Toon posts:

Statisch IP op DHCP

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mensen,

Ik heb een Zyxel 2602HW Router (via Tiscali), en ik wil mijn desktop en xbox een statisch adres geven, en mijn laptop (via werk) een dynamisch adres.
Nu ga ik ervan uit dat mijn router automatisch DHCP aan heeft staan, ik kan namelijk een DHCP tabel zien staan in het menu.

Hoe stel ik op mijn desktop en xbox mijn statische IP goed in? Ik las ergens dat je dan een IP moet nemen die buiten een bepaalde range ligt? Maar vraag 1: hoe kan ik deze range "zien" dit zie ik niet bij mijn router, en vraag 2: hoe ver moet ik van die range af zitten??, en vraag 3: hoe weet ik uberhaupt welke IP en DNS enzo settings ik moet invoeren?

alvast bedankt, en bij voorbaat sorry voor domme vragen!
Rudolf

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:21

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Je pakt een ip adres buiten het subnet dat voor DHCP gereserveerd is.

Als de DHCP scope bv loopt van 10.0.0.1 - 10.0.0.200 kunt je 201 en 202 pakken.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Marlibica
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

Marlibica

Tijd voor een ondertitel.

In elke DHCP server, ook in een router, kun je de range instellen. 9 van de 10 keer begint de server dan adressen uit te delen aan het begin van de range. Kijk dus naar het ip-adres wat PC1 krijgt en neem een adres wat daar even boven ligt. Maar het lijkt me handiger om die range even te bekijken en desnoods aan te passen.

Sign here against sigs

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-04 15:58

McMiGHtY

- burp -

Of je maakt een tweetal reservations aan binnen je DHCP Scope indien je router deze functie ondersteund.

NEW - Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride- Topic!

• Dennisch
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-01-2022
ik weet niet of het mogelijk is met de zyxel. Normaal gesproken kun je op een DHCP server een reservering opgeven. (maw een IP adres aan het MAC adres koppelen). Hier zou ik even naar kijken als ik jou was.

AMD Athlon X2 6000+ AM2, MSI K9N SLI Platunim, XFX GTX 260 xXx 896mb, 4 GB DDR2 800, 2 TB HDD

Verwijderd

Topicstarter
allen, dank voor de tips, ik zal vanavond als ik thuis ben nogmaals goed kijken of ik de range kan vinden!

mocht ik die niet vinden, kan ik dan stellen dat als pc 1 eindigt op .34 , ik safe zit als ik 134 neem, of is dat te simpel gedacht??

nogmaals bedankt!
Rudolf

• cheeseruler
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-04 11:44
Ja, als je dhcp tabel tot .100 gaat bijvoorbeeld.
Mijn Draytek gaat van .10 tot .50, mijn pc staat daarom als .51 ingesteld.

[ Voor 1% gewijzigd door cheeseruler op 02-02-2006 08:41 . Reden: spelvout ;) ]

Verwijderd

Topicstarter
Problem solved!

De DHCP IP range is 34 voor de Zyxel 2602HW. Hierdoor heb ik mijn statische ip's buiten deze pool gezet, maar binnen de range van de router. Nu werken zowel mijn Xbox (statisch), mijn desktop (statisch) en mijn laptop (DHCP) als een zonnetje!!

thanx allen!
Pagina: 1