[MCE] s939 moederbord met Raid 0+1, PCI-E en VGA onboard

Pagina: 1
Acties:
  • 569 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bobje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-05-2024
Goedemorgen,

Sinds een niet zo hele lange tijd (maandje) heb ik MCE, om een beetje te testen enzo met die software. Maar nu wil ik dus upgraden naar een betere PC (ik heb nu Barton 2500+, 1gig DDR).

Dit moederbord moet hebben:
- 939 Socket (spreekt voor zich :P),
- Raid 0+1 (voor het volledig benutten van deze Raidconfig),
- PCI-E (voor het later toevoegen van een grafische kaart (mocht onboard VGA echt tegenvallen)),
- VGA onboard (zie bovenstaand punt),

Ik ben dus eigelijk maar 1 bordje tegengekomen:
A8N-VM CSM bij gistron voor € 94,90

Maar daar zitten maar 2 PCI-sloten op. Die moet ik dus voor 2x PVR150 gebruiken. Geen uitbreidingsmogelijkheden dus, en dat lijkt me toch wel best belangrijk. Kan iemand mij helpen om zo'n bordje te vinden (of weet je er een), waar toch al het bovenstaande op zit, maar er wel meer PCI-sloten beschikbaar zijn.

Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/999/images/products/766/766_l.jpg
Dit bordje had ik dus gevonden (Asus A8N-VM CSM)

Ik heb gezocht op Google, en op redelijk wat webshops, maar helaas alleen dit bord kunnen vinden.
Alvast bedankt :) !

• ErikRedbeard
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-05 11:14

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

Misschien is de ASRock 939Dual-SATA2 wat deze bevat full 8x AGP en PCIe. Ik kan er zo ff niet op komen hoeveel pci sloten maar dacht 3 of 4.

Kijk er maar eens naar. Ik gebruik hem zelf ook en is een zeer goed bordje voor maar 60 euro (of goedkoper).

Ow ehh... Lol, ik had het verkeerd gelezen sorry.

[ Voor 13% gewijzigd door ErikRedbeard op 05-02-2006 13:43 ]

• Bobje
ErikRedbeard schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 09:02:
Misschien is de ASRock 939Dual-SATA2 wat deze bevat full 8x AGP en PCIe. Ik kan er zo ff niet op komen hoeveel pci sloten maar dacht 3 of 4.

Kijk er maar eens naar. Ik gebruik hem zelf ook en is een zeer goed bordje voor maar 60 euro (of goedkoper).
Dat bordje ondersteunt geen Raid 0+1, en heeft ook geen VGA onboard.

Wat is eigelijk het verschil tussen die 1000 en 2000mhz FSB? DIt lijkt me puur de CPU. Moet ik dan nou wel of niet nieuw geheugen kopen (ik heb 2x DDR400 Twinmos).

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dan kijk je toch rond op websites van de moederbordfabrikanten :? Alleen maar via de pricewatch/webshops afstruinen naar geschikte mobo's is niet erg specifiek.

Zie hier in de FAQ een lijst van alle mobofabrikanten. dan zie ik wel een paar mobo's die voldoen aan jouw eisen. OK, voorlopig geen borden gezien met RAID10 dus.

Of je moet de integrated graphics eis opzij leggen en voor een elcheapo PCIe videokaartje gaan, zoals een GeForce 6200. En dan heb je ook opeens veel meer keuze qua moederborden, zelfs full ATX borden met RAID10 onboard voor 60 à 80 euro. Dan ben je hooguit €20 duurder uit tov deze Asus bordje voor een krankzinnige €100.

edit:
Bobje schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 09:12:
[...]
Dat bordje ondersteunt geen Raid 0+1, en heeft ook geen VGA onboard.

Wat is eigelijk het verschil tussen die 1000 en 2000mhz FSB? DIt lijkt me puur de CPU. Moet ik dan nou wel of niet nieuw geheugen kopen (ik heb 2x DDR400 Twinmos).
PMG FAQ » Wat is de FSB? » HTT.

[ Voor 34% gewijzigd door BalusC op 02-02-2006 09:20 ]

• Bobje
BalusC schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 09:16:
Dan kijk je toch rond op websites van de moederbordfabrikanten :? Alleen maar via de pricewatch/webshops afstruinen naar geschikte mobo's is niet erg specifiek.

Zie hier in de FAQ een lijst van alle mobofabrikanten. dan zie ik wel een paar mobo's die voldoen aan jouw eisen.
Die hebben dus geen Raid 0+1 , verder heb ik al veel gezocht op webshops en de website van Asus, Abit. Maar ik weet niet echt welke zoekworden ik hier moet gebruiken, dus vandaar :/.
Of je moet de integrated graphics eis opzij leggen en voor een elcheapo PCIe videokaartje gaan, zoals een GeForce 6200. En dan heb je ook opeens veel meer keuze qua moederborden, zelfs full ATX borden met RAID10 onboard voor 60 à 80 euro. Dan ben je hooguit €20 duurder uit tov deze Asus bordje voor een krankzinnige €100.
Dat kan een goed idee zijn, immers zou ik dan ook gelijk TV-out hebben. Alleen zijn er gewoon weinig bordjes met Raid 0+1...
edit:

[...]

PMG FAQ » Wat is de FSB? » HTT.
Dankje, want ik had ongeveer zo'n beetje alles doorgezocht op FSB :).

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De aanwezigheid van een TV-out is dus ook een eis? Dan moet je idd maar kijken naar borden met integrated graphics. Of jouw onboard-eisen verleggen en gaan voor een bord met genoeg PCI(e) sloten en een losse videokaart mét ingebouwde TV-out :)
Dat kan een goed idee zijn, immers zou ik dan ook gelijk TV-out hebben. Alleen zijn er gewoon weinig bordjes met Raid 0+1...
Dat valt wel mee. Praktisch alle moderne So939 desktopborden met 4 SATA kanalen ondersteunen gewoon RAID10. Zie ook de chipset search op mijn site: Alle merken chipsets, Socket939, PCIe, RAID10 :Y)

[ Voor 56% gewijzigd door BalusC op 02-02-2006 09:33 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:35
Heb je die TV-Kaarten al in je bezit ? Anders kun je misschien kijken naar een dual-tuner kaart, zoals de PVR-500 MCE, scheelt weer een pci-slot.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Aangezien de TS al uitgaat van de mogelijkheid van uitbreiden, lijkt me dat bord geen optie, aangezien hij dan beter gelijk een goede videokaart erin kan stoppen. Je kan gewoon de simpele A8N SLI of A8N-e gebruiken, zal prima voldoen denk ik. Ondersteund, net als (bijna) elk nforce4-bord, RAID0+1. Zou alleen wel de originele NB-koeler vervangen met een Zalmanblokje (+ eventueel papstfannetje als je geen airflow hebt) en dan heb je voor weinig geld een prima combinatie (full ATX-bord, met 3x PCI, 1x PCI-e 16x, 1x4x, 2x1x). En dan een simpel videokaartje. Zou gelijk een 6600(GT) nemen, Gigabyte heeft daar namelijk ook passieve varianten van. Is krachtig genoeg voor wat je wilt en natuurlijk onhoorbaar.

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Hou er ook rekening mee dat de A8N-VM CSM geleverd wordt zonder (SVideo+composite) TV-Out bracket, die moet je los kopen (ongeveer 12-15 euro). En een PVR-500MCE lijkt me idd ook een beter idee dan 2x een -150.

• mowa
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

mowa

u are what u is

Over deze Asus is echt genoeg te vinden op got.....!! en andere sites 'k zou 's ff googlen..!! Daarnaast zijn er ook vergelijkbare bordjes van andere merken. Staan gewoon in de pricewatch.
je huidige specs zijn overigens ruim voldoende voor 'n mediacenter..!! Wat is denk je de meerwaarde van raid 0+1 voor 'n mediacenter Behalve dat je al je opnamen op je schijf wilt laten staan...?? mocht je dit bordje perse willen zou ik er 'n hauppauge pvr500 in duwen maar wel een fatsoenlijke geluidskaart want de onboard is natuurlijk niks. Op je abit zit veel betere onboard geluid.
Onboard vga van de Asus is voldoende voor mce. Volgens mij doe je ook niet een dergelijke investering om dan met bagger tv-out te gaan klooien.
Als je die twee genoemde tv-kaarten al hebt is dit verhaal trouwens zinloos. Dan heb je al een pci slot te kort voor een goeie geluidskaart. Moet je toch kijken naar een ander bord.

iRacing Profiel

• The__Virus
Over die onboardvideo ben ik het niet helemaal eens. Wil je in de toekomst HD-content gaan afspelen, dan zal het huidige systeem dat niet trekken. Ook het nieuwe systeem zal er standaard veel moeite mee hebben, maar vanaf de Geforce6 series (weet niet of ze het allemaal ondersteunen) kun je met speciale NVidia-software de CPU-load enorm verlagen door een deel van het verwerken van HD-content over te laten aan de grafische kaart (NVIDIA PureVideo Decoder).

[ Voor 4% gewijzigd door The__Virus op 02-02-2006 18:20 ]

• Bobje
Nielson schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 09:35:
Heb je die TV-Kaarten al in je bezit ? Anders kun je misschien kijken naar een dual-tuner kaart, zoals de PVR-500 MCE, scheelt weer een pci-slot.
Ik heb ze al in mijn bezit. Teminste 1 PVR150MCE, en een tweede krijg ik volgende week. Ik had daar ook al aan gedacht maar dat gaat dus niet :P
mowa schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 16:17:
Over deze Asus is echt genoeg te vinden op got.....!! en andere sites 'k zou 's ff googlen..!! Daarnaast zijn er ook vergelijkbare bordjes van andere merken. Staan gewoon in de pricewatch.
je huidige specs zijn overigens ruim voldoende voor 'n mediacenter..!! Wat is denk je de meerwaarde van raid 0+1 voor 'n mediacenter Behalve dat je al je opnamen op je schijf wilt laten staan...?? mocht je dit bordje perse willen zou ik er 'n hauppauge pvr500 in duwen maar wel een fatsoenlijke geluidskaart want de onboard is natuurlijk niks. Op je abit zit veel betere onboard geluid.
Onboard vga van de Asus is voldoende voor mce. Volgens mij doe je ook niet een dergelijke investering om dan met bagger tv-out te gaan klooien.
Als je die twee genoemde tv-kaarten al hebt is dit verhaal trouwens zinloos. Dan heb je al een pci slot te kort voor een goeie geluidskaart. Moet je toch kijken naar een ander bord.
Ik wil zowiezo TV-out (S-video), voor naar een TV. Misschien is de kwaliteit niet perfect, maar op het moment.

Verder was er een link in de Raid FAQ naar een topic, dat het mogelijk was om een Raid 0 Area te draaien (voor snel functioneren van MCE (opnemen etc). En dan een aparte Raid 1 voor het opslaan van Muziek, Foto's enzo. Maar kunnen er twee Area's op dat moederbord? Ik kan niet vinden dat het wel kan, dus dan kan het niet (ik kwam opeens op dat idee, vanwege het topic).
The__Virus schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 18:20:
Over die onboardvideo ben ik het niet helemaal eens. Wil je in de toekomst HD-content gaan afspelen, dan zal het huidige systeem dat niet trekken. Ook het nieuwe systeem zal er standaard veel moeite mee hebben, maar vanaf de Geforce6 series (weet niet of ze het allemaal ondersteunen) kun je met speciale NVidia-software de CPU-load enorm verlagen door een deel van het verwerken van HD-content over te laten aan de grafische kaart (NVIDIA PureVideo Decoder).
Ik weet niet of ik een nVidia of een Ati neem. Ik heb liever nVidia, maar de ATI's zijn wat fijner met TV-out. Bij de ATI's kan dat 9 van de 10 keer op 1024x768, bij nVidia is het toch bijna altijd 800x600. Helaas heb ik geen TV met DVI :/. Student he :P.

[ Voor 85% gewijzigd door Bobje op 02-02-2006 19:41 ]

• mowa
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

mowa

u are what u is

Ik heb ze al in mijn bezit. Teminste 1 PVR150MCE, en een tweede krijg ik volgende week. Ik had daar ook al aan gedacht maar dat gaat dus niet :P
Cancel de pvr150. Voor 't zelfde geld heb je 'n Pinnacle pctv110i. Kan je ook radio luisteren..!! Kan best samen met een al bestaande pvr150. Slimmer is die pvr150 te verkopen en meteen een pvr500. Heb je 2xtv en 1x radio en kost je maar 1 pci slot.
Ik wil zowiezo TV-out (S-video), voor naar een TV. Misschien is de kwaliteit niet perfect, maar op het moment.

Verder was er een link in de Raid FAQ naar een topic, dat het mogelijk was om een Raid 0 Area te draaien (voor snel functioneren van MCE (opnemen etc). En dan een aparte Raid 1 voor het opslaan van Muziek, Foto's enzo. Maar kunnen er twee Area's op dat moederbord? Ik kan niet vinden dat het wel kan, dus dan kan het niet (ik kwam opeens op dat idee, vanwege het topic).
Raid in je mediacenter zet echt geen (extra) zoden aan de dijk..!! Je bent student dus zou ik voor me geld 'n ASRock 939Dual scoren en me ouwe graka er in stoppen als ie 'n beetje tv-out heeft. Voor de Asus moet je weer 'n extra Bracket halen. Of 'n cheapo graka voor je ASRock. Ben je samen net zoveel kwijt als 1 Asus. Er moet tenslotte ook nog 'n proc en geheugen bij. Is ook duur..
'k doe 't zelf met die ASRock, pvr500 en gewoon 'n 250gieg Hitachi sata. Ruimte zat. Mooie combinatie. Me 3500+ is overkill voor alleen tv-kijken,dvdtje afspelen etc. Loopt rondjes om me xp2600/1gieg/k7s5a. Maar die set draait mce ook soepeltjes als je alleen mce vers installeert en verder geen shit.
Ik weet niet of ik een nVidia of een Ati neem.
Heb zelf 'n radeon 9550. zat..!! tv-out...nogmaals....bagger.

iRacing Profiel

Verwijderd

Ik heb zo'n A8N-VM CSM in m'n media center, prima moederbord, geen problemen! Dat er maar 2 PCI slots inzitten is wel een nadeeltje, maar aangezien er een PVR500 inzit is er momenteel nog één vrij.
The__Virus schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 18:20:
En ook HD content met onboard video is geen probleem. Mede doordat er een GeForce6 series onboard zit, je spreekt jezelf dus wel een beetje tegen.

• Bobje
Verwijderd schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 16:06:
Ik heb zo'n A8N-VM CSM in m'n media center, prima moederbord, geen problemen! Dat er maar 2 PCI slots inzitten is wel een nadeeltje, maar aangezien er een PVR500 inzit is er momenteel nog één vrij.

[...]

En ook HD content met onboard video is geen probleem. Mede doordat er een GeForce6 series onboard zit, je spreekt jezelf dus wel een beetje tegen.
Interessant! Misschien dat ik dan ga kijken naar een PVR500, ik had wel gelezen dat die minder fijn werkt dan 2 een PVR150. Ik heb Asus gebeld over die 2 Raid-area's op die 4 sata-poorten, maar zelf zij wisten dat niet. Zou jij misschien na kunnen kijken of dat 2 Riad-area's mogelijk zijn op het moederbord? Dankje voor je reply :).

edit:
Ik zou dus voorlopig geen anderen grafische kaart in te hoeven zetten als ik nog geen TV er aan heb gesloten? Omdat je zegt dat die grafische kaart best zwaar is?

[ Voor 14% gewijzigd door Bobje op 03-02-2006 16:48 ]

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Een willekeurige "oude graka met TV-out" is niet zo'n goed plan als je een moderne media center front-end als MCE/MediaPortal/etc wilt draaien, die eisen allemaal DirectX 9 (VMR9). De onboard Geforce 6150 is prima, DirectX 9, Purevideo acceleratie, etc.

Overigens is er helemaal niets mis met de onboard audio op die A8N-VM CSM, waar haal je vandaan dat die zo slecht zou zijn?

Ik snap niet helemaal waarom je per se RAID wilt hebben voor een HTPC. Met die Hauppauge kaart TV opnemen is 2-8 Mbit/s, iets wat een moderne niet-RAID harddisk al met drie vingers in de neus doet. RAID maakt dat echt niet veel sneller. Koop gewoon een losse dedicated harddisk voor je video content (ik zou zeggen 250 GB die zijn op het moment het voordeligst per GB), en draaien maar.

[ Voor 48% gewijzigd door Dreamvoid op 03-02-2006 18:14 ]

• The__Virus
Verwijderd schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 16:06:
XGI Volari Z7™ PCI graphics controller = Geforce6 :? Dat denk ik niet :z. Verder blijkt de 6100 HD-acceleratie niet te ondersteunen; de 6150 weer wel (onboard NVidia oplossingen).
dreamvoid schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 17:57:
Overigens is er helemaal niets mis met de onboard audio op die A8N-VM CSM, waar haal je vandaan dat die zo slecht zou zijn?
Als dat dezelfde onboardoplossing is als bij de overige A8N-borden (Realtek AC850), dan is het niet heel erg goed hoor. Tis extreem verouderde techniek, alleen dan 7.1 gemaakt en voorzien van SPDIF. Dat is het enige goede. Maar de geluidskwaliteit blijft ver achter op een goede geluidskaart. De overgang van onboard naar X-Fi was zeker een grote, het verschil is duidelijk te horen: gewoon veel levendiger en voller.

[ Voor 43% gewijzigd door The__Virus op 03-02-2006 18:27 ]

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-05 21:09
The__Virus schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 18:23:
[...]

XGI Volari Z7™ PCI graphics controller = Geforce6 :? Dat denk ik niet :z. Verder blijkt de 6100 HD-acceleratie niet te ondersteunen; de 6150 weer wel (onboard NVidia oplossingen).

[...]

Als dat dezelfde onboardoplossing is als bij de overige A8N-borden (Realtek AC850), dan is het niet heel erg goed hoor. Tis extreem verouderde techniek, alleen dan 7.1 gemaakt en voorzien van SPDIF. Dat is het enige goede. Maar de geluidskwaliteit blijft ver achter op een goede geluidskaart. De overgang van onboard naar X-Fi was zeker een grote, het verschil is duidelijk te horen: gewoon veel levendiger en voller.
de onboard video van het genoemde Asus bordje is geen XGI Volari (dus wel die Geforce 6) en de netwerkchip is geen realtek. Misschien zinnig om je hier eerst eens een beetje te verdiepen voordat je dit soort onzin posts doet O-)

[ Voor 5% gewijzigd door BartNL op 03-02-2006 20:42 ]

• The__Virus
Doe jij nu ook, want ik heb het over onboard audio en die chip is toch echt een realtek chip. Verder dacht ik aan het verkeerde mobo, dacht dat Yamaha het over de eerdergenoemde Tyan had. Heb niet elke post gevolgd. Foutje moet kunnen.
Pagina: 1