Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wat zijn dit?

Pagina: 1
Acties:

• DJFliX
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-11 17:11
Wat zijn dit? Afbeeldingslocatie: http://www.flixite.com/DSC00003.JPG (De blauwe cilinders dus) Kan ik deze vastpakken zonder een doodsschok te krijgen? :) ik schroefde namelijk de bordjes los uit de versterker, en toen kwamen er een paar schokjes :P Afbeeldingslocatie: http://www.flixite.com/DSC00002.JPG

[ Voor 5% gewijzigd door DJFliX op 01-02-2006 17:50 ]

2x 320Wp Ja-Solar / Z 10° / APS YC600Y PVOutput

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Dat zijn nou condensatoren ;)
Als nog lading in zich hebben, komt dat er in 1 keer uit als je ze vast pakt idd ;)
Dus ja je kan er een schok van krijgen.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:36
flinke condensatoren lijkt me

• Smoothcrimineel
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11 14:30
condensators, tijdelijke opslag electrisch. Waarschijnlijk was ie nog licht geladen :)

ok niks gezegd :p

[ Voor 14% gewijzigd door Smoothcrimineel op 01-02-2006 17:54 ]

• DJFliX
Het zijn er meerdere... gewoon ontladen met een schroevendraaier?
Afbeeldingslocatie: http://www.flixite.com/DSC00001.JPG en die trafo? kan ik die ook gewoon vastpakken?
Jah, je kunt wel zeggen dat ik voorzichtig bet, maar beter té voorzichtig dan niet voorzichtig genoeg...

[ Voor 68% gewijzigd door DJFliX op 01-02-2006 18:00 ]

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:17

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Condensatoren. Klinkt heel cool he ;)

EDIT: toch wat sneller die vensters afwerken :P

Die trafo`s moet je wel vast kunnen pakken lijkt me...anders ff schroevendraaier ertegenaan.

[ Voor 76% gewijzigd door Michael Knight op 01-02-2006 18:02 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Trafo's zijn veilig als de stroom eraf is...

Condensators kan je ontladen door de polen kort te sluiten (kan slecht zijn voor die dingen als je ze nog wil gebruiken, als je ze nog wil gebruiken kan je het beter doen moet een vrij zware hoogomhige weerstand) Wel zorgen dat je zelf niet geleidend bent met de polen (dus: geisoleerd handvat)

• DJFliX
dus: Niet met plastic handvat, wel met plastic handvat met rubber er omheen... toch? Ik post zo nog wel ff of ik leef ;)

[ Voor 18% gewijzigd door DJFliX op 01-02-2006 18:11 ]

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-11 21:54

Zoefff

❤ 

Niemand sterft van een half geladen condensator in een versterker hoor. Een schokje levert hoogstens een beetje spierpijn op ;)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Btw, op de zijkant van die dingen staat vook hoeveel volt ze aan kunnen. Ik denk niet dat je veel meer dan dat kan voelen :)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-11 19:17

Caveman

whahoehaha

Mega antieke versterker btw.....eigenlijk zonde om te slopen, :'(
Maare er staat 40 V op de condensators, dus dat voel je nauwelijks....

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• DJFliX
De versterker deed het al niet... maar ik heb er nog een (precies dezelfde, en deze werkt volgens mij wel...) Specs 25 watt =P niet veel interessants dus (vond ik)... Als iemand anders interesse heeft in die andere...

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Dat zijn electronische onderdelen; schopje naar EL dus.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:43
Zoefff schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 18:14:
Niemand sterft van een half geladen condensator in een versterker hoor. Een schokje levert hoogstens een beetje spierpijn op ;)
Uitzonderingen zijn dan toch wel de buizenversterkers. De spanningen die hierin voorkomen kunnen echt wel serieus klachten geven.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Cavie schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 18:22:
Mega antieke versterker btw.....eigenlijk zonde om te slopen, :'(
Maare er staat 40 V op de condensators, dus dat voel je nauwelijks....
je gaat dood door de stroom en niet door de spanning. Immers als je een schok krijgt van statische elektriciteit staat er een hoop prik op je maar de capaciteit is zo laag dat je er geen last van hebt en het gata natuurlijk niet door je hart heen

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Dat is oude meuk. En als de schokken al zijn geweest hoef je er ook niet meer bang voor te zijn.
Dit lijken mij snel gezien (de draadjes gaan toch richting die cinch-bussen?) elco's voor de filters, die voorkomen dat de speakers een gelijkspanning krijgen.

Voor mij is dit 'oude meuk', voor een paar cent heb je nieuwe, mooie, schone (geen tinresten) en goede (zulke oude vertrouw ik niet) condensatoren, die vaak nog kleiner zijn (modernere techniek)

Ik heb 1x een slechte ervaring gehad met een voeding, die pakte ik verkeerd beet bij de opgeladen condensatoren (die bij de net-ingang zitten), dat was dus even ongeveer 300V door mijn armen (pakte het _heel_ erg verkeerd beet, linkerhand raakte pinnetje1, rechterhand raakte pinnetje2), maar ik leef nog :) nu nog een leven

In principe kan je alles wat na een klein trafootje (dus geen 45V trafo) komt wel aanraken, maar mijn grens ligt bij 30V (weet je zeker dat het veilig is)
Tenzij je met een elektrische vliegenmepper aan de gang bent geweest (opvoeren) en per ongeluk het knopje induwt terwijl de batterijen er in zitten, en je het printplaatje vasthebt :X

[ Voor 4% gewijzigd door Resistor op 01-02-2006 22:35 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-11 19:17

Caveman

whahoehaha

TrailBlazer schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 22:20:
[...]

je gaat dood door de stroom en niet door de spanning. Immers als je een schok krijgt van statische elektriciteit staat er een hoop prik op je maar de capaciteit is zo laag dat je er geen last van hebt en het gata natuurlijk niet door je hart heen
[mierenneukmode]
hmmm, in mij accu zit heel veel stroom....maar toch ga ik daar niet aan dood....dat komt omdat de spanning niet hoog genoeg is om een fatsoenlijke stroom te laten lopen, het menselijk lichaam heeft een redelijke hoge weerstand, dus spanning telt wel degelijk mee.
Strikt genomen ga je dood door de hoeveelheid energie, dus spanning x stroom x tijd. Kijk maar op een eens op een defibrilator, daar staat het altijd in Joule opgegeven.
[/mierenneukmode]

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-10 11:41

RetepV

ALLES valt te repareren

Het verschil tussen een accu en een condensator is dat een accu bedoeld is om veel lading op te slaan en die langzaam weer terug te geven en een condensator bedoeld is om weinig lading op te slaan, maar die wel zo snel mogelijk terug te geven. Hoe lager de 'ESR' (Equivalent Series Resistance), des te sneller de lading terug gegeven kan worden. En die snelheid noem je 'stroom' en meet je in Amperes. En hoe meer amperes, des te groter de schok is die je krijgt. Van een condensator kan je dus een flinke schok krijgen.

Maar het ligt er ook aan hoe goed jij als geleider bent. Als je natte of zweterige handen hebt, zal de schok groter zijn dan wanneer je droge handen hebt.

In principe is de schok niet dodelijk omdat de stroom zo kort loopt (een condensator kan relatief weinig lading vasthouden, dus die is zo weg). Dit in tegenstelling tot een accu of netstroom.

Meer dan wat spierpijn of een brandplekje hou je er niet aan over.

Macbook Pro

Verwijderd

RetepV schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 13:04:
Het verschil tussen een accu en een condensator is dat een accu bedoeld is om veel lading op te slaan en die langzaam weer terug te geven en een condensator bedoeld is om weinig lading op te slaan, maar die wel zo snel mogelijk terug te geven. Hoe lager de 'ESR' (Equivalent Series Resistance), des te sneller de lading terug gegeven kan worden. En die snelheid noem je 'stroom' en meet je in Amperes. En hoe meer amperes, des te groter de schok is die je krijgt. Van een condensator kan je dus een flinke schok krijgen.

Maar het ligt er ook aan hoe goed jij als geleider bent. Als je natte of zweterige handen hebt, zal de schok groter zijn dan wanneer je droge handen hebt.

In principe is de schok niet dodelijk omdat de stroom zo kort loopt (een condensator kan relatief weinig lading vasthouden, dus die is zo weg). Dit in tegenstelling tot een accu of netstroom.

Meer dan wat spierpijn of een brandplekje hou je er niet aan over.
Leuk verhaal. Doet me denken aan die mensen (zelfs onder techneuten kom je ze nog tegen) die met droge ogen durven beweren dat als je een grotere (meer Ah) accu in een auto zet dat de boel dan kapot gaat omdat er meer stroom loopt.

Uiteindelijk is het I=U/R. Het menselijk lichaam heeft een dusdanig hoge weerstand dat een U van 40V niet dodelijk is, al hang je er een uur aan, er gaat domweg te weinig stroom lopen. Een brandplek? No way! Spierpijn? Lijkt me uiterst sterk. Zowel AC als DC wordt 40V als veilig beschouwd. Hooguit prikt het wat als je klamme handjes hebt.

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
[verder mierenneuk mode]In een accu zit geen stroom, een accu kan een hoge stroom leveren. In een accu zit energie.[/verder mierenneuk mode]

U vraagt, wij antwoorden.

• DJFliX
Als je likt aan een lithiumbatterij voel je het wel, hoor!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

DJFliX schreef op zondag 05 februari 2006 @ 10:55:
Hoe veel volt is zo'n ding? 9V batterijen voel je een beetje prikken (ik test die dingen met mijn tong), maar niet met je handen.

Dat komt doordat het in je mond vochtig (of eerlijk gezegd: nat) en zilt, ideale omstandigheden om kortsluiting te maken, wat je in feite dus doet.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
DJFliX schreef op zondag 05 februari 2006 @ 10:55:
Hoe bedoel je dat precies? >:)
Pagina: 1