Toon posts:

[Excel2000] 1 specifiek nummer uitlezen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een probleem.

in excel heb ik een paar kolommen, die een binaire waarde aangeven, die binaire waarde onstaat door het wel of niet afgevinkt hebben van een checkbox. Nu wil ik 1 cijfer in zo'n binaire waarde uitlezen, om er zo achter te komen hoeveel keer iemand dat betreffende vakje heeft afgevinkt.

Dus als ik een binair getal heb, zeg 10101010 en daarvan wil ik de 1 op de eerste plek uit kunnen lezen, dan weet ik niet hoe ik dit zou moeten doen, en ik heb al uren zitten zoeken op internet/excel help, maar tot nu toe nog zonder resultaat. werken met LINKS of RECHTS geeft overigens niet het gewenste resultaat.

• Dunka
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:27
Waarom geeft =LINKS(getal;1) niet het gewenste resultaat?? Wat is dan wel het gewenste resultaat?

Ik kan uit je omschrijving niet opmaken welk resultaat je wilt hebben en wat het veschil is tussen het gewenste resultaat en het resultaat dat met RECHTS of LINKS wordt verkregen.

Verwijderd

Topicstarter
ik moet maar 1 nummer uit heel het getal hebben, dus als ik bij links(getal;4) 4 getallen krijg (vanuit links geteld), wat niet het gewenste resultaat levert. ik wil nu alleen het getal hebben dat zich op plek 4 bevind, en niet de andere 3 getallen, want die doen er dan niet toe.

ik zal het ff uitleggen

ik zou als resultaat willen hebben dat als bijvoorbeeld als ik plek 4 uitgelezen wil hebben

10101010 alleen de 0 krijg van plek vier

Met LINKS(getal;4) krijg je dus:

1010

wat dus niet de bedoeling is.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2006 15:46 ]

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-08 17:04

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Verwijderd schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 15:18:
Ik zit met een probleem.

in excel heb ik een paar kolommen, die een binaire waarde aangeven, die binaire waarde onstaat door het wel of niet afgevinkt hebben van een checkbox. Nu wil ik 1 cijfer in zo'n binaire waarde uitlezen, om er zo achter te komen hoeveel keer iemand dat betreffende vakje heeft afgevinkt.

Dus als ik een binair getal heb, zeg 10101010 en daarvan wil ik de 1 op de eerste plek uit kunnen lezen, dan weet ik niet hoe ik dit zou moeten doen, en ik heb al uren zitten zoeken op internet/excel help, maar tot nu toe nog zonder resultaat. werken met LINKS of RECHTS geeft overigens niet het gewenste resultaat.

Het intrigeerde me, dus ik heb even lopen spelen :)
Stel dat je ik kolom A de binaraire waarden hebt (Opmaak van je kolom moet wel text zijn, anders maakt excel van 0001100 --> 1100) dan kun je in kolom B wel met LINKS werken. Je moet hem alleen zonder 2e argument aanroepen. als ik in cel

A1 1100011 intyp (en heel kolom A dus op type text) en ik tik in
B1 =LINKS(A1) dan gaat het bij mij (Excel 2002 nl) wel goed... zodra ik

=LINKS(A1.1) ga gebruiken krijg ik hoe gek ook, geen resultaat...

Uiteraard nu je formule even slim copy pasten, dan heb je hem voor de hele rij :)

Veel plezier ermee :)

Edit: Ok, jouw probleem was anders dan ik veronderstelde.
ik zal het ff uitleggen

ik zou als resultaat willen hebben dat als bijvoorbeeld als ik plek 4 uitgelezen wil hebben

10101010 alleen de 0 krijg van plek vier

Met LINKS(getal;4) krijg je dus:

1010

wat dus niet de bedoeling is.
Dan kan je hierna toch gebruik maken van RECHTS en dat combineren?

Nog een edit:

=RECHTS(LINKS(101010.4)) werkt uitstekend 8)

[ Voor 18% gewijzigd door Sparhawk op 01-02-2006 15:55 ]

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Heet dat niet gewoon deel?
code:
1
=deel("101";2;1)
=0 :X

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Verwijderd

Topicstarter
Niesje schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 15:58:
Heet dat niet gewoon deel?
code:
1
=deel("101";2;1)
=0 :X
hmm, dat ik dat heb overzien :/

het werkt wel voor een hele cel, kan dit ook per kolom tegelijk of dien ik eerst alles apart in te voeren per cel (zijn er namelijk rond de 242 die ingevuld staan uit 443 records)

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

code:
1
{=SOM(WAARDE(DEEL(A1:A443;1;1)))}

invoeren zonder {}, bevstigen met ctrl+shift+enter.

Zie F1-->matrixformules

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Verwijderd

Topicstarter
Niesje schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 16:25:
code:
1
{=SOM(WAARDE(DEEL(A1:A443;1;1)))}

invoeren zonder {}, bevstigen met ctrl+shift+enter.

Zie F1-->matrixformules
met de formule die jij geeft krijg ik een #WAARDE! foutmeling, geen idee wat er fout aan is, maar AANTAL schijnt het wel te doen, alleen die telt verkeerd.

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Er staan wrs lege cellen in die kolom?
edit:
{=SOM(ALS(DEEL(A1:A442;1;1)="1";1;0))}

Dat kun je zelf ook verzinnen :)

[ Voor 59% gewijzigd door Lustucru op 02-02-2006 09:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Niesje schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 09:08:
Er staan wrs lege cellen in die kolom?
edit:
{=SOM(ALS(DEEL(A1:A442;1;1)="1";1;0))}

Dat kun je zelf ook verzinnen :)
bedankt, alles werkt nu zoals het hoort _/-\o_
Pagina: 1