Toon posts:

[MacBook Pro] iets voor mij "twijfels"?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn oude laptop verkocht en was serieus aan het kijken naar een macbookpro, maar begin nu te twijfelen. Hoe kom ik erachter of een mac iets voor mij is.

Ik hoor alleen maar positiefe dingen over mac maar het is gewoon te duur om even te kunnen proberen. En ik weet niet of een uurtje proberen in een macshop wel genoeg is.

Ik ben geen photoshopper en ik doe ook niks aan videobewerking. Op me vorige laptop deed ik alleen beetje internet, msn, en veel divx (series) kijken.

Verwijderd

Neem dan gewoon de simpelste computer/mac die je kan vinden...

lijkt me beetje overkill voor wat je doet

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2025

Gamo

Research Before You Buy

Ja, neem voor véél minder geld een leuke laptop voor e.v. nog gaming, maar 2000 dollar voor een MacBook Pro voor DivX en internetten is verkrachting :)

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

Waarom heb je je oude laptop verkocht?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

In het begin kan een mac heel leuk lijken, maar ik kan je uit ervaring vertellen dat ik er zelf echt niet mee kan werken. Ik heb 3 maanden met een Ibook gewerkt, maar dat ding daarna er weer heel snel uitgegooid omdat het ding gewoon niet lekker werkte zoals ik gewend was van een pc. In het begin ziet het er idd leuk uit allemaal, maar ik moet zeggen dat ik me na verloop van tijd steeds meer ging ergeren aan heel veel kleine dingen die gewoon niet fijn werken...

Mijn advies is niet doen als je niet de kans hebt het fatsoenlijk te testen.

• BezurK
  • Laatst online: 24-12-2025
Terw_Dan schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 14:39:
In het begin kan een mac heel leuk lijken, maar ik kan je uit ervaring vertellen dat ik er zelf echt niet mee kan werken. Ik heb 3 maanden met een Ibook gewerkt, maar dat ding daarna er weer heel snel uitgegooid omdat het ding gewoon niet lekker werkte zoals ik gewend was van een pc. In het begin ziet het er idd leuk uit allemaal, maar ik moet zeggen dat ik me na verloop van tijd steeds meer ging ergeren aan heel veel kleine dingen die gewoon niet fijn werken...

Mijn advies is niet doen als je niet de kans hebt het fatsoenlijk te testen.
Dat is natuurlijk onzin. Heel veel dingen werken anders op OS X als op Windows idd. Maar ik denk dat het net zoals met veel dingen een kwestie van wennen is. Er zijn mensen, zoals jij, die niet door die wen-fase heen komen en continu verlangen naar het systeem wat ze gewend zijn. Maar het is natuurlijk niet zo dat je daarom anderen het dan maar af moet raden. Er zijn genoeg mensen die bereid zijn ietsje meer moeite erin te steken en die er vervolgens achter komen dat er een wereld voor ze open gaat ;)
Bij mij was het laatste dus het geval. Ik ga nooit van m'n levensdagen nog terug naar Windows. En ik gebruik nu toch al zo'n 2 jaar Mac :)

Kortom: natuurlijk is het een feit dat de systemen qua gebruikservaring verschillen, het is maar net wat je persoonlijke voorkeur is EN of je bereid bent verandering aan te gaan.

TS: is het geen tip om gewoon eerst een tweedehands iBookje te kopen ergens? Of mischien een Macje te lenen voor een poosje van een kennis oid? Natuurlijk is dat niet "the real thing" en zul je snel geneigd zijn om toch maar je eigen systeem voor alles te gebruiken maar als je jezelf dwingt om dat oude Macje te gebruiken (en er rekening mee houdt dat een nieuwere sneller is ;)) kom je er snel genoeg achter of je wel of geen geschikte mac-gebruiker bent :) Think different ;)

[ Voor 15% gewijzigd door BezurK op 01-02-2006 15:11 ]

Rookworst zonder R is ook worst.

• E-Mile
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-02 00:57

E-Mile

Danteezy!

Voor dat wat je wil doen is een MacBook Pro echt heel erg overkill, een MacBook Pro kost echt de hoofdprijs (vanaf 2000 euro zoals je ws. wel weet) en het zou echt zonde zijn om vervolgens die laptop te gaan gebruiken voor dingen die je op een notebookje van Asus/Acer/etc. vanaf 700 euro zou kunnen kopen. Behalve dat kan je natuurlijk ook eerst gaan voor een goedkoper alternatief wat wel van Apple is, namelijk de goedkoopste 12" iBook, die voldoet aan al je eisen en is een stuk goedkoper.

AxidanT<<Check't voor fijne muziek! (Als je van house houdt dan)

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Of je wacht op de nieuwe intel core solo macjes, die zullen vast een stuk goedkoper zijn, en net zo geschikt zijn voor wat je ermee doet.
Dit is wat ik van plan ben om te doen!
Ik heb om te testen of mac iets voor mij is een hele tijd met de gehackte osx86 versies die over het internet verspreid zijn geprobeert.
Voor mij is het perfect, en was er eigenlijk zo aan gewend. Ik wou graag de commandline mogelijkheden van linux/unix in een mooi, goed afgewerkt OS. Ik doe ook geen photoshop oid, maar voornamelijk netwerkbeheer, en coden in perl. Daarbij ook de dingen die jij doet, msn, wat irc, filmpjes kijken, etc.
Gamen doe ik nog steeds in windows, daarom gaat die ook niet de deur uit.
Maar nu de vraag, WAAROM wil je mac?

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik vraag me ook af of je zo'n dur laptop moet kopen voor wat je wilt doen. En die vraag stel ik niet in de laatste plaats omdat je niet eens weet of OSX gaat bevallen. Voor dat laatste zou ik een Macmini als tussenstap aanraden oid, zodat je enige looks en feels met OSX kan opbouwen. Dat is althans de route die ik nu afleg en OSX bevalt dermate dat ik dan wel een MacBook aandurf.

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:14
Nog even een kleine titel edit, heb je zelf ook al eens rondgekeken in de grote book topics hier op GOT? Mischien kun je hier nog nuttige informatie vinden..

• breinonline
  • Laatst online: 21:28

breinonline

Are you afraid to be known?

BezurK schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 15:08:
[...]

Dat is natuurlijk onzin. Heel veel dingen werken anders op OS X als op Windows idd. Maar ik denk dat het net zoals met veel dingen een kwestie van wennen is. Er zijn mensen, zoals jij, die niet door die wen-fase heen komen en continu verlangen naar het systeem wat ze gewend zijn. Maar het is natuurlijk niet zo dat je daarom anderen het dan maar af moet raden. Er zijn genoeg mensen die bereid zijn ietsje meer moeite erin te steken en die er vervolgens achter komen dat er een wereld voor ze open gaat ;)
Hij raad het toch ook niet af? Hij geeft alleen aan dat het slim is om het goed te testen.
En dat lijkt me een prima advies. Ik was na een uur spelen in de Mac Store wel over en zou voor geen goud terug willen. Maar dat is natuurlijk voor iedere persoon anders.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

Ik werk nu zo'n twee jaar op een iBook 12" en ben van plan om dit jaar toch echt een MacBook Pro aan te schaffen. Belangrijkste reden is dat deze iBook onderhand langzaam wordt (alhoewel op zich nog goed werkbaar) en dat 12" toch echt te klein wordt als je er een groot gedeelte van de dag op werkt. Ook is 1024x768 een probleem de laatste tijd. Dus ookal ben ik nog steeds wel verliefd op mijn iBookje, hij gaat dit jaar denk ik wel vervangen worden voor een echt werkpaard.

Net zoals jij ben ik overigens ook een echte officegebruiker en niet zozeer een grafisch persoon. Maar er zijn een aantal redenen voor mij om een MacBook aan te schaffen:

1) Groter scherm. 12", of 13", zoals de geruchten gaan over de nieuwe iBook is gewoon te klein voor een primary computer
2) Hogere resolutie. Ik gebruik expose nu veel meer dan nodig zou hoeven zijn ;)
3) DVI-out. Als ik ooit nog een extern scherm wil, wil ik wel een ACD :9
4) FireWire. Al ben ik niet zo iemand die gelooft dat Apple FireWire discontunued op de iBook Intel, maar toch.

En natuurlijk de looks :)

Verwijderd

Als de TS in de buurt van Maastricht woont kun je gerust s een keer mijn Macs proberen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

BezurK schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 15:08:
[...]

Dat is natuurlijk onzin. Heel veel dingen werken anders op OS X als op Windows idd. Maar ik denk dat het net zoals met veel dingen een kwestie van wennen is.
\

Is dat onzin? lijkt me niet. OSX is gewoon een klote OS in mijn beleving omdat je er niet veel mee kunt of het is zeer omslachtig. Ik zelf wil een OS dat doet wat het moet doen, snel werkt en logisch in elkaar zit. OSX voldeed in mijn geval aan geen van de eisen. Er zijn natuurlijk veel mensen die het wel fijn vinden werken, maar er zijn er ook die het net als mij maar niets vinden.

En een kwestie van wennen... tja. 3 maanden intensief met zo'n ding werken moet toch zat zijn om te kunnen wennen aan een nieuw OS, maar ipv dat ik er beter mee kon gaan werken ging het alsmaar slechter.
Om de TS deze ellende te besparen (en dan bedoel ik vooral het geld dat er mee gemoeid is, die dingen zijn erg duur) zou ik hem aanraden als hij de mogelijkheid heeft eerst eens wat te spelen met die dingen alvoor hij ze aankoopt. Als ik dat gedaan had had het me gewoon 1000€ gescheeld die ik kwijt was aan mijn Ibook (die ik goddank leuk heb kunnen ruilen tegen een echte notebook).

Dus tja, als iemand om ervaringen vraagt lijkt het me niet meer dan zinnig om ook negatieve ervaringen te geven. Iedereen spreekt altijd wel vol lof over Macs, maar er zijn ook mensen die ze niet fijn vinden werken. Zeker bij twijfels belangrijk om hier naar te kijken.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-02 16:20

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Terw_Da, je geeft letterlijk zelf aan: "dat ding daarna er weer heel snel uitgegooid omdat het ding gewoon niet lekker werkte zoals ik gewend was van een pc.".

Tja, sorry, maar dat komt toch wel een beetje over alsof je drie maanden hebt willen doen alsof je OSX systeem een windows-systeem was... en nee, dat is het niet, het concept is behoorlijk anders..
Dat is niet enkele 'het ziet er iets anders uit', maar de besturing volgt ook andere principes...

het ligt altijd zeer aan de persoon of iemand kan 'wennen' aan die andere werkwijze .. en als dat lukt denk ik dat OSX juist enorm veel voordelen biedt ... vanuit usability aspect zit het zeer logisch en consequent in elkaar ....
kleind dingen als waarschuwingsvensters die niet een applicatie of zelfs je gehele werkvenster 'kapen'... logische alerts (dus niet altijd 'OK' en 'Cancel' bij alle meldingen maar bv bij saven een knop 'Save' en 'Don't Save' onder de melding) ...
dat lijken kleine details maar juist die details kunnen een systeem prettig maken, als iemand ook bereid is te wennen eraan ...

heel persoonlijk gezien, ik denk dat veel mensen veelal teveel kijken naar enkel de aanschafsprijs en daarop baseren dat een Mac duur zou zijn ...
Nav. een aantal mensen in mijn omgeving heb ik het idee dat een windows-achime initieel ook goedkoper kan zijn in de aanschaf, maar daarna veelal extra kosten komen, problemen (virussen, spyware), terwijl juist de mac, als een persoon eraan kan wennen, er toe kan leiden dat de persoon er met veel plezier en zonder problemen alles mee kan doen ...

Dat doet niet iedereen, ik ken ook mensen die spijt kregen van hun mac, net als Terw_Dan, omdat ze gewoonweg niet konden wennen en altijd terug bleven vergelijken met 'windows dit, en windows dat', er PC-programma's op wilden draaien ....
De garantie dat het bevalt kan niemand geven, maar ik zie het zelf eigenlijk gewoon als wat extra geld uitgeven aan je meubels, en deze niet bij de discounter kopen... dat geeft ook een veel prettiger gevoel, veelal ziet het er beter uit in je woonkamer (dat speelt ook gewoon mee, je 'gevoel' bij een apparaat, zeker een laptop moet gewoon zeer lekker werken in je omgeving, mobiel en draagbaar)
en is veelal duurzamer.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• HJR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-02 17:32

HJR

piepeltjes, rustig..... :)
dit topic is niet bedoeld om elkaar te overtuigen. de een vindt osx het einde en de ander zweert en blijft zweren bij windows.... smaken verschillen. accepteer iemand zijn/haar mening en laat die persoon in zijn/haar waarde!
persoonlijk vind ik osx het einde. ik heb veel ervaring met windows, linux en unix. ben zelf unix systeembeheerder en de unix onderlaag van osx kan ik erg waarderen. zeker de mooie grafische schil van osx en de geliktheid hoe de applicaties eruit zien...
ik vind het juist een erg goed advies om iemand te laten wennen aan osx. dat je dus een weloverwogen beslissing kan nemen. het is inderdaad geen kattepis. apples zijn gewoon duurder. je betaalt dan ook meer voor het design (design windows laptops zijn ook de hoofdprijs btw). als je dan niet kan wennen, is het gewoon zonde van je geld.
dus gewoon een apple proberen in de macstore (over het algemeen zijn het een stel arrogante klootzakken die daar werken) en je absoluut niet laten verleiden in de verkooppraat van die hufters. en al helemaal niet kopen in een macstore! die winkels hebben echt totaal geen toegevoegde waarde. ja je kan hem meteen meenemen als tie voorradig is. applestore online is echt een aanrader en je kan binnen 10 werkdagen de boel terugsturen als het je niet bevalt. in een macstore kan dit niet.
en wacht gewoon even op de nieuwe ibook. waarschijnlijk 13" scherm met hogere resolutie... lijkt mij echt een wereldding.... succes

Verwijderd

Daarvoor heb ik m'n powerbook o.a. ook gekocht, werkt prima.

Soms doe ik er ook wat videobewerking op en dan heb ik Final Cut Pro nodig, wat pas vanaf een 15" powerbook draaide destijds (ivm resolutie). Anders had ik zelf voor een iBook of windows laptopje gegaan.

Met aMSN kun je tegenwoordig op webcammen op o.a. je macbook
VLC Speelt lekker DivX
Safari is een gruwelijk snelle browser.

Maar windows kan het alle 3 net zo goed.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2006 12:59 ]

• ppl
  • Niet online

ppl

RM-rf schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 09:51:
Terw_Da, je geeft letterlijk zelf aan: "dat ding daarna er weer heel snel uitgegooid omdat het ding gewoon niet lekker werkte zoals ik gewend was van een pc.".

Tja, sorry, maar dat komt toch wel een beetje over alsof je drie maanden hebt willen doen alsof je OSX systeem een windows-systeem was... en nee, dat is het niet, het concept is behoorlijk anders..
Dat is niet enkele 'het ziet er iets anders uit', maar de besturing volgt ook andere principes...
Toch grappig dat de Mac mensen het ineens over Windows hebben terwijl er initieel gepraat werd over een PC. Het OS is nooit genoemd. Hij kan netzo goed een Linux distro of Solaris of een BSD smaak hebben gedraaid op die PC. Als je MacOS X daarmee gaat vergelijken dan kan MacOS X op een aantal zaken beperkt zijn, dat hoor ik ook vaker van mensen die fervent Linux/Solaris/etc. user zijn. Een klasgenoot heeft Debian Linux maar op zijn ibook gezet aangezien hij de terminal in OS X te beperkt vond. Het komt niet vaak voor maar het kan.

Ga dus niet een PC direct met een Mac vergelijken, een pc is niet een totaal oplossing (daarmee bedoel ik hardware plus software) zoals een Mac dat is. Bij een PC kunnen dus nog extra kosten komen waardoor deze op dezelfde prijs of daar boven komt in vergelijking tot een Mac. Anderzijds moet je dus niet meteen de aanname doen dat een PC Windows draait (hoewel dat argument eigenlijk ook wel aardig op gaat voor een mac).

Het zijn dus 2 hele andere apparaten en daar zul je dus aan moeten wennen. Of zoiets lukt kun je pas zeggen over een lange periode zoals 3 maanden en weet je dus niet na een x aantal keer in de winkel proberen. De investering die je dan doet is zowiezo al risky maar hoe vaker je zo'n ding in de winkel probeert hoe kleiner dat risico wordt. Vaak proberen dus :)
Proberen is trouwens ook de enige manier om erachter te komen of een Mac wel iets voor je is. Neem er de tijd voor en ga gewoon eens 1 keer per week bij de Mac langs om eens wat aan Mac notebooks te proberen. Kijk ook even in de topics mbt de switchers (van Windows naar het Mac platform met MacOS X) en de ervaringen van ibooks/powerbooks, daar staat ook aardig wat van dit soort info in.

Verwijderd

Ik heb helemaal niet hoeven wennen aan Mac OS X. Sinds de eerste dag was ik meteen hooked. Terw_Dan zit gewoon te zeiken naar mijn mening. Hij laat geen topic met rust om Mac's te bashen. Powerposting is hem ook niet onbekend. En dan komt hij ook nog aanzetten zonder argumenten of vage meningen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2006 15:17 ]

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Het is en blijft gewoon een feit dat het je bevalt of niet bevalt. Ik ken genoeg mensen die het niet lekker vinden werken, maar ook genoeg die inderdaad gelijk hooked zijn. Ieder zijn eigen mening en je moet het gewoon proberen wil je het echt kunnen ervaren.

Ik ben zelf ook bijvoorbeeld op een gegeven moment over gegaan op Windows vanwege de games. Na 1,5 jaar vind ik het gewoon nog steeds kut werken vergeleken met mijn Powerbook. Ieder z'n ding. :)

kleurbleur.nl

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik zou TS alleen willen meegeven dat als je inderdaad zo'n leap-of-faith doet, dat de inzet van 2200 euro wel erg hoog is. En dat is echt los van XP of OSX. Het is maar net hoe die gok uitpakt....

Verwijderd

Ik heb mijn powermac nu een weekje. En eigenlijk helemaal geen problemen gehad met overschakelen. Alles werkt wel intuitief... het zit logisch in elkaar.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
ppl schreef op zaterdag 04 februari 2006 @ 15:05:
...
Een klasgenoot heeft Debian Linux maar op zijn ibook gezet aangezien hij de terminal in OS X te beperkt vond. Het komt niet vaak voor maar het kan.
...
't is door mij mogelijk wel weer wat off topic aan het raken: De terminal van OS X "kan" in principe het zelfde als die van Debian, ben benieuwd waar de schoen precies wrong, vast op een of andere niet-of-slecht beschikbaar programma (zoals vrijwel altijd als het ene consumer-OS met een ander wordt vergeleken)

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

@TS
Het voordeel van een MacBookPro lijkt me dat deze nog lang zal meegaan. Verder verwacht ik dat je snel genoeg gewend raakt aan OSX. Als je het kan betalen, go4it, zeker geen miskoop...

d:)b :henk d:)b

• ppl
  • Niet online

ppl

begintmeta schreef op zaterdag 04 februari 2006 @ 16:34:
[...]

't is door mij mogelijk wel weer wat off topic aan het raken: De terminal van OS X "kan" in principe het zelfde als die van Debian, ben benieuwd waar de schoen precies wrong, vast op een of andere niet-of-slecht beschikbaar programma (zoals vrijwel altijd als het ene consumer-OS met een ander wordt vergeleken)
Die gast leeft zowat in de terminal :P
Ik zou verder niet weten wat hij er precies aan mist maar dat was zijn beredenering waarom hij geen OS X meer had op zijn iBook G3. Waarschijnlijk dat het ligt aan een oude OS X versie (10.2 ofzo).
Wat ook parten zal spelen is het verschil in UNIX vs Linux.

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-02 10:41

chem

Reist de wereld rond

Deze gaat even dicht om de gemoederen wat te laten bedaren.

en weer open... om het even officieel te doen:

Modbreak:laten we hier niet op de man gaan spelen, en on topic blijven.

[ Voor 54% gewijzigd door chem op 05-02-2006 12:15 ]

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Pagina: 1