Toon posts:

meningen over koel idee

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
heeya,
Ik verveelde me weer eens een keer en toen bedacht ik een manier om me cpu te gaan koelen.
ik heb het even getekent met paint (let niet op me tekenkunsten :P )
maar nu weet ik niet of de koperen pijpjes beter geleiden als ik ze vul met lood.
ik zelf denk van niet.
maargoed zal het kunnen ja of nee?

Afbeeldingslocatie: http://img451.imageshack.us/img451/8596/koeling2ie.jpg

nu weet ik ook niet zeker of ik de fan van op me koeling (zachter) laat draaien.

verkeerde knop.
alvast bedankt.
latie

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2006 00:32 ]

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-02 14:17
als je het zo post dat de rest van de wereld er naar kan kijken hebben we er meer aan :-)

Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW

• oshiro
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-02 09:29

oshiro

Chill, dude.

Plaatje werkt niet :X
Probeer www.imageshack.us eens :)

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

Verwijderd

Topicstarter
sorry:P
is goed 1 moment

Verwijderd

Topicstarter
voila.hijs wel een beetje groot maargoed :P ik ben te moe om hem te veranderen.(tenzij het moet)

• oshiro

oshiro

Chill, dude.

Zoiets heet een heatpipe, en dat werkt niet met lood, maar met water, dat geleidt ca. 1000x zo goed.
Kijk maar eens naar de Vapochill Micro-CPU-koeler.
Of zie ik het nou fout? Heb je er nou aan de onderkant een pelt tussengezet?

[ Voor 21% gewijzigd door oshiro op 01-02-2006 00:35 ]

Verwijderd

Dus de core wordt niet gekoeld maar de pinnetjes wel? Revolutionair.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik vraag me af wat je overwegingen zijn, om lood er in te gaan gebruiken... :)
Ten eerste is lood hardstikke zwaar (denk maar aan de loodzwaar term ;) :9) en zelfs giftig (ben alleen niet zo zeker van dat laatste).

Maar waar (gezien jouw plaatje) het eigenlijk op neerkomt, is dat je via een heatpipe idee je CPU wil gaan koelen? Denk dat dat op zich wel werkt, denk alleen dat je er niet veel mee op zal schieten in terms of OC'ing... ;) Voor stilte is het natuurlijk altijd goed! :)

Toch blijf ik het niet snappen, van het lood die je er tussen wil gaan doen... :) Is het dan niet beter een idee om er een zout in te doen? Net als Mercedes Benz dat doet bij de cilinders... (of de cilinderkop, weet niet meer zeker) :) ook dat schijnt namelijk goed te werken... ;)
oshiro schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 00:35:
Zoiets heet een heatpipe, en dat werkt niet met lood, maar met water, dat geleidt ca. 1000x zo goed.
Nou mag toch eigenlijk hopen dat het juist geen water is, water oxideerd (mits er zuurstof bij kan komen) en het verdampt... ;)

[ Voor 19% gewijzigd door CH4OS op 01-02-2006 00:50 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 00:35:
Dus de core wordt niet gekoeld maar de pinnetjes wel? Revolutionair.
als je goed kijkt, hij heeft gedacht om de loden pijp te monteren aan het koelblok, en dus niet aan de pinnen van de cpu. dit heet idd heatpipe, en is al uitgevonden. volgens mij geeft het koelblok goed zijn warmte door als je het goed monteert. al zou ik het kopen en niet zelf knutselen

Verwijderd

Topicstarter
de core is in verbinding met het koelblok.
tis een bestaande koelblok.
tussen de koelvinnen druk ik dan een koperen buis.
Heb je er nou aan de onderkant een pelt tussengezet?
waar heb je het over ? :?

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:59
ongeveer zoiets?

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/reviews/system/shuttle/sk41/heatpipe.jpg

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

mja dat denk ik ,maar dan wel met een pelt op die rad.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

Verwijderd

Ja zoiets, en dat heet ookwel een passieve koeling, dus geen fans oid. Zoiets heeft als voordeel dat er geen fan opzit en dus geen lawaai maakt. Een nadeel kan zijn dathij iets minder koelt. Mocht je intresse hebben, dan zou dit toch kopen want dan ben je er zeker van dat het goed werkt(tov van knutselen).

edit:typo

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2006 00:49 ]

Verwijderd

Boudewijn schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 00:46:
mja dat denk ik ,maar dan wel met een pelt op die rad.
Wat is het voordeel dan van die pelt op de rad plaatsen inplaats van rechtstreeks op de core?
Je zult er alleen maar onzettend veel condens op de heatpipe door krijgen

• oshiro

oshiro

Chill, dude.

GJ-tje schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 00:37:
Nou mag toch eigenlijk hopen dat het juist geen water is, water oxideerd (mits er zuurstof bij kan komen) en het verdampt... ;)
Heatpipe is natuurlijk afgesloten :z

Zoek of google maar eens rond op de term heatpipe, en de werking daarvan, staan ook zat topics op GoT.

En een pelt op de rad? Dat zul je iig zeker niet meer passief kunnen koelen, wil je een pelt gebruiken met een vermogen dat groot genoeg is om werkelijk effect te kunnen hebben. Pelts worden pas zinvol als je de warme kant van de pelt ook behoorlijk zwaar gaat koelen, met water bijvoorbeeld.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

oshiro schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 00:57:
Heatpipe is natuurlijk afgesloten :z
Klopt, weet ik, maar dan verdampt het nog wel, omdat het warm word gemaakt, hoe warmer het water word, des te sneller verdampt het... Dan zit je dus na een tijdje met lucht in die buisjes (waar je niets meer aan kan doen, omdat het dicht zit) en heb je dus iets wat juist weer heel slecht warmte transporteerd (wat in feite de 'koeling' is)

• oshiro

oshiro

Chill, dude.

En DAT is nu juist de kracht van de heatpipe :z

Verdampen onttrekt warmte van de processor. Water gaat naar koelkant (dat is tegenwoordig ook geen probleem meer met het verticaal-gebeuren, daar hebben ze de 'wick' voor bedacht), condenseert daar en geeft zijn warmte af. Er zit dus ook juist lucht in de heatpipe. Het water geleidt de warmte door convectie van de ene naar de andere kant van de pijp, en geeft het op en neemt het af dmv faseverandering.
Ik raad je absoluut aan even dit topic te lezen: Heatpipe's hoe werken ze
Zal een hoop duidelijk maken :Y)

Verwijderd

gaat ook even lezen hoe heatpipes werken voor ik volgende keer post :+

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2006 01:16 ]

• oshiro

oshiro

Chill, dude.

1. Buis wordt vacuum getrokken zodat water kookt bij 30 graden.
2. Er zit dus lucht bij (perfect vacuum bestaat natuurlijk niet op aarde) en lucht kun je samenpersen, en het zit sowieso in een vacuum.
3. Imho is water een vloeistof :Y) Heel soms wordt er met alcohol gewerkt maar het resultaat is exact hetzelfde.

Lees Heatpipe's hoe werken ze :D Daar staat zo'n beetje alles in wat ik weet.

EDIT: zie boven :P
Ehm dat dacht ik, omdat er in je plaatje iets staat in de richting van element - ene kant wordt koud en andere kant wordt warm, dat doet een pelt ook :)

[ Voor 32% gewijzigd door oshiro op 01-02-2006 02:07 ]

Verwijderd

Als je het wilt doen zoals op de tekening dan denk ik toch dat condens een (groot) probleem gaat worden omdat die 'koperen buis' een lagere temperatuur zal hebben dan de omgeving. En condens is iets wat je niet wilt hebben in een computer :p

Wat dan een betere oplossing is is om het 'element' (peltier) rechtstreeks op de processor te plaatsen en de warmte daarvan dan af te voeren met je 'koperen buis' (heatpipe) of met waterkoeling etc. Voordeel daarvan is dat je dan alleen de socket hoeft te isoleren, en dat kun je relatief eenvoudig met vaseline doen :)

Zoals al vaker hier gezegt is wordt in de koperen buis geen lood, maar gedestilleerd water onder lage druk gebruikt om de warmte te transporteren (dit kan tot 1000x efficienter zijn dan een massief koperen pijp) - dit is het idee van een heatpipe

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2006 02:16 ]

• oshiro

oshiro

Chill, dude.

Idd, maar ik heb het idee dat de TS geen pelt gaat gebruiken.
Dan zou dit in principe het idee zijn van een standaard heatpipe-koeler met een rad buiten de kast, en dat is in principe prima te realiseren. Hij moet alleen aan heatpipes met een wick (zie dat ene topic) zien te komen, en dan zal het best wel redelijk koelen.
Ik wacht ff de TS af, en ga maffen, net als hij denk ik :D

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Metaal geleid beter, water heeft een grotere warmtecapaciteit. Dat zijn 2 verschillende eigenschappen van een materiaal. Er is echter wel een relatie tussen de twee.
kijk maar eens op de wikipedia naar Thermal resistance en Thermal conductivity voor info over geleiding en Specific heat capacity en voor info over warmte opname

[ Voor 5% gewijzigd door ocf81 op 02-02-2006 11:37 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Verwijderd

Topicstarter
heeya.
sorry voor het lange wachten van antwoorden.
ik moest me hele pc formarteren en opnieuw alles installeren.
maar ik denk dat ik nog maar even spaar voor een waterkoelingset.

bedankt
Pagina: 1