Hoe internetten op laptop via wifi van vaste PC?

Pagina: 1
Acties:

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb na veel google'n en faq'en nog steeds het volgende probleem: mijn laptop heeft geen wifi terwijl wifi de enige manier is voor mij om te internetten. Nu heeft mijn vaste PC wel wifi en deze wil ik dan ook delen via UTP en een hubje met de laptop. Maar hoe maak ik van de vaste PC een internetverdeler met DHCP? ICS (internet connection sharing) is bij de wifi-verbinding namelijk niet beschikbaar op het tabblad 'geavanceerd' zoals dat wel gebruikelijk is bij de vaste LAN aansluiting.

Kan ik dit probleem oplossen door met fixed IP-ranges te werken voor beide PC's? Tot dusver heb ik daar geen werkend resultaat mee gehad...

d:)b :henk d:)b

• intermusic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-03-2025

intermusic

Marc Hoekstra

Volgens mij heb je helemaal geen hub nodig en steek je de utp-kabel van je laptop, zo in je pc.
Vervolgens geef je in windows xp aan dat je wireless internet verbinding door meerdere gebruikers gebruikt kan worden (delen) en dan kan je volgens mij al internetten met je laptop.
Je vaste PC moet dan wel aanstaan.

Volgens mij kan je in deze situatie helemaal niet met een hub werken.

• Obliterator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-03 13:50
Tuurlijk kun je met een hub werken. Het is niet nodig, maar dan moet er wel een cross kabel tussen de laptop en de PC.

• JJ Le Funk
  • Niet online
intermusic schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 12:58:
...Vervolgens geef je in windows xp aan dat je wireless internet verbinding door meerdere gebruikers gebruikt kan worden (delen) ...
Hoe doe ik dat voor een Wireless-verbinding? Configureer ik daarvoor de Wireless Network Connection (waar ik de ICS functie niet tegenkom) of de Internet Verbinding zoals in het kadertje 'Gateway'? Bij dat laatste kan ik bepaalde services openzetten voor internetgebruikers (HTTP, FTP, DNS, etc.) moet ik dat doen?`

Overigens zou een hubje met UTP kabels of een directe cross-link tussen beide computers niet uit mogen maken volgens mij.

Verwijderd

wat dacht je van een wifi bridge? Gewoon een klein kastje met een antenne waar een utp kabeltje uitkomt die je vervolgens op je laptop aansluit?

• JJ Le Funk
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 13:20:
wat dacht je van een wifi bridge? Gewoon een klein kastje met een antenne waar een utp kabeltje uitkomt die je vervolgens op je laptop aansluit?
Dat zou een oplossing zijn, alleen kost die geld. En aangezien mijn PC altijd aanstaat wil ik daar graag gebruik van maken.

Verwijderd

Heeft je laptop geen vrij pcmia slotje meer voor een wifi kaartje? ;x

Zijn tegenwoordig erg goedkoop.

• intermusic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-03-2025

intermusic

Marc Hoekstra

Verwijderd schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 14:26:
Heeft je laptop geen vrij pcmia slotje meer voor een wifi kaartje? ;x

Zijn tegenwoordig erg goedkoop.
€ 19,50 Norrod

• 996
  • Laatst online: 21:55

996

@TS: ik denk dat je de wizard thuisnetwerk moet doorlopen, daarin kun je aangeven dat je vaste pc als gateway voor andere pc's (in jouw geval de laptop) fungeert en dat de laptop dus via de pc het internet op kan.
Ik weet het niet zeker maar volgens mij moet je dan wel een crosskabel (UTP) tussen laptop en pc gebruiken . . .

[ Voor 3% gewijzigd door 996 op 01-02-2006 15:00 ]

• JJ Le Funk
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 14:26:
Heeft je laptop geen vrij pcmia slotje meer voor een wifi kaartje? ...
Helaas geen PCMCIA op de laptop. Het is een Apple iBook G3 met MacOS X Tiger.
996 schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 14:59:
@TS: ik denk dat je de wizard thuisnetwerk moet doorlopen...
Ga ik 'ns proberen.

[ Voor 27% gewijzigd door JJ Le Funk op 01-02-2006 15:02 . Reden: toevoeging quote ]

Verwijderd

Een draadloze USB-netwerkadapter. Deze kan dan communiceren met de router. (neen aan dat die er tussen zit)

• redyak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-03 19:29

redyak

Try and Fail

Als die PC toch altijd aanstaad zou ik de laptop gewoon koppelen aan de PC , middels een twede netwerkkaart en/of hub/switch router. Vast IP adres geven en met VNC de PC overnemen.
Kan

Allemaal kul oplossingen, gewoon een draadloze WIFI kaart kopenm voor in de PC of zo'n externe USB kaart met antenne (Bij internetplusbellen zit er zo'n mooie van SIemens bij.

[ Voor 15% gewijzigd door redyak op 01-02-2006 15:24 ]

Vandaag gekocht morgen weer oud , dat is IT.

• JJ Le Funk
  • Niet online
Allemaal kul oplossingen, gewoon een draadloze WIFI kaart kopenm voor in de PC of zo'n externe USB kaart met antenne (Bij internetplusbellen zit er zo'n mooie van SIemens bij.
Voor een iBook zonder airport is het nog een hele zoektocht naar een geschikte USB oplossing. Daarnaast is het signaal van USB wifi waarschijnlijk te zwak om het AP te bereiken. Een verbinding met mijn vaste PC zou echt perfect zijn en gratis.

• JJ Le Funk
  • Niet online
Via de netwerk wizard is het uiteindelijk gelukt! Dit is de enige manier om de wifi verbinding deelbaar te maken. Vervolgens heb ik de gewone netwerkkaart een vast ip gegeven in andere range en deze gegevens gebruikt als gateway voor de laptop, De netwerkkaart van de laptop zit in dezelfde range als die van de PC (via DHCP).

kewl :D Tnx voor de wizard tip ...

Pagina: 1