We hebben onze Cisco 3600 router ingesteld met het commando "ip helper-address xx.xx.xx.xx" zodat deze de DHCP aanvragen van de clients doorstuurt naar de DHCP server.
Tussen de Cisco router en de DHCP server zit helaas nog een Windows 2003 server welke ondermeer als router is geconfigureerd. We krijgen het alleen niet voor elkaar deze router de pakketjes verzonden door de Cisco router te laten routeren naar het subnet van de dhcp server.
Als ik deze Windows router vervang door een hardware router is het geen probleem en werkt het. Het pakket wordt namelijk door de Cisco router als unicast verzonden en is dus routeerbaar. Dit bewijst de vervangende router. Hier hoeft dus ook het commando "ip helper-address" niet gebruikt te worden.
Mijn vraag is dus, hoe krijg ik het voor elkaar dat de windows router de aanvragen goed routeerd?
Stukje beschrijving van het commando:
Bron: http://www.cisco.com/univ...are/ssr83/rpc_r/48383.htm
Tussen de Cisco router en de DHCP server zit helaas nog een Windows 2003 server welke ondermeer als router is geconfigureerd. We krijgen het alleen niet voor elkaar deze router de pakketjes verzonden door de Cisco router te laten routeren naar het subnet van de dhcp server.
Als ik deze Windows router vervang door een hardware router is het geen probleem en werkt het. Het pakket wordt namelijk door de Cisco router als unicast verzonden en is dus routeerbaar. Dit bewijst de vervangende router. Hier hoeft dus ook het commando "ip helper-address" niet gebruikt te worden.
Mijn vraag is dus, hoe krijg ik het voor elkaar dat de windows router de aanvragen goed routeerd?
Stukje beschrijving van het commando:
Bron: http://www.cisco.com/univ...are/ssr83/rpc_r/48383.htm
The ip helper-address interface subcommand tells the router to forward UDP broadcasts, including BootP, received on this interface. (UDP is the connectionless alternative to TCP at the Transport Layer.) Use the ip helper-address interface subcommand to specify the destination address for forwarding broadcast packets. Full command syntax follows.
ip helper-address address
no ip helper-address address
The address argument specifies a destination broadcast or host address to be used when forwarding such datagrams. You can have more than one helper address per interface. You remove the list with no ip helper-address.
If you do not specify a helper address command, the router will not forward UDP
broadcasts.