Toon posts:

[CentOS] Wel SoftRaid1 installatie, geen partities op 2e HD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb voorheen Debian met veel plezier met SoftRaid1 gedraaid. Ik ben nu overgestapt op CentOS. Echter ondervind ik een probleem met mijn softraid.

De installatie gaat prima, MD's worden aangemaakt en dergelijk en de raidarrays bestaan onder het OS na installatie met beide HD's actief op iedere array.

Ik moest na de installatie wel booten in "rescue-mode" met de CD waarna ik een grub-install deed op de /dev/sda omdat grub naar mijn mening niet goed met MD's om kan gaan. Hierdoor gebruikte ik onder Debian altijd Lilo zonder enige problemen.

Wanneer ik het systeem alleen van HD2 probeer te booten (/dev/sdb) dan kan dit niet. Wanneer ik het systeem in "rescue-mode" opstart en op /dev/sdb gaat kijken of hier een CentOS installatie op staat kan deze geen enkele Linux-partitie vinden :?

Ik heb dus eigenlijk 2 vragen die ik mijzelf stel:

- Zal ik voor Softraid1 toch maar Lilo gaan gebruiken omdat deze tijden de installatie van Lilo naar een MD kan schrijven en er teven van kan booten ongeacht welke HD er actief is ?

- Hoe kan ik volgens jullie goede raidarrays hebben en volgens de CentOS rescue geen partities ?

Raid1 is voor redundancy zoals jullie natuurlijk wel weten, heeft alleen weinig nu zo :)

Verwijderd

Topicstarter
Opzich zou Grub gewoon vanaf een MD moeten kunnen starten leek mij. Echter heb ik nu het idee om toch over te stappen naar Lilo, ben ik nog niet zeker van.

Ik kan weinig vinden over het feit dat de Arrays tussen de partities op beide schijven wel bestaan maar niet gevonden worden op alleen SDB maar wel op SDA bij een rescue-mode.

Verwijderd

Topicstarter
OK, even een kleine update.

Het bleek dat er in de /boot/grub/device.map geen "(hd1) /dev/sdb" stond waarna ik wel grub kon installeren op /dev/sdb

Echter blijft het mij nog steeds een raadsel dat de rescue-mode geen partities op sdb ziet.

fdisk -l /dev/sdb geeft gewoon partities weer, dus dit lijkt gewoon goed te zijn.

Ik maak me hierom zorgen omdat wanneer sda crasht en ik in rescue-mode in de menu.lst grub van (hd0,1) naar (hd1,1) wil aanpassen zodat ik gewoon van de 2e hd kan booten, de rescue-mode dus geen partities wil zien en ik de boel dus niet kan wijzigen via "chroot /mnt/sysimage" :(

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 18:36:
Echter blijft het mij nog steeds een raadsel dat de rescue-mode geen partities op sdb ziet.

fdisk -l /dev/sdb geeft gewoon partities weer, dus dit lijkt gewoon goed te zijn.

Ik maak me hierom zorgen omdat wanneer sda crasht en ik in rescue-mode in de menu.lst grub van (hd0,1) naar (hd1,1) wil aanpassen zodat ik gewoon van de 2e hd kan booten, de rescue-mode dus geen partities wil zien en ik de boel dus niet kan wijzigen via "chroot /mnt/sysimage" :(
Niemand hier echt enig idee over of wellicht een oplossing ?

• maquiz921
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Misschien helpt deze howto van "Migrating To RAID1 Mirror on Sarge":

menu.lst of grub.conf:
title Custom Kernel 2.6.11.7
root (hd0,0)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.11.7 root=/dev/md0 md=0,/dev/sda1,/dev/sdb1 md=1,/dev/sda2,/dev/sdb2
boot

title Custom Kernel 2.6.11.7 (RAID Recovery)
root (hd1,0)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.11.7 root=/dev/md0 md=0,/dev/sdb1 ro
boot

Install grub on the second drive so if the first drive fails we can still boot.

grub-install /dev/sda
grub
grub: device (hd0) /dev/sdb
grub: root (hd0,0)
grub: setup (hd0)
grub: quit

Wat je hier doet is grub zowel op sda als sdb installeren (hd0 wordt even /dev/sdb)

Farting is Futile