Complete computer I/O loopt vast

Pagina: 1
Acties:

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb een A8N-E van Asus met 2 maxtor DM10 300GB disks en een stripeset met 2 raptor 10K 74GB schijven.

Nu van de een op de andere dag gebeurt het volgende.

Ik had met HDTach altijd netjes een snelheid van 110MB/s

Nu ineens loopt de pc een minuut of 2 na het starten qua I/O op de stripeset helemaal vast, HDD led blijft branden, HDTACH snelle test duurt dan heel lang, die geeft 15MB/s aan en 86% CPU gebruik (was 2%).

Ik kan er naar niet uit krijgen wat het probleem is, en disk defect lijkt me niet, aangezien de problemen op absoluut willekeurige momenten voorkomt als er een beetje I/O moet plaatsvinden. Het systeem loopt dan zo vast dat CTRL-ALT-DEL niet eens meer werkt..

Juist die hoge CPU usage lijkt het mij dat hij qua DMA terugstapt oid door CRC errors en vervolgens helemaal de soep in draait.

Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

De machine draait op stock speeds.

Ik heb nu dus de disk al een keer uninstalled, voor dat DMA probleem, maar dat helpt dus niet.

Ik ga nu proberen andere sata kabels aan te sluiten. Resultaat laat ik even weten zo, maar ik vrees dat het niet helpt.

Ook HDTACH loopt willekeurig vast in de burst test, mogelijk doordat de IO gewoon fucked up is.

Edit:

Disks uninstallen had dus geen effect. Ik heb net de raid controller uninstalled en vervolgens de machine weer gereboot. Het lijkt nu even over te zijn!

Vraag me niet waarom :?

Ik houd jullie op de hoogte!

[ Voor 38% gewijzigd door Fairy op 01-02-2006 23:13 ]

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Ik neem aan dat je de onboard controller gebruikt. De RAID controller gebruikt vaak zijn eigen chipset. Is de controller nog goed? Test 'm eens door je twee Maxtor's zonder RAID eraan te hangen. Krijg je dan ook nog van die vage foutjes?

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Scyth schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 10:30:
Ik neem aan dat je de onboard controller gebruikt. De RAID controller gebruikt vaak zijn eigen chipset. Is de controller nog goed? Test 'm eens door je twee Maxtor's zonder RAID eraan te hangen. Krijg je dan ook nog van die vage foutjes?
Maxtors zonder raid ging goed, gekke is, is dat het dezelfde nvidia controller is. Heb de raid driver gedeinstalleerd en gereboot. Hij herkende de raid device weer, installeerde deze en toen was het weer goed.

Vraag me niet waarom :?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Processors, Mobo's & Geheugen » Opslagmedia & I/O Controllers :)

Wellicht is de driver van de RAID controller op een of andere manier verneukt geworden. Maar zover ik heb begrepen werkt alles nu weer naar behoren na het verwijderen en herinstalleren van de RAID driver?