Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Coolermaster Musketeer CPU-FAN voltage MAX 10V?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al een tijdje een Coolermast. Musky en heb opgemerkt dat het regelen van de cpu-fan Voltage maar 6-10V is :?

Klopt dit? Of is er hier iets verkeerd?
Weet iemand wat ik kan doen?

Alvast bedankt
Sjibb :)

(Hij is nieuw gekocht)

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
Dat klopt, elke regelaar heeft een bepaalde voltage drop, aangezien je er 12V opzet is je output maximaal rond de 10V. Sommige low-drop regelaars hebben een drop van 0.75V maar die kunnen vaak minder grote vermogens regelen.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt :)
Zou er iets kunnen zijn waardoor ik dit kan verhogen?

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
Dat kan eigenlijk alleen door je input van je regelaar te verhogen, dat wil zeggen dat je dus op de een of andere manier de 12V moet vervangen voor bijvoorbeeld 15V. Ik weet niet of je de ground kan vervangen voor een -5V, want op die manier is het spanningsverschil over je regelaar 17V en je output dus ongeveer maximaal 15V. Maar ik weet niet of dat mogelijk is met een regelaar, met een fan direct op de -5 en de +12 iig wel, dan draait ie wat harder.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt :)
Dus wat je wilt zeggen is dat ik em moet verhogen naar 15 volt? (kan dat ding et wel aan? Ik bedoel die Musketeer :P )
Een koelertje kan best op 30 volt (klein schoolwerkstukje :P ) alleen begint ie na een enige tijd gewoon te branden. Ik moet wel zeggen dat ie vreselijk hard draaide :)

Hoe dan ook, ik zou wel met de kabeltjes gek kunnen gaan doen en er een batterijtje aan toevoegen voor de gein, heeft ie ook weer 1,5 volt meer :P

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:32

sapphire

Die-hard pruts0r

Als het goed is zit er een potmetertje binnenin die je kunt verdraaien, tussen 7 en 11 ofzo.
Tenminste volgens de meter aan de voorkant, k moet het nog eens nameten.

[ Voor 6% gewijzigd door sapphire op 01-02-2006 19:41 ]

Gabriël AM5

Verwijderd

Topicstarter
Dus ik moet het ding openmaken en daar ergens aan draaien? Of in mn kast (geen zin om tijd te verspillen :P )
Goede tip d:)b
Bedankt

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2006 22:12 ]

• oshiro
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-11 14:06

oshiro

Chill, dude.

Nee, je kunt die waardes die de pijl wijzer aangeeft met een potmeter veranderen. De voltage-regulator blijft die voltage-drop houden. Om er een hoger voltaga aan de hand van een negatieve voltlijn op te zetten is niet zo'n goed idee, die dingen kunnen vaak geen groot vermogen aan. Dan is het slimmer om de voltageregulator te vervangen, dan loop je minder risico dingen te slopen en je kunt ongeveer hetzelfde fan-vermogen aan.

[ Voor 3% gewijzigd door oshiro op 02-02-2006 20:07 ]

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:32

sapphire

Die-hard pruts0r

als je pics nodig hebt hoor ik het wel ;)

Gabriël AM5

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-11 11:28

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Verwijderd schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 19:09:
Een koelertje kan best op 30 volt (klein schoolwerkstukje :P ) alleen begint ie na een enige tijd gewoon te branden. Ik moet wel zeggen dat ie vreselijk hard draaide :)
Volgens mij weet widowmaker daar alles van ;)
Hoe dan ook, ik zou wel met de kabeltjes gek kunnen gaan doen en er een batterijtje aan toevoegen voor de gein, heeft ie ook weer 1,5 volt meer :P
Ik denk niet dat dat gaat werken.. En wat is het probleem dan als je fan max. 10 volt krijgt? Ik heb mijn fancontroller eigenlijk nooit op volle snelheid staan.. Mocht het een keer nodig zijn (LAN-party ofzo) dan kan je altijd nog de Musketeer er tussenuit halen en de fans direct aansluiten (ik weet, het is geen nette oplossing, maar het werkt :P)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Topicstarter
hoezo niet net :P
Mja, een V-regelaar (die t/m 30V gaat) is ook wel handig om bij de hand te houden 4 fannetjes als ze harder moeten :P

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Schopje naar EL; daar past 'ie iets beter.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

Ik heb een noise isolator fancontroller en die geeft nochtans geen drop in spanning. Die geeft lekker ruim 12V... :?

• oshiro

oshiro

Chill, dude.

Verwijderd schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 12:11:
Ik heb een noise isolator fancontroller en die geeft nochtans geen drop in spanning. Die geeft lekker ruim 12V... :?
Misschien werkt ie met PWM, dan heb je geen voltage-drop. Alleen je RPM-uitlezing werkt niet meer, heeft jouw controller dat?

Verwijderd

PWM idd. En rpm uitlezing gaat nog wel werken bij PWM fancontrollers dacht ik.

• oshiro

oshiro

Chill, dude.

Verwijderd schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 14:30:
PWM idd. En rpm uitlezing gaat nog wel werken bij PWM fancontrollers dacht ik.
Hmzz... ik dacht dat ik dat op een artikel op bit-tech had gelezen, ik kan de link zo snel niet vinden.
Jammer, want er staat een hele uitleg over de voltage-drop, en over PWM en potmeter-fancontrollers, met voor- en nadelen, en dergelijke, zeker wel de moeite waard :Y)

[ Voor 3% gewijzigd door oshiro op 03-02-2006 14:54 ]

Verwijderd

Je maakt me benieuwd. Als je de link alsnog kan vinden, post het dan aub ? _/-\o_

Ik dacht dan rpm toch nog uitleesbaar was bij PWM omdat het bloksignaal toch afgevlakt wordt door spoeltjes en condensatortjes...

Toevallig dit artikel?
http://www.bit-tech.net/m...pwm_fan_controller/1.html

Ik zal een dezer dagen de proef op de som nemen en testen of al dan niet de rpm nog uitgelezen kan worden.

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2006 15:26 ]

• oshiro

oshiro

Chill, dude.

Ja! Mijn held _O_ :P

Staat er idd op:
Cons: The fan speed sensing is disabled, can cause "growling" noises at very low speed settings with some fans.
En weer terug on topic:
maximum output voltage to the fan can be several volts less than the supply limiting the maximum cooling from the fan. (A by-pass switch can be fitted to eliminate this problem, but this adds to the complexity of the circuit).
Ik denk alleen niet dat de TS zin heeft om zn hele musketeer overhoop te halen :Y)

Ik had vroeger ook zo'n ding, om mn Delta 80-HP mee te muilkorven. Ik merkte toch wel dat die LM317 echt heel heet werd, toen heb ik maar een koelblok van een P1 aan stukken gezaagd en die erop geschroefd (8>

edit:
Ik had een tijdje terug ook zo'n cooldrive ding van CM, die verkapte Aerogate, en die werkt volgens mij ook met PWM en geeft ook RPM-uitlezing :/ Misschien klopt het bit-tech artikel niet helemaal wat betreft PWM. De rest, over die voltage-regulators e.d. klopt imho wel :).

[ Voor 21% gewijzigd door oshiro op 03-02-2006 15:58 ]

Pagina: 1