Subwoofer conus: 26 of 31 cm

Pagina: 1
Acties:

• M. Mulder
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-01-2021

M. Mulder

DPC: Team TFC

Topicstarter
Beste mensen,

Is er een meerwaarde als je een subwoofer neemt die iets "zwaarder" is met de volgende cofiguratie:

3 x CANTON CD250 (2x rear, 1x center)
2 x CANTON CD200 (2 x front)

1x Subwoofer AS100SC

of

1x Subwoofer AS120SC

Het verschil in prijs is 200 euro, maar ik weet niet of het dit wel waard is m.b.t de beleving van het geluid. Ik luister zowel "stereo" als naar films. Meningen vragen isnmoeilijk, wellicht advies zou beter op zijn plaats zijn. Iemand al ervaring met deze speakers?

[ Voor 3% gewijzigd door M. Mulder op 01-02-2006 15:21 ]

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-02 11:02
Als je echt goede bas wil, is zelf maken dan geen idee?
http://www1.nl2.conrad.co...x_results=10&cachedetail=
Met deze speaker bijv. is denk ik wel iets leuks te maken. >:)

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Beste Lennart,

Heb daar geen tijd voor, zit in the middle of een verhuizing. Dus helaas ;)

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Tja,
De duurdere gaat 10 Hz lager, is een stuk zwaarder (hoe zwaarder hoe beter, strakkere bas) en circa 100W extra belastbaar. Dus als je dieper en harder wilt is de duurdere je keus. Moeilijk om een keuse te maken zo.

Maar goed, die 100W versie is ook lekker lijkt me :)

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Juul20

Je geeft i.i.g. aan dat de lagere toon (10HZ lager) een strakkkere bas geven. Dus de beleving wordt daardoor al een stuk beter. Natuurlijk weet je niet of Canton dit ook voor elkaar krijgt, maar in de regelmaat is dit dus zo.

Argument is ook dat je bij het kijken van een film de beleving van bijvoorbeeld het crashen van een helikopter intenser beleefd. Je voelt het beter, lijkt me.

Opstelling is bij de AS120SC wel anders, omdat hij veel groter is n.l.

Bij de rechter frontspeaker komt hij dan onder te staan.

• stlgamer
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:52
JuuL20 schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 15:12:
Tja,
De duurdere gaat 10 Hz lager, is een stuk zwaarder (hoe zwaarder hoe beter, strakkere bas) en circa 100W extra belastbaar. Dus als je dieper en harder wilt is de duurdere je keus. Moeilijk om een keuse te maken zo.

Maar goed, die 100W versie is ook lekker lijkt me :)
Die 10 hz is de crossover frequentie. De grote versie gaat 2 hz lager. Ik denk dat de kleinere iets beter is voor muziek, lichtere conus, lagere groupdelay, mja de grote heeft daarintegen waarschijnlijk een stuk sterkere magneet. Ik zou zeggen ga zelf luisteren.

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
stlgamer schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 18:22:
[...]
Ik denk dat de kleinere iets beter is voor muziek, lichtere conus, lagere groupdelay
Lichtere conus zegt weinig over de groupdelay. De afstemming van de poort zegt er veel meer over. En eigenlijk kan je er weinig uit opmaken.
Luisteren blijft de beste oplossing, maar wordt moeilijk denk ik...

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Dat is altijd het ellende inderdaad. Luisteren is praktisch onmogelijk, want niemand heeft ze of weer met andere speakers enz.

Valt tegen om speakers te beluisteren die in een hoger klassement vallen. Ik heb zelfs Canton al een mailtje gestuurd om te vragen welke leveranciers deze speakers afnamen. Ze hebben me een lijst toegezonden en heb toen de desbereffende verkopers opgebeld. Niemand bleek de complete configuratie zou als ik hem nu wil te hebben, zelfs niet de movie CD205 (hier zit de AS 100 SC in met 5 x CD250 speakers)

Ik ben sowieso 100% voor het design gevallen en, wellicht niet erg slim, ga ik ze toch maar bestellen zonder ze geluisterd te hebben. Echt slecht kan het niet zijn, maar hoe goed, jah :?

Mijn vermoeden is dat de conus van 26 cm prima voldoet en alleen wat minder druk zou kunnen uitvoeren tijdens films. Echter een conus van 26 cm is al absoluut geen doorsnee grootte. Meestal 22 cm.
Pagina: 1