Toon posts:

1680x1050 monitor heb ik een speciale videokaart nodig?

Pagina: 1
Acties:
  • 142 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil eigenlijk overstappen naar een TFT monitor met een resolutie van 1680x1050. Maar nu zie ik dat bij mijn settings dit niet wordt ondersteun. Bij zowel mijn Asus M6N (ati mobilty radeon 9600/9700) als bij desktop PC komt deze resolutie niet voor in de settings. Mijn vraag is heb ik voor monitoren met deze resolutie een speciale kaart nodig of past de monitor zich via Windows XP Plug and Play monitor automatisch aan aan de standaard resolutie van de monitor.

In diverse winkels zag ik overigens dat het beeld van een 1680x1050 soms uitgerekte lijkt te zijn. En dat is natuurlijk niet wat ik zoek.

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
1680x1050 is een 16:10 resolutie. Komt in de buurt van breedbeeld. Als je op zo'n beeldscherm een resolutie projecteert die een andere verhouding heeft (16:9 of 4:3), dan krijg je vervorming.

Om op je vraag terug te komen: Ik weet dat Nvidia videokaarten de optie hebben om elke willekeurige resolutie te ondersteunen die je zelf wilt, aangezien je deze zelf kan toevoegen.

Verwijderd

De meeste nieuwe videokaarten ondersteunen deze resolutie probleemloos, je ziet deze resolutie niet bij je settings staan omdat je huidige monitor deze resolutie niet aankan en dus ook niet wordt weergegeven. Als het beeld uitgerekt lijkt is dat omdat niet de goede resolutie is ingesteld.

Verwijderd

Je kunt custom resolutie's maken met powerstrip, zodat je geen vervorming krijgt.

Verwijderd

Ik heb laatst ook een breedbeeld scherm gehaald en had dus hetzelfde met mijn resolutie, die stond er dus niet tussen. Aangezien in een vrij recente kaart heb van de nvidia d8 heb ik hem maar gehaald op geluk. Nadat je alles aansluit herkent de pc je beeldscherm en je resolutie staat erbij.

Die uitgerekte lijnen bedoel je zeker als je een plaatje op je bureau hebt. Dat komt omdat hij niet 1680x1050 is en wordt hij uitgerekt. Om dit op te lossen moet je gewoon een ander bureaublad achtergrond downloaden met de goeie resolutie.

Breedbeeldschermen zijn vooral geschikt als je veel films kijken en voor office werk. Voor spellen is ie wat minder omdat de oudere spellen die breedbeeld resoluties niet ondersteunen de nieuwe spellen zoals COD2 kun je wel gewoon op 1680x1050 spelen.

Verwijderd

Topicstarter
Okay als ik het dus goed begrijp blijft het dus min of meer een gok... :(

Of
Verwijderd schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 18:21:
Je kunt custom resolutie's maken met powerstrip, zodat je geen vervorming krijgt.
Interessant
powerstrip waar vind ik dit programma?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2006 19:02 ]

• ikman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-11-2025
Verwijderd schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 18:56:
Interessant
powerstrip waar vind ik dit programma?
google

[ Voor 28% gewijzigd door ikman op 01-02-2006 19:04 ]

Verwijderd

Waarschijnlijk als je het beeldscherm aan je laptop hangt zal hij automatisch de resoluties die bij dat scherm passen nemen. Zo was dat ook met mijn 16:10 beeldscherm daar herkende mijn pc ook gelijk de goede resolutie van 1920x1200.

Verwijderd

Is het inmiddels bekend of een 20 inch monitor goed samenwerkt met een ati 9600, op 1680 x 1050?

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Met rage 3d tweak kun je custom resoluties toevoegen.

• BruT@LysT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-07 10:50

BruT@LysT

Fear and Loathing

Het is al JAAAREN geen enkel probleem hoor, dat soort resoluties. Het enige probleem is de gebruiker die niet begrijpt hoe resoluties tot stand komen en wat je hier voor moet doen om dit geheel naar eigen wens in te stellen. Powerstrip is een van de betere monitor tweak tools die er zijn, vooral voor CRT's geweldig, maar kan ook voor de TFT erg praktisch zijn.

Een Radeon 9600 kan zo'n resolutie prima weergeven, over het algemeen valt dit puur te verhalen op de RamDAC van je videokaart. Een 350MHz RamDAC kan ruim 3megapixels weergeven in 32bit kleur, in welke verhouding en resolutie dit is maakt niet uit, 10 jaar geleden maakte dat ook al niet uit alleen was de RamDAC veel minder snel en waren de maximale frequentie, resolutie en bitwaardes daardoor een stukje lager. Windows geeft echter enkel van die standaard 'meest voorkomende' modes zien, maar dit zegt niets over je videokaart! Er zijn namelijk zo veel resoluties te bedenken dat je anders een lijst van 100 verschillende modes zou hebben. Een doorsnee gebruiker wordt natuurlijk gek. Inmiddels (veel te laat) hebben ze bij de videokaart drivers ook maar wat bekrompen mogelijkheden toegevoegd om resoluties zelf toe te kennen en refreshrates te forceren etc. Ik geef echter nogsteeds de voorkeur aan powerstrip.

Het enige waar je natuurlijk wel rekening mee moet blijven houden is de aspect-ratio. Aangezien 4:3 lange tijd mainstream is geweest zijn veel spellen in resoluties gemaakt van 4:3 (640x480 - 800x600 - 1024x768 - 1280x960 - 1600x1200) en zijn ze niet instaat om in resoluties te draaien die afwijken van deze aspect-ratio. Soms komt die vreemde 5:4 1280x1024 resolutie nog wel eens voor in games, maar daar heb je in dit geval niets aan op een 16:10 scherm. Veel moderne spellen zijn wel instaat op alle resoluties te draaien in de juiste verhoudingen, maar nogsteeds niet allemaal. Het blijft dus af en toe een beetje aanmodderen en compromissen sluiten. Er zijn nogsteeds wel spelletjes te vinden die enkel 640x480 of 800x600 draaien. En dat ziet er toch wel erg bagger uit op zo'n TFT die alles upscaled en stretched etc. Voor puur desktop en applicaties geen probleem, maar er zullen zeker weten spellen zijn waar je problemen mee krijgt, dus zal je je daar gewoon bij neer moeten leggen. En je kan hopen dat toekomstige spellen meer en meer rekening houden met dergelijke schermen.

Maargoed, je hebt dus niet een hele speciale videokaart nodig om die resolutie te kunnen draaien, dat kunnen ze tegenwoordig allemaal.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 19:37:
Is het inmiddels bekend of een 20 inch monitor goed samenwerkt met een ati 9600, op 1680 x 1050?
Ja hoor, dat gaat zonder problemen.
Pagina: 1