Oude tijden herleven: Lees de draad voor je blaat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-09 13:57
Nu ik toch niet kan slapen en wat topics aan het lezen ben, valt me op dat er tegenwoordig zó ontzettend slecht gelezen wordt door posters.

Men leest niet wat er in de TS staat, kijkt niet of het al eerder is gemeld wat zij nu gaan roepen etc. Dit komt zelfs voor bij relatief korte topics zoals deze: Rijbewijs gestolen in het buitenland

Nou weet ik dat 3-4 jaar geleden er door iedereen heel erg op gelet werd dat men een topic las voordat er dom gereageerd werd. En áls er dan toch dom werd gedaan dan werden mensen daar op aangesproken, iets wat ik nu nauwelijks nog zie.

Stel ik me dingen voor, was het vroeger helemaal niet beter, of moet er een nieuwe publiciteitscampagne komen voor het motto "Lees de draad voor je blaat" B)

Kleine zonnepaneleninstallateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dit topic niet helemaal doorgelezen hoor, maar ik denk dat degenen die nu niet de moeite nemen een draad te lezen, ook een topicwaarschuwing onderaan negeren. De instelling "Ja, maar ik heb een vraag en wil daar een antwoord op maar er niet te veel moeite voor doen" krijg je er bij de meesten niet uitgeslágen. Nobel streven, maar ik twijfel aan de haalbaarheid, ook vanwege de verandering van samenstelling van de internetcommunity in het algemeen. (Visie op persoonlijke titel, aangezien ik als FP-geval weinig inzicht heb in de ins en outs op het forum)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-09 16:02

JHS

Splitting the thaum.

cryforhelp schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 04:31:
Stel ik me dingen voor, was het vroeger helemaal niet beter, of moet er een nieuwe publiciteitscampagne komen voor het motto "Lees de draad voor je blaat" B)
Dat is in mijn ogen de verkeerde vraag. Het gaat er niet om of het vroeger beter was of niet, maar of het momenteel van een dergelijk niveau is dat het tijd is er wat aan te doen :) . En aangezien dit soort dingen volgens mij altijd nogal per subforum / HG verschillen, waar gaat het fout? Ik vindt het zelf moeilijk in te schatten hoeveel het gebeurt, iniedergeval valt het in LA en de Devschuur volgens mij wel mee ;) .

Qua eventuele oplossingen: zoals opgemerkt door Floppus gaan topicwaarschuwingen niet echt helpen, maar ik denk dat als gebruikers op hun 'slechte' gedrag worden aangesproken door moderatoren en andere gebruikers (op een goede manier), dat dat toch wel zal helpen. En als dat niet helpt, zijn er altijd nog zwaardere maatregelen...

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-09 22:38

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

waarom denk je dat er vroeger veel moeite gestoken werd in een beleid gericht op 'lees de draad voordat je blaat' ....?

Ik denk vooral dat dat komt omdat het vroeger misschien bij tijd en wijle veel erger was ...
Het kan nu ook zijn dat juist de gevallen waar het voorkomt, het je meer opvalt ...

Ik denk niet dat je ooit een situatie kunt creereren waar opmerkingen die al eerder in een thread gemaakt zijn, helemaal niet meer voorkomen en ik vind de genoemde thread nu ook geen voorbeeld waar het zo enorm storend is, dat soms mensen tips geven die al genoemd zijn of juist tips die weinig zin hebben, om redenen die ook al eerder genoemd zijn ... het is gewoon een zoektocht naar een mogelijke oplossing, dan is iedereen die 'meedenkt' toch ook een beetje behulpzaam?

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06 16:30

Gamo

Research Before You Buy

Mee eens, dit komt zelfs bij korte topics al voor zoals:
Rijbewijs gestolen in het buitenland

Er moet wat meer moeite worden gedaan als community

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .daan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09-2023

.daan

{visibility:hidden;}

Mij valt dit vooral op in de "drukkere" fora zoals PMG en VB. Vaak zijn er topics waar binnen tien posts al 4 mensen hetzelfde hebben geroepen. Hiermee bedoel ik niet dat mensen toevallig tegelijkertijd posten, waar ze natuurlijk niets aan kunnen doen. Het lijkt soms wel of iemand puur de TS leest en direct op reply klikt zonder te kijken wat er allemaal al besproken is (kort door de bocht).

Wat me verder ook wel eens opvalt, is dat topicstarters vaak nauwelijks de moeite nemen om alle tips te bekijken. Er worden 5 tips gegeven door verschillende mensen, de TS kiest de meest voordehand liggende of makkelijkst uitvoerbare tip, negeert de rest, en meldt vervolgens dat het niet gewerkt heeft, en of er misschien nog andere tips zijn. Waarom vraag je om hulp als je niet de moeite neemt om uit te proberen wat er gesuggereerd wordt?

Van beide heb ik zo snel geen voorbeelden, het gebeurt ook niet op een schaal dat het "zorgelijk" zou zijn volgens mij, maar soms stoort het me wel. Er zijn gelukkig ook zat goeie topics te vinden :)

public void ik()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-09 22:38

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Gamo schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 11:48:
Mee eens, dit komt zelfs bij korte topics al voor zoals:
Rijbewijs gestolen in het buitenland

Er moet wat meer moeite worden gedaan als community
:P klopt, Floppus maakt ook et grapje al van in _dit_ topic doen 'alsof je zelf de posts niet doorleest' ... dus het is niet nodig om dat grapje meermaals te gaan herhalen ... wel een beetje constructief meediscussieren graag :) ;)
Daantjuh schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 11:50:
Mij valt dit vooral op in de "drukkere" fora zoals PMG en VB. Vaak zijn er topics waar binnen tien posts al 4 mensen hetzelfde hebben geroepen. Hiermee bedoel ik niet dat mensen toevallig tegelijkertijd posten, waar ze natuurlijk niets aan kunnen doen. Het lijkt soms wel of iemand puur de TS leest en direct op reply klikt zonder te kijken wat er allemaal al besproken is (kort door de bocht).
Dat kan natuurlijk ook komen doordat het een tijdje kan duren tussen het moment dat iemand het topic leest en voordat hij werkelijk zijn replie post ....

als er enkele mnuten tussenzitten, kan het gerust gewoon 'overlappende' replies zijn ... daar kan je als poster weinig aan doen.

[ Voor 44% gewijzigd door RM-rf op 01-02-2006 11:52 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-09 23:14
RM-rf schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 11:50:
[...]

:P klopt, Floppus maakt ook et grapje al van in _dit_ topic doen 'alsof je zelf de posts niet doorleest' ... dus het is niet nodig om dat grapje meermaals te gaan herhalen ... wel een beetje constructief meediscussieren graag :) ;)
Volgens mij maakt Floppus helemaal geen grapje. Met "Ik heb dit topic niet helemaal doorgelezen hoor" bedoelt hij waarschijnlijk dit topic: Rijbewijs gestolen in het buitenland.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06 16:30

Gamo

Research Before You Buy

RM-rf schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 11:50:
[...]

[...]

Dat kan natuurlijk ook komen doordat het een tijdje kan duren tussen het moment dat iemand het topic leest en voordat hij werkelijk zijn replie post ....

als er enkele mnuten tussenzitten, kan het gerust gewoon 'overlappende' replies zijn ... daar kan je als poster weinig aan doen.
Ik benadrukte het probleem nog een beetje :)

p.s. Wat doet een Doktersteam precies? zo leer ik nog eens wat :D

[ Voor 5% gewijzigd door Gamo op 01-02-2006 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Gamo schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 11:59:
...
p.s. Wat doet een Doktersteam precies?
Mooi he, zo'n faq bovenaan ;) : De Organisatie achter GoT
Het Doktersteam oftewel DT is in principe de klantenservice van Gathering of Tweakers, bestaande uit crewleden die bereid zijn om extra interactie te steken in klantenbinding, de tevredenheid van de userbase en het oplossen van de meest varierende problemen van users. De naam 'dokter' illustreert de analogie met een echte arts: hij helpt mensen altijd met hun problemen, grijpt hier en daar hardhandig in om ziektekiemen te verwijderen, maar is tegelijk een vertrouwenspersoon waartegen je alles kunt vertellen.

Globaal vervult het DT de volgende specifieke taken:

* Hulp bij problemen met accounts en dergelijke op het mailadres gathering@tweakers.net.
* De communicatie tussen users en crew via Lieve Adjes, en zaken oppakken die daar wederzijds uit voortkomen.
* Conflictbemiddeling tussen crew en users oppakken als niet betrokken 3e persoon, waarbij dit zowel naar aanleiding van een sanctie kan zijn als regulier.
* De leefbaarheid van het forum bewaken, waarbij de regels richtlijnen zijn en niet een strak wetboek.

Het Doktersteam wordt aangestuurd door de Admin DT, die direct verantwoording aflegt aan het MT. De teamleden zijn herkenbaar aan het rode kruisje in hun status, en zijn allen voorzien van banrechten daar deze noodzakelijk zijn om accountproblemen op te lossen.
:Y)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Het ligt er volgens mij ook een beetje aan dat de titel niet echt de lading dekt. Het rijbewijs dat gestolen is, is namelijk niet het daadwerkelijk probleem.

Maak ervan: Rijbewijs gestolen, nieuwe persoonlijk ophalen -> niet mogelijk o.i.d., en er zal een stuk beter gelezen worden omdat men weet dat het stelen van het rijbewijs niet het echte probleem is. Dat dit in het buitenland is gebeurd is niet relevant voor de titel, maar wel dat je je rijbewijs persoonlijk zou moeten ophalen.

Hiermee wil ik natuurlijk niet zeggen dat het probleem compleet de schuld is van de TS van dat topic, maar je moet natuurlijk goed nadenken over een titel.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vaak gebeurd het dat ik een topic van al enkele paginas lang tegenkom. Ik begin de TS te lezen en de posts eronder. Naarmate de posts eronder vorderen, gaat het meer en meer offtopic, ofwel nog wel ontopic maar dan in een heel specifiek straatje.
Als ik dan nog wil reageren op iets wat in de TS staat, en waar het in de rest van de posts niet meer over gaat, dan lees ik ook het ganse topic niet meer verder, maar reageer ik gewoon. Lijkt me ook logisch.

Verder reageer ik ook soms op iets, waarbij ik alles goed gelezen heb. Daarna krijg ik het verwijt dat ik beter heb moeten lezen. Maar ik had dus alles gelezen. :? Als ik dan nog een paar keer alles overlees en dit icm de extra info of verwijzing die gegeven wordt in de "verwijt-post" kom ik erachter dat ik gewoon de uitleg verkeerd geïnterpreteerd had. Dan heb ik zin om te reageren "dan had je je zelf maar beter moeten duidelijk maken zodat het niet dubbelzinnig is". Maar goed dan laat ik het maar zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hehe, nee, het ging wel degelijk over *dit* topic. Het topic waar naar gerefereerd werd heb ik überhaupt niet gelezen daar het slechts een voorbeeldfunctie had voor een verschijnsel waar ik reeds bekend mee ben ;)

Wat betreft het overlappen van posts kan het soms inderdaad lijken alsof mensen elkaar letterlijk napraten. Dit ook met name omdat mensen veelal in de minder goed opgezette topics massaal in 2 regels refereren aan de FAQs en richtlijnen.
Ook dat hiervoor een oplossing niet eenvoudig is, blijkt wel uit het "richtlijnen omtrent reageren in "slechte" topics" topic wat sinds jaar en dag af en toe weer uit de put getrokken wordt.

Het enige wat je kan doen is zorgen dat je je eigen posts goed verzorgt, mensen die de weg nog niet zo goed weten netjes en uitgebreid vertelt hoe ze tot een oplossing kunnen komen en welke hulpmiddelen ze daarvoor via het forum ter beschikking hebben. Laat je niet verleiden door anderen die hun "RTFM" reply dan uitsmeren over twee regels, zodat het nog net niet onvriendelijk is.
En dan nog kan je alleen maar hopen dat goed voorbeeld doet volgen, en mensen inzien dat ze op die manier een bruikbaar searchable topic achterlaten, alsmede bijdragen aan de sfeer. Reageer dan maar in iets minder topics, maar hou de kwaliteit in stand.

Voorbeelden van posts waar ik dit zelf op deze wijze doe:
[rml][ cpu] Venice of Winchester kouder?[/rml]
Verwijderd in "MSI K8N of MSI K8MM-V"
En ook verwijzen naar voorwaarden en FAQ kan prima als je de gebruiker er ook gewoon mee helpt:
Verwijderd in "raid 0 verbroken"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-09 16:15

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Euuh, je bent niet de enige die zich er letterlijk groen en geel aan ergert. Ik heb dit een tijdje geleden ook al aangekaart, zie Ik heb het topic niet gelezen, maar.. . Er is toen weinig uitgekomen, maar misschien als het nu weer wordt aangekaart dat er iets meer op gemodereerd kan worden. :)

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-09 13:57
Sparhawk schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 14:44:
[...]

Euuh, je bent niet de enige die zich er letterlijk groen en geel aan ergert. Ik heb dit een tijdje geleden ook al aangekaart, zie Ik heb het topic niet gelezen, maar.. . Er is toen weinig uitgekomen, maar misschien als het nu weer wordt aangekaart dat er iets meer op gemodereerd kan worden. :)
Ik ben dus blijkbaar niet de enige die het opvalt :) Maar ik denk dat hier niet zozeer op gemodereerd moet worden, alswel datwe als user er ook op moeten letten, sowieso dat je het niet zelf doet, maar af en toe een subtiele verwijzing, zoals Floppus ook suggereerde.

En eventueel wat reclame in sigs natuurlijk 8)

Kleine zonnepaneleninstallateur

Pagina: 1