Toon posts:

Raid0 hdds verplaatsen op andere mobo ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers,

Ik had een vraagje over een raid0 opstelling. Heb het nu hangen op mijn MSI NEO2 865PE moederbord , sata kanalen 2x 160 gb hitachi (tot aan de nek vol). Mijn vraag is :

Ik heb nu inmiddels een nieuwe mobo binnen MSI P4N Sli en daar wil ik die sata's op hangen. Ik was van plan om een externe hdd van 300 gig ofzo te vinden en eerst daar op plaatsen en dan weer hups terug op een nieuwe raid0 opstelling zodat beide schijven geformateerd zouden worden. Maar ik kon geen externe schijf vinden of lenen van iemand. Als ik het niet mis heb kan ik die schijven niet zo maar op die andere moederbord hangen en laten werken op raid0 zonder data verlies , omdat miss de chips gaan verschillen van raid? Dus dacht misschien is een norton ghost image wel een oplossing. Maar dan weet ik niet hoe groot die image zal zijn van 300 gb ? |:(
Mensen wat kan ik het beste doen ?

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:34

ThaHandy

Discovery Channel

Kan ik veranderen van RAID controller met behoud van data?
zelfde merk/type > zelfde merk/type = geen probleem
zelfde merk, ene type > andere type = geen probleem, meestal "forward compatible"
ene merk > andere merk = no-go

Forward compatible: met "forward compatible" wordt er dus bedoeld, dat wanneer je de schijven verplaatst van een oudere controller (bijv. Promise Fasttrak66) naar een nieuwere type controller van hetzelfde merk (bijv. Promise Fasttrak133), dat de array gewoon opnieuw wordt herkend en de data dus behouden blijft. Omgekeerd gaat dat niet altijd.

[ Voor 158% gewijzigd door ThaHandy op 01-02-2006 00:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
zelfde merk, ene type > andere type = geen probleem, meestal "forward compatible"

Wat word er hier precies mee bedoeld ? trouwens mijn sata controllers zijn onboard voor de duidelijkheid.

Verwijderd

dat slaagt eerder op hardware matige controllers

aangezien je op een gewoon moederbord werkt, lijkt me de raid eerder softwarematig gedaan??

ma beter wachten op een expert want hier heb ik ook geen flauw idee van

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:58

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Verwijderd schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 01:21:

Wat word er hier precies mee bedoeld ? trouwens mijn sata controllers zijn onboard voor de duidelijkheid.
Op je oude moederbord zit een onboard raid controller van merk X, type Y

Op je nieuwe moederbord heb je 3 keuzen:
Er zit ook een raid controller merX, type A op , dan is het geen probleem om over te zetten
Er zit een raid controller merk Z, type onbelangrijk op , dan is kan het overzetten NIET (met behoud van data)
Er zit ook een raid controller merX, type B op , dan is het meestal geen probleem om over te zetten
omdat de nieuwe controller de raid set van de andere automatisch herkent.

Duidelijk?
Verwijderd schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 01:54:
dat slaagt eerder op hardware matige controllers
nee dus... het slaat op de onboad controller
aangezien je op een gewoon moederbord werkt, lijkt me de raid eerder softwarematig gedaan??
ma beter wachten op een expert want hier heb ik ook geen flauw idee van
Als je het niet weet, is het misschien ook niet handig om te posten, want dan breng je mensen alleen maar in verwarring.

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Verwijderd

Topicstarter
Dus je bedoelt dat het belangrijk is dat de merk zelfde moet zijn maar de type wel mag verschillen zodat je het alsnog kan laten werken ? en trouwens moet je dat gewoon in de bios instellen voor de nieuwe mobo en klaar ? of met een schone OS eerst ook windows raid progje installeren ?

Uhm denk dat het niet gaat werken ;( hier de links van beide mobo's :

Oude mobo : http://www.msi.com.tw/pro...ro_mbd_detail.php?UID=528
Nieuwe mobo : http://www.msi.com.tw/pro...ro_mbd_detail.php?UID=674

Denk dat ik dan maar eerst een schijf van 300 gig koop en alles dr op pleur via netwerk in plaats van schijven verplaatsen. :r

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2006 02:33 ]

Pagina: 1