Toon posts:

[OSX] Sleutelhanger paswoord

Pagina: 1
Acties:
  • 643 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Mijn buurvrouw heeft onlangs een iMac gekocht met OSX, ze dacht dat ik (aangezien mijn werk) een grote kennis had over computers. Dat klopt, maar ik ben voornamelijk bezig met Windows bakken. Je kan dus stellen dat ik een OSX noob ben. Steeds heb ik haar kleine problemen kunnen oplossen.

Deze week vroeg ze me dat ik haar OSX zo kon instellen dat hij bij het opstarten om een paswoord vraagt, zodoende niemand anders toegang kan hebben tot haar computer. Met de helpfunctie en Google heb ik gevonden dat ik dat kan doen in Systeemvoorkeuren, jammer genoeg was ze het standaard paswoord vergeten en heb ik dat opnieuw moeten instellen. Hierbij heb ik de Installatie-CD gebruikt, daar van geboot en zo in Hulpprogramma's het Beheerderpaswoord opnieuw ingesteld. Dit ging goed, bij het opstarten vroeg hij het paswoord en ik kon perfect inloggen.

Maar.. nu vraagt OSX bij diverse programma's (Mail, Safari, etc..) een Sleuterhanger paswoord. Dit heb ik eerder niet moeten ingeven en ook dit paswoord kent mijn buurvrouw niet meer. Als ik op Annuleer druk dan kan ik het desbetreffende programma perfect verder gebruiken. Ook bij Mail krijg ik de vraag voor het paswoord, als ik annuleer doe moet ik ook het POP3 paswoord invullen, dit onthoudt hij niet want dat wordt opgeslagen in de Sleutelhanger waar ik het paswoord niet van ken.

Ik weet dat ik in Systeemvoorkeuren die Sleutelhanger kan desactiveren, hij vraagt dan ook netjes om het Beheerderpaswoord (kan ik ingeven) en daarna nog eens het Sleutelhanger paswoord en daar zit ik weer in de knoop.

Bestaat er een manier om dit paswoord te resetten? Zo ja, hoe? Alvast bedankt voor het antwoord.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Tikje naar Apple Talk

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:07

Nitai

Live the life you love.

http://www.apple.com/nl/macosx/features/security/
Een veilige sleutelhanger

Om je te helpen bij het beheren van het grote aantal wachtwoorden en bevoegdheden dat nu eenmaal bij het gebruik van een netwerk hoort, is Mac OS X voorzien van een Sleutelhanger. In de Sleutelhanger kun je alle informatie opslaan die nodig is om versleutelde schijfkopiebestanden te gebruiken en om in te loggen op fileservers, ftp-servers en webservers. Mac OS X voegt de informatie over je .Mac -account automatisch toe aan de Sleutelhanger. Als je inlogt op Mac OS X, opent het systeem je Sleutelhanger. Je hoeft geen gebruikersnaam of wachtwoorden in te voeren om toegang tot deze informatie te krijgen. Je kunt Mac OS X zo configureren dat je Sleutelhanger automatisch wordt vergrendeld als het systeem in de sluimerstand wordt gezet of gedurende een bepaalde tijd inactief is. Wanneer je vervolgens opnieuw toegang wilt tot beveiligde gegevens, wordt je gevraagd om je wachtwoord op te geven. Andere gebruikers van de computer kunnen geen toegang krijgen tot je Sleutelhanger en de sleutelhangergegevens.
Je kan dus een password opgeven. Bij mij is dat hetzelfde password als van mijn account waar ik onder ben ingelogd.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Verwijderd

Topicstarter
Hey Nitai, bedankt voor je snelle reply. Ik heb een hoop combinaties gebruikt om in te loggen in de Sleutelhanger, waaronder ook het Beheerder (dus van de gebruiker) zijn paswoord, dat wil echter niet lukken.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:50

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

In de map 'Utilities' in de Applications' folder zou een programma 'Keychain Access' moeten staan, probeer dit eens om je keychain wachtwoord te wijzigen?

(ik kan hier nu niet op mn mac om dit te controleren, maar volgens mij zou het moeten werken)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Je kunt om begrijpelijke redenen het sleutelhanger wachtwoord zomaar veranderen. Als je het wachtwoord bent vergeten, kun je wel de sleutelhanger wissen, er is ook een Keychain First Aid (maar daar heb je niets aan) (en zijn inhoud kwijtraken, maar vermoedelijk is die wel te achterhalen). Als je met google zoekt op mac os x, tiger, keychain, lost password en dergelijke kom je een heel eind.

Ik zal het maar wat duidelijker stellen: je buurvrouw is haar sleutelhanger kwijt, als je een nieuwe aan wilt maken moet je de oude bestanden wissen (of voor de zekerheid verplaatsen).

[ Voor 26% gewijzigd door begintmeta op 02-02-2006 11:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb daar inderdaad ook al zitten in zoeken, via die toffe applicatie met het vergrootglas (precies Google Desktop) en zo kwam ik in Keychain terecht, ik had een overzicht van de Keychains staan maar ik kon die niet wijzigen (ik moet steeds het oude paswoord ingeven hé). Ik zal het voor alle zekerheid toch nog eens proberen.

Nog andere ideetjes?

• praseodymium
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:20
Heb het niet geprobeerd, maar ik kan in ~/Library/Keychains/ mijn keychain genaamd 'login.keychain' gewoon verwijderen (dwz. met Finder naar de Trash gooien). Ik denk dat dat genoeg moet zijn. Verder kun je in Keychain Access (application) een nieuwe keychain aanmaken.

[ Voor 13% gewijzigd door praseodymium op 02-02-2006 11:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen login.keychain, heb met Finder gezocht en hij vind diverse keychains maar niet login.keychain. Denk je dat de Sleutelhanger ook met een Keychain werkt? Bestaat er geen soort Registry in OSX zoals in Win om daar dan manueel de Sleutelhanger te disablen?

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 11:55:
Ik heb geen login.keychain, heb met Finder gezocht en hij vind diverse keychains maar niet login.keychain. Denk je dat de Sleutelhanger ook met een Keychain werkt? Bestaat er geen soort Registry in OSX zoals in Win om daar dan manueel de Sleutelhanger te disablen?
De sleutelhanger is de keychain. Kijk of je uit kunt vinden welke sleutelhanger het probleem is. Vermoedelijk kun/moet je ze allemaal wissen.

in Applications/Utilities/ staat een keychain programma dat het een en ander kan resetten., maar heb al een tijdje geen toegang tot mijn apple. vanwege reparatie, dus zeker weten doe ik het niet.

anders open een terminal en wis dan maar de hele keychain van de gebruiker
code:
1
rm -rf ~/Library/Keychain/*
(check nog wel zelf de paden en inhoud... en maak een backupje van die bestanden voor de zekerheid.

Verwijderd

Topicstarter
Begrijp ik het goed dat je zonder risico je Keychains mag/kan wissen? LOL op een Windows bak kan ik me dat echt niet voorstellen :) Goed ik kan dat wel proberen, goed één van dezer dagen terug naar mijn buurvrouw ;)

• praseodymium
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:20
Open Keychain Access, en ga naar Edit > Keychain List (Option-Command-L). Daar kun je zien waar de keychains staan. Vervolgens haal je ze daar uit de lijst en zoek je met Finder naar de keychain op die locatie en verwijder je 'm daar ook nog eens. Daarna kun je een nieuwe keychain aanmaken.

Sleutelhanger is gewoon de nederlandse vertaling voor Keychain, maar ik heb OS X op engels staan.

En als het goed is moet je ze gewoon kunnen verwijderen. Je kunt daarna een nieuwe aanmaken.

[ Voor 43% gewijzigd door praseodymium op 02-02-2006 12:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Goed, allemaal bedankt voor de info ! Ik kan morgenavond of misschien vanavond testen op de iMac. Ik laat jullie zeker weten of het gelukt is :)

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:02

Maximus

There is no substitute

volgens mij moet je je keychains ABSOLUUT niet weggooien. Wat ik me wel in kan dneken is dat bij het installeren van een App dat je dan het wachtwoord nodig bent. Dit beni k ook als ik op mijn macje een programma installeer, dit omdat de applicatie dan bepaalde handelingen moet verrichten op root [correct me if i'm wrong] niveau.

Dit wachtwoord is in mijn geval mijn inlog ww van mijn account. Wat ik heb gedaan is mijn account automatisch laten inloggen. En dan voor het installeren van Apps mijn beheerders of administrator password in te voeren.

PhD i.o.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Maximus, ik neem aan dat de TS wel een beetje weet waar hij het over heeft. Je hebt niets aan de keychains als je het wachtwoord ervan niet kent, en je krijgt dan af en toe vervelende berichten (al een programma een wachtwoord wil ophalen uit de sleutelhanger)

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:07

Nitai

Live the life you love.

Username/password van je account invullen zoals Maximus aangaf, en ik ook. Het is misschien zo dat aangezien meow niets van het keychain principe afwist, hij daarom elke keer cancelde.

Meow heeft dit geprobeerd, en dat lukte niet. Dat betekent dat de keychain al is ingevuld. Zoals jij aangaf, kun je proberen door middel van de Keychain First Aid het een en ander te fixen.

[ Voor 45% gewijzigd door Nitai op 02-02-2006 22:12 ]

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik denk op grond van wat meow schrijft niet dat het te maken heeft met het administrator password, maar dat moet meow maar beoordelen. De keychain/sleutelhanger is een programmatje dat wachtwoorden voor programma's kan bewaren. Het wachtwoord van de keychain is standaard het gebruikerswachtwoord, daardoor kan een programma (b.v. Mail) de in de keychain opgeslagen accountwachtwoorden zonder wachtwoord opvragen. Het gebruikerswachtwoord is nu veranderd. De software (Mail dus bijvoorbeeld) wil nu de keychain openen met het gebruikerswachtwoord. Dat gaat niet, want dat is anders. Dus krijg je een venstertje waarin je het wachtwoord moet invoeren om de keychain te openen.

Ook kun je de keychains in ~/Library/Keychain/ probleemloos wissen, want als het goed is zijn de in de keychain opgeslagen wachtwoorden bekend.

Wat links:
http://docs.info.apple.co...h=Mac/10.4/en/mh1903.html
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106156

Ik ben maar zo vrij de (Nederlandse) tekst van de eerste link over te nemen, mocht het nageslacht ooit problemen hebben met het vinden van de betreffende pagina:
Mac OS X 10.4 Help

[b]Informatie over wachtwoorden in Mac OS X[b]

Mac OS X is ontworpen om een zo veilig mogelijke computeromgeving voor uw gegevens te bieden. Het beste wat u kunt doen om de gegevens op uw computer te beveiligen, is een goed wachtwoord instellen voor uw gebruikersaccount.

Er zijn vier typen wachtwoorden in Mac OS X:

Met een wachtwoord voor een gebruikersaccount kunnen gebruikers inloggen op hun thuismap. Dit type wachtwoord wordt een "inlogwachtwoord" genoemd.

Beheerderswachtwoorden worden voor veel beheertaken op de computer gebruikt, zoals het instellen van systeemvoorkeuren, het installeren van software en het beheren van gebruikersaccounts. Een beheerderswachtwoord is het inlogwachtwoord van een gebruiker met beheerdersbevoegdheden.

Het hoofdwachtwoord is een wachtwoord dat voor alle accounts op de computer geldt. Dit wachtwoord is ingesteld door de beheerder als voorzorgsmaatregel voor het geval dat de beheerder zijn of haar inlogwachtwoord vergeet. Het hoofdwachtwoord wordt meestal gebruikt in combinatie met FileVault, een coderingsvoorziening voor de thuismappen van gebruikers. Wanneer de thuismap met FileVault is gecodeerd, heeft niemand toegang tot de gegevens in de thuismap behalve de gebruiker zelf. Als de FileVault-gebruiker zijn of haar inlogwachtwoord vergeet, is zelfs het beheerderswachtwoord niet voldoende om in te loggen op de account van deze gebruiker. Alleen het hoofdwachtwoord weegt zwaarder dan het wachtwoord van een FileVault-gebruiker.

In de sleutelhanger worden wachtwoorden voor verschillende programma's en resources op de computer bewaard. Met het sleutelhangerwachtwoord wordt de sleutelhanger ontgrendeld zodat de wachtwoorden in de sleutelhanger kunnen worden gebruikt. Uw sleutelhangerwachtwoord is gelijk aan het inlogwachtwoord dat tegelijk met uw account is ingesteld. bijvoorbeeld voor de toegang tot servers, beveiligde websites, gedeelde mappen, met een wachtwoord beveiligde documenten, enzovoort. U kunt dit wachtwoord bewaren in een sleutelhanger zodat u niet alle wachtwoorden hoeft te onthouden.

U kunt extra sleutelhangers aanmaken met wachtwoorden die afwijken van uw inlogsleutelhanger en inlogwachtwoord. Als u het wachtwoord van dergelijke sleutelhangers vergeet, kan de sleutelhanger noch door u noch door een beheerder worden geopend.

Als u in een beveiligde omgeving werkt waarin smartcards verplicht zijn, wordt u gevraagd uw kaart in te voeren en een pincode op te geven in plaats van een wachtwoord.
En dan van de laatste link
Resetting a user's password - Mac OS X 10.3, 10.4 or later

Use Accounts preferences to reset an account password.
  1. Log in with an administrator account. Tip: If you don't know the password of any administrator accounts, see "Resetting the original administrator account password" below.
  2. From the Apple menu choose System Preferences.
  3. From the View menu choose Accounts.
  4. Click the lock button if it appears locked.
  5. Select the username whose password you want to change.
  6. Click the Reset Password button (Mac OS X 10.4 only).
  7. Enter a new password in both the Password and Verify fields, and hint.
  8. Click the Reset Password button (Mac OS X 10.4 only).
  9. If a dialog box appears with the message "Your Keychain password will be changed to your new account password," click OK.
Important: Passwords for administrator accounts should not be blank.

[ Voor 68% gewijzigd door begintmeta op 03-02-2006 11:05 . Reden: de post wat opgeschoond ]

Verwijderd

Topicstarter
Maximus schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 17:34:
volgens mij moet je je keychains ABSOLUUT niet weggooien. Wat ik me wel in kan dneken is dat bij het installeren van een App dat je dan het wachtwoord nodig bent. Dit beni k ook als ik op mijn macje een programma installeer, dit omdat de applicatie dan bepaalde handelingen moet verrichten op root [correct me if i'm wrong] niveau.
Hmz, hier gaat het niet bij het installeren van een bepaalde app. Gewoon bij het openenen van een programma zoals Safari of Mail, bij Safari heb ik geen verklaring. Bij Mail is dat gewoon omdat het POP3 ww in de Keychain moet staan vermoed ik zo.
Maximus schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 17:34:
Dit wachtwoord is in mijn geval mijn inlog ww van mijn account. Wat ik heb gedaan is mijn account automatisch laten inloggen. En dan voor het installeren van Apps mijn beheerders of administrator password in te voeren.
Wel ja, aangezien mijn buurvrouw beide ww niet meer wist heb ik het inlogpaswoord veranderd. Geen rekening houdend met het feit dat het origineel ww waarschijnlijk ook de beveiliging van de keychain inhoudt.
begintmeta schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 18:00:
Maximus, ik neem aan dat de TS wel een beetje weet waar hij het over heeft. Je hebt niets aan de keychains als je het wachtwoord ervan niet kent, en je krijgt dan af en toe vervelende berichten (al een programma een wachtwoord wil ophalen uit de sleutelhanger)
Dus als ik het goed begrip begintmeta vind je het ook een goede oplossing om ALLE keychains te wissen? Behalve login.keychain, right?
Nitai schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 22:10:
Meow heeft dit geprobeerd, en dat lukte niet. Dat betekent dat de keychain al is ingevuld. Zoals jij aangaf, kun je proberen door middel van de Keychain First Aid het een en ander te fixen.
Ik zal ook even kijken met Finder wat die First Aid inhoudt, dank u.
begintmeta schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 22:35:
Ik denk op grond van wat meow schrijft niet dat het te maken heeft met het administrator password, maar dat moet meow maar beoordelen.
Ja klopt, maar het vreemde is dat het probleem pas begon toen ik het inlogpaswoord veranderde.
De keychain/sleutelhanger is een programmatje dat wachtwoorden voor programma's kan bewaren. het wachtwoord van de keychain is standaard het gebruikerswachtwoord, daardoor kan een programma (b.v. Mail) de in de keychain opgeslagen accountwachtwoorden zonder wachtwoord opvragen. Het gebruikerswachtwoord is nu veranderd. De software (Mail dus bijvoorbeeld) wil nu de keychain openen met het gebruikerswachtwoord. Dat gaat niet, want dat is anders. Dus krijg je een venstertje waarin je het wachtwoord moet invoeren om de keychain te openen.
Klopt.
Ook kun je de keychains in ~/Library/Keychain/ probleemloos wissen, want als het goed is zijn de in de keychain opgeslagen wachtwoorden bekend.
Goed dan beantwoord je mijn vraag van deze reply. Ook bedankt voor de additionele info, het is voor mij gewoon een omschakeling van mijn Win-denken naar het Mac-denken. Bedankt voor jullie hulp en begrip ;) Vanavond omstreeks 19h30 kan ik terug testen.
Pagina: 1