Geluidskaarten werken niet samen

Pagina: 1
Acties:
  • 375 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ThE-ShoX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-12-2025
Ik heb begin januari een pc upgrade gedaan. Sindsdien kan ik niet meer 2 geluidskaarten tegelijk draaien. Ik heb een nieuw moederbord en een nieuwe processor gekocht.
In mijn oude pc kon ik gewoon 2 geluidskaarten naast elkaar draaien, mijn onboard en een pci geluidskaart. In mijn nieuwe pc wil dit niet.

De 2 geluidskaarten:
Realtek 850 (onboard)
Als4000 (pci)

Moederbord:
Asrock 939 Dual-sata2

Als ik de pci geluidskaart erin doe, dan werkt alleen die geluidskaart, de andere wordt helemaal niet geinstalleerd en kan ik ook niet in apparaatbeheer zien. Als ik die pci er dan uithaal, dan doet de onboard het wel weer.

Ik zat dus zelf te denken dat er misschien een IRQ-conflict is tussen die 2 geluidskaarten, dus heb ik ook wat geprobeerd te switchen van pci sloten, maar helaas zonder resultaat.

Ik heb op dit moment de pci geluidskaart er niet in, aangezien de onboard een beter geluid geeft.

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Kijk eens in je handleiding van je mobo.. Kan best zijn dat je onboard kaart gewoon ook echt wordt uitgezet als je een insteekkaart erin stopt. Bij mijn moederbordjes volgens mij wel..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• dog4life
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Bij de meeste asus bordjes van tegenwoordig wordt onboard uitgeschakeld zodra je er een losse insteekt, of je nou wilt of niet... En asrock = budgetmerk van asus... :)

• ThE-ShoX
Ik heb zo snel niks kunnen vinden over dat de onboard dan geblokeerd wordt. Ik zal straks nog ff in de bios kijken of ik daar misschien iets kan vinden.

Het werkte overigens wel in mijn vorige moederbord terwijl dat een Asus A7N8X-X, maar dat zal dan wel niet bij alle asus moederborden zijn dat hij het blokkeerd

Verwijderd

Nope, bij de soundstom kan je gewoon een andere kaart er naast gebruiken voor het stereo geluid.

• ThE-ShoX
Ik had nog ff gekeken op de cd van het moederbord en daar stond een uitgebreidere handleiding, waar ook de bios dingen instonden. Daar zag ik toen instaan dat er toch wel wat ingesteld kon worden over de onboard geluidskaart, dus ik heb de pci geluidskaart ingeplugd, ben naar de bios gegaan en heb de instellingen op enable gezet ipv auto en nu doen ze het beide! :*)

Thks voor jullie hulp! :*)
Pagina: 1