Core kapot?

Pagina: 1
Acties:

• Jacub86
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-10-2025
Ik heb hier eerder een topic lopend gehad waarin ik een systeem niet werkend kreeg, ondanks alles te hebben geprobeerd op het vervangen van de cpu na. Maar ik heb nog steeds geen vervangende cpu tot m'n beschikking en zag het mobo met cpu vandaag liggen dus ik dacht ik maak het ff schoon en kijk of de core toevallig kapot is. Maar Nu weet ik niet of de core kapot is, aangezien ik hier niet zoveel verstand van heb. Dus ik zou graag jullie mening horen zodat ik weet of ik gewoon een nieuwe processor moet kopen of niet. Alvast bedankt, hier de plaatjes:

Afbeeldingslocatie: http://83.149.84.140/~bg6623/tweakers/core1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://83.149.84.140/~bg6623/tweakers/core2.jpg

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:18

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Dat zwarte erom heen is een soort lijm. Op de core zelf, zijn dat nog restjes koelpasta?
Er zijn verder geen hoekjes van de core afgebrokkeld, dus er is geen fysieke zichtbare schade.

Dit is een kapotte core:
Afbeeldingslocatie: http://www.mmc.com.au/pub/cpu-broken.jpg

Intern kan hij natuurlijk wel defect zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door PD2JK op 31-01-2006 23:28 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Sharkys
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-05 23:50
Jacub86 schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 23:22:
Ik heb hier eerder een topic lopend gehad waarin ik een systeem niet werkend kreeg, ondanks alles te hebben geprobeerd op het vervangen van de cpu na. Maar ik heb nog steeds geen vervangende cpu tot m'n beschikking en zag het mobo met cpu vandaag liggen dus ik dacht ik maak het ff schoon en kijk of de core toevallig kapot is. Maar Nu weet ik niet of de core kapot is, aangezien ik hier niet zoveel verstand van heb. Dus ik zou graag jullie mening horen zodat ik weet of ik gewoon een nieuwe processor moet kopen of niet. Alvast bedankt, hier de plaatjes:

[afbeelding]
[afbeelding]
Ziet er perfect uit. Processor ziet er op het oog goed uit.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09:27
Precies, de processor van de TS ziet er perfect uit...

edit:beetje laat, zelfde strekking...

[ Voor 28% gewijzigd door zetje01 op 31-01-2006 23:28 ]

• Jacub86
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-10-2025
Erg bedankt voor de snelle reacties!

Hmm van de ene kant is het fijn om te horen dat hij er nog goed uitziet, maar het nadeel is dat dit het laatste punt was waar ik de schuld aan kon geven :P Maar bedankt voor de info, ik zie wel hoe ik het dan verder ga doen.

• Sharkys
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-05 23:50
Jacub86 schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 23:28:
Erg bedankt voor de snelle reacties!

Hmm van de ene kant is het fijn om te horen dat hij er nog goed uitziet, maar het nadeel is dat dit het laatste punt was waar ik de schuld aan kon geven :P Maar bedankt voor de info, ik zie wel hoe ik het dan verder ga doen.
Je moet onderdelen die zeker werken gebruiken in je niet werkende pc, zo sluit je steeds meer uit. Aanemelijk is dat het moederbord kapot is maar het kan zonder testen alles zijn.

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-05 23:29
Ik heb er thuis nog tien kapotte AMD XP's liggen van AMD's(van een winkel gekregen die sloot). Je kan er fysiek niets aan zien maar ze werken uiteraard niet. Je kan jouw core eens een keer in een andere mobo proberen. Hetgeen wat je in de toekomst best doet is nooit nieuw materiaal kopen zonder zeker te weten wat er kapot is door het te testen in een ander systeem, het zal je héél wat besparen. :)

Sharkys was me voor :)

[ Voor 8% gewijzigd door FragileM64 op 31-01-2006 23:34 ]

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:53

Thandor

SilverStreak

Core = 'die' ;)
Het zwarte 'lijm' is een coating die om de 'die' zit ter bescherming. Deze loopt ietwat uit tijdens de fabricage van de CPU. Dit is geen probleem.

Er zijn ook geen hoeken afgebrokkeld. Als dit wel zo was wil dit overigens niet persé zeggen dat de CPU niet meer functioneert. Immers zit er in die 'die' een zogenaamde carrier-zone die ervoor zorgt dat de warmte vanuit de core naar het oppervlak van de 'die' getransporteerd wordt. Een soort opvulling en warmtedrager zegmaar ;)

Wel zie ik wat troep op de 'die' zitten. Ik neem aan dat dit er gewoon opzit en dat de 'die' netjes schoongemaakt wordt alvorens nieuwe warmtegeleidingspasta (of thermal pad) aan te brengen en een heatsink te installeren ?
Het valt mij trouwens op dat de packaging van de CPU (de bruine behuizing) ook wat vlekken heeft. Heeft hier in het verleden niet een lading Arctic Silver of vergelijkbaar opgezeten?
Indien dat het geval is, is de kans groter dat de CPU toch defect is zonder zichtbare schade aan de 'die'. Immers kunnen bv. de condensatoren kortgesloten zijn met fatale gevolgen.

Uiteraard kan een CPU, zoals reeds gezegt, ook defect zijn zonder zichtbare sporen.

Hoe herken je een kapotte CPU?
Bovenstaande link verwijst naar een topic over een Intel Pentium4 die nog wel werkt maar niet geheel naar behoren. Ondanks het feit dat de CPU er nog goed uitziet en deze de PC toch kan laten booten werkt deze niet goed.

[ Voor 23% gewijzigd door Thandor op 01-02-2006 19:36 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1