Data recovery op NAS servertje

Pagina: 1
Acties:

• joostman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-02 12:40
Ik heb een NAS servertje, die met 4 disken in RAID5 draait.
Het is een apart apparaat, dus niet een normale PC waar ik toegang tot heb. (Buffalo Terastation)
Per ongeluk heb ik hier een map vanaf gewist.
Is er een mogelijkheid om de data te herstellen op deze drives?
Is hier een bepaald programma voor wat je kan gebruiken wat je netwerk drive herkend?

de software die ik nu gebruikt heb (Easy Recovery en PC Inspector File Recovery) kijken alleen naar fysieke disken....

Ik weet niet precies wat voor formaat de disken zijn gezet, maar ik zie in de webinterface File Format XFS staan.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:37

Qwerty-273

Meukposter

http://www.buffalotech.co...roductid=97&categoryid=19

Het ziet er naar uit dat het niet mogelijk is. je hebt alleen toegang tot de schijven via een netwerk verbinding en kan dus niet de sectors uitlezen op de hardeschijf zelf. Wat de data recovery programma's doen. Wat je kan proberen maar of het werkt ligt geheel aan het feit hoe de Buffalo Terastation intern is opgebouwd. om de schijven uit je 'NAS servertje' te halen en aan je eigen computer te hangen. Als ze geen speciaal of gecodeerd file-systeem gebruiken en als de raid controller van je 'NAS servertje' de schijven niet in een eigen formaat heeft ingedeeld dan zou je met de bovenstaande tools nog eventueel succes kunnen boeken.

Zo te lezen maak je geen back-ups en dat doet een NAS standaard ook niet. De Buffalo Terastation kan zo te zien wel back-ups maken, maar alleen naar een tweede Buffalo Terastation. Dus niet echt praktisch.

Als je het bovenstaande doorneemt is het bijna heel waarschijnlijk dat de verwijderde map inderdaad weg is. Jammer maar helaas in dit geval dus.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.