Toon posts:

[ASP.NET] Could not access 'CDO.Message' Object

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

"Could not access 'CDO.Message' Object" een veel voorkomende foutboodschap waar je tonnen informatie over vind op google, maar spijtig genoeg niets dat mij kan helpen.

Het zit zo :
Ik heb een webpart met daarin een stukje code dat een mail naar mijn contactpersonen moet versturen van een sharepoint site. Nu werkt dit perfect als ik de pagina met deze webpart open of dat mijn collega's deze pagina openen. We kunnen die mail perfect verzenden. Op dit na : bij één persoon krijg ik deze foutmelding. Nu lees ik veel dat de smtp server fout kan zijn, maar dan zou ik ook geen mail moeten kunnen sturen, of dat het from of to adres niet klopt... wel het from en to adres zijn in alle gevallen hetzelfde, dus dit kan het dan ook weer niet zijn.
We werken met een 2003 server en de persoon waarbij dit niet lukt heeft evenveel rechten als een ander op die server.

Even mijn code misschien, al ben ik er van overtuigd dat er daar niets mis mee is vermits het werkt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
MailMessage Message = new MailMessage();
Message.BodyFormat = MailFormat.Html;
Message.To = eNames;
Message.From = "valid email address";
Message.Subject = "teskt: ";
Message.Body = strEmailBody; 
Message.Body += "<br><a href=\"" + oWeb.Url.ToString() + "\">Click here to visit the Sheet Workspace.</a>";
try
{
                SmtpMail.SmtpServer = strMailServerDefault;
    SmtpMail.Send(Message);
}
catch(System.Web.HttpException ehttp)
{
    Console.WriteLine("{0}", ehttp.Message);
    Console.WriteLine("Here is the full error message output");
    Console.Write("{0}", ehttp.ToString());
}

• cannibal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:47
heb je ook al door de (eventuele) inner-exceptions gelopen van de exception die optreedt? hier is vaak wel wat meer te vinden over de fout die is opgetreden.

Verwijderd

Topicstarter
cannibal74 schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 10:53:
heb je ook al door de (eventuele) inner-exceptions gelopen van de exception die optreedt? hier is vaak wel wat meer te vinden over de fout die is opgetreden.
ik ga even opzoeken hoe ik dat juist doe. thnx!

Verwijderd

Topicstarter
cannibal74 schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 10:53:
ik krijg helemaal geen inner-exceptions meldingen terug...

• cannibal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:47
ook niet als je een fullexception afvangt? ipv de httpexception?
Het kan natuurlijk ook verschillen per fout natuurlijk.

Ik heb iig via exception(s) uitpluizen zo ook mijn relay-problemen gevonden.
ergens kreeg ik toen duidelijk dat ik een 5xx smtp-error had.

Maar ja, CDO-message fouten blijven hele rare fouten om uit te zoeken.

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:57

pistole

Frutter

even voor de zekerheid: draait je smtp service wel?

Ik frut, dus ik epibreer

Verwijderd

Topicstarter
pistole schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 13:00:
even voor de zekerheid: draait je smtp service wel?
ja dat wel, anders zou ik geen mails kunnen sturen

Verwijderd

Topicstarter
cannibal74 schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 12:58:
ook niet als je een fullexception afvangt? ipv de httpexception?
Het kan natuurlijk ook verschillen per fout natuurlijk.

Ik heb iig via exception(s) uitpluizen zo ook mijn relay-problemen gevonden.
ergens kreeg ik toen duidelijk dat ik een 5xx smtp-error had.

Maar ja, CDO-message fouten blijven hele rare fouten om uit te zoeken.
ja, ik hebt de full exception gebruikt en niet de http...

Verwijderd

Draait de code op een w2k3 server? Daar wordt namelijk standaard geen cdo meer bij geinstalleerd. Deze moet je dan eerst even van een w2k server ofzo afhalen

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 13:21:
Draait de code op een w2k3 server? Daar wordt namelijk standaard geen cdo meer bij geinstalleerd. Deze moet je dan eerst even van een w2k server ofzo afhalen
deze draait op een w2k3 server, maar zoals ik al eerder zei : ik heb met een 6-tal mensen de pagina opgeroepen, ieder op zijn eigen pc en voor 5 van de 6 stuurt hij vlotjes de mail, enkel bij 1 persoon stuurt hij de mail niet.
Hoe ziet de mail er ongeveer uit :

mailto : naar een 6-tal mensen (voor iedereen dezelfde 6)
mailfrom : van een vast bestaand emailadres (hard coded)
smtpserver : hard coded
subject & body : hard coded

• GrimaceODespair
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-04 03:26

GrimaceODespair

eens een tettenman, altijd ...

De ultieme resource voor problemen met System.Web.Mail is systemwebmail.

Wij onderbreken deze thread voor reclame:
http://kalders.be

Verwijderd

Topicstarter
GrimaceODespair schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 13:41:
De ultieme resource voor problemen met System.Web.Mail is systemwebmail.
kende ik al :)

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-04 20:36

Not Pingu

Dumbass ex machina

Maar je gebruikt WebParts, dus ASP.NET 2.0. De System.Web.Mail namespace is deprecated in 2.0, er is nu System.Net.Mail.

En System.Web.Mail maakte idd gewoon nog gebruik van de oude CDONTS objecten maar IIRC is System.Net.Mail wel een nette .NET implementatie van SMTP mail classes.

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

Verwijderd

Topicstarter
Gunp01nt schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 14:41:
Maar je gebruikt WebParts, dus ASP.NET 2.0. De System.Web.Mail namespace is deprecated in 2.0, er is nu System.Net.Mail.

En System.Web.Mail maakte idd gewoon nog gebruik van de oude CDONTS objecten maar IIRC is System.Net.Mail wel een nette .NET implementatie van SMTP mail classes.
idd webparts maar wel ASP.NET 1.1 ... vs.net 2003

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 14:53:
[...]
idd webparts maar wel ASP.NET 1.1 ... vs.net 2003
Je hebt me iig aangespoord om een white paper over ASP.NET 2.0 te lezen :P

Heb je al eens geprobeerd een nieuwe account voor hem aan te maken? Misschien is er iets met zijn Active Directory account (jullie gebruiken Windows authenticatie neem ik aan) dat ervoor zorgt dat het niet werkt.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:36
9 van de 10 keer krijg je zo'n exceptie als je bepaalde onmogelijke waardes invoert, juist leeg laat, of fouten maakt. Zorg ervoor dat je alle variabelen ook even in de trace of via de response op het scherm pleurt om zo te zien of alles wel goed ingevuld is aan server adressen, email adres van de verzender en ontvanger etc.

Wat bijvoorbeeld zo'n fout zou veroorzaken (neem alleen niet aan dat je het zo werkelijk in je code hebt staan!) is:

Message.From = "valid email address";

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Verwijderd

Kan het niet zo zijn, dat juist op de pc van de persoon, waarbij het niet lukt, de laatste windows updates niet staan en die pc qua .NET niet up to date is?

Als rechten en methodiek identiek zijn aan de andere 5, moet je ook denken aan de werkplek zelf ;)
Pagina: 1