Toon posts:

Nog een G4 aanschaffen of is een G4 straks niks meer waard

Pagina: 1
Acties:
  • 411 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit te denken om toch nog maar een G4 mac mini aan te schaffen. Ik vraag me echter af of deze door de komst van een intel opvolger over een poosje nog wat waard zal zijn. Dus of dat het met deze G4 en andere G4 modellen (notebooks) net zo zal vergaan als met Windows PC's. Die dingen verminderen al in waarde als je de deur uitloopt en 2de hands krijg je er bijna niks meer voor. Terwijl Macs toch de reputatie hebben redelijk waarde vast te zijn.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Computers zijn hoe dan ook een slechte investering, ook macs, al gaat het daarbij, door de gecontroleerde update-cycles wat langzamer. Nu Intel ereen komt verwacht ik dat de updates wat meer in de pas gaan lopen met de concurrentie (Lenovo was bv al iets sneller). De waarde van de PPC computers zal zeker niet verbeteren door de komst van de Intel-macs. Maar wat wil je ermee doen, de kans is best groot dat je dat een hele tijd zult kunnen blijven doen...

Verwijderd

Topicstarter
Dat computers snel ontwaarden is me duidelijk. Echter mijn vraag is moet ik wachten op de nieuwe intel macs die waarschijnlijk een stuk sneller zijn dan de G4 en daarom de G4 bijna niks meer waard doen zijn (dat is natuurlijk wel een beetje speculatie) of kan ik zonder problemen voor een mac mini gaan zonder dat ik me over een paar maand zwaar gefrustreerd voel dat ik iets gekocht heb dat minimaal 2x zo snel is voor dezelfde prijs.

• The Evil Brain
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-01 10:54
Als je op sites als http://tweedehandsmac.nl etc. kijkt, zie je dat Apples over het algemeen behoorlijk hun waarde vast houden op de tweedehandsmarkt. Dus net zo'n enorme waardedaling als je bij pc's na een half jaar ziet zul je bij de Macs niet zien :)

Aan de andere kant, je weet wel zeker dat dit jaar de Intel Mini's uitkomen, die waarschijnlijk weer een stuk sneller en beter zijn dan de huidige modellen. Het komt er dus op neer of je wilt wachten :P Ikzelf zou zeker wachten, maar ja, ik heb al een iBook als main computer, dus ik heb niet per se een Mac nodig ;)

Verwijderd

Ik zou niet wachten als je nu een Apple nodig hebt. Ik ga zelf deze week een G4 iBook kopen. Het is echt niet zo dat als er straks een Intel versie van je mac mini/ibook uitkomt dat het dan niks meer waar is ofzo.

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-02 22:29
Het ligt er helemaal aan waar je je toekomstige Mac voor nodig gaat hebben. Ik heb twee weken geleden een iBook G4 gekocht. In maart schijnt de nieuwe generatie te komen, meer features waarschijnlijk voor dezelfde prijs. Maar ik betwijfel sterk of wat ik ermee ga doen (programmeren, webdesign, tekstverwerken, internetten) beter zal lopen op een Intel iBook, daarom heb ik nu al mijn G4... Als je bijvoorbeeld een Apple HTPC wil of een echt iBook met meer multimedia opties dan zou ik wel wachten. De nieuwe iBook zal namelijk wel een breedbeeldscherm en geintegreerde webcam krijgen en de nieuwe Mini zal waarschijnlijk meer gericht zijn op de huiskamer. Afijn...

https://www.strava.com/athletes/10490675

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:21

botoo

💀 too old to die young

Als je een mini koopt als beleggingsobject kan je beter iets anders met je geld gaan doen, maar als je 'm koopt om te gebruiken dan doet 'ie wat 'ie doet ongeacht de waarde :) , en als jij je gefrustreerd gaat voelen omdat je aanschaf vernieuwd en goedkoper word dan moet je geen computer kopen.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:19

Richard

Kuru Kuru Kururin

Ik heb met hetzelfde probleem gezeten echter met het feit in mijn achterhoofd dat ik NU een mac wilde hebben en je met computers altijd achter de feiten aanloop heb ik maar een G4 gekocht. Ik heb wel duidelijke afspraken met Apple gemaakt dat ik iLife '06 erbij kreeg i.p.v. '05. Verder vond ik het ook wel blits dat als je 'm online besteld een nieuwe generatie Mini krijgt, dus met een 5400RPM schijf, 64MB videomem, 1,5 i.p.v 1,42Ghz proc.

Besteld week 02 dit jaar, geleverd op woensdag week 3 serienummer 0602**********

Ben er erg tevreden over, maar een beetje triest dat ik thuis nog geen internet heb, en dus niet online kan updaten ;)

20*350ZO45°

Verwijderd

Topicstarter
Richard schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 09:13:
Ik heb met hetzelfde probleem gezeten echter met het feit in mijn achterhoofd dat ik NU een mac wilde hebben en je met computers altijd achter de feiten aanloop heb ik maar een G4 gekocht. Ik heb wel duidelijke afspraken met Apple gemaakt dat ik iLife '06 erbij kreeg i.p.v. '05. Verder vond ik het ook wel blits dat als je 'm online besteld een nieuwe generatie Mini krijgt, dus met een 5400RPM schijf, 64MB videomem, 1,5 i.p.v 1,42Ghz proc.

Besteld week 02 dit jaar, geleverd op woensdag week 3 serienummer 0602**********

Ben er erg tevreden over, maar een beetje triest dat ik thuis nog geen internet heb, en dus niet online kan updaten ;)
Heel goed.
Vraagje welke versie van de Mini heb je genomen? En hoe heb je de afspraak over iLife6 gemaakt en de mini gemaakt? Op de website staat nog steeds een 32 mb grafische kaart en ook zie ik niks over de upgrade naar 1,5 en een 5400rpm schijf.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2006 15:06 ]

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Verwijderd schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 14:53:
[...]

Heel goed.
Vraagje welke versie van de Mini heb je genomen? En hoe heb je de afspraak over iLife6 gemaakt en de mini gemaakt? Op de website staat nog steeds een 32 mb grafische kaart en ook zie ik niks over de upgrade naar 1,5 en een 5400rpm schijf.
Ik heb officieel de 1,42Ghz besteld met BT & Airport zonder superdrive, dus gewoon CD-RW.
Onofficieel is dat alle Mac Mini's na week 35 van '05 de geupgrade versie zijn, dus met 1,5Ghz, 64MB vmem en 5400RPM schijf. Wanneer je dus rechtstreeks bij Apple besteld (niet in een winkel want die kunnen nog weleens old-stock hebben) krijg je vrijwel zeker een 2nd edition. Zoals dus eerder vermeldt kwam de mijne uit week 2 van 2006 terwijl ik 'm ook in die week besteld had, maar week 3 geleverd werd.

Op het moment van aanschaf heb ik met de telefonische bestellijn van Apple aan de medewerker gevraagd of ik iLife '06 kreeg omdat ik niet direct na aanschaf al met oude software zou zitten en €79,- moet betalen voor '06. Hij gaf me aan dat hij '06 mee zou leveren, wat ook netjes gebeurde.

Later kreeg ik een mailtje dat indien je geloof ik na 10 januari een mac zou hebben gekocht en iLife 05 geleverd zou krijgen, voor €13,99 iLife '06 toegestuurd kon krijgen.

Zie verder: http://www.apple.com/nl/ilife/uptodate

Dus in het slechtste geval kost het je €13,99.

Verdere vragen over de Mini G4 gooi je hier maar neer, ik zal ze wel beantwoorden. (is overigens mijn eerste mac, ik ben dus een switcher).

Edit:

Over je vraag dat je alleen 1,42 kan bestellen, apple heeft dat zo gedaan om old-stock kwijt te kunnen raken. Op mijn doos staat dus wat er minimaal inzit, (een 1,42Ghz dus). Alleen zat er een 1,5Ghz in. Wat je ook gewoon kunt doen is bestellen. Wanneer je serienummer lager is dan 0535, dan maak je de doos niet open en zeg je tegen apple dat je gebruik wilt maken van de wet koop op afstand en dat je van de koop afziet.

[ Voor 14% gewijzigd door Richard op 09-02-2006 08:21 ]

20*350ZO45°

Verwijderd

Topicstarter
Richard bedankt voor je uitgebreide antwoord! :)

Wat ik me trouwens afvraag is waarom er nog zo'n behoorlijke stille update voor de mac mini is als er elk moment een intel versie aan kan komen...

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 13:38:
Richard bedankt voor je uitgebreide antwoord! :)

Wat ik me trouwens afvraag is waarom er nog zo'n behoorlijke stille update voor de mac mini is als er elk moment een intel versie aan kan komen...
Week 35 van 2005 is in computertermen natuurlijk al weer heel lang geleden, toen was de Mac Mini Intel versie natuurlijk nog lang niet in het verschiet. Verder is het een stille update geworden om van old-stock af te geraken.

20*350ZO45°

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-01 21:17

_Christiaan_

Master of SOG

Als ik TS was, zou ik echt wachten, als de TS daar tijd voor heeft. Op sommige vlakken schijnen die intel-mac's 2 keer zo snel te zijn dan hun oudere broers met PPC.

Ik denk dat Apple en de software-ontwikkelaars zich in de toekomst steeds meer gaan richten op de nieuwe intel-mac's.

NOSIG

• eaalb
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-02 20:51
Zelf heb ik toch ervoor gekozen om de huidige iBook G4 te kopen, ik was toe aan een nieuwe laptop en nu weet ik in ieder geval zeker dat alles er nog op werkt.
Grote programma's worden de komende tijd sowieso 'Universal' aangeboden, de kans bestaat dat de kleine (hulp)programmaatjes straks alleen voor de Intel Mac worden geschreven.

Maar ach, er is momenteel zoveel te vinden aan meuk wat prima werkt op de G4's en dat zal echt niet op slag verdwenen zijn.
De iBook is inmiddels wel enigzins achterhaald, maar waar vindt je anders een 12 inch notebook die 5 uur op de accu doet voor dat geld??

Ik denk dat ik straks gewoon erg blij ben :)

Verwijderd

eaalb schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 17:27:
Zelf heb ik toch ervoor gekozen om de huidige iBook G4 te kopen, ik was toe aan een nieuwe laptop en nu weet ik in ieder geval zeker dat alles er nog op werkt.
Grote programma's worden de komende tijd sowieso 'Universal' aangeboden, de kans bestaat dat de kleine (hulp)programmaatjes straks alleen voor de Intel Mac worden geschreven.

Maar ach, er is momenteel zoveel te vinden aan meuk wat prima werkt op de G4's en dat zal echt niet op slag verdwenen zijn.
De iBook is inmiddels wel enigzins achterhaald, maar waar vindt je anders een 12 inch notebook die 5 uur op de accu doet voor dat geld??

Ik denk dat ik straks gewoon erg blij ben :)
Ik heb zelf een 14 inch Ibook besteld, bijna iedereen zegt dat je beter kunt afwachten maar daar heb je niks aan als je nu graag apple laptop wilt. Wie weet komen de Intel iBooks pas in december? Apple heeft aangegeven dat ze er heel 2006 voor nodig hebben om alle modellen over te zetten. Met een Power PC mac werkt alles. Ik zie echter NIET gebeuren dat er binnen nu en 3 jaar programma's geschreven worden die alleen op de Intel mac werken

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-02 16:27

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 22:55:
[...]

Ik heb zelf een 14 inch Ibook besteld, bijna iedereen zegt dat je beter kunt afwachten maar daar heb je niks aan als je nu graag apple laptop wilt. Wie weet komen de Intel iBooks pas in december? Apple heeft aangegeven dat ze er heel 2006 voor nodig hebben om alle modellen over te zetten. Met een Power PC mac werkt alles. Ik zie echter NIET gebeuren dat er binnen nu en 3 jaar programma's geschreven worden die alleen op de Intel mac werken
Alles is een breed begrip. Zo kun je programma's als Motion niet draaien op een iBook. Niet omdat de CPU te traag is, maar simpelweg omdat Motion per se een G5 wil. Verder heb je uiteraard wel gelijk. Wil je _nu_ een laptop, moet je niet wachten.

Launching containers into space

Pagina: 1