[EX2003+OL2003] auto VPN opbouwen voor OL2003

Pagina: 1
Acties:

• MpDay
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-04 08:33
Crap, heb altijd te weinig ruimte in de topic titel ;)

Anyway, ik heb zo'n simpel probleem en ik krijg het gewoon niet opgelost.
Situatie: Windows 2003 SBS server met Exchange 2003
Clients: laptops met Windows XP SP2 en Outlook 2003

Intern maken ze uiteraard verbinding via LAN, maar thuis bellen ze in via VPN.
Werkt allemaal prima, maar ze moeten thuis dus eerst een VPN verbinding opbouwen via een icoon op het bureaublad, alvorens Outlook op te starten.

Dit moet simpeler kunnen, toch?
Outlook moet zelf kunnen zien of de Exchange server bereikbaar is, zo niet: dan automatisch verbinding maken via de VPN verbinding, en daarna pas doorstarten met outlook 2003.

Dus op de clients: configuratiescherm -> email -> profielen... (etc) -> eigenschappen van Exchange server -> Meer instellingen...
Daar kan je instellen:
Tabblad Algemeen:
Tijdens het starten: Verbinding automatisch vaststellen OF handmatig instellen.

Tabblad Verbinding:
Deze instelling gebruiken wanneer er verbinding wordt gemaakt met de Exchange-server bij off line werken:
Dus ik kies: Telefoonlijn gebruiken -> VPN verbinding uit het pull down menu kiezen.
Oke, je zou zeggen dat mijn instellingen bij het tabblad Verbinding wel goed zouden moeten staan. Je kan niet veel fout doen op die pagina.

Bij tabblad Algemeen kan je dus gaan prullen met die "automatisch" of "handmatige" verbinding vaststellen. Het maakt niet uit wat ik kies, maar Outlook 2003 wil gewoon NIET inbellen als ik hem opstart!
Ik krijg direct de melding dat de Exchange server niet beschikbaar is. Logisch, want hij moet eerst inbellen met VPN. Als ik klik op "off line werken" gaat hij ook niet inbellen, maakt niet uit wat ik doe bij tabblad algemeen.

Zo simpel, maar het wil niet werken.
Enig idee?

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:03
maar ze moeten thuis dus eerst een VPN verbinding opbouwen via een icoon op het bureaublad, alvorens Outlook op te starten
Waarom, ik start gewoon altijd outlook op, en als ik me mail wil verzenden dan start ik VPN op. Outlook reconnect dan gewoon netjes op de achtgrond met Exchange en verzend zijn Email. Als je tijdens of het Offline werken zit, en je drukt daarna op verzenden en ontvangen? Start die dan ook niet de VPN op? Want volgens mij werkt outlook juist zo.
Ik krijg direct de melding dat de Exchange server niet beschikbaar is. Logisch
Waarom werk je deze melding niet gewoon weg. Ik configueerd hem altijd standaard zo. Als die dan de Exchange server niet kan vinden, dan gaat die vanzelf offline werken.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Als je het voor de gebruiker geheel transparant wil maken, moet je RPC over HTTP gebruiken.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• MpDay
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-04 08:33
Ja, het blijkt inderdaad dat het beter werkt als er al een lokale kopie van je pst op je laptop staat, dus werken in cache modus. Je moet dus minstens 1x intern je mailbox gesynced hebben, daarna kan je op afstand outlook openen.
Als je het voor de gebruiker geheel transparant wil maken, moet je RPC over HTTP gebruiken.
Grappig dat je erover begint, want daar ben ik de afgelopen 4 uur mee bezig geweest. Ik krijg het alleen niet voor elkaar, want hij blijft vragen om een domein\username password combinatie bij het opstarten... maar zo ga ik teveel offtopic.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:03
Grappig dat je erover begint, want daar ben ik de afgelopen 4 uur mee bezig geweest. Ik krijg het alleen niet voor elkaar, want hij blijft vragen om een domein\username password combinatie bij het opstarten... maar zo ga ik teveel offtopic.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-04 09:31
Waarom laat je de gebruikers bij het inloggen niet meteen dat vinkje: inloggen met inbelverbinding aanvinken? Dan heb je dit soort problemen niet lijkt mij omdat je dan gewoon altijd een VPN verbinding beschikbaar hebt.

• Zoetjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-01-2024
MpDay schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 15:08:
Ja, het blijkt inderdaad dat het beter werkt als er al een lokale kopie van je pst op je laptop staat, dus werken in cache modus. Je moet dus minstens 1x intern je mailbox gesynced hebben, daarna kan je op afstand outlook openen.

[...]
Certificaatje installeren en het vinkje "mutual authentication" in eerste instantie niet aanvinken. Nadat de gebruiker zijn naam is geverifieerd en je het Outlook profiel hebt afgerond, zou ik het vinkje weer aan zetten. Start Outlook dan weer, autenticate (en vink aan dat het wachtwoord wordt onthouden) en klaar is kees.
Pagina: 1