam
Klanten in Rotterdam
Klant mag vanuit Rotterdam niet met Amsterdams nummer uitbellen (OPTA regulatie, oa. ivm. 112 diensten).
Oplossing: op de PSTN-bundel die je in Amsterdam beheert een Rotterdams nummer plaatsen, dit loopt redelijk in de kosten, als het al lukt.

Groeten Jesse

Dus hoeveel waarde hecht je aan je PSTN-lijn? Waarom koppel je je *Asterisk*-box niet direct met een Telco? Kan ook schelen in de kosten. Kijk anders eens hier voor verschillende mogelijkheden.

[ Voor 2% gewijzigd door Jackthe op 03-02-2006 11:22 . Reden: kb/s is natuurlijk kbit/s ]