Toon posts:

zware voeding wel écht noodzakelijk......?

Pagina: 1
Acties:
  • 588 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
allereerst: respect voor de TS in de grote "welke voeding heb ik nodig" topics :) ....maar

hoe zit het nu precies? Deze vraag kwam in mij op toen ik onlangs een vrijwel volledige pc-upgrade deed.

Ik heb dus bij mijn upgrade tevens voor de zekerheid ook maar een nieuwe voeding aangeschaft (Coolermaster Real Power 450W met power-verbruik indicator- de 550 was nergens direkt verkrijgbaar in HEEL eindhoven :( ).

Ik had een Chieftec 360W op: athlon 2500+/ 7 x 7200 rpm schijfjes/ radeon 9800 n-p.
Ik heb nu: Coolermaster 450 op : 3700+/4 x 7200 rpm + 2 x 10.000 rpm/ 7800GT/ A8n32-SLI (vermeld ik erbij aangezien m'n A8N chipset heat-pipe gekoeld is en dus wwarschijnlijk significant elektriciteit verbruikt).

Mijn metertje geeft onder zware CPU-stress [100% - uren non-stop] nog geen 150W aan.
Tijdens zware stress (gamen/benchmarks) verbruikt ie nog geen 200W. Ik heb reacties van anderen gelezen over die power indicatie, maar dat schijnt dus "normaal" bij verschillende merken te zijn.

Mag iemand me eens uitleggen waarom men hier een 550Watter [true realpower] adviseert als ik binnenkort een extra kaart haal voor SLI ?

Piekstromen tijdens opstarten? Die zijn echt geen 2-300W lijkt me.
Rare stromen die sinus van netspanning/stroom vernaggelen? Ik las er een topic over maar door de toenemende complexiteit en tegenspraken kon ik dat niet volgen [chem. procestechnoloog hier :) ].

De topic start in de laatste "welke voeding heb ik nodig" geft een exacte beschrijving waar ik het helemaal mee eens ben, maar goed, dit rijmt niet met mijn meten [meten = weten ;) ]

Wie kan het uitleggen? :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2006 00:31 . Reden: typo ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een van de redenen is omdat het wattage dat die voedingen leveren altijd het gecombineerde vermogen is. Dat betekent niet dat hij 450W kan leveren op een 12V lijn, maar dat deze 450W verdeeld zijn over de diverse lijnen (3,3V 5V en 12V).
Daarbij is het zo dat lang niet alle voedingen ook daadwerkelijk continu dit vermogen kunnen leveren (volle 100% haalt er geen een).

Maar ik moet zeggen dat ik het wel met je eens ben dat er in sommige gevallen wel snel geroepen wordt dat er een hele zware voeding nodig is terwijl dat lang niet altijd het geval is.

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:49
Terw_Dan schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 00:41:
Een van de redenen is omdat het wattage dat die voedingen leveren altijd het gecombineerde vermogen is. Dat betekent niet dat hij 450W kan leveren op een 12V lijn, maar dat deze 450W verdeeld zijn over de diverse lijnen (3,3V 5V en 12V).
Daarbij is het zo dat lang niet alle voedingen ook daadwerkelijk continu dit vermogen kunnen leveren (volle 100% haalt er geen een).

Maar ik moet zeggen dat ik het wel met je eens ben dat er in sommige gevallen wel snel geroepen wordt dat er een hele zware voeding nodig is terwijl dat lang niet altijd het geval is.
Mijn computer kwam niet boven de 150 watt uit
P4 2.8/9800xt/2*7200rpm/etc..

En dit heb ik gemeten op de netspanningsnoer via een meter. Dus dan meet ik wel alles! Ik heb hier ook een 425 inzitten.achteraf ook spijt van! maarja misschien handig voor de toekomst.

Ontopic!
Ik vraag me dit dus ook af waar ligt het nou aan ?

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:52
VerkerkSander schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 00:49:
[...]
Ontopic!
Ik vraag me dit dus ook af waar ligt het nou aan ?
Heb je je videokaart ook vol belast?
Zoals gezegd is levert een voeding een bepaald vermogen op verschillende voltages. Bijv 25A op 5V 20A op 12V etc. Het is volgens mij verdomde lastig om de 3,3V, 5V en 12V lijnen allemaal vol te belasten met een normaal systeem.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Jimster schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 01:50:
[...]

Heb je je videokaart ook vol belast?
Zoals gezegd is levert een voeding een bepaald vermogen op verschillende voltages. Bijv 25A op 5V 20A op 12V etc. Het is volgens mij verdomde lastig om de 3,3V, 5V en 12V lijnen allemaal vol te belasten met een normaal systeem.
Inderdaad, het is helaas niet mogelijk om je PSU in te stellen, dus de Amperes tussen verschillende volt lijnen verschuiven :P
Als jij aan de max van je 12 volt lijn zit (2 videokaarten en een dikke cpu bijvoorbeeld) Dan moet je wel een voeding met een groter opgegeven Wattage nemen, want als het goed heeft kan die ook meer ampere leveren op die lijn die belangrijk is voor jouw :)

Verwijderd

offtopic....

Ik snap sommige mensen echt niet waarom ze allemaal 400-700 watt voeding kopen voor een standaard systeempje (cpu, mobo, graka, 2 hd, 2 opticals, etc...)

Als die shuttles enzo overleven met 250 watt... waarom kopen de mensen toch 400-700 watt voeding?
Okok aantal x Ampere telt en efficientie... Ik ben van 300 watt naar 250 watt gegaan (sA->s939)

• Eldee
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-01 09:38
Verwijderd schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 00:26:

Ik heb dus bij mijn upgrade tevens voor de zekerheid ook maar een nieuwe voeding aangeschaft
[...]
Mijn metertje geeft onder zware CPU-stress [100% - uren non-stop] nog geen 150W aan.
Tijdens zware stress (gamen/benchmarks) verbruikt ie nog geen 200W. Ik heb reacties van anderen gelezen over die power indicatie, maar dat schijnt dus "normaal" bij verschillende merken te zijn.

Wie kan het uitleggen? :)
Laat ik beginnen met te zeggen dat ik niet technisch onderlegd ben, en zelf een en ander dus niet kan uitrekenen. Ik ben echter wel een 'ervaringsdeskundige' doordat ik een permanent test-lab heb met zo'n 20 PC's (servers en werkstations) waar ik de nieuwste technieken onderzoek, en ik wil daarbij graag de beste prijs-prestatieverhouding zien te vinden.

Omdat ik dus ook met dit soort vragen zat, ben ik de specificaties eens gaan uitzoeken van verschillende merken en types. Het viel mij daarbij op dat de "450" watt voeding van het ene merk hele andere specificaties heeft dan die van een ander merk.
Bekendste (meer berucht eigenlijk) zijn de Q-Tec's waar ik nog een aantal 450 en 550 Watt exemplaren van heb liggen.
Deze heb ik gedurende enkele jaren naar tevredenheid gebruikt met name vooor PIII en Celeron machines), totdat ik met een dual XEON test-server waar een Q-Tec 450 in zat problemen kreeg toen ik er een 5e(!) HD in stopte, niet zo vreemd dus, maar voor mij wel een bewijs hoe ver ik kon gaan. Toen ik er een Q-Tec 550 in stopte werkte alles wel prima. Hoe lang dat goed gaat is weer een andere vraag, en hier heb ik voor de zekerheid dus wel een 'echte' (Tagan) 480 watt in gezet.

De gegevens van enkele merken/types die ik vergeleken heb (zowel qua specs als in de praktijk):
MerkTypeVermogen+12V1+12V2+5+3.3-5+5Vsb-12
ChieftecATX-1136H36018N/A38280,52,00,8
Enhance1140H40018N/A38280,52,00,8
ChieftecGPS-400AA-101A400141526280,52,00,8
TaganTG420-U0142022N/A42280,82,51,0
ChieftecGPS-450AA-101A450141538280,52,00,8
TaganTG480-U0148028N/A48280,82,51,0
EnermaxEG495AX-VE48518183232N/A2,50,8

Wat meteen opvalt is dat de Enhance '400' exact dezelfde specs heeft als de Chieftec '360', geen kopieerfoutje van mij dus! Q-Tec smokkelt door zowel "Peak" als "Max" weer te geven, en daardoor zijn deze moeilijker te vergelijken met andere merken. Ik heb er daarom geen een opgenomen in deze tabel.

Wat me verder opvalt in de diverse tests her en der op internet is dat een aantal aspecten, waaronder efficiency (dus indirect ook verbruik) en warmte produktie (en dus mogelijk geluidsproduktie) duidelijk varieren met het percentage belasting. Ik denk persoonlijk dan ook dat dit een van de eigenschappen van PSU's is die het "hoe zwaarder hoe beter" advies in de hand werken. Beoordelen kan ik dit zelf echter niet, en ik neig ernaar het nut van "oververmogen" per machine te bepalen.

Persoonlijk gebruik ik nu voor zwaardere machines de Enermax EG495AX-VE omdat zowel de spec als de prijs voor mij goed zijn, en omdat deze twee fans heeft die "onder en achter" zitten en niet "voor en achter" zoals bij de Tagan's. Ook heeft de Enermax een pot-metertje voor de fanspeed achterop en tevens een aansluiting voor de fanspeed op het mobo. Verder koop ik veel Chieftec kasten waarin een tegenwoordig een Chieftec 400 GPS-400AA-101A en dit is voor mij ook een prima PSU voor de iets lichtere systemen.

Misschien heb je hier iets aan...

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:11

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Eldee schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 05:02:
[...]

Wat meteen opvalt is dat de Enhance '400' exact dezelfde specs heeft als de Chieftec '360', geen kopieerfoutje van mij dus! Q-Tek smokkelt door zowel "Peak" als "Max" weer te geven, en daardoor zijn deze moeilijker te vergelijken met andere merken.
Dat is een foute conclusie. Als je de wattages van de afzonderlijke lijnen bij elkaar optelt kom je op net iets meer dan 500W uit. Geen van beide PSU's kan dus (volgens de specs) op alle lijnen tegelijk het maximum aangegeven vermogen leveren. Dat de een toch een hoger maximum vermogen dan de ander heeft kan er in liggen dat de elektronica die van 220V naar een lagere spanning converteert meer stroom aan kan.

Belangrijk bij het uitzoeken van een PSU is dus niet alleen het maximaal vermogen dat een PSU kan leveren, maar ook het vermogen dat op de verschillende voltages geleverd kan worden. Je hebt niets aan een 500W PSU die maar 10A op 12V levert.

Signatures zijn voor boomers.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Qua verbruik maakt het niet veel uit of je een zware of een lichte voeding heeft.
200W computerspul trekt even veel vermogen uit het stopcontact met een zware als een lichte voeding (mits het rendement gelijk is).

Het voordeel van een zware voeding is dat hij minder snel aan zijn limiet zit.
Nu gaat het nog goed, maar gaat het nog steeds goed met mijn voeding als ik er een 2e kaart bij steek in SLI, 4 harde schijven bij prik en de snelste dual-core CPU?

Als het antwoord NEE is betekent het dat je weer een nieuwe voeding moet kopen, en voor mij is e.30,- + e.50,- (de prijs van een voeding voor de oude situatie + de prijs van een voeding voor de nieuwe situatie) goedkoper dan e.70,- de prijs van een voeding die in 1x goed is

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Alles draait om de sterkte van de 12 volt lijn tegenwoordig. Bijna alles gebruitk de 12 volt lijn, en een beetje de 5 volt.

Al die amperes die voedingen kunnen leveren op de 3,3 en 5 volt lijn worden over het algemeen niet gebruikt, maar zie je wel terug in het "wattage" van de voeding.

Eigenlijk zijn voedingen niet helemaal meer goed uitgebalanceerd ten opzichten van wat de systemen vragen tegenwoordig.

specs

Verwijderd

Aangezien hier de coolermaster realpower 450 ter sprake kwam heb ik heel even het onderstaande tabeletje van hun website gehaald:
Afbeeldingslocatie: http://www.coolermaster-europe.com/product_common_images/aa5d1d827242dad52bfd547f566abfd1.jpg
Ik denk dat dit wat duidelijker maakt hoe ze aan een totaal vermogen komen.
Ook kun je zien dat de 12V lijn constant 264W kan leveren en een peak heeft van 408W.

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Nulnulnix

BOFH

Resistor schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 08:06:
Als het antwoord NEE is betekent het dat je weer een nieuwe voeding moet kopen, en voor mij is e.30,- + e.50,- (de prijs van een voeding voor de oude situatie + de prijs van een voeding voor de nieuwe situatie) goedkoper dan e.70,- de prijs van een voeding die in 1x goed is
Je spreekt jezelf wel tegen! Of je l*lt uit je nek...?

Hmm, even rekenen: 50+30 = 80.
80 is nog altijd meer dan 70, lijkt mij.
Dus 70 voor een voeding die in 1 keer goed is, is dan ook m.i. goedkoper!

Maar een voeding voor de "niewe situatie" is 50 e. Dat zou betekenen dat als je e.e.a. goed geregeld had zelfs voor 50 klaar geweest was (Die van 50 voldoet blijkbaar).

Hiermee is jouw verhaal wel kompleet ongeloofwaardig geworden. 80 e goedkoper dan 70e, hoe kom je erbij?
Bovendien moet je ook nog eens 2 maal naar de winkel en dat kost ook nog eens geld extra...

[ Voor 6% gewijzigd door Nulnulnix op 02-02-2006 08:56 ]

We have just one world, but we live in different ones...

• Eldee
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-01 09:38
Maasluip schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 07:48:
[...]
Dat is een foute conclusie. Als je de wattages van de afzonderlijke lijnen bij elkaar optelt kom je op net iets meer dan 500W uit.
Q-Tec is de enige PSU die ik heb waar zowel "Peak" als "Max" op het etiket staat, en ze gebruiken (als enige) de "Peak" waarden bij het bepalen van hoeveel Watt de voeding "is". Alle andere fabrikanten (Enermax, Tagan,Chieftec, Enhance ) gebruiken hiervoor de "Max" waarde
Dus wat is er nu precies fout aan mijn conclusie dat het moelijk(er) is een Q-Tec te vergelijken met de anderen?
Geen van beide PSU's kan dus (volgens de specs) op alle lijnen tegelijk het maximum aangegeven vermogen leveren.
Dat de een toch een hoger maximum vermogen dan de ander heeft kan er in liggen dat de elektronica die van 220V naar een lagere spanning converteert meer stroom aan kan.
Ik ga er van uit dat jij meer van de techniek weet dan ik, maar ik snap je "dus" niet. Volgens mij staat dat niet in de gegevens die in mijn post staan. Kan je uitleggen hoe je dat bepaalt? Ik moet dat zelf namelijk uit de extra spec van de fabrikant halen.
Belangrijk bij het uitzoeken van een PSU is dus niet alleen het maximaal vermogen dat een PSU kan leveren, maar ook het vermogen dat op de verschillende voltages geleverd kan worden. Je hebt niets aan een 500W PSU die maar 10A op 12V levert.
Dat is juist waarom ik voor mezelf alle specs in een tabel heb gezet!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:11

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Eldee schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 08:57:
[...]

Ik ga er van uit dat jij meer van de techniek weet dan ik, maar ik snap je "dus" niet. Volgens mij staat dat niet in de gegevens die in mijn post staan. Kan je uitleggen hoe je dat bepaalt? Ik moet dat zelf namelijk uit de extra spec van de fabrikant halen.
Ik tel de vermogens die per voltage geleverd kunnen worden bij elkaar op. Dat is meer dan het maximum vermogen dat de PSU kan leveren. Daar concludeer ik uit dat de PSU niet op alle voltages tegelijkertijd het maximum vermogen kan leveren (omdat je dan in het voorbeeld van de ATX-1136H en 1140H 520W verbruikt terwijl de PSU maar 360/400 W kan leveren).
Dat is juist waarom ik voor mezelf alle specs in een tabel heb gezet!
Ja, en dat is ook het belangrijkste om naar te kijken.

Signatures zijn voor boomers.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:02
In 99 van de 100 gevallen voldoet een goede 400 Watt voeding méér dan genoeg. Tenzij je 2 CPU's, 2 videokaarten, 6 HD's (die constant worden aangesproken), etc in je pc hebt zou ik nog geeneens iemand een voeding aanraden van boven de 400 Watt, want daar kom je toch nooit aan met een gemiddeld systeem.

Mensen die vrij weinig verstand hebben van voedingen gaan gewoon veel te veel af op de Wattage op de voeding zelf. Ze betalen liever €80 voor een brakke 550 Watt voeding dan €60 voor een góede 400 Watt voeding, want '550 Watt is natuurlijk veel beter dan 400 Watt!'.

Hou het gewoon bij goede merken zoals Zalman en Enermax en je hebt voor je basic systeempje echt niet meer dan 400 Watt nodig.

The devil is in the details.

Verwijderd

Ik ga grotendeels akkoord met hetgeen wat hierboven al allemaal gezegd is geweest. De genoemde wattages zijn de combined power waardes in een ideale situatie. Maar een recent systeem heeft totaal andere stroom nodig dan dat voedingen leveren, de balans tussen de lijnen is inderdaad zoek.
Als je een 360W voeding nodig hebt, en je verbruikmetertje geeft bijvoorbeeld 200W aan als verbruik, dan kan het zijn dat de voeding al op zijn maximum aan het draaien is, omdat het systeem heel veel stroom afneemt van lijn A en heel weinig van lijn B en C. Lijn A gaat dus bottleneck zijn waardoor je voeding al op zijn max aan het draaien is, terwijl alle vermogen uit B en C nog niet gebruikt wordt (vandaar het verschil tussen 360W en 200W).
Als je in die situatie dan bijvoorbeeld een hd gaat bijsteken, gaat je vermogenmetertje 210W aangeven ipv 200W. Echter gaat de 360W voeding het dan niet meer trekken, en ga je al een krachtigere moeten nemen.

Ik denk dat dit zowat de hoofdzaak is waarom men meer en meer naar krachtigere voedingen moet gaan, omdat namelijk de balans eruit is.

Meer GPU power en meer CPU power vragen gewoon meer stroom op de 12V, that's it.
Meer hd's vragen vooral meer stroom op de 12V, maar ook wat meer op de 5V.

3.3V is eigenlijk niet meer belangrijk.

De meeste recente voedingen schommelen met een evenwicht tussen de lijnen dat ongeveer zo ligt:
3.3V : 30A
5V: 34A
12V1: 18A
12V2 : 18A
in het geval van de krachtigere voedingen
Terwijl ze eigenlijk beter het volgende zouden doen:
3.3V : 20A
5V : 20A
12V1 : 20+A
12V2 : 20+A

Men zou eigenlijk 2 verschillende voedingen moeten maken. Die dat heel veel hd's moeten voeden, voor de mensen met servertjes, raid 5 toestanden enzovoort. M.a.w. een krachtige 5V en 12V lijn en minder krachtige 3.3V lijn.
Die dat heel veel game power willen (krachtige cpu, gpu, SLI, ...) maar maar hoogstens 3 à 4 hd's hebben. M.a.w. zeer krachtige dubbele 12V rail en minder krachtige 3.3V en 5V lijn.
Wat ook zeer belangrijk is, is namelijk welke connectoren van welke voedingen, stroom trekken uit welke van de 2 12V rails.
1) heeft bijvoorbeeld een rail nodig met 16A voor cpu en gpu en een rail met 20A voor molexen en sata power
2) heeft bijvoorbeeld een rail nodig van 18A voor cpu en sata power en een rail met 18A voor SLI kaarten en molexen

Deze voeding bijvoorbeeld, is wel al eentje waarbij het evenwicht tussen de verschillende lijnen mooi is aangepast: http://www.antec.com/specs/NeoHE550_spe.html

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2006 13:03 ]

• Pouwper
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-10-2024
Ook iets waar je rekening mee moet houden is dat als dichter je bij het max vermogen komt zal de voeding ook meer warmte creeren, en dus veel meer herrie gaan maken om zich te koellen

Afbeeldingslocatie: http://www.tech-pc.co.uk/reviews/tagan/taganoutput.jpg
ter illustratie een tagan belasting - geluids productie grafiekje

• R-Alph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-10-2025
Ik haal ook niet echt meer dan 150 Watt met de CM Realpower 450.

Maar dan moet ik wel eerlijk zeggen dat ik het systeem nog niet heb gestrest. Ik heb de voeding namelijk nog niet echt lang. Maar ben wel benieuwd hoeveel dat gaat worden.

Verwijderd

Wil je veel vebruiken ?
Stop dan eens een GF6800 ultra in je compute ren oc je computer zover mogelijk over, zat toen maximaal op zo 240watt.

Waarom een hoog vermogen voeding niet ?
Het probleem is dat zwakker voedingen nogal moeite hebben op hun spaningen stabiel te houden waneer ze tegen hun maximale belasting zit. Daarom heb je dus een voeding nodig die meer vermogen kan leveren om de voltages goed stabiel te houden. Sluit maar eens een scoop aan je computer en je weet wat ik bedoel.

Of anders zou je die variaties in de spaningen moete opvangen in een hoop condensator met een zeer lage inwendige impiedantie wat gewoon duurder is dan een zwaardere voeding.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2006 13:22 ]

Verwijderd

Resistor schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 08:06:

[Kontennaaiers mode]
Je vergeet nog de rente en afschrijvingen + eventueel 2e hands verkoop
[/kontennaaiers mode]

Jongens jongens... Als je beter weet, ga dan tegen de mensen die bij Shuttle werken dat ze meer power in hun voeding douwen. Die bouwen een normale computer. (Beste stuurman staan aan wal he ? )

Voor tweakers onder ons moeten ff gaan extrapoleren voor de extra watt die ze gebruiken, zoals SLI, 10 schijven, 100 LEDjes, 50 fans, Vapo etc etc etc...

@Jc ken... tot op een zekere hoogte heeft het nauwelijks effect en daarna wel... Netals een fan op 5000 toeren en 1000 toeren. Beide kunnen de cpu werkend houden... Verschil tussen overkill en must is soms heel abstract :)

Verwijderd

Verklaar dan hoe het dan komt dat me geforce6800 met een zwaardere voeding veel hoger oct dan met een lichte voeding ?
Je moet eens met een scoop bekijken wat met de voedingspangingen gebeurt, vooral bij een lichte voeding zie je de spaningen inzakken terwijl die teoretische genoeg vermogen heeft. Maar probleem is dar die voeding die hoge stroom pieken niet aan kan waardoor het zaakje onstabiel raakt.

• Night89
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:12

Night89

Als je alles op een rijtje heb

dat heb ik dus ook, nieuwe voeding gehaald met modulaire kabels + een power indicator , kom in games net boven de 100 !

d8 al een hele tijd dat dat geen goede waarde was, wel dus??

Met Vriendelijke Groet,

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 08:40:
Aangezien hier de coolermaster realpower 450 ter sprake kwam heb ik heel even het onderstaande tabeletje van hun website gehaald:
[afbeelding]
Ik denk dat dit wat duidelijker maakt hoe ze aan een totaal vermogen komen.
Ook kun je zien dat de 12V lijn constant 264W kan leveren en een peak heeft van 408W.
OK, als ik jullie reacties lees heb ik er dus niet al te slim aan gedaan om een nieuwe voeding te halen, en dan met name de Coolermaster Realpower 450W. Mijn oude Chieftec 360W levert volgens de eerste tabel van Demanufacture 18 amps op de +12V i.t.t. de 12 amps op de +12V van de Coolermaster :X

Een review op t.net van deze voeding was overigens zeer positief. "De conclusie is dan ook positief. De voltagemonitor, de twee 12V-lijnen en de honinggraatstructuur voor een betere afvoer van de warmte maken van deze voeding een uitstekende keuze voor veeleisende systemen."

De (veel) oudere en goedkopere Chieftec 360 met de helft meer power op de 12V zou dan een nóg (veel) betere keuze zijn? Ik vind het maar bedenkelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2006 17:13 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 16:47:
Mijn oude Chieftec 360W levert volgens de eerste tabel van Demanufacture 18 amps op de +12V i.t.t. de 12 amps op de +12V van de Coolermaster :X

De (veel) oudere en goedkopere Chieftec 360 met de helft meer power op de 12V zou dan een nóg betere keuze zijn? Ik vind het allemaal bedenkelijk.
Je vergeet dat de coolermaster 2 12V rails heeft, en de chieftec niet. De coolermaster kan gecombineerd op de 2 rails 22A op 12V leveren.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2006 16:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 16:50:
[...]

Je vergeet dat de coolermaster 2 12V rails heeft, en de chieftec niet. De coolermaster kan gecombineerd op de 2 rails 22A op 12V leveren.
Stom van me, had ik even overheen gekeken.

offtopic:
jouw reply maakt me weer iets vrolijker

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-01 13:41

Diamon

The Weird One

In een ander topic heb ik verteld dat er 2 schijven waarschijnlijk overleden zijn.
Het gaat om een "server", deze bestaat uit de volgende hardware:
* 1 Mobo (Asus P2B-F)
* 1 cpu (PIII650)
* 3 Memory (2x256 1x128)
* 6 hd's + 6 hd coolers
* 2 raid controllers
* 1 dvd speler
* 1 floppydrive
* 1 vid kaart (passieve koeling)
* 2 case coolers
* 1 nic

Er zit nu een Silverpower 300Watt in, zelf denk ik dat deze voeding wel eens te licht zou kunnen zijn.
Zit er aan te denken om er nu een Coolermaster ATX 550W Voeding Active in te bouwen.

Beschik helaas niet over de middelen om een correcte meting van het stroom verbruik te meten, maar heeft iemand een idee hoeveel deze configuratie trekt ?

And The Only One

Verwijderd

Topicstarter
Diamon schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 10:14:
In een ander topic heb ik verteld dat er 2 schijven waarschijnlijk overleden zijn.
Het gaat om een "server", deze bestaat uit de volgende hardware:
* 1 Mobo (Asus P2B-F)
* 1 cpu (PIII650)
* 3 Memory (2x256 1x128)
* 6 hd's + 6 hd coolers
* 2 raid controllers
* 1 dvd speler
* 1 floppydrive
* 1 vid kaart (passieve koeling)
* 2 case coolers
* 1 nic

Er zit nu een Silverpower 300Watt in, zelf denk ik dat deze voeding wel eens te licht zou kunnen zijn.
Zit er aan te denken om er nu een Coolermaster ATX 550W Voeding Active in te bouwen.

Beschik helaas niet over de middelen om een correcte meting van het stroom verbruik te meten, maar heeft iemand een idee hoeveel deze configuratie trekt ?
Kan je het best even vragen in het grote "welke voeding heb ik nodig" topic.
Pagina: 1