Toon posts:

Printserver met IP anders dan netwerk aansluiten *

Pagina: 1
Acties:
  • 1.691 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb een interessant puzzeltje. Ik heb een bedrijfsnetwerk in de ip-range 10.0.0.0/255.255.255.0. Nu hebben we een printerserver gekregen waarvan bekend is het mac-adres én het ip-adres. Laatstgenoemde is 192.168.0.2 met als netmask 255.255.255.0. De printerserver moet uiteraard in het netwerk. Nu denk je:

- reset de printerserver en stel het opnieuw in: dit kan niet het is een Intel Netportexpress pro/100, die hebben geen reset button (alleen een diagnostics knopje)

- Browse vanuit de juiste ip-range naar het apparaat en wijzig het ip-adres: Het browsen lukt, ik kom in het menu, maar zodra ik iets wil wijzigen moet je het wachtwoord hebben en die is onbekend. Ook met alle Intel tooltjes lukt het niet, voor alle wijzigingen is het wachtwoord vereist.

- zet je heel je netwerk om in een andere range: liever niet, het is een bedrijfsnetwerk met vpn-verbindingen, wlans en meerdere printerservers.

Ik ben op zoek naar een oplossing (routering? arp?) om vanuit het bestaande netwerk te pinten naar 192.168.0.2.

Iemand?

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2025

RSpliet

*blink*

Printer fysiek op de router (een van de WAN poorten) zetten, dit fysieke poortje geef je statisch het IP adres 192.168.0.1 mee, je zorgt ervoor dat de routing table klopt op de router, en je laat het netwerk weten dat de 192.168.0.X range over het netwerk te bereiken is via 10.0.0.1 (de router)... of denk ik nu te simpel?

Met een Linux router moet dit sowieso te doen zijn, moet er wel een extra netwerkkaart in dus.

[ Voor 22% gewijzigd door RSpliet op 01-02-2006 21:15 ]

Schaadt het niet, dan baat het niet

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 21:11:
Beste tweakers,

Ik heb een interessant puzzeltje. Ik heb een bedrijfsnetwerk in de ip-range 10.0.0.0/255.255.255.0. Nu hebben we een printerserver gekregen waarvan bekend is het mac-adres én het ip-adres. Laatstgenoemde is 192.168.0.2 met als netmask 255.255.255.0. De printerserver moet uiteraard in het netwerk. Nu denk je:

- reset de printerserver en stel het opnieuw in: dit kan niet het is een Intel Netportexpress pro/100, die hebben geen reset button (alleen een diagnostics knopje)

- Browse vanuit de juiste ip-range naar het apparaat en wijzig het ip-adres: Het browsen lukt, ik kom in het menu, maar zodra ik iets wil wijzigen moet je het wachtwoord hebben en die is onbekend. Ook met alle Intel tooltjes lukt het niet, voor alle wijzigingen is het wachtwoord vereist.

- zet je heel je netwerk om in een andere range: liever niet, het is een bedrijfsnetwerk met vpn-verbindingen, wlans en meerdere printerservers.

Ik ben op zoek naar een oplossing (routering? arp?) om vanuit het bestaande netwerk te pinten naar 192.168.0.2.

Iemand?
Firmware update? Resetschakelaar op mainboard van printer, je kan dat ding vast resetten...

• basz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-10-2025

basz

Professioneel prutser

Liefst het hele ding resetten (welk type is het precies?)8)7 , maar anders zou ik het via ARP proberen ja...

op een server;
arp -s 10.0.0.x xx:xx:xx:xx:xx:xx

en dan op die server de printer installeren.
vervolgens de printer delen, ét voila... toch?

[ Voor 20% gewijzigd door basz op 01-02-2006 21:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 21:18:
[...]

Firmware update? Resetschakelaar op mainboard van printer, je kan dat ding vast resetten...
Nee, ik heb hem zelfs opengeschroefd, er zit behalve de diagnostic schakelaar, geen enkel knopje of zelfs een jumper op of in. Het is overigens een extern printerservertje (dus geen printer)

Verwijderd

Topicstarter
iBasz schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 21:19:
Liefst het hele ding resetten (welk type is het precies?)8)7 , maar anders zou ik het via ARP proberen ja...

op een server;
arp -s 10.0.0.x xx:xx:xx:xx:xx:xx

en dan op die server de printer installeren.
vervolgens de printer delen, ét voila... toch?
Ik heb getracht: arp -s 10.0.0.230 00:a0:c9:27:02:e1
Het commando werd zonder mopperen geaccepteerd. Moet ik dan 10.0.0.230 kunnen pingen? Dat lukt namelijk niet...

• Obliterator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-03 13:50
Emergency update for NetportExpress™ PRO and PRO/100 3-port models

For three-port PRO and PRO/100 models only: If you set a password for a NetportExpress™ print server and forget the password, you can regain access to that print server by updating the print server with a null modem cable connecting the print server's serial port and a serial port on a PC. The update overwrites the current configuration and sets the print server back to factory default settings.

Volgens http://www.intel.com/support/netport/pro/sb/cs-011603.htm

Google really IS your friend

[ Voor 5% gewijzigd door Obliterator op 01-02-2006 21:26 ]

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Forgot password?
If a password assigned to the print server has been lost or forgotten preventing access to the configuration options, read the document Flash Memory Serial Update, to reset your password.

[ Voor 13% gewijzigd door Victor op 01-02-2006 21:26 ]

• basz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-10-2025

basz

Professioneel prutser

Obliterator schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 21:25:

For three-port PRO and PRO/100 models only: If you set a password for a NetportExpress™ print server and forget the password, you can regain access to that print server by updating the print server with a null modem cable connecting the print server's serial port and a serial port on a PC. The update overwrites the current configuration and sets the print server back to factory default settings.

Shit, je bent me net voor... Lijkt mij ook de enige correcte reset-procedure.
Verwijderd schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 21:24:
[...]

Ik heb getracht: arp -s 10.0.0.230 00:a0:c9:27:02:e1
Het commando werd zonder mopperen geaccepteerd. Moet ik dan 10.0.0.230 kunnen pingen? Dat lukt namelijk niet...
En je weet zeker dat dat ding het nog doet? Overigens, voor €30,- heb je een nieuwe printerserver... (sweex ofzo, maar toch.. ;)) Scheelt een hoop moeite (hoewel ik de kick van het weer aan de praat krijgen zeker herken... maar er zijn grenzen.. :P)..

[ Voor 29% gewijzigd door basz op 01-02-2006 21:29 ]

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Je netwerk aanpassen aan de instellingen van de printserver is geen optie ? :+
Je gebruikt nu ook een klasse C subnet

Intel zal hier toch wel een antwoord op hebben, zo'n ding moet te resetten zijn.

[ Voor 2% gewijzigd door aZuL2001 op 01-02-2006 21:30 . Reden: zijn al suggesties gedaan, hoef ik niet meer te zoeken ]

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

Topicstarter
Obliterator schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 21:25:

Google really IS your friend
Aha! Dat klinkt heel geloofwaardig. Klein detail is dat ik zo gauw geen nulmodemkabel op de plank heb liggen, maar daar valt wel aan te komen. Bedankt Obliterator! _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
Seven of Nine schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 21:14:
Printer fysiek op de router (een van de WAN poorten) zetten, dit fysieke poortje geef je statisch het IP adres 192.168.0.1 mee, je zorgt ervoor dat de routing table klopt op de router, en je laat het netwerk weten dat de 192.168.0.X range over het netwerk te bereiken is via 10.0.0.1 (de router)... of denk ik nu te simpel?

Met een Linux router moet dit sowieso te doen zijn, moet er wel een extra netwerkkaart in dus.
Bedankt Seven of Nine, dit is zeker een oplossing! Het is alleen mijn laatste 'redmiddel' aangezien ik dan een extra NIC in een Linux-server ga bouwen en dan een behoorlijk lastige kabel moet trekken. Vooral dat laatste lokt me niet zo. ;) Ik probeer eerst de bovengenoemde upgrade-oplossing. Bedankt.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:48

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Alternatief is natuurlijk 1 of ander sitecom routertje er tussen te gooien, zou gewoon moeten werken :)
Waarom sitecom btw? Omdat die standard een ip range van 192.168.0.x uitdelen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Nog een mogelijkheid : op een of andere server, Windows of UNIX, een print-queue inrichten voor de printer(s) aan die print-server. Vervolgens alle jobs voor die betreffende printer(s) naar die print-queue laten sturen.

Je hebt dan een aantal mogelijkheden om die print-server te bereiken vanaf de server :
- aparte netwerk-kaart in de server, kruis-kabeltje naar de printer-server;
- aparte netwerk-kaart, in de bedrijfs-switch prikken, net als de printer-server zelf; als je VLAN's hebt kan dan op hetzelfde 192.168.0.x-VLAN, of je maakt er een apart VLAN voor;
- alias IP-adres op de bestaande netwerk-kaart van de server, printer-server ook in de bedrijfs-switch prikken; je gebruikt dan hetzelfde VLAN, als je die al gebruikt.
Je mag namelijk best totaal verschillende IP-ranges door eenzelfde switch sturen, die werkt toch op een ander niveau van netwerk-protocollen.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:31

dijkmane

biertje ?

met een HP jetdirect kan je de instellingen veranderen met een telnet sessie.
dat al geprobeerd ?

dan dus PC eraan koppelen met IP in zelfde range en in CMD :
telnet 192.168.0.2

[ Voor 30% gewijzigd door dijkmane op 02-02-2006 14:39 ]

specs : wil je niet weten

• vinnux
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
dijkmane schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 14:38:
met een HP jetdirect kan je de instellingen veranderen met een telnet sessie.
dat al geprobeerd ?

dan dus PC eraan koppelen met IP in zelfde range en in CMD :
telnet 192.168.0.2
Dat lukt niet om de simpele reden dat de client de printer niet gevonden krijgt.
De client heeft een default gateway, al wat hij niet kan vinden stuurt ie daar naar toe. De defaultgateway doet weer hetzelfde en zo voort en zo voort.

Volgens mij kun je gewoon de ip range van de comp veranderen naar de 192.0.0.0 range met 255.0.0.0. Dan moet je er wel op kunnen.

[ Voor 12% gewijzigd door vinnux op 02-02-2006 14:46 ]

• prostar
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-04 11:12
Als de reset-procedure niet lukt is een nieuw printservertje kopen de beste optie ... diegene die voorstellen om extra routertjes te installeren, WAN poorten te gebruiken, ARP uit te voeren, enz. ... die hebben binnen een jaar weer een ander probleem met die printserver ...

Ik een bedrijfsomgeving zou ik niet aarzelen.

[ Voor 5% gewijzigd door prostar op 02-02-2006 14:46 . Reden: Typo ]

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Nulnulnix

BOFH

Crossed kabeltje en verbinden met een pc in dezelfde range? Moet zo gedaan zijn.

We have just one world, but we live in different ones...

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:16

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Nulnulnix schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 14:51:
Crossed kabeltje en verbinden met een pc in dezelfde range? Moet zo gedaan zijn.
Precies mijn idee. Moet je zovaak doen als je een nieuwe PS installeerd. Zitten bijna nooit gelijk in je goeie range.

Laptop even fixed IP, kabel ertussen, benaderen en IP veranderen in de range die je moet hebben en klaar is kees.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-03 16:47

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Tja, als we toch gaan tweaken:

Je kunt op 1 PC een 2e ip adres toeveogen (kan gewoon, als je zonder dhcp werkt). Dus als je op een PC 10.* en 192.* toevoegd kan hij op het bedrijfsnetwerk en naar de printerserver. Vervolgens voeg je op die pc de printer toe en deelt op die pc de printer? default gateway laat je naar je huidige 10.* gateway wijzen, dns naar je huidige dns?

Tja , dan moet wel altijd die pc aanstaan, en daarvoor had je juist de printerserver in gebruik genomen. >:)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Pagina: 1