Adres omzetten in breedtegraad-lengtegraad (geocoding)

Pagina: 1
Acties:
  • 18.491 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _kilian_
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:32
Beste mensen,

Ik hoop dat ik in het goede forum zit, zo niet excuss.

Ik ben bezig om voor mijn website een kleine applicatie te schrijven met behulp van de google maps api. Het idee is dat ik een kaart ga maken waarop de gebruikers kunnen zien of er een andere gebruiker toevallig in de buurt woont. Dit lukt allemaal wel met die API erbij. Het probleem is echter dat ik op wat voor manier dan ook iets zoekt wat een adres, postcode desnoods, kan omzetten in geo coordinaten ofzo, zodat ik dat kan invoeren. Ik wil iet maken zodat ik bij het registreren over verandern van het profiel deze geocoordinaten uit het adres haal en in het databeest opsla.

Kort: Weet iemand of er een manier is om een adres ofzo om te zetten naar lengte/breedtegraag.

Ik heb al gezocht op het forum hier en op Google. Ik kon echter niet echt iets relevants vinden. Een ander belangrijk iets is dat het gratis moet zijn.

Ik hoop dat iemand me in de juiste richting kan wijzen.

Met vriendelijke groet,
Kilian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salandur
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:08

Salandur

Software Engineer

er zijn wel geo data diensten, maar de meeste zijn volgens mij niet gratis. je zal ze denk ik dan op de een of andere wijze zelf bij elkaar moeten sprokkelen

Assumptions are the mother of all fuck ups | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-06 00:38

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Dat er geen manier is om zomaar een adres om te rekenen naar een lengte- en breedtegraad mag duidelijk zijn. Je zal daar op de een of andere manier een database achter moeten hangen die een adres kan linken aan coördinaten. En zo'n database opzetten en onderhouden kost een hoop geld, dus denk ik niet dat je ergens goedkoop aan zo'n database zal kunnen komen.

Overigens, als je er niet zeker van bent of je met een topic op de goede plaats bent, dan kun je natuurlijk altijd een moderator van het betreffende subforum vragen of je goed zit. ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:10
Er gaat een zwaar verouderde postcode database de ronde die schijnbaar legaal zou zijn, al betwijfel ik het. Verder ben je echt aangewezen op betaalde diensten of je gaat het illegale circuit in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _kilian_
@ -NMe-: Neem aan dat ik dus wel goed zit?!? ;)

@ All: Tja ik heb al wel heel veel dingen gezien. Die ook wel gratis toegankelijk zijn. Deze werken echter of niet precies genoeg.. of zijn beveiligd tegen automatische opvragen. :'( . Ik hoopte dat iemand een manier wist hoe het wel kon. Als ik niets vind dan zal ik een link zetten in de profielen naar een site waar de adres gegevens worden opgezet naar coordinaten en dan aan de gebruiker vragen of zij die in willen vullen, maar dat is natuurlijk meer werk voor de gebruiker en dat wilde ik voorkomen

Voorbeelden:
code:
1
2
3
4
http://www.travelgis.com/geocode/Default.aspx
http://www.maporama.com/share/map.asp?&COUNTRYCODE={NL}&_XgoGCAddress={ADRES}+{NR}&Zip=&State=&_XgoGCTownName={PLAATS}&SEARCH_ADDRESS.x=&SEARCH_ADDRESS.y=&SEARCH_ADDRESS=submit
{NL}, {ADRES}, {NR} en {PLAATS} naar iets dat van jou van toepassing is ;)
Het resultaat is links onderin te lezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-06 00:38

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Oh, het gebruiken van een site die de data bevat en welke je kan opvragen kan best gratis zijn, maar zomaar de complete database tot je beschikking hebben is een ander verhaal. Je kan inderdaad de verbinding met een van deze diensten automatiseren, maar het valt te betwijfelen of dat mag volgens de algemene voorwaarden van de betreffende sites. Het beste kun je even contact opnemen met de mensen achter deze services en vragen of er wat te regelen valt.

offtopic:
Ja hoor, je zit hier goed. ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Ik heb redelijk wat ervaring met die betaalde diensten, wat voornamelijk bestaat uit webservices die je aanroept via SOAP. Je krijgt een heel pakket met routeplanning etc. erbij. Hartstikke leuk concept wat ook goed onderhouden wordt (alle kaarten met de bijbehorende data worden regelmatig geupdate).
Maar ik kan je wel zeggen dat het niet echt goedkoop is. Ik weet niet of je een bedrijf hebt/bent of dat je gewoon een site als consument hebt maar voor niet-commercieel gebruik is het veel te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-06 08:51

chem

Reist de wereld rond

Kijk eens naar webservices.nl? :)

Die gegevens zijn nooit gratis, en als je denkt van wel dan zijn ze of hopeloos verouderd, of illegaal :)

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _kilian_
oke bedankt voor de reacties tot nu toe.. Een betaalde service zit echter niet bij de mogelijkheden. Dit omdat er met die site geen winst wordt gemaakt. Het leek me alleen wel gaaf om te maken.. maar zo te horen gaat dat toch aardig wat problemen opleveren.

In ieder geval bedankt voor alles tips (tot nu toe)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195328

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50683

goed zoeken en je vind een link naar een data bestand met postcode's en bijbehorende coordinaten,
in tegenstelling als eerder gezegd, dacht ik dat deze illegaal was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-06 07:39

LauPro

Prof Mierenneuke®

Die database waar men het over heeft is uit 1995 en is idd verouderd. Er is dacht ik ergens voor 2000 een club gestart die die DB weer up to date wilde maken. Het ligt een beetje aan de toepassing. Voor een recentie versie moet je zeker iets als postcode.nl hebben. Maar als het voor een minder reguliere check is dan kan je natuurlijk prima dat bestand gebruiken.

Zo heb ik een het telefoonboek van NL. Dacht iets van 6M nummers.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 174951

Dat is wel een mooie, enige is, als ik het probeer door rechstreeks een GET request te doen krijg ik:
In order to use my utilities, you must make the requests from the forms on my website. It appears that your request is coming from some external site.

If you have made the request from my form and have received this message in error, please contact me so I can fix the problem. Thank you.
Heeft dat met die timestamp te maken die erin zit?? Kan je er uberhaubt wel gebruik van maken indien er zo'n melding wordt gegeven, het lijkt me dat dit impliciet betekent dat de "auteur" liever niet heeft dat dit als "webservice" wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3431

Rechtstreeks vanaf de Google Maps API documentation:
The geocoder can be accessed from within the JavaScript using the GClientGeocoder object. The getLatLng method can be used to convert an address into a GLatLng.
http://www.google.com/api...ion/#Geocoding_JavaScript

Of als je het in je database op wil slaan: http://www.google.com/api...ion/#Geocoding_Structured

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 174951

nice... had hem ook al gevonden. Ben echt al tijden opzoek naar zoiets... wel erg geniaal allemaal die Google API's.

Nog eentje... is er ook nog een gratis API die de afstand (hemelsbreed wat mij betreft) tussen twee coordinaten uitrekent... of kan je beter gewoon een wiskundige formule er tegenaan knallen als staat op:

http://www.meridianworlddata.com/Distance-Calculation.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Anoniem: 174951 schreef op woensdag 01 november 2006 @ 09:24:
[...]

Dat is wel een mooie, enige is, als ik het probeer door rechstreeks een GET request te doen krijg ik:

[...]

Heeft dat met die timestamp te maken die erin zit?? Kan je er uberhaubt wel gebruik van maken indien er zo'n melding wordt gegeven, het lijkt me dat dit impliciet betekent dat de "auteur" liever niet heeft dat dit als "webservice" wordt gebruikt.
Ja dat klopt, en ook gebruikt de site een cookie met timestamp.
Het is me wel gelukt m.b.v. curl , maar na een paar addressen kreeg ik geen lat/lon meer maar wel een melding dat er teveel requests van mijn IP afkwamen.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 183031

Ook map24 biedt een dergelijke functionaliteit aan (zie hier).

Ter info: De beschikking hebben over een gehele database zal inderdaad niet mogelijk zijn. Deze databases kosten veel geld. Zo rijdt Tele Atlas (maker van dergelijke digitale kaarten) dagelijks met 22 kampeerauto's door Europa en zitten er in India honderden mensen die het vergaarde materiaal digitaliseren (voor meer info, (betaalde) link).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-06 14:42
misschien heb je iets aan deze site?

http://www.xs4all.nl/~estevenh/1/frame/lndex.html

kun je verschillende coordinatenstelsels in elkaar omrekenen en op verschillende sites met kaarten opzoeke

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 183031

DaNiEl KuNsT schreef op woensdag 01 november 2006 @ 10:19:
misschien heb je iets aan deze site?

http://www.xs4all.nl/~estevenh/1/frame/lndex.html

kun je verschillende coordinatenstelsels in elkaar omrekenen en op verschillende sites met kaarten opzoeke
Leuke site. Tegenwoordig wordt echter vrijwel uitsluitend gebruik gemaakt van WGS84.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-06 14:13
Google maps werkt ook met routekaarten? Dus volgens mij kan ie toch ook wel op basis van een adres binnen een straal van een x aantal km wat weergeven?

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSilence
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-02 18:38

DarkSilence

W3designer.nl

NoepZor schreef op woensdag 01 november 2006 @ 10:39:
Google maps werkt ook met routekaarten? Dus volgens mij kan ie toch ook wel op basis van een adres binnen een straal van een x aantal km wat weergeven?
Je kan mbv Google Maps de coordinaten ophalen. Dit doe je mbv GeoCoder classs van Google Maps

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
geocoder = new GClientGeocoder();
geocoder.getLatLng("je adres", function(point) {    
        if (!point) {