[BIOS] Hoe kom ik erin bij een Compaq Evo

Pagina: 1
Acties:
  • 2.179 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pancake
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-12-2021
Nieuwe poging (nadat het vorige op slot is gegooid) om te achterhalen hoe ik in het Bios van een Compaq Evo kan komen. Wat is het geval?

Ik moet voor mijn buurman een Compaq Evo opnieuw voorzien van XP Pro. Het systeem draait nog wel, maar geeft onduidelijke foutmeldingen en is traag (ook na het draaien van RegScrub). Omdat de CD die hij mij meegegeven heeft een (thuis)kopie is, wil deze niet opstarten vanaf de CD.... Geen nood, met opstartdiskettes krijg ik 'em ook wel aan de praat. Alleen is in het Bios de A-drive als opstartmogelijkheid uitgezet. En ik kom niet in het Bios.... |:(. Vervolgens heb ik op het moederbord de CMOS gereset in de hoop dat ik nu wel in het Bios kan komen. Tijdens het opstarten krijg ik de melding dat datum en tijd onjuist zijn, maar ik kom nog steeds niet in het Bios.... |:(. Vervolgens heb ik de XP CD in de computer gestopt en via de Verkenner de setup.exe aangeroepen. Deze wil XP niet installeren, omdat er al een nieuwere versie op het systeem staat (XP SP2). Ik weet ff niet meer wat ik verder moet doen.... :?

Even wat gegevens. Het gaat dus om een Compaq Evo. Volgens Compaq kun je het juiste type van een Evo achterhalen met de toetscombinatie Ctrl+Alt+S in XP. Er moet een venster verschijnen waarop het typenr. staat e.d., maar helaas werkt deze toets niet en er is geen één stickertje te ontdekken met een type- of serienr. |:( Tijdens het opstarten zie ik de melding dat ik op F10 moet drukken om in het Bios terecht te komen. Na het indrukken van F10 start de computer gewoon verder op. Het gebruik van F10 wordt overigens ook door Compaq als juist vermeld. Compaq heb ik al gemaild, maar ik krijg zelfs geen automatische bevestigingsmail van de helpdesk (het e-mailadres is door mij gecontroleerd)

Hardware gegevens; Compaq Evo met P4-1.6 Ghz, 1x512 Mb RAM, 200 Gb WD en een NVidia GeForce FX5500 (mogelijk is dat laatste de chipset van de kaart).

Ik wil de harde schijf gewoon formatteren, opnieuw indelen en XP erop knallen, maar omdat de CD niet op wil starten, heb ik bootdiskettes nodig voor XP. Daarmee wil ik de computer opstarten en XP installeren. Wie weet raad?

Computers zijn pas leuk als ze het _niet_ doen...

Verwijderd

zit er niet toevallig een toetsje op het toetsenbord om de "f" knoppen te enablen? ;)
ik heb ook zo'n toetsenbord op een compaqje en daarbij moet ik eerst een toets linksboven indrukken, dan gaat er een lampje op het tb branden en dan kan ik de f10 toets gebruiken. :)

ik durf niet te zeggen hoe die toets heet, maar ik geloof iets van f-lock of iets in die trand :P

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2006 21:28 ]

• Marlibica
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

Marlibica

Tijd voor een ondertitel.

ik denk het ook, want F10 is toch ECHT de goeie

Sign here against sigs

• Pancake
Verwijderd schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 21:27:
zit er niet toevallig een toetsje op het toetsenbord om de "f" knoppen te enablen? ;)
ik heb ook zo'n toetsenbord op een compaqje en daarbij moet ik eerst een toets linksboven indrukken, dan gaat er een lampje op het tb branden en dan kan ik de f10 toets gebruiken. :)

ik durf niet te zeggen hoe die toets heet, maar ik geloof iets van f-lock of iets in die trand :P
Moet ik hier nog serieus op in gaan???? :O :O :O
Ik heb al drie ramplanken geprobeerd.... :(

Verwijderd

Pancake schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 22:42:
[...]

Ik heb al drie ramplanken geprobeerd.... :(
Nou zeg doe is effe normaal, ik probeer ook maar te helpen hoor..
en als je al 3 toetseborden hebt gebruikt vermeld dat dan ook effe meteen.

niet gelijk zo gefrustreerd doen hoor :/

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-05 14:24
Heb je al geprobeerd om de nieuwste BIOS erop te flashen?

Verwijderd

Er zijn meer mensen met dit probleem. Op google krijg ik verschillende hits, allemaal zeggen ze dat je de speciale software :? voor de bios moet downloaden voor windows XP. En iedereen waarbij dit probleem opduikt zegt dat het door Windows XP komt.

evt oplossing
Druk tijdens het mooie compaq scherm eerst op ESC en dan op F10, werkt dit niet probeer dan DEL F10, F1 F10 of F2 F10. Je hebt kans dat dat werkt, ander is HET moment waarop je alleen F10 in moet drukken wanneer dat mooie knipperende streepje rechtsboven in de hoek staat.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Compaq zet zijn BIOS config utility op de harde schijf op een verborgen partitie. Dikke kans dat je die verwijderd hebt. Even opnieuw erop zetten.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Pancake schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 22:42:
Nog een keer zo'n reactie en je kunt onze hulp verder wel vergeten.

Ontopic: als je echt op geen enkele manier in de BIOS kunt komen, dan zou je kunnen overwegen om de harddisk te overhevelen in een andere PC, waarbij je wel van CD kunt booten. Dan kun je op deze PC van de CD booten, de harddisk indelen (wel alle andere harddisks van de PC afkoppelen!) en de eerste stap van de XP Setup afronden (het 16bits DOS mode stap in blauwe achtergrond). Bij de eerste reboot moet je direct de PC afsluiten en de HDD terug in de Compaq aansluiten en daar de setup verder afronden :Y)
Glashelder schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 01:45:
Compaq zet zijn BIOS config utility op de harde schijf op een verborgen partitie. Dikke kans dat je die verwijderd hebt. Even opnieuw erop zetten.
Deze kun je overigens downloaden van Compaq.com.

[ Voor 21% gewijzigd door BalusC op 02-02-2006 07:15 ]

Verwijderd

Je zegt dat je al 3 toetsenborden hebt gebruikt, waren die toevallig allemaal USB? Want bij mij thuis wil het ook alleen werken als je een echte ps/2 aansluiting gebruikt.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-05 20:07

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

lol idd, ik heb ditzelfde probleem op een oude athlon, die ziet in bios de usb muis en toetsenbord ook niet, eenmaal in windows wel :P

pak zoals gezewgd ens een ps2 ramplankje

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• nAffie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:58

nAffie

...

Heb aan mijn DELL ook gewoon een oud ps2 board hangen voor als ik de bios in moet.. Met een USB board wil dat niet lukken...

Wat je ook nog kan doen bij Compaqs is gewoon een paar toetsen tijdens het booten (post) ingedrukt houden.. Meestal krijg je dan een keyboard error, en ook nog de optie om de bios in te gaan...

meh.

• Pancake
Nog een keer zo'n reactie en je kunt onze hulp verder wel vergeten.
Och, och och...... Met alle respect, een F-lock heeft m.i. weinig met hulp te maken hoor. En als ik iemand daarmee op z'n pik getrapt heb dan mijn welgemeende excuses....
Ontopic: als je echt op geen enkele manier in de BIOS kunt komen, dan zou je kunnen overwegen om de harddisk te overhevelen in een andere PC, waarbij je wel van CD kunt booten. Dan kun je op deze PC van de CD booten, de harddisk indelen (wel alle andere harddisks van de PC afkoppelen!) en de eerste stap van de XP Setup afronden (het 16bits DOS mode stap in blauwe achtergrond). Bij de eerste reboot moet je direct de PC afsluiten en de HDD terug in de Compaq aansluiten en daar de setup verder afronden :Y)
Kijk... hier kan ik dus wel wat mee (en stom dat ik daar zelf niet aan gedacht heb....) |:(

Ik ga wel eens aan de slag. In ieder geval bedankt voor de hulp (toch wel....)

Oh ja, de ramplanken zijn allemaal USB....

[ Voor 4% gewijzigd door Pancake op 02-02-2006 18:41 ]

• nAffie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:58

nAffie

...

Pancake schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 18:40:

Oh ja, de ramplanken zijn allemaal USB....
Probeer eens een ps2 bordje dan...

meh.

• Pancake
[Oh ja, de ramplanken zijn allemaal USB....
Bloedige hel.... ik bedoelde dus ps2... sorry.

Any way... DEL + F10 does the trick!

Nogmaals allemaal bedankt! _/-\o_

Verwijderd

het zou je sieren als je ook nog even je excuses aanbiedt voor je arrogante reactie ten opzichte van een vriendelijk iemand die jou probeerde te helpen, en gelijk een bedankje aan de moderator dat 'ie niet gelijk je topic gesloten heeft...

Verwijderd

Pancake schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 18:40:
[...]

Och, och och...... Met alle respect, een F-lock heeft m.i. weinig met hulp te maken hoor. En als ik iemand daarmee op z'n pik getrapt heb dan mijn welgemeende excuses....
er zijn zat mensen die niets van een F-lock weten, en die mogelijkheid dus over het hoofd zien.
ik kan niet zo 1 2 3 inschatten of jij zo iemand bent dus ik dacht je ermee te helpen, en vind je idd erg arrogant overkomen. als je niet bereid bent goedbedoeld advies (waar jij achteraf niks aan blijkt te hebben) te krijgen moet je maar wegblijven van GoT want zo loop je iedereen hier alleen maar te irriteren.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 20:30:
[...]

er zijn zat mensen die niets van een F-lock weten, en die mogelijkheid dus over het hoofd zien.
ik kan niet zo 1 2 3 inschatten of jij zo iemand bent dus ik dacht je ermee te helpen, en vind je idd erg arrogant overkomen. als je niet bereid bent goedbedoeld advies (waar jij achteraf niks aan blijkt te hebben) te krijgen moet je maar wegblijven van GoT want zo loop je iedereen hier alleen maar te irriteren.
offtopic:
kijk eens naar de posthistory van deze user

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Pancake
@Triple_A

Bij deze dan (nogmaals) mijn nederige excuses. En ja... ik meende SERIEUS dat je mij met die F-lock in de maling nam, want ik had er echt nog _NOOIT_ van gehoord.... Sorry.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

OK, opgelost ende zand erover ;) Laten we dit topic maar lekker varen :Y)

Verwijderd

Pancake schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 20:38:
@Triple_A

Bij deze dan (nogmaals) mijn nederige excuses. En ja... ik meende SERIEUS dat je mij met die F-lock in de maling nam, want ik had er echt nog _NOOIT_ van gehoord.... Sorry.
Geaccepteerd man ;)
idd zand erover :P
Pagina: 1