IDE schijf betrekken bij serverpartitie

Pagina: 1
Acties:

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:21

Polycom

Poes van goud

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik wil een hardeschijf plaatsen in de server hier op de school waar ik stage loop. Prik hem in een IDE slot zou je zeggen, maar het ligt wat gecompliceerder.

Het betreft een compaq ML 370 server.

Er zitten 2 partities op een C: en een E: partitie. (3 harde schijven) Nou wil mn baas een extra schijf bij de server prikken (ruimtegebrek) en de schijf betrekken bij de E: partitie. Hij heeft het al geprobeerd met partition magic, maar die kan niet met servers overweg.

Nu is er ook een 2e mogelijkheid, deze is wat primitiever.
Alle data van partitie E: kopieren naar een medium (USB schijf, tape) de harde schijf erbij doen en dan een nieuwe partitie maken met de nieuwe harde schijf erbij, en vervolgens alle date weer terug kopieren.

Welk idee is handiger/sneller uit te voer, wat raden jullie mij dus aan?

Even wat extra informatie: Het is een RAID-5 config.

Alvast bedankt.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

1. Het is een RAID-5 config
2. Partition magic werkt idd niet. daar moet je server magic voor hebben, is ook een flink duurder pakket.
3. Je wil dus een nieuw volume maken die uit meerdere fysieke schijven bestaat. Zou misschien kunnen, kan je alleen 123 niet zeggen hoe

Methode 2 werkt idd wel, maar wil je dan de nieuwe schijf koppelen aan een bestaande partitie?

[ Voor 16% gewijzigd door Gunner op 01-02-2006 09:52 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:04

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Partition magic kan gewoon met servers overweg. Zoveel verschil zit er niet tussen. Het lijkt me daarom dat er wat anders mis is. Daarnaast kun je normaliteir niet zomaar een partitie over meerdere schijven verdelen.

Aan het eind heb je het echter over raid-5. Alleen vraag ik mij of hoe dit met maar 1 of 2 schijven gedaan is.

Wat ik je aanraad is om er met je handen vanaf te blijven en er iemand bij te halen die er wel verstand van heeft (nofi). Het gaat hier niet om een hobby omgeving waarin je rustig wat zou kunnen verkloten zonder dat dit verstrekkende gevolgen heeft.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als het NTFS is kan je de extra hardeschijf gewoon mappen naar een directory op je E:
Makkelijk:ja, netjes : niet echt ...

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Janoz schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 09:53:
Aan het eind heb je het echter over raid-5. Alleen vraag ik mij of hoe dit met maar 1 of 2 schijven gedaan is..
Inderdaad. Raid 5 werkt alleen met minimaal 3 schijven.

trouwens, een ML370, heeft die niet standaard een SCSI interface?

[ Voor 12% gewijzigd door Gunner op 01-02-2006 09:56 ]

• Polycom

Polycom

Poes van goud

Topicstarter
Janoz schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 09:53:
Partition magic kan gewoon met servers overweg. Zoveel verschil zit er niet tussen. Het lijkt me daarom dat er wat anders mis is. Daarnaast kun je normaliteir niet zomaar een partitie over meerdere schijven verdelen.

Aan het eind heb je het echter over raid-5. Alleen vraag ik mij of hoe dit met maar 1 of 2 schijven gedaan is.

Wat ik je aanraad is om er met je handen vanaf te blijven en er iemand bij te halen die er wel verstand van heeft (nofi). Het gaat hier niet om een hobby omgeving waarin je rustig wat zou kunnen verkloten zonder dat dit verstrekkende gevolgen heeft.
ik was ook niet van plan om het te zelf te gaan doen. Het is een raid-5 config inderdaad en heeft 3 schijfen, niet 1 of 2.

Server magic ligt hier ook als het goed is, is dat moeilijk te gebruiken of werkt het hetzelfde als partition magic?

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-02 13:44
Als e: een dynamic disk is moet je toch gewoon een spanned volume kunnen maken?
http://technet2.microsoft...24c-894df9102b6a1033.mspx

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

PuDy schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 09:57:
Server magic ligt hier ook als het goed is, is dat moeilijk te gebruiken of werkt het hetzelfde als partition magic?
Ik zou sowiezo zorgen dat je een goede backup hebt van je data. PM (of SM daar ook last van heeft weet ik niet) heeft nu niet echt de reputatie dat alles in één keer werkt

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:12

lier

MikroTik nerd

Waarom IDE (en niet extra SCSI) ?
Share aanmaken op de nieuwe schijf niet voldoende ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Polycom

Polycom

Poes van goud

Topicstarter
Gunner schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 09:59:
[...]

Ik zou sowiezo zorgen dat je een goede backup hebt van je data. PM (of SM daar ook last van heeft weet ik niet) heeft nu niet echt de reputatie dat alles in één keer werkt
Dat is een ding wat zeker is, we zorgen wel voor een goede back-up.

Is server magic compatible met server2003?

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik kan eigenlijk bar weinig vinden over Server Magic via Google. Kom veel links tegen wat over de Netware versie gaat.

Als je een oude versie hebt liggen zou ik die persoonlijk niet gebruiken op Win2k3

• Polycom

Polycom

Poes van goud

Topicstarter
Gunner schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 10:29:
Ik kan eigenlijk bar weinig vinden over Server Magic via Google. Kom veel links tegen wat over de Netware versie gaat.

Als je een oude versie hebt liggen zou ik die persoonlijk niet gebruiken op Win2k3
Ja dat probleem had ik dus ook, zelfs op de symantec site.. volgens mij is het alleen voor netware.

Verwijderd

Als je de data van E gekopieerd hebt zou je een spanned volume kunnen maken met die andere schijf erbij, maar wees gewaarschuwd: een spanned volume heeft geen fouttolerantie!
Je zou de data op de E partitie kunnen comprimeren. Op een beetje courante CPU heeft dat geen impact op je performance. Die school zou ook een grote schijf kunnen overwegen :7

PS: Maar ja scholen hebben geen geld, maar of je dan de veiligheid van data op het spel mag zetten omdat je een striped volume aanmaakt???

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-03 16:45

John2B

I Love RAID5..!!

Welk type RAID controller zit erin? en heb je HP tools staal onder programs, dan waarschijnlijk ook ACU van HP waarmee je een disk aan de bestaande array kan toevoegen, mits een recente versie.

ACU= Array Configuration Utility van HP

Als dat is gedaan kan je met of Server Magic, of Partition Manager van Paragon (goedkoper dan server magic en net zo goed) de bestaande partitie vergroten onder Windows

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Pagina: 1