[Mandriva 2006]USB Headphone geeft geen geluid

Pagina: 1
Acties:
  • 163 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Hmail
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 31-01 14:13

Hmail

Doet ook maar wat.

Topicstarter
Ik heb een C-Media USB Headphone, die ik in Windows af en toe op m'n USB poort aansluit. Even later haal ik die er dan weer uit, dus het is geen vast media. Nu wil ik in Linux dit ook graag realiseren, maar wat ik ook probeer, ik kan nergens instellen dat ik de Headphone (die herkend word als een geluidskaart) wil gebruiken.

Via Google kwam ik op deze website, maar hier word gebruik gemaakt van ALSA, terwijl Amarok, mijn audioplayer, gebruik maakt van aRts. Toch heb ik het geprobeerd, en als ik alsamixer -c 1 opgeef, dan kan ik daar het gewone volume, en het mic volume instellen. Uiteraard word dit niet doorgegeven, maar eigenlijk zoek ik een vergelijkbaar iets voor aRts.
Ook in xmms kan ik niets instellen, die loopt al vast zodra ik muziek wil afspelen, evenals KsCD.

Ook in het KDE configuratie-panel is nergens een mogelijkheid om mijn headphone op te geven.
Heeft iemand enig idee waar ik moet kijken?

It might sound as if I have no clue what I'm doing, but I actually have a vague idea.

Verwijderd

Kun je het speakergedeelte van de koptelefoon uberhaupt bereiken? Probeer eens aplay of alsaplayer en specificeer handmatig het juiste apparaat. aplay -L geeft aan welke apparaten er bestaan.

• Hmail

Hmail

Doet ook maar wat.

Topicstarter
aplay -L geeft een enorme waslijst. Als je er interesse in hebt, vraag het dan maar, ik denk niet dat dat de leesbaarheid van dit topic verhoogt ;)
Maar om toch te kunnen vertellen dat hij wel herkend word, als ik aplay -l uitvoer, krijg ik dit:
[root@Californie dev]# aplay -l
**** List of PLAYBACK Hardware Devices ****
card 0: SI7012 [SiS SI7012], device 0: Intel ICH [SiS SI7012]
Subdevices: 1/1
Subdevice #0: subdevice #0
card 1: default [C-Media USB Headphone Set ], device 0: USB Audio [USB Audio]
Subdevices: 1/1
Subdevice #0: subdevice #0
Om die C-Media USB Headphone Set gaat het dus. Ik zie hier dat hij als default staat ingesteld, maar ik merk er niets van.
Als ik in kcontrol instel dat ik als geluidssysteem ALSA wil gebruiken, dan maakt dat geen verschil. Wat me wel opviel, op deze site kreeg ik de tip in kcontrol (onder Geluidssystemen) in te stellen dat ik de geluidskaart /dev/dsp moet instellen. Dat kan ook via artsd, hier even het resultaat:
[root@Californie dev]# artsd -D /dev/dsp
unix_connect: can't connect to server (unix:/tmp/mcop-root/Californie-2e29-43e108eb)
ALSA lib pcm.c:2090:(snd_pcm_open_noupdate) Unknown PCM /dev/dsp
Error while initializing the sound driver:
device: /dev/dsp can't be opened for playback (No such file or directory)
Of als ik /dev/dsp1 pak, die erbij gekomen is sinds ik mijn headphone heb aangesloten, krijg ik hetzelfde:
[root@Californie dev]# artsd -D /dev/dsp1
unix_connect: can't connect to server (unix:/tmp/mcop-root/Californie-2e48-43e10a46)
ALSA lib pcm.c:2090:(snd_pcm_open_noupdate) Unknown PCM /dev/dsp1
Error while initializing the sound driver:
device: /dev/dsp1 can't be opened for playback (No such file or directory)
Wat gaat er fout :?

It might sound as if I have no clue what I'm doing, but I actually have a vague idea.

Verwijderd

/dev/dsp zijn oss apparaten, dus dat werkt alleen als oss emulatie goed is ingesteld (lijkt me verstandig het bij alsa te houden). Je begrijpt hopelijk dat sommige dingen moeilijk uit te leggen, ik zou eens proberen een asound.conf te maken die handmatig alles specificeerd, zo weet je precies wat er ingesteld staat (zie alsa site voor documentatie over /etc/asound.conf, qua structuur gelijk aan .asoundrc) Dit is echt zon geval waar je zelf moet gaan knoeien, want het is geen overduidelijk probleem.

• Hmail

Hmail

Doet ook maar wat.

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 22:14:
/dev/dsp zijn oss apparaten, dus dat werkt alleen als oss emulatie goed is ingesteld.
Ongelofelijk bedankt voor deze zin _o_
Ik ben eigenwijs, dus ik ga dan naar Kcontrol, ik selecteer bij Geluidssystemen dat ik Open Sound System wil gebruiken, ik geef aan dat ik apparaat /dev/dsp1 wil gebruiken, ik herstart Amarok, ik speel een geluidje af... Over m'n headphone _o_ :9~
Ontzettend bedankt, die asound.conf ga ik nog eens naar kijken, maar voorlopig is het dus niet van belang :D